Fanit ja "takinkääntäjät"

• 3 520
  • 46

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen pannut merkille, että silloin tällöin joissakin viestiketjuissa muutamat kirjoittajat syyttelevät muita saman joukkueen kannattajia takinkääntäjiksi sillä perusteella että he joskus kirjoittavat joukkueestaan varsin kriittiseen sävyyn. Eli kysymys kuulukin: Onko joukkueestaan välittävä kannattaja joka uskaltaa vaatia hyväpalkkaisilta pelureilta vähintään yritystä kaukalossa tai kertoo rehellisesti mielipiteensä peliesityksistä takinkääntäjä. Minun mielestäni ei todellakaan ole. Henkilöpalvontaan perustuva kannattaminen ei istu ainankaan minun ajatusmalliini sitten millään. Itselleni seura on se tärkein juttu tämän lajin seuraamisessa. Toki arvostan hyviä pelaajia ja heidän suorituksiaan, mutta pelkästään keltaisen paidan päällepukeminen ei tarkoita sitä että meidän tarvitsee automaattisesti hyväksyä pelaaja ja hänen suorituksensa. Hyvänä esimerkkinä tästä oli muuan Miha Rebolj, joka sai shittiä kannattajilta täysin aiheesta, mutta kaikkien teinien mieleen tämäkään kritiikki ei tietenkään ollut. Seurajohto tekikin omat johtopäätöksensä miehen esitysten perusteella ja samalla osoitti että kai tuossa ajatumallissani on jotain itua. Kommentteja kiitos.

JokeriJätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ylösnoussut
Olet asian ytimessä

Olen kanssasi täysin samaa mieltä.
Olen itse pesunkestävä jokerifani, mutta en ole läheskään aina ollut tyytyväinen siihen, mitä Jokeriorganisaatio tekee.

En ymmärrä kuinka oman joukkueen kritisoijia voidaan haukkua takinkääntäjiksi. Ei fanina oleminen tarkoita sitä että pitäisi olla kuin Neuvostoliitossa: kaikkien on pakko olla tätä mieltä tai...
Joukkueen toiminta ei yksinkertaisesti voi miellyttää kaikkia.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Aika usein kuitenkin julkista panettelua nimitetään kritiikiksi.

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Takki nurinko

Kylla takinkaanto tarkoittaa sita, etta ilmoittaa vaihtavansa
suosikkiseuraansa.
Penkkiurheiluun kuuluu tietty seurauskollisuus.

Esim itse IFKn kannattajana olen tietenkin sita mielta, etta
IFK on paljon parempi kuin Jokerit (noin kokonaisuutena) , vaikka
edellinen matsi, sarjataulukko, taloudellinen tulos jne nayttaisi
jotain muuta.

Ehkapa kyseessa on tunnetilan paremmuus. Mulle Jokerit
ei herata mitaan tunteita ja vaikka olen muuttamassa Espooseen,
ei myoskaan Kespoo herata yhtaan positiivista tuntemusta.

Fanien hatahuudot yleensa joukkueen johdolle on tulkittava
kannustukseksi.

jatkoaika on keskustelupalsta ja tanne heitellaan samoja juttuja,
joista jutellaan esim Hadankassa ennen ja jalkeen pelin.

Jos Suosikkiseuraa ei voisi kritisoida, olisi jotain pahasti
pielessa. Kritiikin vaan pitaisi olla rakentavaa eli tarjota
jokin selkea vaihtoehto. Meitin seuran tapauksessa olisi mukavaa,
jos tj. joskus antaisi julkisuuteen tietoa tulevasta.
Esim jos plani talle vuodelle on, etta "nailla miehilla mennaan",
voitas spekuloinnit miehistovaihdoksista unohtaa.

Minusta pelaajakaartissa ei ole paljon seuraikoneita enaa, eli
kylla miehiston vaihtuvuus on sivuseikka. IFK faniudessa ratkaise-
vaan (minulle) on:

- perinne: suoraviivaista, puhdasta, taklaavaa, nopeaa, hyokkays-
voittoista kiekkoa
- IFKn pelaajakavalkaadi historiassa. Faniuden syntyaikoina
esim. Murto, Peltonen, Rantasila, Wetzell....hiukan aikaa sitten
karalahti, timonen, rafalski, ruutu jne
- yritys ja taistelu, oli sitten mika tahansa kokoonpano
- tunnelma hallilla ja Hadankassa
- fanien (yli 30v) aito pikkupoikamaisuus faniasioissa
Eli viihdetta kansalle.
Jos ei viihdyta, voi tulla kritiikkiakin. Varsinkin kun kerran
evaita esim sponssien muodossa on parempaankin.

Sorry, pitkasta selostuksesta ja keyboardin skandipuutteista.

IFK kritiikkiin kuuluu myos, etta koska faneille ei ole omaa rutina-
palstaa seuran sivuilla, joutuu ulkopuolisetkin naita lukemaan.

No paikallispelin ennuste: 5 -2

rossoblu

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Näinhän se on: joko olet meidän puolellamme tai meitä vastaan.

Ainakin HIFK:ssa kaikki, jotka eivät suostu uskomaan, että Matikainen on aina oikeassa ja tekee 24 tuntia vuorokaudessa vain hyviä tekoja meidän ja vain meidän parhaaksemme ovat takinkääntäjiä, itkijöitä, marisijoita ja ties mitä.

Sitäpaitsi fanit ovat aina väärässä, eikö se jo tullut viime talvena selväksi?

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Usein tuntuu, ettei tässä maassa hyväksytä pienintäkään kritiikkiä, oli kyse mistä asiasta tahansa.

Mun mielestä ei todellakaan tarvitse olla takinkääntäjä, jos esimerkiksi ilmaisee mielipiteensä joukkueen ulkomaalais"vahvistuksista" tai vaikkapa Jursinovin peluutuksista.

Rakentavaa kritiikkiä saa ja pitää antaa!

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Birkku puhuu taytta asiaa. Itse laajentaisin asian koskemaan viela enemman organisaatiota kuin pelaajia. Kylla sitakin on kyettava tarkastelemaan kriittisesti, kun siihen on aihetta.

En katso olevani yhtaan sen vahempaa JYP-fani kuin muutkaan, jos kritisoin perustellen tj Hassista siita, etta han on valehdellut lehdessa tai paastanyt suustaan muita sammakoita. Mutta toivottavasti kriittinen fani osaa kiittaakin joukkuetta ja organisaatiota silloin, kun siihen aihetta on. Nyt nayttaisi omalla kohdallani hieman olevan, paitsi tietenkin JYP:n peliesitysten puolesta myos organisaation toiminnan vuoksi. Onko annettu kritiikki vai Jyvaskylan yliopiston ylioppilaskunnan aktiivinen toiminta asian suhteen aiheuttanut sen, etta Hassinenkin alkaa lopulta tajuamaan, mika potentiaali opiskelijoissakin on JYP:lle Jyvaskylassa, joka on opiskelijakaupunki jos mika. Kiitos, Hassinen!

Mutta olen mina takinkaantajakin, pakko tunnustaa. Viela vuonna 1989 kannatin vankkumattomasti Karppia, nyt olen pesunkestava JYP-fani. Syyna maisemanvaihtojen lisaksi se pienuuden tuoma etu, missa kaikki voivat kokea olevansa yhta samaa JYP-perhetta. Se on naita fiilispohjaisia juttuja, eihan niita muuten voi selittaa.

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Niki Andessonin sanoin:
(copy-paste Bluesin sivuilta)

Mun mielestä faneilla on täysi oikeus olla närkästyneitä jengimme otteista tällä ja viime kaudella. Maksava asiakas saa odottaa paljon siltä mitä näkee ja mitä odottaa. Mielestäni on hyvä, että ei tyydytä vättäviin suorituksiin vaan vaaditaan erinomaisia. Ainoa asia josta en pidä on se, että porukalle käännetään selkä kun juttu ei toimi ja hylätään joukkue. Kiukutella ja kritisoida saa vaikka kuinka paljon, mutta "entisten" fanien ei kannata hypätä kelkkaan mukaan sitten kun porukka pärjää. Siinä kelkassa on aina tilaa kriittisille ja aika ajoin jopa kovillekin faneille, mutta ei luovuttajille.

rossoblu

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Hiukan aiheen vierestä, mutta menköön...

Suomi-Salama, ei millään pahalla, eikä henkilökohtaisesti, mutta ettet vain olisi näitä surullisenkuuluisia ns. gloryhunter -faneja? Muistaakseni juuri keväällä Kärpät putosi divariin ja pysyi siellä vuosikymmenen ja toisaalta JYP sai, ainakin JYPin skaalalla, juuri näihin aikoihin jonkinlaista menestystäkin.

Miten se leirinvaihto oikein tapahtui? Ihan ykskaks eräänä päivänä heräsit ja huomasitkin olevasi aito JYP-fani? Herättääkö Kärpät sinussa enää minkäänlaisia tunteita? Kysyn vaan ihan siksi, että tässä eräänä yönä näin painajaisunta, jossa jostain syystä kannustin Jokereita...pitäisikö huolestua?

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti rossoblu
Hiukan aiheen vierestä, mutta menköön...

Suomi-Salama, ei millään pahalla, eikä henkilökohtaisesti, mutta ettet vain olisi näitä surullisenkuuluisia ns. gloryhunter -faneja? Muistaakseni juuri keväällä Kärpät putosi divariin ja pysyi siellä vuosikymmenen ja toisaalta JYP sai, ainakin JYPin skaalalla, juuri näihin aikoihin jonkinlaista menestystäkin.

Miten se leirinvaihto oikein tapahtui? Ihan ykskaks eräänä päivänä heräsit ja huomasitkin olevasi aito JYP-fani? Herättääkö Kärpät sinussa enää minkäänlaisia tunteita? Kysyn vaan ihan siksi, että tässä eräänä yönä näin painajaisunta, jossa jostain syystä kannustin Jokereita...pitäisikö huolestua?

Tuohan vaatii kommentointia. Gloryhunter-fani en varmaankaan ole, koska kannatan Jyppia ja olen jopa aika intomielinen JYP-fani, taman voivat muutamat Jatkoajan lukijatkin varmaan todistaa. Ainahan teista monet muut ovat touhunneet, miten paska joukkue JYP on, eika se ole kylla viime vuosina kauhean hyvin parjannytkaan. JYP-huumaa en noihin aikoihin, 90-luvun alussa, seurannut lahelta, koska en asunut sen paremmin Oulussa kuin Jyvaskylassakaan, viela tuolloin. Leirinvaihto tapahtui pikkuhiljaa. Sympatiseerasin Jyppia nousijajoukkueena jo 80-luvullakin. Sitten, kun muutin Oulun seudulta pois, Karpat ikaan kuin haaleni mielessa. JYP taas vahvistui, johtuen siitakin, etta vierailin Jyvaskylassa sangen usein, useiden sukulaisteni asuessa kaupungissa. Lopullinen niitti tapahtui, kun muutin itse Jyvaskylaan opiskelun perassa. Siita lahtien olen seurannut joukkuetta hyvin lahelta. Karpat herattaa edelleen jonkinlaista tunnetta, on aina jotain erityista mielessa, kun Karppalogoiset saapuvat Hippokselle. Mutta en voi sanoa, etta erikoisesti Karpat olisi suosikkijoukkueeni numero kaksi. Minun mielestani ihmisella ei voi olla kuin se yksi ja ainoa. Minulla se on JYP ja pysyykin, olen kuitenkin jo niin syvalla kiinni siina. En voi vaittaa, etta tuntisin jotain erityista Belfast Giantseja kohtaan, vaikka Belfastissa talla hetkella majailenkin. Silloin kun Karpat pelasi viela divarissa, kavin Hippoksella huutamassa heidan puolestaan Diskosta vastaan, siina Karpat-faniuteni viimeiset henkaykset.

Tama riittanee selitykseksi takinkaantamiselleni? :)

rtvaix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vaihto

Joo ...

Vanha fraasi pitää kohdallani paikkansa.

Kahta en vaihda: Eli sukkia ja suosikkijoukkuettani.

Kaikesta muusta olen sopivaa korvausta vastaan luopumaan.

Wolves

Jäsen
Tällä kyseisellä keskustelupalstalla, jollain kirjoittajalla oli allekirjoituksenaan lause, jonka opettelemista suosittelen kaikille mahdollisille "takinkääntäjille".

Lause menee seuraavasti: "Miehellä/naisella voi olla vaikka kuinka monta miestä/naista, mutta vain yksi jääkiekkoseura"

Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti rossoblu
Kysyn vaan ihan siksi, että tässä eräänä yönä näin painajaisunta, jossa jostain syystä kannustin Jokereita...pitäisikö huolestua?
Kyseessä on ns. "heureka!"-ilmiö. Alitajuntasihan työskentelee tietämättäsikin ja välillä saamme ongelmiimme ratkaisun ihan yllättäen, vaikkemme edes olisi juuri tuolloin pohtineet koko ongelmaa. Näin siis kohdallasikin; alitajuntasi pähkäilee kokoajan miksi kannatat niinkin huonoa seuraa kuin ifk. Nyt sait sitten unessasi tämän "heureka!"-vastauksen. Jokerit on parempi!
Toisen teorian mukaan me ihmiset käytämme ehkä vain muutaman prosentin aivojemme kapasiteetista. Ehkä kohdallasi tiedostamattasi unessa olet hetkellisesti käyttänyt koko aivokapasiteettiasi ja näin kaikki päässäsi on hetkeksi selventynyt: olet nähnyt totuuden!
;)

Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Suomi-Salama

Viela vuonna 1989 kannatin vankkumattomasti Karppia, nyt olen pesunkestava JYP-fani.
En halua arvostella mutta täytyy sanoa että minulle olisi täysin mahdotonta edes ajatella kannattaa jotain muuta joukkuetta kuin Jokereita. Jokerit ennen, nyt ja ikuisesti!
Sympatiaa voi tuntea muitakin joukkueita kohtaan, mutta oman joukkueen hylkääminen ja toisen joukkueen faniksi ryhtyminen olisi mahdotonta.

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Takinkääntämisestä

Minulle takinkääntäminen tarkoittaa seuran vaihtamista. Eniten vituttaa nuo aikaisemmin mainitut gloryhunter -fanit joita jokainen hyvinmenestyvä ja ennenkaikkea mestaruuksia voittava joukkue saa. Jos kuulen jonkun vaihtaneen seuran kannattamista aikuisiällä (silloin kun on omia, harkittuja mielipiteitä) menetän kaiken kunnioituksen ko. ihmisen jääkiekkomielipiteisiin. Todellinen fanius punnitaan silloin omalla joukkueella menee heikosti. Sinänsä sellaiset ajat ovat tervehdyttävä ilmiö fanien keskuudessa, koska ne tiivistävät faniporukkaa entisestäänkin.

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Faniudesta..

.. on tullut tossa ylempänä aika hyvin, varsinkin toi Andersonin kommentti asiaan on aika hyvä. Fani kestää läpi talven jonka joukkue on jostain syystä ryssinyt, kuitit kestäen hammasta purren, kiroten kuppilassa tuoppi kädessä miksei ne nyt voita.. :)

wabbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KiVa
Naapero relaa joskus

Viestin lähetti Vänrikki Naapero

niinkin huonoa seuraa kuin ifk. Nyt sait sitten unessasi tämän "heureka!"-vastauksen. Jokerit on parempi!

Naapero olen monella ketjulla seurannut viestejäsi. Yleensä et koskaan kirjoita asiasta vaan haluat tuoda julki sen, että sinun seurasi on parempi kuin muiden ja vielä ilman perusteluja. Tiedän, että faniuteen kuuluu omien kannustaminen ja muiden lannistaminen, mutta kuitenkin jotain hyvää makua saa käyttää.

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kai takinkääntämisellä yleensä tarkoitetaan näissä yhteyksissä nimenomaan seuran vaihtoa, ja moista tuskin aivan hirveästi tänne kirjoittavien keskuudessa tapahtuu. Ja jos tapahtuisi, niin tuskin sitä ainakaan tunnustettaisiin, vaikka Suomi-Salama tuossa päällä niin tekikin.

Sen sijaan aivan ketjun aloituksessa mainittu takinkääntäminen johon minä kierossa mielessäni luulen sen viittaavan, on vähän eri juttu. Se on sitä, että takin toinen puoli ei ole "varsin kriittistä" kirjoittamista omistaan, vaan suoranaista poraamista, yksinkertaisten mukaratkaisujen kailottamista ja yhden ainoan asian syyttämistä kaikesta Maailman pahasta aina tappion tullessa - ja vastaavasti toinen sitten hehkuttamista voiton jälkeen. Moinen lienee pienessä mittakaavassa aika yleistä, ja väistämätöntäkin, kenties kuuluu jopa asiaan, mutta kun mennään tarpeeksi kauas ääripäästä toiseen säännöllisesti ja useammin kuin kaksi kertaa viikossa, niin silloin minun nähdäkseni takkia käännetään tilanteen mukaan. Jokainen saa tietysti olla vapaasti toista mieltä.

Minulle kriittinen fanius on sitä, että kykenee huomaamaan omissa vikoja teoissa ja vaikka joukkueen kokoamisessa, pelipaidoissa tai toimistolla puhelimeen vastaavan äänensävyssä ja wotnot. Kriittinen fanius on myös sitä, että noista asioista tulee kysyttäessä, ja joskus vaikkei kysyttäisikään, tekstiä vaikka viimeiseen tuomioon asti ellei joku keskeytä ennen sitä. Kriittisyyteen kuuluu kuitenkin olennaisesti myös asioiden tarkasteleminen analyyttisesti ja järjellä, mukaanlukien oma mielipide, jota pitää voida muuttaa asioiden muuttuessa. Kriittisyyteen kuuluu myös kokonaisuuden hahmottaminen, tai ainakin siihen pyrkiminen, ja sen kolikon toisen puolen huomioiminen kritiikissä. Kriittisyyttä ei ole yksisilmäinen itsesäälissä rypeminen aina tappioiden jälkeen, vaan se on jokerit4eva -ilmiön kääntöpuoli, ja vain marginaalisesti kypsempää. Ehkä. Vaihtakaa joukkue edelliseen mielenne mukaan. Kriittisen fanin kritiikki kohdistuu perustellusti johonkin tiettyyn asiaan ja ongelman taustaksi löytyy muutakin kuin "kriittisten fanien" sen hetkinen whipping boy tai kaiken ratkaiseva mantra, vaikka sitä haukkumalla katu-uskottavuus omien parissa kenties piirun nousisikin.

Näin siis minun mielestäni vähän muustakin tässä ilmenneestä kuin otsikon aiheesta.

Luiro

Jäsen
Minusta vielä seurauskollisuuteen kuuluu se, että joku pelaaja joka on aiheuttanut jollekin oman joukkueen pelaajalle jonkun vakavan loukkaantumisen, ei tulisi kysymykseenkään oman joukkueen pelaajana.

Nyt en muista sen kaverin nimeä joka IFK:ssa pelasi ja oli päättänyt Kaj Linnan pelaajauran.

HPK on ollut minulle luonnollinen valinta jo aivan nappulasta asti ja tulee olemaan, vaikka asuisin kuinka kaukana täältä ja Kerho pelaisi kolmosdivarissa.

pXi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, EPS
Viestin lähetti Luiro
Nyt en muista sen kaverin nimeä joka IFK:ssa pelasi ja oli päättänyt Kaj Linnan pelaajauran.

Joe Frederick oli tämän sankarin nimi.Ei hänen pelaamistaan HIFK:ssa moni kannattaja sulattanutkaan.

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti pXi
Joe Frederick oli tämän sankarin nimi.Ei hänen pelaamistaan HIFK:ssa moni kannattaja sulattanutkaan.
Totta. Fredericiä ei silti kannata aivan mahdottomasti Linnan pelaajauran päättymisestä syyttää, vaikka Linnan ura tosiaan päättyi Fredericin taklauksesta saatuun aivotärähdykseen. Mutta se nimenomainen tapaus ei ollut mitenkään kummoinen, vaan Linnalla oli jo monta aivotärähdystä alla ja tuon jälkeen lääkärit sitten kielsivät pelaamisen.

Ei Fredericiä minunkaan mielestäni olisi HIFK:hon pitänyt hankkia, enkä kyllä tunne ketään jonka mielestä se oli edes neutraali asia, enkä siis tarkoita tällä puolustella Kekäläisen emämunausta.

Kaiken lisäksi Frederic oli jokseenkin turha koheltaja jäälläkin.

Luiro

Jäsen
Sympatiani ja kunnioitukseni IFK-kannattajia kohtaan. Muistan myös tämän tapaus Kortelaisen ja tyylikkään mielenilmauksen tämän puolesta syksyllä 1997.

Lisäksi IFK on aina kunnioittanut perinteitä ja entisiä pelureitaan ja tietävät kuka on se IFK-tyylin isä.

Hämeenlinnassa sattui olemaan pitkä aika pääsarjan ulkopuolella, mutta kyllä täältäkin alkaa kiekkokulttuuria löytymään yhä enemmän. Savolaisen Hanski mm. on kaiken arvostelun yläpuolella.

HPK-tyyli saisi löytyä porukasta Eero Salisma, Pertti Nieminen, Hannu Savolainen, Mika Lartama ja Marko Palo. En tiedä muista.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Muksu

Se on sitä, että takin toinen puoli ei ole "varsin kriittistä" kirjoittamista omistaan, vaan suoranaista poraamista, yksinkertaisten mukaratkaisujen kailottamista ja yhden ainoan asian syyttämistä kaikesta Maailman pahasta aina tappion tullessa - ja vastaavasti toinen sitten hehkuttamista voiton jälkeen.

Kriittisyyteen kuuluu kuitenkin olennaisesti myös asioiden tarkasteleminen analyyttisesti ja järjellä, mukaanlukien oma mielipide, jota pitää voida muuttaa asioiden muuttuessa. Kriittisyyteen kuuluu myös kokonaisuuden hahmottaminen, tai ainakin siihen pyrkiminen, ja sen kolikon toisen puolen huomioiminen kritiikissä. Kriittisyyttä ei ole yksisilmäinen itsesäälissä rypeminen aina tappioiden jälkeen, vaan se on jokerit4eva -ilmiön kääntöpuoli, ja vain marginaalisesti kypsempää. Ehkä. Vaihtakaa joukkue edelliseen mielenne mukaan. Kriittisen fanin kritiikki kohdistuu perustellusti johonkin tiettyyn asiaan ja ongelman taustaksi löytyy muutakin kuin "kriittisten fanien" sen hetkinen whipping boy tai kaiken ratkaiseva mantra, vaikka sitä haukkumalla katu-uskottavuus omien parissa kenties piirun nousisikin.

Jessus sentään Muksu, siinä tuli taas asiaa. Noita juttuja sietää itse kunkin miettiä.

Jos edellistä mukailisi vähän kömpelömmin ja kärjistetymmin, voisi jopa sanoa, että on vaikeahkoa ymmärtää, kun henkseleiden paukuttelusta syöksytään suoraan asfaltin pintaan vinkumaan kurjuuttaan ja syyttelemään, mitä ja ketä milloinkin. Kun huonoista häviäjistä muututaan käden käänteessä huonoiksi voittajiksi. Kun kaikki järki ja ymmärrys katoaa taivaan tuuliin niin voiton kuin tappionkin hetkellä. Kun pelaajan tai joukkueen otteita ei kyetä katsomaan peli ja hetki kerrallaan, vaan toistellaan niitä kuluneita fraaseja, käsityksiä ja omia tai kaverien päähänpinttymiä tyyliin eihän se nyt voi pelata hyvin, kun se on niin paska. Ja kun ehdotetut ratkaisut eivät todellisuudessa toimikaan, alkaa uusi kierros: joo mutku, ei mutku, eiku...

Minä jos joku tykkään siitä, että eletään tunteella ja nautitaan tästä touhusta, mutta tunteen ei tarvitse sulkea pois järkeä. Kaikille tulee joskus ylilyöntejä, eikä niistä inhimillisesti ajatellen voi tai edes tarvitsekaan luopua. Joskus vaan huvittaa kannattajien keskuudessa esiintyvä (onneksi vähemmistön) ns. rupikonna-asenne. Tällä viittaan Kaislikossa suhisee- kirjan Rupikonna- hahmoon, joka sinänsä kirjallisena hahmona on varsin viehättävä. Oikeasti rinnakkaiselo Rupikonnan kaltaisen henkilön kanssa saattaisi olla muille varsin piinallista.

Gagarin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niinhän ne tytöt sanoo että "vain kahta olen lempinyt, Tampereen Tappara ja Savon Prikaati"...

Fani ei vaihda seuraa, vaikka voikin ihan hyvin ostaa toisen seuran kausikortin jos joutuu muuttamaan muualle. Fani voi myös ryhtyä vaikka toisella sarjatasolla / toisessa pääsarjassa pelaavan joukkueen faniksi (lisäksi) jos sattuu muuttamaan sellaiseen paikkaan.

Mielestäni fanilla on täysi oikeus kritisoida joukkuetta, pelaajia, valmentajia, johtoa, hallia, Resteliä joka myy nakkeja 6mk/kpl, fan clubia, mitä tahansa, kun aihetta on. Fani kuitenkin on mukana huonoillakin hetkillä, eikä vain odottele hiljaa sitä että alkaa mennä paremmin ennen kuin voi taas suunnata hallille / muuten ottaa asian omakseen.

Vierastan lisäksi sitä, mitä näkee paljon (istuin yhden kauden tällaisen henkilön alapuolella): otetaan matsissa silmätikku(ja) ja ruikutetaan koko ajan kuinka paskoja ne ovat, tyyliin "voi vittu toi Hasa on perseestä, taas se mokaa, eihän se osaa mitään HASA VAIHTOON SIELTÄ" jnejne. Sitten kun Hasa pistää pari maalia niin ollaan ihan onnessaan että "voi vittu että se on H-Y-V-Ä" eikä edes kommentoida että olinpa väärässä (ja valitaan sitten joku muu haukuttavaksi kimeällä vitun äänellä, voi että se oli kamala kausi).

Samoin vierastan sitä että jos joukkue pelaa huonosti / on tappioasemassa niin aletaan heti huutelemaan hävyttömyyksiä ja ruikuttamaan. Mutta tasoitus kyllä sitten kelpaa. Vaikka esim. meidän Tapparafanien kärsivällisyyden luulisi kehittyneen viimeisen kymmenen vuoden aikana, niin silti on niitä jotka ovat valmiita heittämään koko joukkueen roskikseen heti kun ollaan tappiolla - vaikka kuinka johdettaisiin sarjaa tms. Suhteellisuudentajua saa käyttää.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy