Mainos

Fallout 4

  • 44 892
  • 200

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Laitetaan nyt tähänkin ketjuun, josko se pelaajia kiinnostaisi. Eli nyt kun Amazonin sarja on täällä, on hyvä mainostaa, että yksi mammuttiprojekti on vihdoin valmistumassa modauksen maailmassa. 23.4. julkaistaan Fallout 4 -modi Fallout:London.





Kyseessä on siis käytännössä uusi Fallout-peli nelosen pohjalta, mutta paikkana Lontoo. Tietenkin ilmaiseksi saatavilla ainakin nexuksesta. En ole selvittänyt, mistä muualta. Tuskin erillisenä latauksena Steamistä Enderalin tapaan, vaikka mahdollisesti Workshopin puolelle modina?


Tämän tosiaan julkaisee GOG.com, liian iso Nexukseen. Tosin vielä ei tiedetä miten toimii tulevan päivityksen kanssa, koska Bethesda.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämän tosiaan julkaisee GOG.com, liian iso Nexukseen. Tosin vielä ei tiedetä miten toimii tulevan päivityksen kanssa, koska Bethesda.

Jatkona vielä, että Fallout: Londonin julkaisu siirtyy ennalta määrittelemättömään päivään tuon 25.4. päivityksen takia. Eli julkaisevat, kunhan toimii päivityksen kanssa. Se voi olla 25.4. tai voi olla paljon myöhemmin. Se ei ole edes kokonaan London-tiimin käsissä, ensin pitää saada F4SE kuntoon (mikä on yleensä varsin nopeasti), mutta sen lisäksi on paljon modeja, jota London tarvitsee. Yksi monista uutisista aiheesta: Fallout London Creators Forced to Delay Hotly Anticipated Mod Out of Fear Fallout 4’s Next-Gen Update Will Break It - IGN

Mutta tulee kun tulee. Onneksi odottaessa voi katsoa sarjaa.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Ei sentään remaster kyseessä, vaan ilmainen päivitys uuden sukupolven konsoleille.

Pitääpä testata pystynkö pelaamaan, viime kerralla loppui heti alkuunsa motion sicknessin takia. (Fov-säätöjen räpläily ym ei auttanut joten siirryin eteenpäin).

Päivitys: pystyn! En tiedä mitä tekivät mutta nyt ei ala heti mahassa kiertämään. Liikkuminen on edelleen kaiken roinan keskellä toki hieman ärsyttävää.

Pikku hiljaa alkaa myös avautua että hitto tämä on massiivinen rupeama. Jo settlementteihin saisi aikaa upotettua liian kanssa. Päätarinan kannalta kaikki ylimääräinen on vähän ontuvaa, totta kai vanhempi marssisi saman tien Diamond cityyn. Vaan kaipa se siellä odottelee, Hanakon kanssa vierekkäin..
 
Viimeksi muokattu:

ipaz

Jäsen
Olen tässä nyt viikon verran tutustunut ensimmäistä kertaa ikinä Fallout-peliin, kun 4:sen sai PS Plussasta ilmaiseksi. Olen kyllä tiedostanut pelien olemassa olon, mutta ajatellut niiden olevan vain örkkien listimistä - laji joka itseäni ei kiinnosta oikeastaan lainkaan.

Mutta tämähän on erinomaisen hieno peli. Vähän kuitenkin ehkä liiankin RPG, koska itse pidän että pelissä on joku punainen lanka, päätarina, jota kaiken ylimäääräisen häärämisen lisäksi seurasta. Tai ehkä tässäkin sellainen on, mutta ei sitä kovinkaan selvästi pelaajalle kerrota.

Itselleni kävi melkoinen kämmi, kun en tajunnut sitä vault-tec perk-hommaa kunnolla. Jostain käsittämättömästä syystä ajattelin, että ensin pitää kerätä sen ylärivin tähdet täyteen ja sitten vasta saa avattua niitä lisäominaisuuksia. No nyt minulla on kaikissa melko korkeat arvot, niin voi vaan valita minkä kivan lisän hahmolle haluaa. Kokonaistaso taisi olla 18 ennen kuin avasin ensimmäisen "perkin".

Ja toinen iso virhe oli painaa pelkästään power armor päällä mihin tahansa megahyttysiä tai ghouleja listimään ja kulutin turhaan niitä fusion coreja. Ja sekin vielä, että sen leijuvan robottikaverin saakin mukaansa ja se listii itsensä puolesta vihulaisia ja voi saasta pateja. Joskus varmaan kannattaisi seurata pelin ohjeita tai tsekata juutuubista vinkkejä.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Olen tässä nyt viikon verran tutustunut ensimmäistä kertaa ikinä Fallout-peliin, kun 4:sen sai PS Plussasta ilmaiseksi. Olen kyllä tiedostanut pelien olemassa olon, mutta ajatellut niiden olevan vain örkkien listimistä - laji joka itseäni ei kiinnosta oikeastaan lainkaan.

Mutta tämähän on erinomaisen hieno peli. Vähän kuitenkin ehkä liiankin RPG, koska itse pidän että pelissä on joku punainen lanka, päätarina, jota kaiken ylimäääräisen häärämisen lisäksi seurasta. Tai ehkä tässäkin sellainen on, mutta ei sitä kovinkaan selvästi pelaajalle kerrota.
Kyllä siinä selkeä(hkö) päätarina on, mutta rehellisyyden nimissä aika unohdettava ja tyhjänpäiväinen. Pääosassa on ennenkaikkea tuo avoimen maailman seikkailu ja uusien paikkojen sekä hahmojen löytäminen, ja näiden kanssa venkoilu riippuen vähän siitä miten itse haluaa toimia. Sivutehtävät sekä sattumanvaraisuus ovat se homman suola, ei niinkään putkijuoksumainen läpiveto. Noitakin tehtäviä saa kyllä kerrytettyä ihan liikaa sinne listalle jos säntäilee sinne tänne, ja siihen on itsellä tällaisissa peleissä aina paha taipumus. Onpahan toki tekemistä.

Eka Fallout tuo oli itsellekin ja alkuopiskelun jälkeen vei kyllä mennessään täysiä, ja nyt kun juuri äsken tuli tuo PS5-päivitys, siinä lienee tarpeeksi hyvä tekosyy aloittaa homma alusta ja uusiksi kun edellisestäkin kerrasta on jo päälle viisi vuotta ehtinyt vierähtää. Eikun häröily käyntiin.
 

ipaz

Jäsen
Kyllä siinä selkeä(hkö) päätarina on, mutta rehellisyyden nimissä aika unohdettava ja tyhjänpäiväinen. Pääosassa on ennenkaikkea tuo avoimen maailman seikkailu ja uusien paikkojen sekä hahmojen löytäminen, ja näiden kanssa venkoilu riippuen vähän siitä miten itse haluaa toimia. Sivutehtävät sekä sattumanvaraisuus ovat se homman suola, ei niinkään putkijuoksumainen läpiveto. Noitakin tehtäviä saa kyllä kerrytettyä ihan liikaa sinne listalle jos säntäilee sinne tänne, ja siihen on itsellä tällaisissa peleissä aina paha taipumus. Onpahan toki tekemistä.

Eka Fallout tuo oli itsellekin ja alkuopiskelun jälkeen vei kyllä mennessään täysiä, ja nyt kun juuri äsken tuli tuo PS5-päivitys, siinä lienee tarpeeksi hyvä tekosyy aloittaa homma alusta ja uusiksi kun edellisestäkin kerrasta on jo päälle viisi vuotta ehtinyt vierähtää. Eikun häröily käyntiin.
Taitaa joo olla se Prestonille raportoiminen, Minutemanin uudelleen luominen ja Castlen valtaaminen pääjuoni. Mutta onhan tuolla nyt upea pööpöille pitkin Wastelandia ja mennä takki auki mihin tahansa kohteeseen vaan saadakseen satasella turpaansa. Pistää miettimään, että mitä kaikkea pitäisi parantaa ennen seuraavaa yritystä.

Lukkoekspertti ja hakkeriekspertti lisäarvot ovat kyllä arvokkaita että saa kaiken myllättyä. Seuraavaksi sitten ase- ja varusteseppää kehittämään niin saa haarniskat paremmiksi. Harmillisesti onnistuin kadottamaan pari hyvää asetta jonnekin kun painoivat liikaa ja dumppasin ne mäkeen. Nyt on robo-kaveri matkassa, niin sille voi pistää arvokkaampaa kamaa kantoon jos itsellä hartiat ei kestä.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Mutta onhan tuolla nyt upea pööpöille pitkin Wastelandia ja mennä takki auki mihin tahansa kohteeseen vaan saadakseen satasella turpaansa. Pistää miettimään, että mitä kaikkea pitäisi parantaa ennen seuraavaa yritystä.
Joo takkiin tuli itsellekin alussa ja huolella kun en oikein sisäistänyt että ei kannata tosiaan lähtä kehnolla äijällä uhoamaan ihan kelle tahansa, mutta sitten kun tuota leveliä saa ylös ja aseistusta paremmaksi, homma muuttuu suorastaan nautinnolliseksi ja melkoiseksi pullisteluksi lähes joka paikassa.

Toki kartan varrelta löytyy niitä olentoja ja paikkoja joissa nokkaan meinaa tulla siitäkin huolimatta, mutta sitten pitää tosiaan vaan keksiä keinot.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taitaa joo olla se Prestonille raportoiminen, Minutemanin uudelleen luominen ja Castlen valtaaminen pääjuoni.
Pelin pääjuoni on se siepatun lapsen seuraaminen, ja mitä siitä seuraa. Kaikki "factionit" (Minutemen, Brotherhood of Steel, ja mitä näitä on), on sivutarinoita sille. Ei niin, että se päätarina olisi mitenkään erityisen kiinnostava, ei se oikeastaan missään Bethesda-pelissä ole. Itse en ole pelannut loppuun asti montaakaan näistä. Oblivionin pelasin, ja Skyrimin väänsin puolipakolla, kun piti sekin tehdä. Morrowindissa tai missään Falloutissa en ole sitä tehnyt. Päätarina on näissä toissijaista, olennaista on seikkailu ja uusien asioiden ja paikkojen löytäminen.

Tai siis en nyt halua kertoa kenellekään, mitä tai miten pitää pelata. Kannattaa vain Bethesdan kanssa ymmärtää, mitä peliltä voi odottaa. Ja se ei ole huikea tarina tai tekniset haasteet, vaan alusta seikkailla ja kertoa omaa tarinaansa.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Itse kyllä tykkäsin aikoinaan Fallout 4:sta todella paljon ja tulihan sitä hakattua ihan helvetisti, mutta yhtään mitään ei pelistä ole jäänyt muistiin. Voisi ehkä joskus kokeilla uudestaan, kunhan on taas aikaa jollekin muulle pelille kuin DayZ:lle.

Sen sijaan Fallout 2 on erittäin kirkkaasti muistissa ja viimevuotinen uudelleenpeluu meni ihan vanhasta muistista. Edelleen sarjan paras peli ja aivan omaa luokkaansa immersion kanssa, vaikka mekaniikka ja grafiikat alkavatkin jo tuntua iäkkäiltä. Silti vahva suositus kaikille sarjan faneille.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
TV-sarjan ja uuden PS5-version myötä tuli itsekin otettua tämä uusintakäsittelyyn. Tarkoitus enemmänkin pelata Far Harbor ja Nuka World -lisäosat kunnolla (jälkimmäinen ensimmäistä kertaa, ei tullut hankittua aikanaan), mutta sitä varten pitää toki tahkoa peruspeliäkin jotta hahmo on riittävällä tasolla.

Ensivaikutelma oli että "Bethesda, Bethesda never changes" - peli kaatui jo heti hahmon luomisen jälkeen ennen kuin ehti juosta vaultiin / tallentaa ekaa kertaa, eli siis sama uusiksi. Bethesdan pelien bugisuus toki tuskin tulee kenellekään yllätyksenä, mutta itseä ei jaksa oikein enää naurattaa. Ilmeisesti päivitys ei muutenkaan ole mennyt kovin putkeen, PC-puolella trendaavimmat modit on sellaisia millä poistaa tämä "päivitys" (koska rikkoo suurimman osan muista modeista), Series-konsoleilla sen sijaan quality mode ei toimi vaikka valinta onkin olemassa asetuksissa.

Heikosta alusta huolimatta ihan hyvin tuo pyörii, vaikka saattaakin kaatua joskus. Pelin ikä näkyy kyllä etenkin henkilöhahmoissa ja animaatioissa; toisaalta, jotkut viholliset on paljon paremmin animoituja kuin muistin. Väitän että vaikkapa ghoulit liikkuu paremmin ja reagoi enemmän mihin kohti ampuu kuin kolmosessa/New Vegasissa.

Allekirjoitan että Bethesdan peleissä päätarina on harvoin pääasia tai mielekkäintä sisältöä. Silti, yhteen kysymykseen ei tarjota oikein mitään vastausta, tai sitten olen vain tyhmä ja meni ohi.

The Insititute valmistaa "synth"ejä - okei, mutta... miksi? Loogisesti ajatellen ei työvoimaksi, sitä varten kehittymättömämmät robotit on järkevämpi ratkaisu (ja ovat myös laajalti käytössä). Synthit eivät ole myöskään tasa-arvoisia ihmisten kanssa, niitä pidetään silti koneina, eli ei sikäli lisäämään populaatiota. Vakoojiksi eri puolelle Commonwealthia korvaamaan oikeita ihmisiä - njoo, mutta ei niitä tuohon tarkoitukseen niin paljon pidä valmistaa. Sitäpaitsi, jos "phase 3" pääsee loppuun ja The Institute saa oman ydinvoimalan, niin tarkoitus on yhä enemmän eristäytyä ulkomaailmasta.

Tuntuu siis että suunnitelma on South Parkia mukaillen:
  1. Create synths
  2. ???
  3. Profit!
...mutta itselle tuo logiikka ei aukea, luulisi löytyvän paljon fiksumpiakin tutkimuskohteita.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilmeisesti päivitys ei muutenkaan ole mennyt kovin putkeen, PC-puolella trendaavimmat modit on sellaisia millä poistaa tämä "päivitys" (koska rikkoo suurimman osan muista modeista)...
En tiedä, rikkooko päivitys suoraan muita modeja, mutta ennen kaikkea se (kuten muutkin Bethesdan päivitykset) estää F4 Script Extenderiä (F4SE) toimimasta ennen sen päivittämistä, ja siitä puolestaan on riippuvaisia jotakuinkin kaikki monimutkaisemmat modit. Tämä taas ymmärtääkseni johtuu siitä, että päivitykset muuttavat pelin EXE-tiedoston, jolloin script extenderin viittaukset eivät enää toimi. Suosittelen laittamaan Bethesda-peleistä automaattiset päivitykset pois Steamistä, jolloin tilanne on hallittavampi. Nyt se on toki myöhäistä, mutta ohjeet roll-backiin löytyy kyllä helpohkosti googlaamalla. Kun päivitykset on omissa käsissä, voi latailla päivitykset Skyrimiin, Falloutiin jne. vasta kun Script Extender on päivitetty ja olennaiset modit ajan tasalla.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Fallout Londonin julkaisu lähenee, ilmeisesti tekijöillä jo päivä, mutta sitä ei ole kerrottu. Ilmeisesti toimii Steamista tai GoG:sta hankituissa versioissa. Se ei tule kuitenkaan olemaan NextGen-versio, joten Steamin pelaajien on palautettava peli vanhaan versioon.

On myös ilmeisesti niin, että lopulta julkaisun lykkäys ei johtunut huhtikuun päivityksestä, eli devit tässä vähän laskettelivat luikuria. Tai ainakin kaunistelivat totuutta.
 

Höylis

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Fallout Londonin julkaisu lähenee, ilmeisesti tekijöillä jo päivä, mutta sitä ei ole kerrottu. Ilmeisesti toimii Steamista tai GoG:sta hankituissa versioissa. Se ei tule kuitenkaan olemaan NextGen-versio, joten Steamin pelaajien on palautettava peli vanhaan versioon.

On myös ilmeisesti niin, että lopulta julkaisun lykkäys ei johtunut huhtikuun päivityksestä, eli devit tässä vähän laskettelivat luikuria. Tai ainakin kaunistelivat totuutta.
Tänään julkaistu. Täytyypä viikonloppuna ehkä katsella miten pelin toimii.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy sanoa, että tämmöiselle perus PC-käyttäjälle tämmöisen modin asennus on kyllä niin työn ja tuskan takana.

Asensin pelin steamista ja yritin downgreidata siihen tehdyllä EXE tiedostolla. Meni jumiin se ja tein manuaalisesti. Onnistuin. Nyt on 2h tehty hommia ja ei ole edes London asennettu. Seuraavaksi kai pitäs opetella käyttää Vortexia... huhhuh

Eikö kukaan oikeasti ole keksinyt helpompaa tapaa näitä asennella.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Eikö kukaan oikeasti ole keksinyt helpompaa tapaa näitä asennella.

Bethesda päivitti pelin uuteen versioon ja samalla tuhosi ison osan systeemeistä jolla modit saa toimimaan. Samalla omaan Creations Clubiin alkoi ilmestymään maksullisia modeja…

Nyt myös ilmestynyt Fallout 1 uudelleentehtynä Fallout 4:seen ja asentaminen jälleen ”hiukan” vaivalloista.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bethesda päivitti pelin uuteen versioon ja samalla tuhosi ison osan systeemeistä jolla modit saa toimimaan. Samalla omaan Creations Clubiin alkoi ilmestymään maksullisia modeja…

Nyt myös ilmestynyt Fallout 1 uudelleentehtynä Fallout 4:seen ja asentaminen jälleen ”hiukan” vaivalloista.

Fallout London on tosi buginen kuulema ja kaatuilee.

Mietin just, että kumman asennukseen aikani käyttäisin?
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleisesti ottaen Fallout 4 on mun mielestä lähestulkoon ainoa peli, jota haluaisin pelata, mutta vaikka se on hieno peli, niin tietyt asiat, kun saisi korjattua:

1. Pidän älyttömästi noiden settlementtien rakentamisesta. Se ei vaan palkitse millään lailla, kun rakennat muurit ja muut sinne ja kauhean puolustuksen, niin saat palkinnoksi vihulaisarmeijan, joka on muurien sisälle teleporttautunut. Tähän on joku modi kyllä tehty, jonka pitäisi tuo muuttaa.

2. Olisi mukava, jos saisi tietyt raamit rakentaa näille settlementeille ja sinne muuttaneet asukaat jatkaisivat siitä. Tähänkin on tämä sim settlemet 2 modi, jota kokeilin, mutta siinäkin pitää niitä sensoreita asennella.

3. Tykkäisin entisöidä vanhoja rakennuksia näissä settlemeteissä, mutta samanlaisia rakennuspalikoita ei useampaankaan rakennukseen löydä. Olen kaikenlaisia rakennusmodeja asennellut, mutta sitten tulee se haaste, että mistä mitäkin löytää.

4. Samoja paikkoja luutataan uudestaan ja uudestaan. Esimerkkinä se, että menet jonnekin rakennukseen, joka on täynnä robotteja ja lahtaat ne kaikki tuhannen päreiksi ja jossain vaiheessa saat uuden tehtävän samaan paikkaan ja ne on taas siellä täydessä vireessä. Sen pitäisi mennä niin, että kun jonkun paikan siivoat, niin järjestelmä muistaisi sen ja ainakaan ne samat vihut ei siellä enää olisi. Jossain vaiheessa meni ihan hermot, kun sen saman valtavan tehdasrakennuksen raiderit lahtasin kolmeen-neljään kertaan. Tämä vie pelistä pois sellaisen random-vaeltelun ilon. Samaan paikkaan pitää jossain vaiheessa kuitenkin tulla uudestaan. Miksi siis mennä sinne ennen, kun sinne tulee tehtävä.

5. Ajan myötä taisteluista menee kaikki hohto, kun hyvinkin nopeasti olet ihan voittamaton. Ylipäätään taistelut on aika tylsiä tässä. Hyvin vähän mitään taktista elementtiä.

6. Vaikka nämä asiat saisikin korjattua, niin ihan perus Fallout nelosta ei jaksa enää pelata, kun on se Sanctuary aika monta kertaa tullut siivottua ja rakennettua uudelleen.

Nämä ihan samat ongelmat konkretisoituvat sitten myös Fallout Londonissa ja siinä asiat ovat vielä huonommin. Olen pelannut Londinia jo aika monta viikkoa ja hallitsen useampaa settlementtiä, mutta vain yksi hyökkäys tullut.

Haluaisi siis tavallaan uuden pelikokemuksen falloutista, mutta nuo viat korjattuna.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
4. Samoja paikkoja luutataan uudestaan ja uudestaan. Esimerkkinä se, että menet jonnekin rakennukseen, joka on täynnä robotteja ja lahtaat ne kaikki tuhannen päreiksi ja jossain vaiheessa saat uuden tehtävän samaan paikkaan ja ne on taas siellä täydessä vireessä. Sen pitäisi mennä niin, että kun jonkun paikan siivoat, niin järjestelmä muistaisi sen ja ainakaan ne samat vihut ei siellä enää olisi. Jossain vaiheessa meni ihan hermot, kun sen saman valtavan tehdasrakennuksen raiderit lahtasin kolmeen-neljään kertaan. Tämä vie pelistä pois sellaisen random-vaeltelun ilon. Samaan paikkaan pitää jossain vaiheessa kuitenkin tulla uudestaan. Miksi siis mennä sinne ennen, kun sinne tulee tehtävä.
Tässä on tullut itselläkin pelattua nelosta PS5:llä päivityksen myötä, ja pisti silmään tämä kohta. Eikös homma toimi näiden kanssa näin että kun tietystä lokaatiosta tappaa kaikki vihut, karttaan ilmestyy teksti "cleared" tuon paikan kohdalle eivätkä nämä viholliset sinne enää ilmesty? Semmonen käsitys ainakin itselläni ollut kun on pakkomielle lootata ja tyhjentää kaikki paikat tällä pelikerralla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös