Mainos

F1 2019 (PS4, Xbox One & PC)

  • 12 205
  • 33

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Se olisi taas aika, kun uuden formulapelin julkaisu on lähestymässä ja tällä kertaa 2 kuukautta aiemmin. Codemasters yrittää tälläkin kertaa laittaa parasta pöytään ja mukana historian ensimmäistä kertaa on myös F2 luokka. Career mode siis alkaa F2 kaudesta 2018 ja myöhemmin peliin tulee valittavaksi myös 2019 kausi. Toivottavasti tuo tarkoittaa sitä, että tallipaikka pitää oikeasti ansaita, kuten vanhemmissa peleissä, eikä voi enää valita mitään Mersua heti kättelyssä. Laitan perään tietoa, jota meillä jo on

- Julkaisupäivä 26.6.2019
- Formula 2
- Senna ja Prost lisenssi
- Ura alkaa F2:ssa
- Ura sisältää jonkinlaisen story moden
- Uran alussa mahdollista valita oma "driver academy"
- Tämä ei ole 100% varma tieto, mutta todennäköisesti pelaajan F2 rivalit siirtyvät myös F1 luokkaan
- Tallimääräykset ainakin F2 luokassa career modessa
- Parempi pelaajan customointi, kuten kypärä, hanskat, ajopuku, sekä onlinessa mahdollista vaihtaa myös auton väritys

Joo eihän tästä vielä paljon mitään olla julkistettu, mutta kyllä tämä jo ensitietojen perusteella vaikuttaa mahtavalta teokselta. Youtubesta on mahdollista nähdä ensimmäiset gameplay videot ja huomattavaa on, että myös visuaalisesti ollaan tehty jättiharppaus. Kiva että ilmestyy nyt eri aikaan änärin kanssa niin ei tarvitse alkaa valita kahden väliltä. Kummatkin on aina tullut syyskuussa ostettua, mutta sitten toinen on jäänyt aina hyllylle.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
F1 2019 Gameplay Raw - Youtube

Linkkiä Youtubeen, josta näkee ensimmäistä pelikuvaa Ricciardosta Bahrainissa.

Näyttää ja kuulostaa kyllä pirun hyvältä.

Itsellenikin kelpaa kyllä erittäin hyvin tuo selvästi aikaisempi julkaisupäivä. Kesällä harvoin tulee mitään ostettua tai pelattua, kun kaikki pelit on vähän kuin jo läpikäytyjä ennen syksyn rumbaa taas. Toki kesällä sitä on paljon muutakin tekemistä elämässä, mutta kyllä yksi formulapeli tuo hyvää lisää ja virikettä niihin hetkiin, kun tekisi mieli jotain pelata.

Tuntuu kyllä F1 peli aika hyviä steppejä ottavan joka vuosi. Siellä ei ainakaan hirveästi tunnuta säästelevän lisäysten kanssa peliin, vaikka puhutaankin vuosittain julkaistavasta urheilupelistä lajista, josta oikein muita pelejä ei löydykään ainakaan virallisella lisenssillä.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
@king of the jungle Hyvää työtä tekee Codemasters kun ottaa huomioon kuinka tiukkoja lisenssit ovat. Joka vuosi ollaan kuitenkin menty eteenpäin ja nyt kun ilmeisesti tulee tuo ominaisuus, että muita F2 kuskeja siirtyy kuninkuusluokkaan niin tässähän ollaan jo todella pitkälle päästy. Nyt on kuitenkin tehty F1:n kanssa entistä enemmän yhteistyötä E-Sportsinkin myötä, joten tulevaisuudessa tullaan varmasti näkemään entistä parempia pelejä. Voisi vain kuvitella mikä potentiaali pelillä olisi jos Codemastersilla olisi oikeasti vapaat kädet esim. kuskisiirtojen ja vauriomallinnuksen osalta. Jossain NHL tai NBA peleissä lisenssit eivät ole esteenä, mutta harmillisesti EA sitten mokaa ne pelit itse.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
F1 2019 Gameplay Raw: Formula 2 onboard - Youtube

Youtubesta onboardia Formula 2-auton kyydistä Bahrainista ja Bakusta.

Todella hyvän kuuloista menoa. Aika hyvin on kyllä mallinnettu nuo autojen äänet ja grafiikatkin ottaneen tosiaan steppejä.

Tässähän jo vähän innostuu ja vaikuttaa siltä, että mielellään aloittaa uran alemmasta formulasta.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Pohdin viime vuonna pitkään ostanko F1 2018:n, mutta katsottuani lukuisia pätkiä YouTubesta totesin ettei ole sen rahan arvoinen. Tekoäly oli tuossa muuten erinomaisessa pelissä ajoittain aivan naurettava ja näin enemmän yksinpeleistä diggaavalla olisi hermot menneet noin 100 kertaa potenssiin 1000 tuon pelin kanssa. Mikäpä onkaan parempaa kuin kisan lopussa johtoasemassa huomata, kuinka kierroksella ohitettava päättää yhtäkkiä kääntää autonsa kylkeesi ja keskeytät. Flashback-ominaisuus on joo keksitty, mutta onhan se tietyllä tavalla kusettamista.

Tämä uudempi painos ainakin näyttää hemmetin hyvältä ja F2:n mukaantulo on myös posiitivinen asia. Siltikin, jos tekoälylle ei olla tehty merkittäviä parannuksia, niin jää tämäkin ostamatta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Pohdin viime vuonna pitkään ostanko F1 2018:n, mutta katsottuani lukuisia pätkiä YouTubesta totesin ettei ole sen rahan arvoinen. Tekoäly oli tuossa muuten erinomaisessa pelissä ajoittain aivan naurettava ja näin enemmän yksinpeleistä diggaavalla olisi hermot menneet noin 100 kertaa potenssiin 1000 tuon pelin kanssa.
Itseasiassa ei tuo tekoäly lopulta niin paska ollut kuin mitä siinä juuri ennen julkaisua tai ihan heti julkaisun jälkeen näytti. Pari päivitystä siihen heti alkuun, niin ihan eri tasosta puhuttiin ja itsekin pari kautta uraa ajaneena voin sanoa, että eipä pahemmin mitään ongelmia ollut. Toki jotain ihan yksittäisiä aivopieruja ja huonoja sattumuksia oli.

Viime vuonna taisi ongelma aluksi olla siinä, että olivat kehittäneet tekoälyä selvästi aggressiivisemmaksi puolustamaan paikkaansa jne. mikä oli lähtökohtaisesti helvetin hyvä, koska aiemmissa peleissä sehän suorastaan antoi kunniakujan pelaajalle. 2018 oli joo alussa ongelmia tietynlaisen tyhmyyden kanssa, mutta lopulta sieltä tuli ihan hyvä paketti ja sitä oikein yllättyi ja tavallaan innostuikin siitä, kun tekoäly ei mitään kunniakujaa antanutkaan vaan yritti vielä pitää paikkansa kuitenkin pääosin fiksulla tavalla. Pari kertaa yllätyit housut kintuissa, kun olit jo mennyt jo ohi ja yhtäkkiä tekoäly tulikin vielä sisäpuolelle mutkaan.
Vähän päivitystä vielä tuohon tämän vuoden versioon niin pirun kova paketti on tulossa.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Tulisko joskus vanhoja ratoja? Imola olisi toiveissa ekana, vanha pitkä Hockenheim, Magnycours, vanha Silverstone.. aa että..miksei joku Phoenix.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyllähän tässä kuume alkaa nousta, 2018 versiota tullut ajeltua nyt enemmän ja uusi kutkuttaa paljonkin.

Semmoinen ominaisuus kun tulisi että turva-auton takana ajettaessa voisi siirtyä turva-auton rattiin siksi aikaa niin olisi hauskaa :)
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Nyt saatiin ensimmäistä gameplayta Career modesta. Pätkässä on nähtävissä F2 kisan jälkeinen cutscene, sen jälkeen kun et ilmeisesti ole päästänyt tallikaveriasi ohi. Omaan silmään näyttää hyvältä ja tulee varmasti ostettua heti julkaisussa. Nuo kaksi rivalrya siirtyvät siis kanssasi Formula 2:sta F1 sarjaan, aluksi saman tasoiseen talliin, mutta siitä lähtien he kulkevat omia reittejään luoden omaa uraansa, joka siis mahdollistaa myös jonkinlaiset kuskisiirrot ensimmäistä kertaa F1 pelissä.
F1 2019 F2 Gameplay - E3 2019 Part 1
 

Kartsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muutamat F1 Youtubettajat kirjoittelee twitterissä, että nyt uramuodossa voi ilmeisesti kaikki kuskit vaihdella tallia uran aikana.
 

Hevi

Jäsen
Kyllä tämä ostoon varmasti menee. Viimeisin F1 peli on 2016 joka on ihan oiva tekele. Nyt uudistukset tuntuu kuitenkin kiinnostavilta niin kyllä sitä ensi viikolla ollaan peliä pelaamassa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Muutamat F1 Youtubettajat kirjoittelee twitterissä, että nyt uramuodossa voi ilmeisesti kaikki kuskit vaihdella tallia uran aikana.
Ohhoh. Eipä olisi uskonut! Aarava tosiaan laittoi Twitteriin kuvan, jossa Hulkenberg ajoi Racing Pointilla. Todellinen yllätys kyllä Codemastersilta.
Onneksi oman versioni saan pelikaupasta jo tiistaina.
 
Viimeksi muokattu:

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Tänään tuli haettua peli ihan aamusta ja F2 feederit, sekä ensimmäinen kisaviikonloppu careeria pelattu. Heti huomasin, että Melbournen jälkeen myös harjoituksia voi simuloida. Simuloinnista pitäisi saada enemmän R&D pisteitä kuin siitä, että harkat skippaa kokonaan. Tuo olisi ihan tervetullut juttu, koska harjoituksiin tuntuu menevän enemmän aikaa kuin itse kisailuun. Niinhän se toki on oikeassakin elämässä, että ei siinä. Kuitenkin siitä syystä ajan vain 25% kisoja, kun niihin aikaa palaa.

Noissa ensimmäiseksi ajettavissa kolmessa F2 kisassa olin kyllä aika pulassa, kun yhtäkkiä piti kylmiltään lähteä F2 autoa ajamaan, joka oli kyllä melkoinen box in the wheels ajotuntumaltaan. Mestaruuden vei pelin pahis Devon Butler.

F1:ssä aloitin Alfalla ja tallikaverina on Kimi. Aika-ajoista sija 18 ja kisassa 15:sta. Kyllä tämä peli mielestäni on harkinnan arvoinen jos vain edes vähän kiinnostaa.

Saa nähdä missä vaiheessa tulee ensimmäinen driver transfer eteen. Twitterissä näin kuvan, jossa jonkun careerissa Ricciardo oli palannut takaisin Red Bullille :D
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Kysymys:

Tuoko tuo legenda-versio peliin kuinka paljon lisäpelattavaa? Onko hinnan väärtti?
Ainoa syy ostaa Legend edition on mielestäni, että sen sai aikaisemmin. Huomenna julkaistaan normiversio pelistä, joten Legend editionin ostamalla saat vain Sennan ja Prostin autot, kypärät, sekä naamat.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Minulla on XOnelle tuo F12018 mutta onko tämä 19 versio minkälainen verrattuna siihen? Yksinkertaisemmin: kannattaako hankkia tämä 19 vai onko se pelkkä "rosterupdate" versio aiempaan verrattuna?
 

Barney

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL-SaiPa
Minulla on XOnelle tuo F12018 mutta onko tämä 19 versio minkälainen verrattuna siihen? Yksinkertaisemmin: kannattaako hankkia tämä 19 vai onko se pelkkä "rosterupdate" versio aiempaan verrattuna?
Itse hankkisin pelin jo pelkästään sen takia, että siinä on nuo driver transfersit mukana. Voi olla, että sitä careeriakin jaksaa nyt pelata vähän pidempään, kun kuskivaihdokset tuovat siihen lisää mielenkiintoa. Jännä nähdä, että miten nuo käytännössä toimivat ja kuinka paljon noita tapahtuu. Jos siirryt esimerkiksi ensimmäisen kauden jälkeen Mercedekselle, niin siirtyykö Bottas sinun vanhaan talliisi, vai saako tuo aikaan isomman lumipalloefektin? Aikaisemmissa versioissahan tuollaisessa tapauksessa Bottas jäi ilman tallia, mikä oli ihan perseestä.

Tekoälykin on kuulemma kehittynyt paljon. Botteja on nyt paljon vaikeampi ohittaa ja ohitustilanteissa he osaavat hakea imun, vaikka ajaisit itse optimaalisen ajolinjan ulkopuolella. Iltapäivällä pääsee vihdoin testaamaan ja ainakin itselläni odotukset ovat korkealla.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Tekoälykin on kuulemma kehittynyt paljon. Botteja on nyt paljon vaikeampi ohittaa ja ohitustilanteissa he osaavat hakea imun, vaikka ajaisit itse optimaalisen ajolinjan ulkopuolella.
Tämän voi allekirjoittaa, kun on seuraillut eri "influencereiden" striimejä ja videoita YouTubesta. Tekoäly hakee fiksummin ohituksia kuin edellisessä versiossa. Puutteita toki tekoälystä löytyy edelleen ja yksi miinus on tason heilahtelu radasta toiseen. Tarkoitan tällä sitä, että vaikkapa 105% tekoälyllä saatat olla jollain radalla sekunnin kärkeä perässä, mutta toisella radalla ero onkin jo parin sekunnin luokkaa. Ja kuten edellisissä peleissä on nähty, niin yleensä aika-ajovauhti ei korreloi kisavauhdin kanssa eli kisassa pystyy melko helpostikin nousemaan sijoja ylöspäin, vaikka on muuten ollut ihan kujalla koko kisaviikonlopun. Eiköhän tuohon vielä jotain patcheja tule, kun vasta nyt ovat tavallisetkin pulliaiset saaneet pelin käsiinsä, poislukien tietysti ne jotka maksoivat Prostista ja Sennasta vähän ekstraa.

Yksi pettymys on myös tuo F2:sta uran aloittaminen. Periaatteessa tarina on varsin erinomainen niiden kolmen kisan ajan, kun pystyt tuossa luokassa ajamaan, mutta ykkösiin siirryttäessä kaikki tarinat sun muut vain katoavat kokonaan. Vastailet vaan samalla tavalla toimittajan kysymyksiin kuin edellisessäkin pelissä. Toivottavasti Codemasters jaksaa kehitellä tuohon ykkösten Career Modeen jotain tarinan tynkää myös. Muuten siihen kyllästyy melko äkkiä.
 

Hevi

Jäsen
Tulipahan Gigantista tilattua kyseinen peli, kun eilen en kerennyt sieltä sitä hakea (49,95€). Muutenkin kerkeän sitä vasta loppuviikosta pelailemaan. Siirtyykö siis GP2 sarjasta uratilassa F1 puolelle kuskeja ja "Räikköset" lopettaa siellä? Onko GP2 kahden kilpailun kisa per. viikonloppu?
 

Barney

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL-SaiPa
Nuo driver transfersit vaikuttivat hyvältä idealta, mutta pelkoni on tainnut käydä toteen ja tuo toteutus ei siinä ihan onnistunut. Voi siis olla, että tuota career modea ei jaksa kauhean montaa kautta pelata. Toivottavasti tuohon tulee jossain vaiheessa jonkunlainen patchi, sillä joku realismi noissa pitäisi kuitenkin olla. F1 2019 Career: What Happens When you Simulate 2 Full Seasons? Tuossa on video, jossa eräs kaveri simuloi läpi pari F1 kautta ja katsoo, että mitä sen aikana tapahtuu. Toiseen kauteen lähdettiin tässä tilanteessa (kärkitallit power rankingin mukaisessa järjetyksessä):

1. Renault (Ricciardo - Hulkenberg)
2. Red Bull (Hamilton - Leclerc)
3. Ferrari (Vettel - Gasly)
4. Mercedes (Verstappen - Bottas)
5. Haas (Magnussen - Perez)

- Tallien väliset voimasuhteet olivat menneet ihan uusiksi. Renault kärkipaikalla jo toisella kaudella on ehkä vähän kyseenalainen, mutta mielestäni tallien välisten voimasuhteiden tilanne on kuitenkin ihan hyväksyttävä vielä tässä vaiheessa.
- Ensimmäisen kautensa Ferrarilla ajanut Leclerc siirtyi heti Red Bullille
- Verstappen, jonka varaan Red Bull on laskenut paljon, sai pakata laukkunsa ja poistua
- Hamiltonin siirtyminen Red Bullille on nyt ehkä edes jollain tavalla järkevä, jos Red Bullin auto on kerta selvästi Mercedestä nopeampi
- Perezin siirtyminen Haasille oli näistä siirroista varmaan ainut järkevä, sillä hän ajoi edellisellä kaudella hitaammalla autolla paljon enemmän pisteitä kuin Grosjean.

Toisen kauden lopussa:

1. Alfa Romeo (Räikkönen - Norris)
2. Renault (Ricciardo - Hulkenberg)
3. Haas (Perez - Magnussen)
4. Red Bull (Hamilton - Leclerc)
5. Mercedes (Bottas - Vestappen)
6. Ferrari (Vettel - Gasly)

- Tallien voimasuhteet ovat menneet ihan uusiksi. Alfa Romeo on toisen kauden päätteeksi sarjan nopein auto ja Kimi Räikkönen on maailmanmestari. Mercedes ja Ferrari ovat voimasuhteissa sijalla viisi ja kuusi. Ei kovin realistista.

Kolmannen kauden alussa:

1. Alfa Romeo (Vettel - Ricciardo)
2. Renault (Norris - Hulkenberg)
3. Haas (Räikkönen - Perez)
4. Red Bull (Hamilton - Leclerc)
5. Ferrari (Gasly - Magnussen)
6. Mercedes (Verstappen - Bottas)

- Räikkönen voitti ylivoimaisesti maailmanmestaruuden ja Alfa valmistajien MM-sarjan, mutta molemmat kuskit laitettiin kiertoon.
- Vettel siirtyi heikosta Ferrarista sarjan nopeimpaan autoon, ihan realistinen oloinen liike.

Uudistus oli ihan kiva, mutta vaikuttaa vähän siltä, että sen käytännön toteuttamisessa ei ole oikein onnistuttu. Verstappen ja Leclerc pitäisivät olla ainakin sellaisia nimiä, jotka eivät ihan ensimmäisten kausien aikana siirry mihinkään, ellei jotain dramaattista tapahdu. Homma toimisi vielä paremmin, jos tulevaisuudesta myös tuo F2-sarja pyörisi tuossa samalla ja sieltä esimerkiksi mestaruuden voittanut kuljettaja siirtyisi jonkun alisuorittaneen F1-kuskin tilalle.
 

Lämpö

Jäsen
Nyt on 19.kisaa ajettuna uraa. Mukavasti haastetta, edellinen formula minkä omistanut, niin 2001 tai 2003. Ajelen nyt tasolla 43/100, aika paljon avustuksia päällä edelleen. Mm-sarjassa taidan olla sijalla 12.

Urassa ei kyllä juurikaan tarinaa ole, aina vastailee jotain jonnin joutavia haastattelijalle. Siinä kaikki.

Pari kysymystä fiksummille:
A. Mitä lähdöissä pitäisi tehdä? Aina lähdössä menee autoja ohi oikealta ja vasemmalta. Ensimmäisessä mutkassa mahdollisesti onnistun kuittaamaan tilanteen, jossei satu kolisemaan.

B. Autoni hajoaa selvästi muita useammin kesken kisan. Ilmestyy yhtäkkiä harmaa ruutu ja kisa loppuu siihen. Onko auton kestävyyteen liittyen jotain merkkejä jossain, joihin mahdollisesti pystyisi vaikuttamaan ennen lahoamista. Viis kertaa 19. kisassa auto on hyytynyt ilman suurempia kolareita.

Muuten kyllä miellyttävää hommaa, ja tasokin selkeästi itsellä noussut alkukauden tuskailuista (tai sitten radat helpompia loppukaudella...).

Edit. Vielä kolmas kysymys. Ajan yleensä harjoituksissa sen 1-4 kierrosta per/harjoitus ja sit haastattelija valittaa, että aika vähän oot ajellu. Aika on kuitenkin rajallista ja tykkään ajaa sitten aika-ajoissa niin paljon kun ehtii + kisan. Vaikuttaako tämä auton kestävyyteen ja olisiko jopa parempi jos simuloisin harjoitukset mieluummin kun ajan niissä yhden kierroksen?
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
@Lämpö lyhyesti vastaan kännykällä, mutta jos auto hajoaa kisoissa niin syy on varmaan voimayksikössä, johon voit vaihtaa osia valikosta, sekä pidentää kestävyyttä asentamalla R&D osia.
En tiedä oletko tehnyt harjoituksissa niitä harjoitusohjelmia, mutta kannattaa niitä tehdä sen verran kun harjoitusta tarvitsee ja sitten simuloida loput harjoitukset joita et aja, jotta saat kuitenkin jonkin verran R&D pisteitä.
 

Lukko4ever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko,Real Madrid
Jep...osia vaihtelemalla tuoreempiin sääntöjen rajoissa ja ajamalla tosiaan harjotuksissa vain ''tehtävät'' niin itellä kyllä pysyny auto ehjänä. Itseasiassa kertaakaan en ensimmäisellä kaudella keskeyttänyt mihinkään vikaan. Muutamissa kisoissa kyllä vaihdelaatikossa oli ongelmia ja vaihteita katosi muutamiksi kierroksiksi. Ja avattavan takasiiven kanssa oli kans joissain kisoissa ongelmaa. Turva-autoa en radalle oo saanut. En edes virtuaalista. Mites muut? Onkohan se ees mahdollista, vai tuleeko ''toiminto'' jossain päivityksessä myöhemmin?
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep...osia vaihtelemalla tuoreempiin sääntöjen rajoissa ja ajamalla tosiaan harjotuksissa vain ''tehtävät'' niin itellä kyllä pysyny auto ehjänä. Itseasiassa kertaakaan en ensimmäisellä kaudella keskeyttänyt mihinkään vikaan. Muutamissa kisoissa kyllä vaihdelaatikossa oli ongelmia ja vaihteita katosi muutamiksi kierroksiksi. Ja avattavan takasiiven kanssa oli kans joissain kisoissa ongelmaa. Turva-autoa en radalle oo saanut. En edes virtuaalista. Mites muut? Onkohan se ees mahdollista, vai tuleeko ''toiminto'' jossain päivityksessä myöhemmin?

Itse tosi vähän vielä pelannut tuota, mutta virtuaalinen turva-auto tuli jo ekassa kisassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös