Mainos

F1 2012

  • 6 958
  • 25

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
F1 2012



Demo ladattavissa steamissa ja ennakkotilattavissa -10% 35.90€

Julkaisu 20.9.2012

Editoin lisää tietoa ja kokemuksia paremmalla ajalla ja kun olen ehtinyt testata demoa.

Demoa ajettu n. 30min ja enimmäkseen ratin säätämiseen mennyt aika.

-Ajotuntuma tuntui aika mukavalta, mutta mistään simulaattorista on turha puhua.

-Ohjaus selvästi terävämpi kuin viimekauden versiossa.

-AI tuntuu myös selkeästi agressiivisemmalta.

Kaikenkaikkiaan ensivaikutelma oli lupauksia herättävä.


E: Steamista ladattuna demon kielenä on Espanja. Saa vaihdettua Enkuksi. Menemällä Steamin pelikirjastoon jossa oikeanpuolisella hiiren napilla klikkaa F1 2012 kuvaketta siitä valitsee ominaisuudet ja vaihtaa välilehdestä kielen Enkuksi.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Imaisin tuon demon PS3:lle eilen, muuta en vielä oikein osaa sanoa kuin että miksi vitussa autopelin demosta on jätettävä ratilla-ajamisen mahdollisuus pois? Ja koska DRS-KERS-komboa ei vielä ollut edellisessä F1-pelissäni(F1 2010), on ajaminen vielä vähän haastavaa, tiukimmissa tilanteissa ei aina muista onko se pirun takasiipi auki vai ei.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
PC:llä tuo mahdollisuus on ja aika paljon olen koitellut säätää rattia, mutta ihan karmea tuo ohjaus on ja kokoajan tuntuu pahemmalta. Pelintekijöiden mukaan pitäisi olla parempi itse pelissä. Vaikea uskoa että siitä hyvä tulee.

Itse kun olen F1 fani niin päätin tilata viimevuoden version hintaan 12€, joka on ihan mukava peli vaikka puutteita siinäkin on mutta saapahan Formulanälän tyydytettyä ja köykäsempää ajettavaa Iracingin rinnalle.

Jostain muistan lukeneeni että CM olisi panostanut padi ohjattavuuteen tänävuonna, josko siinä olisi tuon rattibugin syy?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kiikutin nyt kokoversion kotiini, jos useampia PS3-pelaajia tälle löytyisi, niin jahka peliin on päästy vähän sisälle, voisi Jatkiksen mestaruussarja olla kiinnostava juttu?
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Mä päädyin tosiaan tohon 2011 versioon ja mukavia modeja löytyi. AI paljon agressiivisempi ja äskön Monacossa 2x turva-auto. Josko tohon uusimpaankiin tulisi jotain modeja niin ehkä sitten uusi peli.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ostin hiljattain ton 2011 version, ja täytyy sanoa että kiva peli mutta muutama pikkujuttu pelissä ärsyttää. Ensinnäkin olisi tosi jees jos noita kuskeja pystyis siirtelemään tallista toiseen kuten esim. pelaajia NHL-peleissä. Schumacher löytäs kyllä itsensä jostain HRT:ista Hammiltonin tallikaverina. Lisäksi careermodissa ärsytti se että jos pääsit johonkin hyvään tiimiin niin sitten se kuski jonka korvasit niin katosi kisoista ja muutenkaan kuskit ei vaihdellu koko uramoodin aikana tiimejä. Luulisi että noin nyt ois helppo koodata peliin.

En varmaan jaksa uutta versiota ostaa vaikka oishan siinä tietenkin Räkä ja sitten pari uutta rataa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nyt aloitin tuon 2012 tahkoamisen vähän enemmän tosissaan, kaikki on muuten jees, mutta uramoodissa paljastui outo juttu: realistisillakaan vaihtoehdoilla GP-viikonlopussa ei näelmä ajeta kuin yhdet tunnin harjoitukset per GP, mikä ainakin minusta on hiukan hölmöä. Kun yrität löytää hyviä säätöjä ja huonoimmassa tapauksessa samalla opetella rataa, niin ei tuo yksi tunti oikein mihinkää riitä, vaikeimmilla vaikeustasoilla ainakaan. En oikein ymmärrä miksei viikonloppua voi ajella kaikkine harjoituksineen, kun aiemmissakin versioissa pystyi?
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
F1 2012 on alkuun ihan hyvä peli, mutta kyllästyy liian nopeasti, koska realistisuutta pitäisi saada lisää. Kaikkein huonoin systeemi on tuo rangaistus systeemi. Laittaa sen realistiseksi, niin silti saat rangaistuksen vaikka joku ajaa perääsi ilman, että teet mitään normaalista poikkeavaa. Sain yhden rangaistuksen kun botti sukelsi mutkaan suoraan mun kylkeen ja se tuli siihen niin kovaa, että ei voinut enään välttää törmäystä. Jos itse sattuu tekemään tälläisen virheen, niin saat siitä kyllä rangaistuksen. Korpeaa ihan pikkaisen. Ja rangaistukset vielä realistisella. Joopa joo. Tätä ollaan kyllä manattukkin tästä pelistä netissä paljon. Yllätyin, että kukaan ei täällä ole kerennyt. Toinen on, että auto hajoaa aivan liaan vähän kovemmistakin iskuista. Ajaa täysiä seinään, niin mahdollisesti renkaan lähtee. Ihan naurettavaa toimintaa. Ja hajoamis systeemi on Full. Yksi iso miinus on myös se, että vaikka ajaa vaikealla tasolla, niin lähdössä saa poimittua sijoja aivan hemmetin monta. Tosi realistista.

Formula peli vain on itselle sellainen, että sen pitää tuntua aika realistiselta. Yksikään Codemastersin peli ei ole vielä ollut tarpeeksi. 10, 11 ja 12 kokeiltuna. Ehkä ratilla saisi vähän intoa tuohon, mutta ohjaimella ainakin ihan turha peli.
 

naapuri

Jäsen
Ehkä ratilla saisi vähän intoa tuohon, mutta ohjaimella ainakin ihan turha peli.
Niin, en tiedä millä laitteella pelaat peliä, mutta itse ostin pelin joitain kuukausia sitten PS3:lle juuri siksi että minulla on siihen ratti toisin kuin Boxille. Pettymys oli aivan valtava. Peli itsessään oli ihan ok mutta jo surullisen kuuluisat ongelmat rattiohjauksen kanssa saivat itseni jättämään pelin kolmen (3!!!!) kokeilun jälkeen. Etsin netistä apua ja löysinkin ohjeita, mutta tuntuma jäi silti surkeaksi enkä ole sen koommin peliä pelannut. Joten padilla pelatessa peli on parhaimmillaan, pysy siis siinä.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse pidin / pidän monessa mielessä tästä aika paljonkin. Yksi ainoita uusia ajopelejä, jossa pääpaino ei ole kompletionistien ruokkimisessa pilipali-minikisoilla ja älyttömällä autojen keräämisellä, vaan kilvanajossa sellaisena kuin se ihan oikeastikin tapahtuu kokonaisine kisaviikonloppuineen ja pitkine kisoineen. Ajomallista tietyllä tapaa myös diggailen. Ei liian simumaista menoa ts. kaasun ja jarrujen kanssa ei ole ihan justiinsa niin, mutta virheistä rangaistaan silti kunnolla. Rajoitetut kelaukset ovat todella hyvä juttu ja vielä kun saisivat poistettua kisan valikosta sen "restart" -napin, niin puitteet olisivat melkein täydelliset.

Pidemmän päälle peli alkoi kuitenkin nyppiä pahemman kerran sitä mukaa kun aloin tajuta miten päälleliimattuna kulissina kaikki oikeasti toimii. Tekoälykuskit köröttelevät vesikelillä harjoituksissa ja aika-ajoissa ihan omia aikojaan välittämättä alustasta ts. säästä mitään. Sompailet itse varikolle ja heti takaisin sateen yhä jatkuessa ja yht'äkkiä kaikki radalla olevat kuskit liukastelevat ihan miten sattuu. Kisoissa korostuu vielä selvemmin sadekelien (joita on usein) ongelmat. Keli ei oikeasti muutu dynaamisesti, vaan ihmeellisesti pykälittäin ja erityisen herkästi peli heittää uutta vaihdetta reilulla kädellä silmään varikolla käydessä tai kelausta käytettäessä. Taktisella oikea-aikaisella takaisinkelauksella pystyykin halutessaan nappaamaan sadekisoissa sopivissa paikoissa 30 sekunnin etuja rengasrumbassa lähettämällä muut todella tuskaiselle kierrokselle samalla kun itsellä on jo oikeanlaiset tassut alla.

Seuraavaan versioon toivoisinkin että tuo säähommeli laitetaan oikeasti kuntoon ja ajatettaisiin niitä tekoälykuskeja muutenkin samoin säännöin siellä radalla.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Hyvä idea, mutta onko sitten aja joku sektori Prostilla ja seuraavaassa Sennalla Monacossa kierros jne jne.

Pahoin vaan pelkään, että rattibugi on ja pysyy kerran siitä ei ole mitään mainittu.
 

Calgaryman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Panthers
Tuon trailerin esittelyteksti kuuluu näin:

F1 2013 gives FORMULA 1™ fans the chance to compete against legendary drivers in cars from different eras of FORMULA ONE with a range of classic content from the 1980s. F1 Classics, introduced by legendary broadcaster Murray Walker, allows players to race iconic 1980s cars from Williams, Lotus and Ferrari against drivers including Mario Andretti, Nigel Mansell, Emerson Fittipaldi and Gerhard Berger, with more to be announced, on classic circuits Brands Hatch and Jerez.

Eli jos tuosta pitäisi jotain johtopäätöksiä vetää, niin kokonaisia kausia ei ole tarjolla vaan lähinnä jotain haasteita kuitenkin korkeintaan yksittäisiä Gran Prixeja.

Varsinkaan ratavalikoima ei paljoa hurraahuutoja aiheuta, jos todellakin vain 2 ex-formularataa on tarjolla. Lukeehan tuossa toki "more to be announced", eli ei tässä vielä kaikki, mutta jos tosiaan olisi mahdollisuus ajella kokonaisia historic-kausia autentisine kuskeineen ja ratoineen, niin eiköhän tuosta olisi mainittu ja vedetty hype kattoon.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Tuli vielä kuitenkin storesta tämä ladattua kun oli hyvään hintaan.

Mutta kertokaas rattimiehet nyt pikki vinkki. Mitä asetusta pitää säätää ohjauksesta pelissä että auto kääntyy maksimit kun pidän käsiä ratissa ja käännän rattia vaan sen verran kun kädet antaa periksi? Eli n. puoli kierrosta suuntaansa. En siis halua alkaa autokoulumaisesti kääntää otetta irroittamalla yhtään ylimääräistä vaan ajaa micro auto tyyliin.

Nyt on tilanteita esim. Monzan ekassa tsikaanissa ettei auto meinaa millään kääntyä siihen yhdellä otteella vaan pitää useampi kierros rattia pyörittää. Eihän näin radalla ajeta.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Jos on Logitechin ratti niin säädä Profilerista kääntöaste johonkin 210-240 asteeseen. Ja käännä rattia rauhallisemmin niin auto kääntyy paremmin. Nopeasti kääntämällä aliohjaa ihan helkkaristi.
 

petzku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Penguins & Patric Hörnqvist
Bugaa/glitchaa tuo xbox-versio - ainakin itselläni siis. Mulla tulee +1 kierros muihin eroa (voitan siis kilpailun), kunhan pysähtyy kokonaan juuri ennen maaliviivaa. Sijoituksella ei tunnu olevan minkäänlaista merkitystä, kun kokeilin samaa kikkaa yhdeksänneltä sijalta ja tuntui toimivan ihan yhtä hyvin. Tokihan tuon kolmannen kisan ajoin maaliin ilman tätä bugia/glitchiä, mutta jännää, että toimi ainakin Melbournessa ja Malesiassa.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Jos on Logitechin ratti niin säädä Profilerista kääntöaste johonkin 210-240 asteeseen. Ja käännä rattia rauhallisemmin niin auto kääntyy paremmin. Nopeasti kääntämällä aliohjaa ihan helkkaristi.

Logitechin GT taitaa olla, kerrotko vielä mistä ton profilerin löytää? Ei vissiin pelin valikoista kun siellä oli vaan saturaatio ja muutama muu.. Ja siis ps3 alusta.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Profiler on vaan pc:lle. Ilmeisesti joku patchi rikkonut tuon 900 asteisen ratin asetukset. Koita säätää steering saturationia esim 60% ja linearityä 10%.

Jossain luki että optimi GT ratille 1.02 pätsin jälkeen olisi 70 sat ja 10 lin
 

naapuri

Jäsen
Pelaako joku career modea? Jos pelaa niin millä vaikeustasolla? Ja jos vaikeustasosi on professional niin kuinka sujuu?

Mä oon ajanu jonkin verran ajopelejä elämäni aikana ja päätin antaa vielä yhden tilaisuuden tälle pelille. En oikeasti voi olla niin paska kuin menestys tässä pelissä antaa ymmärtää. Katsoin vielä kerran ratin (DFGT) säädöt ja jatkoin uramoodia, Monaco vuorossa. Ajan Force Indialla.

Aika-ajoissa jäin taas kauas kärjestä. Kisassa meni aluksi hyvin mutta sitten sain penalttia kun joku jossain osui johonkin. Skaba loppui kun kaikki 39 kierrosta oli ajettu ja katsoin nopeimman kierrokseni. Mitä helv...vaikka vajaan neljänkymmenen kierroksen aikana oli muutama oikein hyvin kohdalleen osunut kierros, nopein aika oli silti 1,1 sek. hitaampi kuin toiseksi hitaimmalla.

Olenko mä näin paska vai pysyykö kukaan muu tekoälyn kyydissä kys. vaikeustasolla?
 

SnT

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, Ilves, Pittsburgh, Venäjä.
Pelaako joku career modea? Jos pelaa niin millä vaikeustasolla? Ja jos vaikeustasosi on professional niin kuinka sujuu?

Olenko mä näin paska vai pysyykö kukaan muu tekoälyn kyydissä kys. vaikeustasolla?

Homma toimii ihan hyvin ohjaimella. Itselle professional taso tuntuu liian helpolta. 25% kisoissa saa ajaa voittoon 20+ sek. erolla ja 50% kisoissa ero on sellaiset 50-60 sek. toisena tulevaan. Professional taso tuntuu turhan helpolta ja legend taso taas hieman turhan vaikea. Joillain radoilla ei pysy AI:n perässä mitenkään vaikka kuinka limitillä vetäisi.

Autojen säätöihin kannattaa kyllä tässä pelissä tutustua. Oikeilla säädöillä voi helposti saada 2 sekuntia kierrosajoista pois. Sen jälkeen, kun löytää ne hyvät säädöt niin tuntuu quick car setupin asetukset aika turhilta.

Me ollaan tässä reilun kuukauden ajan netissä paukuteltu hyviä online kilpailuja kaveriporukan kesken. Aina on sellaiset 8-12 kuskia ajamassa + AI mukana niin on aina 24 autoo lähdössä. Jatkoajasta, jos löytyy ajajia Xboxin puolelta niin tervetuloa vaan mukaan. Muutama jatkoajan jäsen siellä jo onkin mukana. Maksimissaan saa 16 ihmispelaajaa olla noissa online kisoissa mukana ja mukaan saa vielä sen 8 AI:ta. Kellään meistä ei ole rattia eikä polkimia.

Jos kiinnostuit niin gamertagini on: Santuzzio
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Profiler on vaan pc:lle. Ilmeisesti joku patchi rikkonut tuon 900 asteisen ratin asetukset. Koita säätää steering saturationia esim 60% ja linearityä 10%.

Jossain luki että optimi GT ratille 1.02 pätsin jälkeen olisi 70 sat ja 10 lin

60/10 alkoi toimimaan hyvin, 70/10 ei niinkään.

Tattista vaan vinkistä vielä!
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Kellään kokemuksia F1 2013 PS3 pelistä? Onko kuinka hyvä? Hajoaako autot ollenkaan? Pystyykö pelaamaan perinteistä mestaruuskautta valitsemallaan tyypillä?

Kannattaako hankkia?
 

Anu Saukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Miksei näissä f1:ssä voi olla esim. samanlaista kuin Änäreissä, että voi ns. päivittää "kokoonpanot", olisi kiva jos kuskit olisi oikeissa talleissa tai uudet tulokkaat mukana, lisäksi voisi päivittää pelin jossa tallien voimasuhteet ovat ajantasalla. Ei tehtäisi peliä vain edellisestä kaudesta. Juuri noihin asioihin oma mielenkiinto on jäänyt...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös