F1 2006: Turkin GP

  • 3 485
  • 32

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Kesälomat on lusittu myös Formula 1:ssä ja kauden viidenneksi viimeinen kisaviikonloppu Turkissa on käynnistynyt. Mestaruustaistelu jatkuu tilanteesta, jossa Fernando Alonso johtaa Michael Schumacheria 10 pisteellä. Schumacher on sarjassa niskan päällä, vaikkei Unkarissa hommat menneet putkeen, mutta ne voi laittaa kisan osalta paljolti sadekelin piikkiin. Tosin "Schumi" menetti arvokkaita pisteitä, kun härkäpäisesti puolusti asemiaan Pedro de la Rosaa ja Nick Heidfeldiä vastaan huonosti ajettavalla autollaan. Yleensä hyvä loppuun asti taisteva asenne kääntyi tällä kertaa "Schumia" vastaan, vaikka yksi piste Robert Kubican hylkäyksen vuoksi tulikin. Loppukausi näyttää, olivatko Unkarin tapahtumat jopa ratkaisevat MM-taistelun kannalta - suuntaan tai toiseen.

Alonso on lähtee haastajana, vaikka johtaakin sarjaa. Turkissa tuskin nähdään sadekelin uusintaa, keli on luultavasti läpi viikonlopun helteinen. Ferrari oli edellä ennen kisataukoa ja on normaalioloissa sitä varmasti nytkin. Asemien puolustaminen ei riitä Alonsolle, hänen pitäisi olla Schumacherin edellä vähintään kerran, jos Schumi voittaa loput kisat ja Alonso on näissä kakkonen. Tällöin Alonso voittaisi mestaruuden, muuten "Schumi" juhlii kahdeksatta mestaruutta. Ja lopettaa uransa? Todennäköisesti Alonso joutuu kuitenkin paljon kovemmalle kuin tuossa esimerkissä, koska en usko, että Alonso pystyisi kaikissa lopuissa olemaan kakkonen. Massa on osoittanut vauhtinsa (kuivassa kelissä) ja pystyy peesaamaan hyvin "Schumin" perässä maaliin ja lisäksi McLarenin ja Hondan vauhti on parantunut.

Ensimmäiset harjoitukset ovat nyt takana ja Räikkönen oli niiden nopein. Ferrari on myös hyvässä vauhdissa Schumacherin ollessa toinen ja edelliskisan voittaja Jenson Button oli kolmas. Suuria johtopäätöksiä ei perjantaista koskaan voi tehdä, kun esimerkiksi Alonso ja Giancarlo Fisichella eivät saaneet aikaa ja Felipe Massa ajoi vaatimattomasti vasta 17. sijalle. Uskoisin kuitenkin, että neljän kärjestä löytyy M. Schumacher, Massa, Alonso ja Räikkönen. Näiden pahimmat haastajat ovat Fisichella, Button, Rubens Barrichello ja Jarno Trulli.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Hyvä pohjustus Jacobukselta.. Ferrari on varmasti edelleen vahva, samoin Kimi ja Alonso. Buttonin nousuun palkintopallille en usko, ellei sitten taas rupea satamaan tai tule muuten paljon keskeytyksiä. Nyt ollaan siitä mielenkiintoisessa tilanteessa, että Schumi on tuon Kubican hylkäyksen jälkeen taas "omassa tahdissaan" MM-taistelussa eli ei tarvitse miettiä missä Alonso on jos vaan itse voittaa. Ilman tuota hylkäystä näin ei olisi ollut. Pedro De La Rosa ajoi varsin hyvin viime kisan, joten hän voi hyvällä taktiikalla olla vaikkapa kisan musta hevonen. Tallien MM-taistelu näyttää kääntyvän Ferrarille, lukuunottamatta viime kisaa Massa on ollu Fisicoa selvästi parempi.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Toisten harjoitusten parhainta antia oli BMW-Sauberin kolmoskuskiksi nousseen Sebastian Vettelin päivän nopein aika. Jos Timo Pulkkista on uskominen, on Vettel, 19, kaikkien aikojen nuorin GP-viikonloppuna ajanut kuljettaja. Toki on muistettava kolmoskuljettajien etu kisakuskeihin nähden, mutta voittihan hän muut kolmoskuskit (mm. Anthony Davidsonin), joten on hänessä ainakin potentiaalia.

Alonso muuten järjesti (taas) säpinää muuten aika värittömiin harjoituksiin. Aivan loppuhetkillä espanjalainen oli ohittamassa Robert Doornbosia, kun heidän autonsa kilkkasivat yhteen kevyesti. Mitään ei hajonnut ja molemmat jatkoivat harjoitukset loppuun. Unkarissahan Alonso hankki itselleen rangaistuksen, kun Alonso teki ylimääräisiä "jarrutestejä" tahallaan Doornbosin ensin oltuaan hidastamassa Alonson vauhtia nopealla kierroksella. Tämäkin episodi tapahtui näiden sankareiden välillä harjoituksissa.

Mitään kovin vakavaa ei siis tänään tapahtunut, mutta turhaan taas Alonso pisti itsensä tällaiseen tilanteeseen. Tosin nyt vikaa oli ehkä hieman enemmän myös Doornbosissa, koska näytti siltä, että Doornbos ei osannut päättää ajaako täysillä vai antaako tietä ja sitten kävi tämä turhan tiukka tilanne. Alonson kannattaisi kuitenkin miettiä, mikä on tässä vaiheessa järkevää. Harjoituksissa ei kuitenkaan voiteta yhtään mitään, hävitä kyllä voidaan: saamalla rangaistuksia tai rikkomalla auto, jos oikein huonosti käy.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Speedye kirjoitti:
Pedro De La Rosa ajoi varsin hyvin viime kisan, joten hän voi hyvällä taktiikalla olla vaikkapa kisan musta hevonen.
Toivotaan, tyylikäs ajaja ja eräitä suosikkejani. On hieman joutunut aina ottamaan ikuisen epäonnistujan viitan niskoilleen ja tuo edellisen kisan toinen sija varmasti miestä ja miehen mieltä lämmitti ja on toistaiseksi uran kirkkain kruunu ehdottomasti. En pistäisi todellakaan pahaksi, vaikka se kirkastuisi joskus ihan siksi ykkössijaksi. De La Rosan mielellään näkisin Formuloissa ja nimenomaan huipputallissa jatkossakin. Liekö miehellä saumoja McLarenin toiseksi kisakuskiksi ensikaudella, jos Kimi ei talliin jää, kuten todennäköistä on? Siellähän olisi tosiaan kaksi spanskia silloin, joten en tiedä sen järkevyydestä, mutta huono valinta De La Rosa tuskin olisi, mies varmasti tuntee MCLadan varsin hyvin, kun testannut on runsaasti.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Massa nappasi sitten uransa ensimmäisen paalupaikan ja samalla koulutti M. Schumacheria miten ajetaan autolla, jossa on uudet takavanteet (auttavatko aerodynamisesti on vielä kysymysmerkki). De La Rosa selkeä pettymys tänään. Pedro oli vasta 12. Kimi oli myös pieni pettymys ollen kahdeksas.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Pakkipari kirjoitti:
Massa nappasi sitten uransa ensimmäisen paalupaikan ja samalla koulutti M. Schumacheria miten ajetaan autolla, jossa on uudet takavanteet (auttavatko aerodynamisesti on vielä kysymysmerkki).

Tästäpä tulikin mieleen, että vetikös Schumi kaksi nopeaa putkeen? Siltä se ainakin minulle vaikutti, että ei käynyt renkaan vaihdossa välissä.
Jos näin tosiaan oli, niin Schumi vie huomisen kisan nimiinsä yli kierroksen erolla Alonsoon, ja Massakin jää puoli kierrosta.

Mclaren oli vaisu tänään, joten se ei lupaile hyvää huomista ajatellen.
BMW puolestaan oli yllättävän pirteä aikaisempiin suorituksiin nähden.

"Ennustan", että huomisen kisan jälkeen Schumin ja Alonson välinen ero on 6 pistettä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Pakkipari kirjoitti:
Massa nappasi sitten uransa ensimmäisen paalupaikan ja samalla koulutti M. Schumacheria miten ajetaan autolla, jossa on uudet takavanteet (auttavatko aerodynamisesti on vielä kysymysmerkki). De La Rosa selkeä pettymys tänään. Pedro oli vasta 12. Kimi oli myös pieni pettymys ollen kahdeksas.

Niin.. Luultavasti ero selittyy bensamäärällä ja näin Ferrari hoitaa Schumin "ovelasti" Massan ohi kisassa. McLaren oli huono minunkin mielestäni, sen sijaan Buttonin hyvä vauhti jatkuu. Katsotaan voiko mies uhata jopa Alonsoa kisassa. Loppukautta ajatellen Ferrarilla on selvä etulyöntiasema Renaultia vastaan, sen verran nopeampia he ovat. Toinen asia on sitten se, saako Renault kavennettua tuota etumatkaa. Veikkaan, että ainakin Renault tulee valittamaan noista Ferrarin takavanteista.

EDIT: Pitääkö tuo Repe Joken juttu paikkaansa että Schumi ei olisi renkaita vaihtanut? Jos pitää niin aika kovan ajan pystyi Schumacher kuluneilla renkailla ajamaan.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
EDIT: Pitääkö tuo Repe Joken juttu paikkaansa että Schumi ei olisi renkaita vaihtanut? Jos pitää niin aika kovan ajan pystyi Schumacher kuluneilla renkailla ajamaan.

Niin minä spekuloin juttua lähinnä sillä, että muistaakseni (minun muistinihan on huono) Massa ajoi ekan aikakierroksen ennen Schumia. Mutta Schumi kuitenkin veti toisen aikakierroksen ennen Massaa. Ja tämä ei selittyisi millään muulla kuin sillä, että Schumi ei vaihdattanut renkaitaan ennen toista vetoa.

Nyt olisi siis kiva tietää sekoilenko minä itse, vai pistikö joku muukin vastaavaa merkille.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Speedye kirjoitti:
Niin.. Luultavasti ero selittyy bensamäärällä ja näin Ferrari hoitaa Schumin "ovelasti" Massan ohi kisassa. McLaren oli huono minunkin mielestäni, sen sijaan Buttonin hyvä vauhti jatkuu. Katsotaan voiko mies uhata jopa Alonsoa kisassa. Loppukautta ajatellen Ferrarilla on selvä etulyöntiasema Renaultia vastaan, sen verran nopeampia he ovat. Toinen asia on sitten se, saako Renault kavennettua tuota etumatkaa. Veikkaan, että ainakin Renault tulee valittamaan noista Ferrarin takavanteista.

EDIT: Pitääkö tuo Repe Joken juttu paikkaansa että Schumi ei olisi renkaita vaihtanut? Jos pitää niin aika kovan ajan pystyi Schumacher kuluneilla renkailla ajamaan.
Olin katsovinani tulospalvelusta, että Schumacher kävi kahteen otteeseen varikolla viimeisessä osassa, tosin näistä vain ensimmäinen näkyi tv-kuvissa. Schumacher totesi myös lehdistötilaisuudessa jättäneen nopean yrityksensä kesken ja säästäneen ylimääräisen kierroksen viimeiseen yritykseen. Renkaat ei vaan kestäneet enää tätä.

Uskoisin, että Massa voi olla kevyemmällä autolla kuin Schumacher, samoin kuin Alonso. Tällä varmistettaisiin se, että ainakin yksi Ferrari pysyisi Alonson edessä lähdön jälkeen, ettei espanjalainen pääse karkuun. Massan ja Alonson mahdollinen keveys ei välttämättä tarkoita kolmea pysähdystä "Schumin" kahta vastaan, vaan Massan ja Alonson ensimmäinen veto voi olla Schumacheria lyhyempi.

McLaren oli suuri pettymys. Vaikka Räikkönen nousee seitsemänneksi Ralf Schumacherin moottorinvaihdon vuoksi, olisin odottanut parempaa. Olisikohan kyse siitä, että McLarenin suoranopeudet eivät vain riitä, sillä huippunopeuksien mittauspisteessä de la Rosa oli 6. (312,4 km/h) ja Räikkönen 10. (308,4 km/h). Samassa mittauspisteessä molemmat Ferrarit olivat kärjessä nopeudella 315,6 km/h ja Renaultit jäivät tästä reilun 1 km/h:n. Tietysti nopeuksiin on monta selittävää tekijää, mutta ainakin ne antavat suuntaa.

BMW-Sauber yllätti vahvalla panoksellaan. Molemmat kuskit kympin joukossa lupaa hyvää, mutta riittääkö kisavauhti? Unkarissahan molemmat olivat pisteillä, kunnes Kubica hylättiin, joten nyt voitaneen odottaa molemmilta pisteitä. Kunhan talli muistaa kertoa Kubicalle, että kerää kisan jäähdyttelykierroksella rojua radalta renkaisiin, jos sinne asti puolalainen pääsee.

Toyotan päivä oli kaksijakoinen. Trullin vaisu suoritus riitti vain 13. sijaan, Ralf oli mukavasti viides. Aika-ajon jälkeen kuitenkin selvisi, että Ralfille vaihdettiin moottori ennen aika-ajoa, joten "Pikku-Schumi" tippuu sijalle 15. Toinen viikonlopun moottorinvaihtaja on Christijan Albers, jolle se tapahtuu kolmantena perättäisenä viikonloppuna. Veikkaisin, että tämä on ennätys perättäisten moottorinvaihtojen määrässä kesken viikonlopun. Ei edes Mersu pystynyt tähän viime kaudella, kuten Toyota Midlandin kanssa nyt.
 

scholl

Jäsen
Täytyy sanoa, että Toyotan toiminta on kyllä surpuhupaisaa. Kaikki tuntuu menevän vuodesta toiseen perseelleen. Sama tilannehan oli Helsingin näytösajossakin. No nyt kun saivat paremman aika-ajosuorituksen eli 5. lähtöruudun niin yllättäen piti vaihtaa moottori, joten putosivat 10 sijaa. Nippon-jengi on kyllä huvittavaa. Ainoa positiivinen asia on se, että karvanoppacorollajengi ei pääse elvistelemään. Tietysti Trullia ja Ralfia käy sääliksi.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Vilahtiko tuossa ennen lähtöä varikolla Michelle Yeoh Jean Todtin vieressä? Miten helvetissä se ranskalainen kääpiö on onnistunut hänet iskemään?
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Jack in the Box kirjoitti:
Onhan nuo ollu jo kauemman aikaa yhdessä.

Joo, tiesin kyllä. Mutta silti ihmettelen. Ja harvemmin kai varikolla nähdään tallipomon tyttöystäviä/vaimoja.
 

Jazerman19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masan Massiivinen, sympatiat Leafs
Master Chief kirjoitti:
Miten helvetissä se ranskalainen kääpiö on onnistunut hänet iskemään?

Olisiko rahalla mitään osuutta asiaan, köh köh ;)
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
MM-sarjan mielenkiinnolle ikävä juttu, vaan toisaalta lajin imagon kannalta hyvä tulos sikäli, että ilman turva-autoa edessä olleesta Ferrarin Massaa nöyryyttävästä farssista säästyttiin.

Alonso on kyllä tietokone. Prostmaista jäätävyyttä.


Ranger
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
scholl kirjoitti:
No nyt kun saivat paremman aika-ajosuorituksen eli 5. lähtöruudun niin yllättäen piti vaihtaa moottori, joten putosivat 10 sijaa.

Pst. Se moottori oli vaihdettu jo ennen aika-ajoja. Sillä ei varmaan ollut mitään tekemistä hyvän aika-ajon sijoituksen kanssa.

Toisaalta mitäs tuommoisia tietoja tarkistamaan, kun on mahdollisuus päästä lyömään tallia, joka ei schollille ilmaisessa näytösajossa tarjonnut rahoille vastinetta.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Alonso sai "Schumin" pidettyä takanaan ja ero MM-taistelussa kasvoi. Omasta mielestäni ainakin hyvinkin miellyttävä tulos. Massalle voiton suo, etenkin sen tullessa puhtaasti ajamalla.

Vaikka turva-auton tulo vaikutti tuloksiin merkittävästi, taisteli Alonso hienosti ja esti Schumacherin pari hyvää yritystä. Neljään viimeiseen kisaan lähdetään siis Alonson 12 pisteen johdossa, mutta silti suosikki suorituskyvyn perusteella on silti Ferrari. Urakka kuitenkin nyt vaikeutui, sillä Renaultin perusnopeus on kuitenkin aika kohdallaan, piste-ero kasvoi ja kisat sen kuin vähenevät.

Ennen Monzaa päästään taas testaamaan, kumpi talli pystyy tämän hyödyntämään paremmin? Ainakaan Renaultin kannalta testaamisen jatkuminen ei ole huono asia. Monzassa ollaan vedenjakajalla ainakin kuljettajien MM-sarjan kannalta. Valmistajien sarjassahan tilanne on vieläkin tiukempi, taitaa Renault johtaa vain kahdella pisteellä.
 

HemmoP

Jäsen
Massa peittosi Alonson suvereenisti mikä tietää Ferrarille ja Scumille hyvää loppukautta ajatellen. Monestikkohan Rubens paikkasi jos Scumilla oli ongelmia ?

Kasi mutkassa kävi aika moni pihalla eli lisää tällaisi mutkia
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Olisi kiva tietää mitä numiskoita Shumi väänteli viimeiseen mutkaan mentäessä. Ajatteli varmaan, että loppusuoralla yritetään ohi vaikka kone räjähtäisi ja rullaillaan maaliin jos kone kilahtaa. Veikkaan että sormi oli aika tiukasti sillä napilla joka irroittaa moottorin vaihdelaatikosta. Aikaisemmin Ferrarin suoranopeudet eivät olleet Renaultin tasolla ja yhtäkkiä mennään jo kiihdytyksessä rinnalle. Huikeaa taistelua.
 

Kapo

Jäsen
Kysehän oli siitä että Alonso otti viimeisen mutkan ihan varman päälle sisäreunasta tietäen että vaikka Schumi saa paremman lähdön loppusuoralle ei matka riitä ohitukseen.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kapo kirjoitti:
Kysehän oli siitä että Alonso otti viimeisen mutkan ihan varman päälle sisäreunasta tietäen että vaikka Schumi saa paremman lähdön loppusuoralle ei matka riitä ohitukseen.

Ok. Aika tarkka laskemaan päässä tuo meidän kulmakarva. Mitä sitä eroa jäi? 0.07s?
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
V-man kirjoitti:
Ok. Aika tarkka laskemaan päässä tuo meidän kulmakarva. Mitä sitä eroa jäi? 0.07s?

Eli puoli autonmittaa. Suht selvästi kuitenkin. Alonso sanoi lehdistötilaisuudessa sulkeneensa mutkan tarkoituksella ja saaneensa siksi huonon lähdön mutkasta, koska pelkäsi, että Schumacher yrittää jotain riskialtista. Hän siis luotti siihen tai tiesi sen, että ehtii linjan yli ennen Schumia. Yleensähän nuo pitkien suorien ohitukset tulevat suoran loppupäässä. Nyt maalilinja oli aikaisemmin.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Erikoistahan kisassa oli se, että Schumi missasi ajovirheeseen 10 turhaa sekuntia. Eikä mennyt varikollakaan aivan putkeen. Kun vielä ynnää tähän tuon Unkarin hölmöilyn, niin tilanne olisi vanhaan "hyvään" aikaan ollut jo tasapeli Alonson ja Schumin välillä. Alkaa se mestarikin näköjään väsymään.
 

scholl

Jäsen
Master Chief kirjoitti:
Vilahtiko tuossa ennen lähtöä varikolla Michelle Yeoh Jean Todtin vieressä? Miten helvetissä se ranskalainen kääpiö on onnistunut hänet iskemään?

Googlettaminen toi tulokseksi, että ko. otus on joku japsi eli kyllä noista se Todt taitaa olla kuitenkin se paremmannäköinen, joten riisinpurija on luonnollisesti hakeutunut eurooppalaismiehen kainaloon, jos sellainen on ollut tarjolla. Mutta eiköhän se varsinainen syy tässä kuitenkin ole Ari Vatanen, jolla on niin mahtavat connectionit ja koska hän mitä ilmeisimmin pääsee FIA:n johtoon, jos tahtoo ja kun hän tuntee erittäin hyvin sekä Jean Todtin että Jacques Chiracin niin ei ole Vataselle todellakaan juttu eikä mikään järjestää kavereilleen naisia.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Maalilinja oli heti pääsuoran alussa, jossa eroa oli hieman päälle auton mitta. Lähtölinja ja maalilinja kun eivät läheskään jokaisella radalla sijaitse samassa paikassa.

Hienoa, että saatiin jälleen uusi voittaja. Massa on kyllä parantanut otteitaan kauden kestäessä huomattavasti, viimeiset kisat Unkaria lukuunottamatta olleet erinomaisia. Ennen kauden alkua en odottanut häneltä juuri mitään, mutta kyllä hän tämänpäiväisessä kilpailussa ansaitsi voittonsa täysin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös