F1 2006: Silverstonen GP

  • 2 338
  • 17

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Noniin. Moderaattoreiden pyynnöstä ajattelin perustaa tulevan viikonlopun GP:lle oman ketjun. Eli ensi viikonloppuna vuorossa on Ison-Britannian GP, tarkemmin sanottuna Silverstonessa. Voittajasuosikkeja on mielestäni kaksi, Michael Schumacher ja Fernando Alonso. Mustina hevosina voitaneen mainita mm. Giancarlo Fisichella ja Kimi Räikkönen. Eli aloitetaanpa tulevan F1-osakilpailun pohdinta.
 

Jazze Cazza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit,Detroit Red Wings,ManU
Kulmakarva ja Aika-ajo on kyllä ne suurimmat suosikit ja siihen sopii laskea myös Räikkönen,tosin Kimin kohdalla ratkaisee se miten Mäkki on saanut paranettua aerodynaamista pakettiaan ja se kuinka kone kestää jos kestää ollenkaan. Jotenkin tuntuu vaan että Kimi tappelee sijoista 3-5 kuten viime vuonna kun oli kolmas. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Juuh ihan oikeassa olet siinä, että todellisia voittajasuosikkeja näyttää olevan vain kaksi, Schumi ja Alonso nimittäin. Kimin mahdollisuudet riippuvat siitä oliko Monacon vauhti vain silmänlumetta ja radasta johtuvaa, vai onko auton kehityksessä tapahtunut todellista edistystä. Jos Mclaren on yhtä hyvässä vauhdissa kuin viime kilpailussa on Kimi ilman muuta nostettava voittajaehdokkaiden joukkoon. Tietysti mukaan on otettava se Mclarenin kohdalla aina ajankohtainen luotettavuus-varaus. Fisin mahdollisuuksiin suhtaudun melko skeptisesti. Mies tuntuu pystyvän ajamaan kaudessa pari loistavaa kisaa ja muut vaeltaa sitten varjojen mailla. Tosin ei se hyvien kisojen kiintiö vielä ole täynnä.

Pitää toivoa, että Schumi saisi mahdollisimman paljon Alonson piste-eroa kiinni. Ei sen takia, että olisin Schumi-fani vaan sen takia, että Alonso laitettaisiin vielä koville tänä vuonna. Nyt näyttää vain pahasti siltä, että mies saa kruisailla viime vuoden tapaan maailmanmestaruuteen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Alonso ja Schumi on tosiaan suurimmat suosikit, ja en ihmettelisi yhtään vaikka Alonso olisi jo aloittanu varmistelun, joka meinaisi suht helppoa voittoa Schumille.
Mustathevoset on Kimi ja Fisico. Fisico on epätasainen kuski, mutta voi tässä kisassa hyvinkin olla taas kärkikahinoissa mukana.
Ja Renaultin puolella ainakin paukuteltiin henkseleitä siihen suuntaan, että Fisico voittaa Silverstonen GP:n.

Montoya oli viime viikon testien jälkeen positiivisella mielellä tulevaa kisaa ajatellen, ja se voi luvata hyvää Mclarenille.
Kuitenkin Mclaren oli täysi turisti Espanjan GP:ssä, joka on Silverstonen GP:n kanssa aika samanlainen mitä tulee auton vaatimuksien suhteen.
Siispä, jos Mclaren pystyy jostain syystä taistelemaan Silverstonessa voitosta, niin sitten talli on palannut jälleen huipulle.
Montoyan toimesta Mclaren ei kuitenkaan voittotaisteluun yllä, se jää Kimin vastuulle.
Mclarenin kannalta suurimmat toiveet menevätkin siihen suuntaan, että Monacossa vaivannut pieni vika moottorinkatteen kanssa on saatu korjattua. Ettei vaan johdot kärähtele.

Ferrarin tilanne on tottakai mielenkiintoisin, koska se on tällä hetkellä ainoa talli, joka pystyy uhkaamaan Renaulttia.
Viime viikon testeissä Schumi piti hyvää vauhtia, ja lähteekin voitto tavoitteella kisaan (ylläri?).
Massalla on ollut tällä kaudella samaa vikaa kuin Fisicolla. Välillä on väläytellyt, mutta useammin ollut kuitenkin ihan yössä. Joko nyt on taas se kisa, jossa radallakin tapahtuu?

Nicon menestys mahdollisuudet Silverstonessa on aika vähäiset. Jopa pistesija olisi minusta loistava onnistuminen. Ja se vaatinee parille kärkitallin kuskille vähän epäonnea. Tietenkin jos Silverstonessa sataa, niin Niconkin osalta kaikki on auki.

Sää on tosiaan kysymysmerkki Silverstonessa. Viime vuodet on saatu ajaa kuivalla, mutta muistan ajat kun Silverstonessa satoi melkein joka kisassa.
Tänä vuonna lisämausteensa säähän voi tuoda myös aiempaa aikaisempi ajankohta. Tänä vuonnahan kisa ajetaan noin kuukautta aikaisemmin, kuin esim viime vuonna. Radalla voi siis olla kylmää ja sateista, tai vain kylmää.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Harjoitusten antia:

Noniin.. Nyt on saatu harjoitukset loppuun ja parin tunnin päästä alkavaan aika-ajoon lähdetään varsin jännittävistä tunnelmista. Harjoitusten nopein oli Ferrarin Michael Schumacher joka paukutti harjoitusjakson loppuun huiman kierrosajan. Kimi Räikkönen oli lupaavasti neljäs, tosin kahdeksan kymmenystä Schumia jäljessä. Alonso oli kuudes, melkein sekunnin jääneenä. Eli toivotaan parasta ettei Rellu olisi aika-ajoissa aivan täydessä iskussa. Joka tapauksessa Ferrari vaikuttaa erittäin vahvalta ja myös McLarenin vauhti on löytymässä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Alonso paalulle, Räkä kakkonen. Toivottavasti nähdään kunnon kilvanajoa ja että Mersun mylly kestää. Nyt olisi oiva tilaisuus näpäyttää Rellua ja näyttää että McLarenilla on vielä sanansa sanottavana. Vaikka taitaa MM-taistossa silti Räikkösen saumat olla aika olemattomat. Tuskin Alonso palkintopallin ulkopuolelle nytkään jää.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Eino_Mies kirjoitti:
Alonso paalulle, Räkä kakkonen. Toivottavasti nähdään kunnon kilvanajoa ja että Mersun mylly kestää. Nyt olisi oiva tilaisuus näpäyttää Rellua ja näyttää että McLarenilla on vielä sanansa sanottavana. Vaikka taitaa MM-taistossa silti Räikkösen saumat olla aika olemattomat. Tuskin Alonso palkintopallin ulkopuolelle nytkään jää.

Veikkaan, että Ferrari on kisassa vahva. Michelinillä on kuulemma ollut ongelmia rengasten kestävyyden kanssa kun taas Bridgestone toimii kuulemma loistavasti. Ja ottakaahan kaikki huomioon: Silverstonen GP alkaa huomenna klo 14:00. Eli tuntia aiemmin kun normaalisti. Toivotaan, että Alonso jäisi vähän kauemmaksi kärjestä, tosin ei taida tapahtua.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
F1 - sääntötulkintoja

En oikein tiedä mihin ketjuun tämäkin kuuluisi. Taitaa olla "muutama" F1-aiheinen viesti hukkunut tässä muutosten yhteydessä...

Sellainen asia tuli mieleeni katsellessani Silverstonen GP:a, että mikä merkitys on tuolla varikkosuoran jälkeisellä valkoisella viivalla. Tuli vain tämän GP:n aikana mieleeni, mutta kysymyksen voisi kohdistaa melkein radalle kuin radalle.

Käsittääkseni varikolta tuleva kuljettaja EI SAA tulla radalle tuon viivan ylitse ja vastaavasti radalla ajavien ajolinjat EIVÄT SAA ylittää tuota viivaa turvallisuussyistä. Kuitenkin tuon säännön rikkominen on ennemmin sääntö (heh-heh) kuin poikkeus. Liittyykö tuohon joku lisäys, että viivaa ei saa ylittää, jos siitä aiheutuu vaaratilanteita muille vai mikä on tulkinta? Muistaako joku, että onko noista joskus annettu jotain rangaistuksia?

Kuuluu jälleen sarjaan: minkä takia kaikenlaisia sääntöjä tehdään, jos niiden noudattamista ei valvota!
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eipä löytyny Alonsolle haastajia tässäkään kisassa. Kolmas sija tuskin Kimiä kovasti ilahduttaa. Kyllä tämän kauden kiinnostus ainakin MM-taiston osalta on jo mennyt. Vain käsittämätön epäonni voi suistaa Alonson valtaistuimelta.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Siirretään tämä tänne.

Cannibal kirjoitti:
Kyllä nyt taas on pakko sanoa, että kyseessä on niin amatöörimäinen, surkuhupaisa talli, että alta pois. Ferrari nöyryytti taas 100-0. Oletteko nähneet tämän aiemminkin? Minä olen. Joka kausi.

Ei voi kyllä syyttää Räikköstä, jos tuosta paskatallista haluaa pois. Huonompi tuuri Fernandolle...

Niin Ferrari nöyryytti nopeudessa, ei muussa. McLaren teki mitä pystyi, eli otti Räkän sisälle heti Schumin jälkeen molemmilla stopeilla. Ensimmäisellä kerralla toimi, mutta toisella kerralla Schumin lyhyempi stoppi riitti ohitukseen. Tämä taas johtui siitä, että Schumilla oli jo kisan alussa hieman enemmän bensaa kuin Räkällä. Aika taikuri olisi saanut olla, että noista lähtökohdista olisi loihtinut paremman lopputuleman, kuin nyt nähtiin. Vai miten olisit itse toiminut?
 

kymppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mr.Fox kirjoitti:
Käsittääkseni varikolta tuleva kuljettaja EI SAA tulla radalle tuon viivan ylitse ja vastaavasti radalla ajavien ajolinjat EIVÄT SAA ylittää tuota viivaa turvallisuussyistä. Kuitenkin tuon säännön rikkominen on ennemmin sääntö (heh-heh) kuin poikkeus. Liittyykö tuohon joku lisäys, että viivaa ei saa ylittää, jos siitä aiheutuu vaaratilanteita muille vai mikä on tulkinta? Muistaako joku, että onko noista joskus annettu jotain rangaistuksia?
Kaiken sen F1-kokemuksen, joka mulla viime kausilta on (no aika vähiin tosin jäänyt) sääntö on olemassa ja sen rikkomisesta määrätään poikkeuksetta (varinkon läpiajo)rangaistus. Kuitenkin sääntö on voimassa vain varikolta poistuttaessa. Kun radalla jo valmiiksi on, saa viivan yli vetää ihan vapaasti.

EDIT: Alla taitaa olla parempaa tietoa.
 
Viimeksi muokattu:

Bandana

Jäsen
Mr.Fox kirjoitti:
Sellainen asia tuli mieleeni katsellessani Silverstonen GP:a, että mikä merkitys on tuolla varikkosuoran jälkeisellä valkoisella viivalla. Tuli vain tämän GP:n aikana mieleeni, mutta kysymyksen voisi kohdistaa melkein radalle kuin radalle.

Käsittääkseni varikolta tuleva kuljettaja EI SAA tulla radalle tuon viivan ylitse ja vastaavasti radalla ajavien ajolinjat EIVÄT SAA ylittää tuota viivaa turvallisuussyistä. Kuitenkin tuon säännön rikkominen on ennemmin sääntö (heh-heh) kuin poikkeus. Liittyykö tuohon joku lisäys, että viivaa ei saa ylittää, jos siitä aiheutuu vaaratilanteita muille vai mikä on tulkinta? Muistaako joku, että onko noista joskus annettu jotain rangaistuksia?

Kuuluu jälleen sarjaan: minkä takia kaikenlaisia sääntöjä tehdään, jos niiden noudattamista ei valvota!

Voi olla että olen väärässä, mutta muistaakseni tuo viivasääntö on aina kilpailukohtaista. Kuskit sopivat aina kisaa edeltävässä kokouksessaan että onko ko. sääntö voimassa, riippuen mm. pääsuoran leveydestä jne.
 

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
KPL kirjoitti:
Siirretään tämä tänne.



Niin Ferrari nöyryytti nopeudessa, ei muussa. McLaren teki mitä pystyi, eli otti Räkän sisälle heti Schumin jälkeen molemmilla stopeilla. Ensimmäisellä kerralla toimi, mutta toisella kerralla Schumin lyhyempi stoppi riitti ohitukseen. Tämä taas johtui siitä, että Schumilla oli jo kisan alussa hieman enemmän bensaa kuin Räkällä. Aika taikuri olisi saanut olla, että noista lähtökohdista olisi loihtinut paremman lopputuleman, kuin nyt nähtiin. Vai miten olisit itse toiminut?

Niin siis ilmeisesti kaikilla muilla oli toisella stopilla hieman bensaa tankissa, kun ainoastaan Räikkösen stoppi kesti sen pari sekunttia kauemmin kuin muilla, hassua.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kyllä yleensä tuon viivan saa siellä radan puolella leikata. Joillakin radoilla jos noin ei saisi tehdä, niin ohittaminen voisi olla melko vaikeaa. Tämä lähinnä siellä missä varikolta tullaan pääsuoralle (mm. Monza)

MM-pistetilanteesta: Aika selvältähän tuommoinen ero alkaa näyttää tällä aikakaudella, kun autot ovat lähes 100% luotettavia eikä ulosajoja ja kolareitakaan nähdä entisaikojen tapaan. Seuraavana vuorossa oleva Montreal on sellainen rata, missä on helppo tehdä virheitä ja kärsiä niistä, esimerkiksi viimevuotinen Alonson virhe ei olisi ollut kohtalokas kovinkaan monella radalla, mutta Montrealissa niin oli.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
puumaila kirjoitti:
Niin siis ilmeisesti kaikilla muilla oli toisella stopilla hieman bensaa tankissa, kun ainoastaan Räikkösen stoppi kesti sen pari sekunttia kauemmin kuin muilla, hassua.

No tietenkään vertailua ei voi suorittaa muihin, kuin suurinpiirtein samaan aikaan varikolla käyneisiin ja jos se Räkän tankkaus yms toimenpiteet kesti ilman mokia 2 sekuntia pitempään, kuin Schumilla, niin sitten se kesti. Ei se sen monimutkaisempaa ole. Eikös se Räkän 2. stoppi kestänyt aika tarkalleen 8 sekuntia, eli aika normimitta mitä tänään nähtiin?
 

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
KPL kirjoitti:
No tietenkään vertailua ei voi suorittaa muihin, kuin suurinpiirtein samaan aikaan varikolla käyneisiin ja jos se Räkän tankkaus yms toimenpiteet kesti ilman mokia 2 sekuntia pitempään, kuin Schumilla, niin sitten se kesti. Ei se sen monimutkaisempaa ole. Eikös se Räkän 2. stoppi kestänyt aika tarkalleen 8 sekuntia, eli aika normimitta mitä tänään nähtiin?

Ei tästä nyt varmaan kannata hirveästi ruveta vääntämään, mutta muilla Räikkösen aikaan sisään tulleilla tuo stoppi mielestäni meni 6,2-6,8 sekuntiin. Eikä tässä käsittääkseni mitään taktisia muutoksia tehty vaan molemmat tulivat ihan suunnitelman mukaisesti sisälle.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
puumaila kirjoitti:
Ei tästä nyt varmaan kannata hirveästi ruveta vääntämään, mutta muilla Räikkösen aikaan sisään tulleilla tuo stoppi mielestäni meni 6,2-6,8 sekuntiin. Eikä tässä käsittääkseni mitään taktisia muutoksia tehty vaan molemmat tulivat ihan suunnitelman mukaisesti sisälle.

Pitää tsekata huominen uusinta, niin palaan asiaan. Olen silti tällä hetkellä sitä mieltä, että McLaren hävisi, koska heillä oli hitaampi paketti, kuin että heidän taktiikkansa olisi mennyt mönkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös