Minä en aio unohtaa yhtä pitkäaikaisimmista valkuista ever ikinä niin kauan kun SaiPa minulle jotain merkitsee. On eri asia vittuilla tai mennä henkilöön, mutta neljän vuoden laskeva trendi on jotain niin kauheaa ettei uskoisi 2000-luvulla enää tapahtuvan. Osansa iskuista ottavat jatkosopparintekijät.
Aion mielenkiinnolla seurata ex-saipalaiset ketjussa Teron otteita. Siinä teropuolustelijat ovat kyllä oikeassa, että heti nyt haudalla tanssiminen ei ehkä ole ookoo, mutta käyttäköön jokainen omaa harkintaansa miten hautajaisissa kayttäytyy. Minä asennoidun Lehterään yhtenä pitkäaikaisimmista SaiPan valkuista ja suhteutan siihen mitä sai aikaan johtamisoppaitaan lukemalla.
Lehterä on kuitenkin niitä harvoja valmentajia, jotka kolmen täyden kauden aikana vei kertaalleen SaiPan varsinaisiin pudotuspeleihin. Vaikka Lehterällä olikin käytössä SaiPan ennätysbudjetit näillä kolmella kaudella (1,8-2,0-1,8 milj.) niin mikä olisi ollut realisimia tuolla keskikastin budjetilla? Yhden kerran kausi päättyi runkosarjaan. Neljäs kausi oli mitä oli, kun kausi laitettiin seurajohdon puolesta läskiksi, kun tilaisuus tuli koronapandemian myötä ja aloitettiin taloustalkoot (Lehterä toki auttoi seurajohtoa omalta osaltaan päätöksen tekemisessä).
Virran Pekka on saanut valmentaa viimeisen kymmenen kauden aikana neljää eri joukkuetta ja aina on ollut käytössä vähintään "Lehterän" budjetilla rakennettu joukkue. Viisi kertaa (50%) Virran Pekan jengi on jäänyt näistä kymmenestä pudotuspelien ulkopuolelle. Kaksi kertaa kausi päättynyt runkosarjaan (20%). Lukossakin ekalla kaudella jäi pudotuspelien ulkopuolelle. Toisella kaudella puolivälierissä 0-4 tappioilla ulos. Vasta kolmannella kaudella homma toimi. Ja Lukossa sentään oli rahaa käytössä vähintään 2,5 miljoonaa jokaisella kaudella, Kalpassa 1,85-2,25 miljoonaa, Ässissä 2,15 miljoonaa ja Tepsissä 1,8-1,95 miljoonaa.
Siellä on SaiPassa ollut muitakin muuttujia joukkueessa viime vuosina kuin Tero Lehterä. Nykyinen toimari itse jopa pelaajana pukukopissa ja tekemässä Lehterän jatkosopimusta. Ei kai surkean valmentajan ja "joukkuehengen pilaajan" kanssa tehtäisi jatkosopimusta tehdä (tässä ketjussa tämäkin asia otettu esille). Aina voisi myös kysellä sen perään, että mikä on ollut joukkueen kapteeniston rooli Lehterän aikana, jos kerran joukkueen sisällä asiat eivät ole olleet ok?
Lehterän aika oli ja meni, mutta huvittaa tämä lähes kaikki mitä Pekka Virta tekee on parasta ikinä missään ja etukäteen on jo annettu kaikki "tuleva paska" kahden ensimmäisen kauden aikana anteeksi (koska kolmen vuoden projekti). Ja samaan aikaan muistutetaan, että Lehterän aikana kaikki oli pelkkää paskaa. Ei kai kukaan täällä kirjoittajista ollut keväällä 2018 viimeisen ottelun jälkeen Kisapuiston jäällä moikkaamassa Lehterää?
Itse veikkasin Virran Johdolla SaiPan olevan tällä kaudella kuuden parhaan joukossa, koska miksi ei voisi olla. Ei se kolmen vuoden projekti estä pelaamasta hyvin jo tällä kaudella. Tällä kaudella puolivälieriin, ensi kaudella välieriin ja kolmannella kaudella finaaliin... Katsotaan missä vaiheessa Virta ohittaa Lehterän "ennätykset" eli kaksi pudotuspelivoittoa (kevät 2018) ja seitsemän ottelun voittoputki (syksyllä 2017). Hämäläisen Vilin 11 ottelun tappioputkea tuskin Peksin aikana nähdään.