Euroviisut 2012

  • 121 421
  • 985

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tein hieman tilastokoontia Suomelle annetuista pisteistä semifinaaleissa ja juuri niiden maiden osalta, jotka ovat vuoden 2012 semifinaalissa samassa erässä Suomen kanssa. Lopussa bonuksena naapurimaiden eli Ruotsin, Norjan ja Viron vuosien saatossa antamat pisteet, joista emme siis tänä vuonna saa apuja.

Eikös semeissä kuitenkin saa äänestää myös niiden maiden jengi, joiden oma viisu on eri erässä? Mitään faktaa minulla ei tästä ole, mutta muistelen vaan itse äänestelleeni joskus ehdokasta myös sellaisessa semifinaalissa, jossa Suomi ei ole ollut mukana.

Ja piti sekin nyt sitten tunnustaa, että olen tosiaan tuhlannut rahaa Euroviisujen semifinaaleissa äänestämiseen.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Eikös semeissä kuitenkin saa äänestää myös niiden maiden jengi, joiden oma viisu on eri erässä? Mitään faktaa minulla ei tästä ole, mutta muistelen vaan itse äänestelleeni joskus ehdokasta myös sellaisessa semifinaalissa, jossa Suomi ei ole ollut mukana.

Ja piti sekin nyt sitten tunnustaa, että olen tosiaan tuhlannut rahaa Euroviisujen semifinaaleissa äänestämiseen.
Nykyisillä säännöillä näin ei valitettavasti voi tehdä. Semeissä saa äänestää vain ne maat jotka ovat siinä osallisina ja sitten osa näistä rahoittajamaista.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Eikös semeissä kuitenkin saa äänestää myös niiden maiden jengi, joiden oma viisu on eri erässä? Mitään faktaa minulla ei tästä ole, mutta muistelen vaan itse äänestelleeni joskus ehdokasta myös sellaisessa semifinaalissa, jossa Suomi ei ole ollut mukana.

Ja piti sekin nyt sitten tunnustaa, että olen tosiaan tuhlannut rahaa Euroviisujen semifinaaleissa äänestämiseen.
Niin kuten tuossa aiempana todettiin, niin äänestää saa vain oman semifinaalinsa maita. Muistaakseni ollut näin heti uuden formaatin ensimmäisestä vuodesta eli 2008 alkaen.

Tuo tilastokoontini on toki sikäli puutteellinen, että semifinaaleissa äänestävät myös suuret rahoittajamaat (Saksa, Ranska, Espanja, Iso-Britannia sekä Italia) plus kisojen isäntämaa. Nämä kuusi maata jaetaan kumpaankin semifinaaliin "yleisöäänestäjiksi" eli osaltaan vaikuttavat tulokseen merkittävästi. Esimerkiksi Suomi sai viime vuonna briteiltä kuusi ja Espanjalta neljä pistettä, joten isojen maiden merkitystä ei sovi väheksyä.

Nyt kun turhasta tiedosta innostuttiin, niin laitan vielä tilastot näiden isojen rahoittajamaiden (+ silloisen isännän) Suomelle semifinaaleissa annetuista pisteistä; alkaen vuodesta 2008.
Koodi:
          2008    2009     2010    2011
Saksa      2       0        3      eri
Ranska    eri     eri       0      eri
Espanja    6      eri       2       4
UK        eri      4       eri      6
Italia     -       -        -      eri
(Serbia)  eri      -        -       -
(Venäjä)   -      eri       -       -
(Norja)    -       -       eri      -
Eipä tuossa hirveästi tulkittavaa ole. Espanja ja Iso-Britannia nyt ainakin ovat olleet yleensä anteliaalla päällä sattuessaan samaan semifinaaliin; Saksa on ollut nihkeämpi kannattaja. Ranskan ja Italian sekä isäntien mielipidettä emme ole päässeet vielä kunnolla koestamaan uuden formaatin aikana.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo Suomen viisuedustaja on alkanut kuulostaa minun korvaani aika hyvältä kun olen sen muutaman kerran nyt kuullut. Samalla kuitenkin tullaan siihen ongelmaan mikä tällä biisillä mahdollisesti on viisuissa, eli se ei oikein jää päähän ja iske ensikuulemalta vaan vaatii useamman kuuntelun. Mutta kaunis biisi joka tapauksesta, kävi miten kävi niin ei tuota hävetä tarvitse.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Keräilin tuossa joutessani yhteen listaan kaikki tähän asti valitut kappaleet. Näin ensikuulemalta aika paljon mitäänsanomatonta skeidaa mutta ainakin tuo Slovenian balladi kuulosti tosi hienolta heti. Ja onpa mukana toista kertaa peräkkäin myös tuo superärsyttävä Jedward-duo Irlannista, ja biisi on ehkä vielä paskempi kuin viime vuonna.

Mutta tässä nämä, parista puuttuu vielä videot ja nuo minkä kohdalla on viiva eivät ole vielä valinneet esittäjää/biisiä nimeä.

1. Semifinaali

Albania
Rona Nishliu - Suus

Belgia
Iris - ?

Suomi
Pernilla Karlsson - När jag blundar

Kreikka
-

Islanti
Greta Salóme & Jónsi - Mundu eftir mér

Latvia
Anmary - Beautiful song

Montenegro
Rambo Amadeus - Euro neuro

Romania
Mandinga - Zaleilah

Sveitsi
Sinplus - Unbreakable

Itävalta
Trackshittaz - Woki mit deim popo

Kypros
Ivi Adamou - La la love

Tanska
Soluna Samay - Should've known better

Unkari
Compact Disco - Sound of our hearts

Irlanti
Jedward - Waterline

Israel
Izabo - Time

Moldova
-

Venäjä
Buranovskie Babushki - Party for everybody

San Marino
-

2. Semifinaali

Armenia
Armenia on ilmoittanut vetäytyvänsä tämän vuoden viisuista turvallisuussyistä.

Valko-Venäjä
Litesound - We are the heroes

Bulgaria
Sofi Marinova - Love unlimited

Makedonia
Kaliopi - Crno i belo

Malta
Kurt Calleja - This is the night

Hollanti
Joan Franka - You and me

Portugali
Filipa Sousa - Vida minha

Serbia
Zeljko Joksimovic - Nije ljubav stvar

Ukraina
Gaitana - Be my guest

Bosnia
MayaSar - Korake ti znam

Kroatia
Nina Badric - Nebo

Viro
Ott Lepland - Kuula

Georgia
Anri Jokhadze - I'm a joker

Liettua
Donny Montell - Love is blind

Norja
Tooji - Stay

Slovakia
Max Jason Mai - Don't close your eyes

Slovenia
Eva Boto - Verjamem

Ruotsi
Loreen - Euphoria

Turkki
Can Bonomo - Love me back

Finaali

Azerbaidzan
Sabina Babayeva - ?

Ranska
Anggun - Echo (You and I)

Saksa
Roman Lob - Standing still

Italia
Nina Zilli - Per sempre

Espanja
Pastora Soler - Quédate conmigo

Iso-Britannia
Engelbert Humperdinck - ?
 
Viimeksi muokattu:

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Keräilin tuossa joutessani yhteen listaan kaikki tähän asti valitut kappaleet.

Ilmeisesti et sitten kuitenkaan kovin tarkasti niitä kuunnellut? :) Montenegron ja Israelin oikeat biisit nimittäin puuttuvat vielä, ainakin mikäli on uskominen youtube-kommentteja.

Minäkin ehdin jo suurimman osan noista tähän asti valituista kuuntelemaan ja ensikuulemalta sanoisin, että parhaat omasta mielestäni on Ranska, Kypros, Islanti, Kroatia ja Saksa. Ei ehkä mitään kauhean omaperäistä taaskaan, mutta ihan kivaa musiikkia silti. Muutenkin kärjessä oli aika paljonkin ihan ok kappaleita, mutta sitten vastavuoroisesti myös siellä peräpäässä tuntuu olevan tunkua tavallistakin enemmän.

Tiedän, että oma musiikkimakuni eroaa usein kovastikin siitä, mitä täällä on keskimäärin, mutta olisi silti kiva kuulla muidenkin mielipiteitä. Joko on löytynyt joitain suosikkeja? Myös inhokkeja saa tietty listata, mutta olettaisin niitä löytyvän keskimääräisesti huomattavasti enemmän joten se ei olisi ehkä yhtä mielenkiintoista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ilmeisesti et sitten kuitenkaan kovin tarkasti niitä kuunnellut? :)

Wikipedia-sivuilta minä nuo katselin ja sitten vaan pikaisesti kuuntelin läpi Youtubesta. Pitää päivitellä noita linkkejä sitten kun varmistuu noita biisejä.
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Wikipedia-sivuilta minä nuo katselin ja sitten vaan pikaisesti kuuntelin läpi Youtubesta. Pitää päivitellä noita linkkejä sitten kun varmistuu noita biisejä.

Biisit on kyllä tietääkseni oikein, mutta noi youtube-videot taitaa olla tosiaan vääriä. Ärsyttävää välillä, kun tuonne ilmestyy noita feikkivideoita, joista ei sitten ota millään selvää, ovatko oikeita vai vääriä.
 

Vercetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils
Tuli tuossa nyt kahlattua kaikki -OO-:n listaamat biisit läpi, ja päällimmäiseksi fiilikseksi jäi se tuttu ja turvallinen "huonompi taso kuin viime vuonna". Mielestäni Suomi jopa hieman nosti osakkeitaan tuossa seurassa.

Pari maata kuitenkin nousivat alustavasti yli muiden, nimittäin Kypros ja Slovenia. Kyproksen kaltaisella menevällä lallattelulla näissä kisoissa mennään luultavasti pitkälle, varsinkin kun kertosäe on usein se tekijä, joka biisin Euroviisuissa määrittelee. Slovenian kappale puolestaan oli rauhallisempaa menoa, mutta jotain hienoa siinä oli. Mihinkään Is It Truen (Islanti -09) kaltaisiin sfääreihin kuitenkaan ei noustu.

Mitään näiden vielä biisiään julkaisemattomien maiden karsinnoista tietämättä odottelen todennäköisien haastajien ilmaantumista kuvioihin vielä ainakin Romanian, Armenian ja Viron suunnalta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Slovenian kappale puolestaan oli rauhallisempaa menoa, mutta jotain hienoa siinä oli.

Tuo on kyllä tosi komea biisi, menee minusta ihan niiden parhaiden balkan-balladien joukkoon mitä viisuissa on kuultu. Mikähän siinä on että nuo balkanin ihmiset saavat tuon kaavan toimimaan noin perkeleen hyvin, vaikka en yleensä tuollaisten massiivisten balladien ystävä olekaan?

Mielenkiinnolla odottelen vielä mitä Serbialta ja Zeljko Joksimovicilta on tulossa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Kuuntelin radiosta tuon Suomen edustusbiisin ja pakko todeta, ettei se ilman kuvaa juuri säväytä. UMK-finaalissa kuitenkin teki meikäläiseen vaikutuksen joten kaippa tuossa Pernillassa lavasäteilyä on. Toivottavasti sitä onnistutaan saamaan esiin Bakussa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Britit luottavat viisuissa tänä vuonna kokemukseen, BBC valitsi brittien edustajaksi 77-vuotiaan Engelbert Humperdinckin. Biisiä ei ole vielä julkistettu mutta taustalla kuulemma tekijöitä jotka ovat olleet yhteistyössä mm. Adelen ja James Bluntin kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Britit luottavat viisuissa tänä vuonna kokemukseen, BBC valitsi brittien edustajaksi 77-vuotiaan Engelbert Humperdinckin. Biisiä ei ole vielä julkistettu mutta taustalla kuulemma tekijöitä jotka ovat olleet yhteistyössä mm. Adelen ja James Bluntin kanssa.

Perinteisestihän britit ovat vastanneet viisujen myötähäpeäpläjäyksestä. Pohjanoteeraus taisi olla se parin vuoden takainen lentoemäntien ja stuerttien rallatus.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Perinteisestihän britit ovat vastanneet viisujen myötähäpeäpläjäyksestä. Pohjanoteeraus taisi olla se parin vuoden takainen lentoemäntien ja stuerttien rallatus.
Saksa ja Espanjakin ovat yleensä yhdessä olleet aika heikkoja. Saksalla toki Lena pelasti tässä pari vuotta, mutta tänä vuonna näköjään lähdetään taas jyrkkään laskuun. Ranskalla ongelmana on ollut se että kieli on aina Ranska mikä huonon biisin sattuessa kohdalle vain korostuu.

Itse olen ottanut nyt sen linjan etten enää kuuntele muiden biisejä hirveästi etukäteen. Näin säilyy pikkuinen jännitys että mitä muut ovat saaneet aikaan ja ei tule hirveitä ennakkokäsityksiä. Monet viime viisut olen ajatellut etukäteen että "hitto mitä paskaa taas luvassa" mutta silti on lopulta sitten uponnut kuin häkä viisujen taso loppujen lopuksi. Ja kisojen aikana biiseistä on alkanutkin tykkäämään vaikka etukäteen ei olisi tykännytkään.

Suomen edustajista kuunkuiskaajien ja Pernillan kohdalla oli aluksi paha pettymys, joka on kuuntelu kuuntelulta muuttunut sitten että tää onkin ihan hyvä biisi. Ja hyvän fiiliksenhän siitä saa jos me finskit oikeasti voidaan lähettää hyvä kappale. Lordista lähtien olen ollut lopulta täysin tyytyväinen meidän valintaan. Toki Eläkeläiset olisin edelleen halunnut nähdä viisulavalla ;)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Perinteisestihän britit ovat vastanneet viisujen myötähäpeäpläjäyksestä. Pohjanoteeraus taisi olla se parin vuoden takainen lentoemäntien ja stuerttien rallatus.

Tiukan vastuksen antaa se yli-ikäinen lapsiräppäri joka taisi olla vuosi-pari ennen tuota ilmailuhenkistä show'ta.

EDIT: Siis tätä Daz Sampsonia tarkoitin.
 

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Joo. Helsinki-viisuissahan tämä oli. Kai siinä haettiin jotain Back to the 70's-henkeä. Metsään mentiin.
Metsään on mennyt koko Englannin viisut viime vuosina. Ei olekaan englannin kieli ja englantilaisuus enää se menestyksen tae. Hyvä niin.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Joo. Helsinki-viisuissahan tämä oli. Kai siinä haettiin jotain Back to the 70's-henkeä. Metsään mentiin.
Metsään on mennyt koko Englannin viisut viime vuosina. Ei olekaan englannin kieli ja englantilaisuus enää se menestyksen tae. Hyvä niin.
Toisaalta ei tuo Blue niin heikosti viime vuonna vetänyt, ja minusta se I Can biisi oli jopa ihan hyvä Brittien mittapuulla. Sekä muutama vuosi takaperin oli se Andrew Lloyd Webberin säveltämä(?) biisi It's my time oli myös korkealla sijoituksella ja ihan hyvä kappale sekin.

Mutta toisaalta fakta on se että nämä suuret rahoittajamaat ovat suorittaneet kyllä enemmän riman alituksia kuin ylityksiä. Ehkä osasyynä voi olla myös tuo varma finaalipaikka ja että he tietävät olevansa mukana varmuudella myös ensi vuoden kahinoissa. Että jos nämä laitettaisiin aina myös hakemaan vauhtia semeistä niin kappaleetkin voisivat olla ihan erilaisia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On vaikea sanoa, voittaako Unkari tällä Euroviisut, mutta ehdottomasti yksi kilpailun vaikuttavimpiä kappaleita ja hienoa, että Unkari on lähettänyt kilpailuun ihan oikean biisin.

Kyllä. Ehdottomasti kisan parhaimmistoa ja oma suosikkini Slovenian ohella.
 

Talentti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spurs, SaPKo, Ässät
Ruotsin karsinta on edennyt nyt siihen vaiheeseen että top-10 on selvillä. Eilen kuuntelin noita biisejä ja onhan tuo taso aika kova (jos verrataan vaikka Suomen karsintaan). Ruotsalaisten suosikki näyttäisi olevan Loreen, biisillään "Euphoria". Edellisen kappaleen ohella toinen suosikki on Danny Saucedon "Amazing". Minun mielestä tuo ensimmäinen on paljon parempi ja luultavasti tuleekin voittamaan karsinnat.
Mukana on myös Dead By April jonka musiikki on hieman raskaampaa, kuin Euroviisuissa yleensä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viro valitsi kappaleekseen KUULAN. Miksi, oi miksi. Lenna sijoittui toiseksi.

"There's a hero, if you look inside your heart..."

Alun pianointro on pöllitty You Raise Me Upista ja säkeistöt Mariah Careyn Herosta. Kertosäettä en ole vielä keksinyt mistä tuo on mutta epäilyttävän tutulta kuulostaa sekin.

Ja tuo Venäjän viisu vaikuttaa ihan "jonkin verran" laskelmoidulta. "Hei, laitetaan sinne sympaattisia mummoja laulemaan tankeroenglannilla että Party for everybody ja sitten vielä mahdollisimman yksinkertainen melodia että jää varmasti jokaiselle mieleen heti ensikuulemalta." Vaan eipä tuo nyt ensimmäinen eikä viimeinenkään kerta ole kun viisuissa nähdään laskelmoituja esityksiä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaan eipä tuo nyt ensimmäinen eikä viimeinenkään kerta ole kun viisuissa nähdään laskelmoituja esityksiä.
Jep. Muistelen, että joskus on nähty sympaattinen teinipoika laulelemassa luonnonsuojelusta ja jotkut lähettävät naapurimaan kielellä laulettuja biisejä pisteiden toivossa. Säälittävää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jep. Muistelen, että joskus on nähty sympaattinen teinipoika laulelemassa luonnonsuojelusta ja jotkut lähettävät naapurimaan kielellä laulettuja biisejä pisteiden toivossa. Säälittävää.

Ja onpa nähty joskus ryhmä hirviöitäkin julistamassa kovan rockin ilosanomaa...

Totta kai viisuissa suurin osa esityksistä ja biiseistä on jollakin tavalla laskelmoituja kun kilpailusta kuitenkin on kyse (tosin piristäviä poikkeuksiakin joskus löytyy), mutta tuossa Venäjän esityksessä on kyllä tuo laskelmointi vedetty nyt niin tappiin että saa hurrien männävuosien pahimmatkin ABBA-pastissit millintarkkoine koreografioineen vaikuttamaan piristävän aidoilta.

Eikä siinä mitään jos vaikka olisikin superlaskelmoitu biisi ja esitys kun vaan olisi oikeasti hyvä biisi. Minun mielestäni tuossa venäjän biisissä ei vaan ole oikein mitään ideaa, tuollaista jankkausta vaan. Mutta se on vaan minun mielipiteeni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös