Ymmärrän hyvin että kutsuturnaus, johon edes hallitseva Suomen Mestari ei osallistunut, on kaikkien jyppi fanien mielestä kauden kohokohta koska jyppi voitti kyseisen turnauksen. Ja jos joku uskaltaa olla eri mieltä kyseisen turnauksen tasosta tai merkityksestä, niin sen on pakko olla katkera.
Jos nyt haluaa olla ymmärtäväinen, niin olisi hyvä ymmärtää myös lajin tilanne globaalista näkökulmasta. Laji ei ole vielä niin suuri, että se pärjäisi pelkällä kilpailullisuudella, tai sellaisella, mitä eurooppalaiset mieltävät kilpailullisuudeksi. Maailman kaksi kovinta kiekkosarjaahan on suljettuja sarjoja, eikä niistä voi pudota. Vähentääkö tämä esim. NHL:n arvoa?
Vallitsevassa tilanteessa, joka ei ole täydellinen, mutta pyrkimys on selvästi eteenpäin, tämä kyseinen kilpailu on kovin seurajoukkueturnaus Euroopassa. Toki meillä on myös continental cup, mutta jos joku kehtaa väittää sitä tasokkaammaksi kilpailuksi, esim. KHL:n osallistumisen myötä, niin kyllä peiliin saa katsoa.
Tasoikkaimman turnauksen voittaja Euroopassa voidaan aivan hyvin mieltää Euroopan mestariksi, vaikka kokonaistilanteen epätäydellisyyden myötä, muutakin mieltä toki voi olla. Sellaisesta kuitenkin heijastuisi perussuomalaista negatiivisuus, jossa kaikki muu, kuin oma juttu, on paskaa. Vaikka itsekin olen parjannut paljon böndejoukkueita, eikä oma joukkue ole oikein pärjänny tässä kilpailussa, niin onnittelen vilpittömästi Jyväskylää. Minua ei myöskään häiritsisi, jos esim. jotain hesalaisia ärsyttääkseen nostavat Euroopan mestari viirin kattoon.
Tulevaisuuden perinteitä tehdään nyt, enkä ainakaan itse osaa ottaa NHL:n original six:in joukkueiden mestaruuksista glooriaa pois, vaikka osa niistä on varmasti saavutettu verrattain helpolla kilpailulla.