Viestin lähetti Rocco
Mullapa on kaksikymmentä senttinen kädessä!!!:D
>>> No eihän tuo nyt mitään! Minullapa on lasisessa vitriinissä säilöttynä harvinainen raha! Ei, se ei ole Roope Ankan onnenraha vaan alkuperäinen 100 000 Rähmän seteli vuodelta 1971.
Rähmähän oli aikoinaan Bulvanian rahayksikkö, ja tuota 100 000 Rähmän seteliä painettiin vain ja ainostaan KAKSI kappaletta! Minä onnistuin hankkimaan sen toisen setelin Bulvanian matkallani kesällä 1971 suoraan Bulvanian pääkaupungin, Slörden rahapajasta! Keikka oli sikäli helppo, että silloin yöllä kun tuolle keikalle hipsin naama mustaksi maalattuna ja hitsausvehkeet ja trotyyli repussa valmiina, niin joku oli siellä juuri ennen minua jo käynyt! Aidasta oli sähkö kytketty pois ja dobermannit makasivat tainnutettuina vallihaudan äärellä. Kuin pisteeksi IIN päälle, myös holvin ovi oli jätetty auki. Varkaalle oli kuitenkin jostakin syystä tullut kiire, koska vain toinen kahdesta 100 000 Rähmän setelin sisältävästä vitriinistä oli rikottu ja seteli oli sieltä viety... noh, minä riuskana nuorukaisena nappasin mukaani kokonaan sen toisen vitriinin rahoineen päivineen!
Bulvanian rajalla tullin tarkastuksessakaan ei ollut mitään ongelmia, koska olin täyttänyt vitriinin vedellä ja asettanut sinne pohjalle makaamaan suuren sampi-kalan. Sampi ei mahtunut vitriinissä kääntymään ja se seteli oli koko ajan piilossa (muovikelmussa) sammen painavan mahan alla. Siihen aikaan kun Bulvaniasta sai vielä viedä ulkomaille yhden sammen per turisti (nykyäänhän sieltä ei saa viedä ulos edes joulusilliä).
Päädyin sitten onnellisena aarteeni kanssa Helsinkiin, ja kaikki nämä vuodet olen tuota seteliä valvonut ja suojellut, kuin Taj Mahalin rakennuttaja aikoinaan armasta vaimoaan. Se sampi muuten kuoli kulttuurishokkiin, kun panin sen kotona samaan akvaarioon miljoonakalojen ja valkohain kanssa... mutta se nyt ei oikeastaan kuulu asiaan.
Tuo oli kuitenkin ainoa kerta, kun olen oikein "nähnyt" vaivaa jonkin rahan hankkimisen takia. Joten tästä pääsemme itse asiaan: EI, MINULLA EI OLE EUROJA VIELÄ...