Paljonhan noita juttuja on tullut luettua ja murhetta riittää pitkään sellaisenaan toivottavasti ollessa vaikuttamatta politiikkaan, mutta kaaosta varmasti lisäävänä tämä lento-onnettomuus Etelä-Koreassa.
Kun noita tutkimuksia lisää ja varmaankin lähipäiville lisääkin päivittyen on tullut katsottua niin erinäisiä mietintäkohtia koneen onnettomuudesta riittäisi tuntuvasti, mutta lienee parempi nyt tiivistää jutut silti pitkänoloisina ranskalaisin viivoin alle ja kun tässä käsittelen toistaiseksi itse mieluummin tätä ehkä onnettomuutena vielä kuin sabotaasina nyt lisätietojen valossa:
- Lentokoneen seurantajärjestelmä lakkasi toimimasta hämmentävänkin aikaisin ennen laskeutumista
- Ongelmat alkoivat koneen moottoreista puhuen ainakin yhden muun otettua mahdollista pysyvääkin vauriota ja ainakin oikea moottori otti osumaa muilla tavoin
- Kone laskeutui aivan liian kovalla nopeudella, ilman laskeutumissiivekkeitä ja kosketti kiitorataa normaalia myöhemmin aivan liian ylikovassa vauhdissa
- Koneessa oli kolme erillistä hydrauliikkajärjestelmää, kaikki eivät voi ilman ääripoikkeuksellista tilannetta vikaantua samalla kertaa kun eihän tässä tapauksessa törmätty muilla tapaa vaikkapa kovimmista kovimpaan mahdolliseen salamaan keskellä ukkosta tai sitä yleisukkosen supersolua kovempaakin ydintä kun siinä voisi tuollainen mahdollisuus ollakin!
- Laskutelineet voidaan laskea normaalisti käsipainoitteisesti vapauttamalla lukitukset jolloin ne ihannetapauksessa putoavat alas omalla painollaan ja lukittuvat automaattisesti, mutta näin ei käynyt
- Edes laskutelineiden luukut eivät olleet auki tässä murhenäytelmässä
- Laippa ja solakko kalahtivat pysyvästi kiinni eikä vapautuneet kunnolla millään tapaa jääden sitten vain kinnaamaan joten tämä alkoi varmistaa syöksykierteen kohti onnettomuutta lopullisesti
- Oikean puolen moottorin jarrutustoiminto oli osumista huolimatta vielä päällä, mutta ei vasemman
- Siipien ilmajarrut eivät todennäköisesti koskaan olleet päällä, joka vaikutti hidastumiseen tai hidastumattomuuteen puskien ja pahentaen tilannetta
- Viimeiseen asti yritettiin pitää konetta ilmassa ja hyvä näin onnettomuuden välttämiseksi, mutta laskutelineitä ei käytetä tai vedetä sisään tarpeettomasti ennen kuin niiden kunto on varmistettu!
- Laskeuduttaessa koskaan syystä tai toisesta ilman laskutelineitä ei normaalisti tässä tapauksessa yhtä koskaan pitäisi käyttää ilmajarruja tai moottorien jarrutusta, koska ne voivat toimia epäsymmetrisesti ja ohjata konetta sivuun, taakse perään tai puskea tarpeettoman vaarallisesti eteen!
- Noita jarruja pitäisi käyttää vain, jos pysähtymismatka on joko mahtavan riittävä kaiken sattuessakin tai hengenvaarallisen lyhyt siihen tilanteeseen ainoana mahdollisena keinona enää, mitä se tässä tapauksessa varmaan oli murheellisesti
- Ylösvedon yritys epäonnistui myös näistä kaikista edeltävistä tekijöistä johtuen, mutta koska moottorit olivat tarpeeksi vaurioituneet tai ylikuumentuneet vailla jäähdytystä ei löytynyt potkua nousuun ja päädyttiin liian kovaa liian kauas kiitotien alusta
- Tämä kaikki silti ei kylläkään selitä, miksi koneen ohjelmointi järjestelmineen muilla tapaa ennen vikatilaakaan ei ollut laskeutumiseen valmis, ei sinne päinkään
- Suurimmat vauriot aiheutuivat aiemmin kerrotun perustuksiin törmääminen järeään, äärimmäisen kovaan normaaliakin vahvemmaksi rakennettuun betoniseosmuuriin mahdollisesti hemmetisti kovempiakin rakennusaineita sisältäen juurikin sinne keskiön painavimpiin yleiskantasidoksiin tai todella lähelle niitä muottialueita
- Jos tuossa ylläolevassa perustukset olisivat olleet kevyemmät, törmäyskohde yleensäkin olisi ollut kevyempi tai se olisi vältetty kokonaan, seuraava este olisi ollut enää ehkä enintään lentokentän harkoista muurattu kevyempi muuri, joka olisi ollut pienempi este kuin tuon erikoisrakenteen edes ajatuksella kuoriutuessa tuossa hirvittävässä osumassa sen alta paljastunut raudoitettu betoni sen sitten iskiessä tilaisuuden tultua kuin purkinavaaja säilyketölkkiin ja peli oli sillä selvä!
Päivittyvää tilannetta seurataan tarkkaan kun vain ehtii.