Mainos

Espanjan junaonnettomuus

  • 4 380
  • 22
Suosikkijoukkue
KK
Espanjassa on sattunut keskiviikko iltana maan suurin junaonnettomuus. Uhriluku on jo 77 ja loukkaantuneita yli 140, joista ainakin 20 vakavasti. Junassa kaikki 13 vaunua kaatuivat ja kyydissä oli tapaturman sattuessa 218 matkustajaa.

iltalehden uutinen

Syyksi epäillään liian kovaa vauhtia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Espanjassa on sattunut keskiviikko iltana maan suurin junaonnettomuus. Uhriluku on jo 77 ja loukkaantuneita yli 140, joista ainakin 20 vakavasti. Junassa kaikki 13 vaunua kaatuivat ja kyydissä oli tapaturman sattuessa 218 matkustajaa.

Kyllähän tämä uutinen hiljaiseksi vetää. Syyksi on ainakin virallisesti epäilty liian kovaa vauhtia, ja tähän haluan itsekin uskoa. Tästä huolimatta voisin veikata tuhotyönkin mahdollisuuden nousevan ainakin jokseenkin korkealle spekulaatioissa, tämän katkelman perusteella. Lähteenä tuo Iltalehden linkki (Espanjassa maan vakavin junaturma - uhriluku jo 77 | Ulkomaan uutiset | Iltalehti.fi).

Toinen paikalla olleen mukaan jostain kuului kova räjähdys ennen junan suistumista. Yksi vaunuista syttyi palamaan onnettomuuden seurauksena.

Espanjan hallitus ei tosin usko terroritekoon, kerrotaan Aamulehdessäkin. Tekninen vika tai inhimillinen virhe ovat kai ne ainoat vaihtoehdot.

Itsellänikin on tuttuja Espanjassa, ja siellä on itsekin tullut pyörittyä jonkin verran, ja junalla kuljettua. Omat kokemukseni Renfestä ovat olleet pelkästään positiivisia. Junat ovat modernit ja hyväkuntoiset. Eipä sillä, ei sekään tietenkään sulje teknistä vikaa pois laskuista.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Syyksi epäillään liian kovaa vauhtia.

Nyt tuntuu olevan useammassa lähteessä liikkeellä tietoja, että junan nopeus olisi turmahetkellä ollut jopa 190 km/h ja kurvin nopeusrajoituksen olleen 80 km/h. Jos tiedot pitävät paikkansa, niin taitaa olla kuskilla hieman seliteltävää (mikäli on hengissä). Tietysti kyseessä voi olla jonkinlainen tekninen ongelmakin joka on johtanut tällaisiin nopeuksiin. Junan huippunopeus tuolla reitillä on ilmeisesti 250 km/h.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Nyt tuntuu olevan useammassa lähteessä liikkeellä tietoja, että junan nopeus olisi turmahetkellä ollut jopa 190 km/h ja kurvin nopeusrajoituksen olleen 80 km/h. Jos tiedot pitävät paikkansa, niin taitaa olla kuskilla hieman seliteltävää (mikäli on hengissä). Tietysti kyseessä voi olla jonkinlainen tekninen ongelmakin joka on johtanut tällaisiin nopeuksiin. Junan huippunopeus tuolla reitillä on ilmeisesti 250 km/h.

Mielestäni aamulla uutisissa sanottiin, että kuski itse oli kertonut vauhdin olleen 190 km/h kun alkoi mennä hommat pieleen. Aika erikoista, että tulee 110 km/h ylinopeudella, eli olisiko tullut jokin vika laitteistoon, tyyliin kaasu hirttänyt kiinni tai vastaavaa. Ei kai kuski nyt ilmoittaisi ensimmäisenä ajaneensa helvetisti ylinopeutta? Tai mistä näistä tietää.
 
Suosikkijoukkue
KK
Nyt tuntuu olevan useammassa lähteessä liikkeellä tietoja, että junan nopeus olisi turmahetkellä ollut jopa 190 km/h ja kurvin nopeusrajoituksen olleen 80 km/h. Jos tiedot pitävät paikkansa, niin taitaa olla kuskilla hieman seliteltävää (mikäli on hengissä). Tietysti kyseessä voi olla jonkinlainen tekninen ongelmakin joka on johtanut tällaisiin nopeuksiin. Junan huippunopeus tuolla reitillä on ilmeisesti 250 km/h.
Jostain luin/kuulin, että junan toinen kuski olisi kuollut ja se henkiinjäänyt olisi sanonut juurikin tuon syyn olevan ylinopeus. Juuri ennen mutkaa olisi katsonut, että vauhtia oli n. 200km/h.

Itse junista jotain tiedän ja tuolla nopeudella 80km/h mutkaan on pikkaisen liikaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jostain luin/kuulin, että junan toinen kuski olisi kuollut ja se henkiinjäänyt olisi sanonut juurikin tuon syyn olevan ylinopeus. Juuri ennen mutkaa olisi katsonut, että vauhtia oli n. 200km/h.

Aamulehdessä kerrotaan todellakin näin, että onnettomuudesta selvinnyt junan kuljettaja kertoo ylinopeudesta. Sen sijaan siitä ei puhuta mitään sellaista, että olisiko toinen kuljettaja kuollut - joskaan ei kyllä kiistetäkään tätä.

Aamulehti

Onnettomuuden syyksi epäillään ylinopeutta. Onnettomuudesta selvinnyt kuljettaja kertoi yleisradioyhtiö RTVE:n mukaan junan tulleen kaarteeseen 190 kilometrin tuntinopeudella, vaikka nopeusrajoitus kurvissa on 80.

Sellaiseenkin väitteeseen törmäsin, että juna olisi ajanut ylinopeutta siksi, että se oli viisi minuuttia aikataulustaan myöhässä.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Aamulehdessä kerrotaan todellakin näin, että onnettomuudesta selvinnyt junan kuljettaja kertoo ylinopeudesta. Sen sijaan siitä ei puhuta mitään sellaista, että olisiko toinen kuljettaja kuollut - joskaan ei kyllä kiistetäkään tätä.

Aamulehti



Sellaiseenkin väitteeseen törmäsin, että juna olisi ajanut ylinopeutta siksi, että se oli viisi minuuttia aikataulustaan myöhässä.

Ymmärtääkseni Espanjassakin käytössä jonkunlainen junien kulunvalvonta (kuten Suomessa JKV) joka valvoo etenemistä ja rajoituksia, mutta en suuremmin jaksanut ruveta asiaa tarkastamaan tällä haavaa. Siksi noin suuren ylinopeuden ajaminen kuulostaa omituiselta. Sekä se että kuljettaja olisi tuollaista vauhtia kyseiseen paikkaan tullut oli menoa valvomassa kulunvalvonta tai ei... Ei tuollaisella rataosalla kuitenkaan millään radan varressa olevilla opasteilla pelata jos vauhdit nousevat max. 250km/h.

Huhupuheita varmasti liikkuu vielä ennen todellisen syyn selviämistä laidasta laitaan kuten Ranskan tapauksessakin.
 
Suosikkijoukkue
KK
Ymmärtääkseni Espanjassakin käytössä jonkunlainen junien kulunvalvonta (kuten Suomessa JKV) joka valvoo etenemistä ja rajoituksia, mutta en suuremmin jaksanut ruveta asiaa tarkastamaan tällä haavaa. Siksi noin suuren ylinopeuden ajaminen kuulostaa omituiselta, sekä se että kuljettaja olisi tuollaista vauhtia kyseiseen paikkaan tullut.

Huhupuheita varmasti liikkuu vielä ennen todellisen syyn selviämistä laidasta laitaan kuten Ranskan tapauksessakin.
Tätä me duuniporukan kanssa myös mietittiin. Olisiko sitten "JKV" otettu pois päältä tai ihan jotain operaatiopisteestä annettu mennä hieman lujempaa juuri tämän myöhästymisen takia.

Uutisissa sanottiin, että kaksi kuskia oli joista toinen kuoli. Lähde siis YLE:n uutiset. Kuunnelkaa itse 9.30 on seuraava lähetys.

edit: Areena uutiset Kohdassa 1:40
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Sinänsä junailun kannalta melko synkkä heinäkuu. Ranskassa meni viisi, syynä siellä toki ratavaurio. Mutta nyt ensin Kanadan öljyjuna ja nyt tämä Galisian turma, joissa molemmissa ilmeisesti syynä turvalaitteiden ohittaminen ja siitä johtuva ylinopeus. Sallin VR:lle mielummin myöhästymiset kuin aikataulujen kiinnikuromisen aiheuttamat onnettomuudet.

t. hanu
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Sallin VR:lle mielummin myöhästymiset kuin aikataulujen kiinnikuromisen aiheuttamat onnettomuudet.

Hyvä huomio. VR:hän on saanut paljon kuraa niskaan viime vuosina. Sitä ei ole kuitenkaan koskaan huomioitu, että junamatkustaminen on ollut viime vuosikymmenet tosi turvallista puuhaa. Tämä siis toimintaympäristössä, jossa liikenteen määrä ja nopeudet ovat kasvaneet.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta olisi hyvä jättää tällaiset lausunnot sanomatta, sillä laitteistot ja tietokoneohjelmat voivat pettää.

Näinhän tuo toki on. Tosin turvajärjestelmät pyritään tekemään niin, että niitä on useampia ja ne toimivat toisistaan riippumatta. Joka tapauksessa uskoisin Renfellä olevan suunnilleen samanlainen tekniikka käytössään kuin VR:llä. Varsin modernilta yhtiöltä se vaikuttaa.

Suomessakin on tapahtunut vastaavasta syystä kuolemaan johtaneita junaonnettomuuksia. Jokelan ja Jyväskylän junaturmat 1990-luvun puolivälin jälkeen ovat esimerkkejä tästä. Kulunvalvontajärjestelmä tuli käyttöön vuoden 2007 jälkeen, ja se olisi ilmeisesti estänyt nämä onnettomuudet. Vai olisiko? Ei tuo kulunvalvontakaan ihan idoottivarmalta vaikuta:

Meillä on käytössä junien kulunvalvontajärjestelmä. Jos kuljettaja ajaa ylinopeutta, ensin tulee äänimerkki. Jos hän ei reagoi siihen, laitteisto tekee automaattisesti jarrutuksen, Hammarberg selittää.

Lähteenä siis tämä: | Yle Uutiset | yle.fi

Ylinopeuden huomaamisen ja automaattisen jarrutuksen välillä on siis kuitenkin jonkinlainen viive. Jos etäjarrutus pettää, tai kulunvalvonta ei jostain syystä saa ajoissa tietoa ylinopeudesta (ohjelmistovirhe, laitevika?) ylinopeus on mahdollinen.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lähestulkoon aina, kun ulkomailla sattuu jotain traagista, joku asiantuntija pätee mediassa, kuinka tämä ei olisi mahdollista Suomessa. Espanjan junaonnettomuus ei tee poikkeusta (linkki alla).
...

Joo, VR:n turvallisuusjohtaja aivan varmasti itse soitti YLElle kehuskellakseen, että "ei meillä"...

Ihan ymmärrettävää, että media ja toimittajat ottavat yhteyttä asioista oikeasti tietäviin ja että nämä tahot taas käsittelevät aiheita/tapauksia oman toiminnan kautta. Tuossa jutussa tämä VR:n turvallisuusjohtaja vain kertoi, miten Suomessa junaliikennettä valvotaan ja että olisi vaikea kuvitella ylinopeuden olevan Suomessa mahdollista. Hirveää pätemistä...
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ihan ymmärrettävää, että media ja toimittajat ottavat yhteyttä asioista oikeasti tietäviin ja että he käsittelevät aiheita oman toiminnan kautta.

Aivan. Mutta koskaan ei pitäisi sanoa ei mahdollista tai ei koskaan. On muitakin keinoja sanoa, että Suomessa turvallisuus on toista luokkaa kuin Espanjassa.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Aivan. Mutta koskaan ei pitäisi sanoa ei mahdollista tai ei koskaan.

"- Hyvin vaikea kuvitella, miten se olisi mahdollista Suomessa, sanoo VR:n turvallisuusjohtaja Rauno Hammarberg.

Suomessa junalla ei hänen mukaansa voi ajaa ylinopeutta.

- Meillä on käytössä junien kulunvalvontajärjestelmä. Jos kuljettaja ajaa ylinopeutta, ensin tulee äänimerkki. Jos hän ei reagoi siihen, laitteisto tekee automaattisesti jarrutuksen, Hammarberg selittää."
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
"- Hyvin vaikea kuvitella, miten se olisi mahdollista Suomessa, sanoo VR:n turvallisuusjohtaja Rauno Hammarberg.

Suomessa junalla ei hänen mukaansa voi ajaa ylinopeutta.

- Meillä on käytössä junien kulunvalvontajärjestelmä. Jos kuljettaja ajaa ylinopeutta, ensin tulee äänimerkki. Jos hän ei reagoi siihen, laitteisto tekee automaattisesti jarrutuksen, Hammarberg selittää."
Vaikka teknisin keinoin voidaan käytännössä sulkea pois inhimillisen virheen mahdollisuus onnettomuuden aiheuttajana (vrt. Jyväskylän ja Jokelan junaturmat), ei tarvita kuin tekninen vika itse järjestelmässä (automaattisessa kulunvalvonnassa) kriittisellä hetkellä, ja mahdottomasta tuleekin yhtäkkiä mahdollista.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
"- Hyvin vaikea kuvitella, miten se olisi mahdollista Suomessa, sanoo VR:n turvallisuusjohtaja Rauno Hammarberg.

Suomessa junalla ei hänen mukaansa voi ajaa ylinopeutta.

- Meillä on käytössä junien kulunvalvontajärjestelmä. Jos kuljettaja ajaa ylinopeutta, ensin tulee äänimerkki. Jos hän ei reagoi siihen, laitteisto tekee automaattisesti jarrutuksen, Hammarberg selittää."

Näinhän se periaatteessa on, valvonta-automatiikkaa lisättiin aika nopeasti sen jälkeen, kun Jyväskylässä pikajuna pysähtyi raiteen kaksi asemesta ysitielle. Puolituttu kaveri pitää edelleenkin surrealistisen käsittämättönä kolaria, jossa juna vei autosta peräosan, Jyväskylän ohitustiellä. Sinänsä onni onnettomuudessa, takapenkillä jos olisi joku ollut, niin huonosti olisi käynt.

Vaan inhimillisen erehdyksen mahdollisuus on täälläkin olemassa: ratatöitä ei aina muisteta välttämättä päivittää järjestelmään. Lisäksi sähköistämättömilla rataosuuksilla vaaratilanteita kuulemma sattuu aina silloin tällöin. Pahin väli lienee Orivesi - Haapamäki - Jyväskylä, jossa kai vieläkään ei tuo kulunvalvonta ole ihan liikennemäärien mukaisella tasolla.

t. hanu
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lähestulkoon aina, kun ulkomailla sattuu jotain traagista, joku asiantuntija pätee mediassa, kuinka tämä ei olisi mahdollista Suomessa. Espanjan junaonnettomuus ei tee poikkeusta (linkki alla).

"Suomessa junalla ei voi ajaa ylinopeutta" | Yle Uutiset | yle.fi

Minusta olisi hyvä jättää tällaiset lausunnot sanomatta, sillä laitteistot ja tietokoneohjelmat voivat pettää.

Kun 2000-luvun alussa Yhdysvaltain itärannikolta katkesivat sähköt, niin kyllä silloinkin suomalaisasiantuntijat olivat huutelemassa kuinka mahdotonta tämä on Suomessa. Meni pari kuukautta ja puoli Helsinkiä oli ilman sähköä. Se huvitti silloin.

Vaikka teknisin keinoin voidaan käytännössä sulkea pois inhimillisen virheen mahdollisuus onnettomuuden aiheuttajana (vrt. Jyväskylän ja Jokelan junaturmat), ei tarvita kuin tekninen vika itse järjestelmässä (automaattisessa kulunvalvonnassa) kriittisellä hetkellä, ja mahdottomasta tuleekin yhtäkkiä mahdollista.

Kyllähän Helsingissäkin inhimillisen virheen seurauksena juna vyöryi muutama vuosi sitten vapaana Pasilasta Rautatientorille tuhoten mm. hotellin. Onneksi henkilövahingoilta vältyttiin. Toki erilainen tapahtuma, mutta kuten ketjussa sanottu, kaikki on aina mahdollista.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
ei tarvita kuin tekninen vika itse järjestelmässä (automaattisessa kulunvalvonnassa) kriittisellä hetkellä, ja mahdottomasta tuleekin yhtäkkiä mahdollista.

Todennäköisyys sille on kuitenkin pieni. Seuraavien asioiden pitäisi sattua yhtäaikaa.

-Tieto kulunvalvonnan toimimattomuudesta ei tavoita kuljettajaa.
-Kuljettaja ei huomaa nopeusrajoitusta.

Kuinka todennäköistä on, että nämä asiat sattuvat yhtäaikaa?
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Todennäköisyys sille on kuitenkin pieni. Seuraavien asioiden pitäisi sattua yhtäaikaa.

-Tieto kulunvalvonnan toimimattomuudesta ei tavoita kuljettajaa.
-Kuljettaja ei huomaa nopeusrajoitusta.

Kuinka todennäköistä on, että nämä asiat sattuvat yhtäaikaa?

Linkki onnettomuustotkintakeskuksen sivuille erääseen tutkintaan. Tapauksessa kulunvalvonta oli pois käytöstä ja siihen luottamaan tottunut kuljettaja aiheutti vaaratilanteen ajamalla seis-kyltin ohi.

Onnettomuustutkintakeskus - Etusivu

EDIT: tuossa onnettomuusvideo vielä näppärästi youtubesta, ettei tarvitse noita iltaköntsän kilkkeitä ihmetellä:
Accidente tren Santiago: Descarrilamiento del tren - YouTube
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös