Luin tossa tiistaina ilmestyneen Veikkaajan artikkelin Erik Karlssonista. On se aikamoinen luonnonlapsi ja filosofi. Todella mielenkiintoinen ja hyvä artikkeli, vaikka kirjoittaja onkin Vesa Rantanen. Tuntuu, että Karlssonilla olisi myös erittäin paljon valmennuksellisia avuja peliuran jälkeen. Seuraavassa muutamia lainauksia artikkelista:
''-Jäällä tulee aina eteen tilanteita, joita yksikään valmentaja ei voi kertoa etukäteen. Ja siksi pelaajan pitää itse selvittää ne, Karlsson sanoo''
''Itsensä pelattavaksi tekeminen on Karlssonille pelin ydin.
-Peliä yritetään monimutkaistaa ja ohjeistaa ihan liikaa. Jos pelaajaa käsketään sahaamaan vasenta laitaa päästä päähän, hän sahaa vasenta laitaa, mutta joskus pitää mennä vähän poikittainkin, jotta tekee itsensä pelattavaksi.''
''-Jos kaikki ajattelevat peliä ja haluavat kiekkoa, peliä on todella helppo pelata itse asiassa. Jos haluan kiekon, minun pitää mennä sinne, minne sen voi syöttää, Karlsson sanoo
-Vastaavasti kiekko pitää toimittaa sille, joka on hyvässä paikassa, mutta joskus joutuu odottamaan sopivaa syöttöhetkeä, koska jos kiekon antaa huonoon paikkaan, se on sama kuin siirtäisi ongelman toisen käsiin.''
Oon muuten itsekin ajatellut syöttämisestä aina samalla tavalla. Syötön pitää edistää peliä - ei luoda ongelmia.
''Karlsson sanoo harjoittelevansa lähinnä omalla painollaan erilaisia tasapainoa kehittäviä liikkeitä, kesäkaudella peräti neljästi viikossa.
-Mutta jos tuntuu, että tarvitsen viikon tauon, pidän viikon tauon. Uskon siihen, että voidakseen kehittyä, pitää levätä''
''-Juon oluen lounaalla, jos se tuntuu hyvältä. Onnellinen pelaaja on hyvä pelaaja - ja päinvastoin. Niin se vaan menee''
Viimeinen sitaatti tuntuu unohtuvan usein. Keskitytään liikaan pelkkiin rutiineihin ja harjoitteluun. On erittäin hienoa, että suomalainen valmennus on nostanut henkisen valmennuksen korokkeelle. Se on sitä tulevaisuutta. Pakko sanoa, että arvostus Erikiä kohtaan nousi vain entisestään tämän artikkelin johdosta. Pamauttaispa tänään pari häkkiä!
Ainiin. Rantannen mainitsi artikkelissaan, ettei Karlsson lauo painavasti, mutta tarkasti ja ovelasti. Musta toi menee just päinvastoin. Erittäin kova laukaus plekseihin.
Edit. Se tärkein unohtui. Nostan penkistä 20kg enemmän kuin Erik!