Viimeksi 15 vuotta sitten otin tyomaailmasta vapaata ja lahdin kiertamaan maailmaa (tosin en paassyt kun Australiaan asti, jonne jamahdin pitemmaksi aikaa). Nyt kun viime kevaana aika rankan tyoputken jalkeen aukeni samanlainen sauma olla tekematta duunia jonkun aikaa, olin heti myyty. Viime kesa meni elbaillessa (tai no, uuden elaman pohjia tehdessa) ja lempiharrastukseni kanssa. Sitten aloin opiskella kahtakin asiaa samaan aikaan ja niista on luvassa diplomit kateen viela ennen kesaa. Paaseen vihdoin, kiitos taman luovan tauon, tekemaan duunia alalle, josta olen unelmoinut aina pikkupojasta asti. Olen loytanyt itsestani myos puolia (mm taiteellisia), joita en tiennyt omaavani.
Kaikkein parasta tassa tauossa on ollut ennen kaikkea stressiton elama, ei ole tarvinnut osallistua yhteenkaan kokoukseen, ei ole tarvinnut kyrpiintya yhteenkaan tyokaveriin tai muuhunkaan omaan duuniin vaikuttavaan instanssiin. Ja etta joka paivasta on tullut lauantai. Aikasin heraan edelleen (ettei paiva mene hukkaan) ja iltasin mennaan suht ajoissa goisimaan. Toihin en varsinaisesti kaipaa, joskin kun sen aika taas kohta tulee, niin alan siihen hymyssa suin ja innolla.
Miinuksena tassa on tietysti hupeneva pankkitili ja se, etta 15. paiva ei hilloa plajahda tilille yhtaan. Toisaalta tama tilanne on opettanut arvostamaan rahaa eri tavalla ja nakemaan asioita hieman eri valossa.