Ensimmäinen ottelusi katsomossa

  • 8 973
  • 111

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
15.11.1981 Ässät-TPS. Leppänen vei TPS:n jo 20 sekunnin jälkeen johtoon, ja Ässät tasoitti ajassa 2.33 (vissiin Pekka Mäkelä teki). Vuorotahtiin jatkettiin 4-4 tilanteeseen ja sitten Ässät meni ohi. Talkoot päättyi 10-6. Ihan makoisa voitto, kun TPS oli liigajohdossa ja hävisi vasta toisen ottelunsa. Ässät aloitteli nousuansa häntäpäästä tässä vaiheessa. Yksi harvoja liigaotteluja Isomäessä, jonka olen ollut istumakatsomossa.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Vuodesta ei mitään tarkkaa muistikuvaa, 80-lukua reippaasti. Ottelu oli JypHt - Jokerit. Maalissa oli Kari Viljanen ja kyljelleen mentiin tilanne kuin tilanne, Jokerit meni johtoon heti kärkeen mutta ohi noustiin, saattoi olla jotain 7-3 voitto. Tunnelman muistan, pitkällä sivulla piippuhyllyllä seurattiin ja hihkuttiin heleillä poikasten äänillä, vanhempi herra valitti ettei tarvitse korvaan huutaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Muistojeni ensimmäinen SM-liigan livetaltiointi on lastentarhaikäisenä isukin kanssa näkemäni ottelu Tappara-Jokerit. Istuttiin toisella sivulla (veikkaisin B-katsomoa) pitkillä puupenkeillä, joissa oli mustat paikkanumerot. Erätauoilla käytävillä leijui paksu tupakinsavu ja Sisu-pastillin tuoksu. Tupakkalaki ja Restellin kaljahanat häämöttivät vielä kaukanahkona tulevaisuudessa.

Itse peli päättyi tasan. Jatkoaikaa ei pelattu, rankkarikisaa ei ammuttu eikä säälipisteitä tunnettu. Ennen oli miehet komposiittia ja mailat oli puuta, hiiohei.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Muistaakseni oli vuosi 1981 ja The Pacific Colisseumissa oli vastassa Hartford Whalers.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jeesataan vähän.

Ensimmäinen matsi, jonka muistan varmasti ajankohtaa ja vastustajaa myöten oli niinkin myöhään kuin vuoden 86 syksyllä (tai saattoi olla myös alkuvuotta 1987), jolloin liigan kärkikamppailussa oli vastassa TPS. Peli päättyi 1-1, ja maalintekijöinä olivat Pekka Tuomisto ja Jukka Vilander. Hyvin on jäänyt mieleen myös John Newberryn ja Jali Wahlstenin nyrkkihippa tuolta samalta illalta.

13.11.1986. Urheiluruudun raportin mukaan nyrkkitappelu tapahtui 61 sadasosasekuntia ennen ensimmäistä erätaukoa. En ymmärrä, mistä se sen noin tarkasti tiesi?

Vuodesta ei mitään tarkkaa muistikuvaa, 80-lukua reippaasti. Ottelu oli JypHt - Jokerit. Maalissa oli Kari Viljanen ja kyljelleen mentiin tilanne kuin tilanne, Jokerit meni johtoon heti kärkeen mutta ohi noustiin, saattoi olla jotain 7-3 voitto.

Ja tämä on pelattu 15.2.1987. Jokerit meni johtoon 7 sekunnin jälkeen. Oikein muistit lopputuloksen. Jokerit oli tuossa vaiheessa jo varma putoaja liigasta.

Hitto, vanhaksi sitä on kai tulossa, kun en ole enää varma kaudesta. 87-88 tai 88-89 Matsi oli kuitenkin HIFK-JyPHT ja se päättyi tasan. 3-3 tai 4-4.

Ehkä tämä: 4.12.1988 HIFK-Jyp HT 2-2. Ainoa näiden joukkueiden keskinäinen Helsingissä pelattu tasapeli noilta kahdelta mainitsemaltasi kaudelta.
 
Viimeksi muokattu:

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensimmäinen näkemäni SM-liiga- ja lätkämatsi oli syksyllä 1999 pelattu Blues-Jokerit, jonka Blues voitti 2-1. Peli pelattiin upouudella LänsiAuto Areenalla.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ensimmäinen peli katsomossa oli joskus 90-luvun alkupuolella Jokerit-Lukko. Ottelua seurattiin Helsingin jäähallin piippuhyllyltä ja se päätty 5-5. Ainoa muistikuva on, että Petr Briza pelasi Lukon maalissa. Jos joku osaa selvittää, mikä vuosi on kyseessä, niin olen kiitollinen tiedosta.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ensimmäinen peli katsomossa oli joskus 90-luvun alkupuolella Jokerit-Lukko. Ottelua seurattiin Helsingin jäähallin piippuhyllyltä ja se päätty 5-5. Ainoa muistikuva on, että Petr Briza pelasi Lukon maalissa. Jos joku osaa selvittää, mikä vuosi on kyseessä, niin olen kiitollinen tiedosta.

Ainakin tälläinen matsi löytyy 1990-luvun alkupuolelta: 27.02.1993 Jokerit-Lukko 5- 5 (0-0,4-3,1-2,0-0)
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Muistaakseni oli KalPa-JYP ottelu Kuopiossa vuonna 95. Olin tuolloin 8-vuotias ja sen muistan että KalPa hallitsi ottelua miten tahtoi. Ai paljonko matsi päättyi? 0-0
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Jeesataan vähän.

Mistä noita ottelu tilastoja etsit? Olisi mukava nähdä tilastot omasta ensimmäisestä pelistäni joka oli siis 14.3.1992 pelattu TPS - JoKP.
 
K

kangaroo

Ellei muisti tee pahoja tepposia, ensimmäinen paikan päällä seurattu peli oli Suomi-Neuvostoliitto maaottelu Helsingin jäähallissa 8.3.1969. Tulosta en kylläkään muista.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ensimmäinen peli katsomossa oli joskus 90-luvun alkupuolella Jokerit-Lukko. Ottelua seurattiin Helsingin jäähallin piippuhyllyltä ja se päätty 5-5. Ainoa muistikuva on, että Petr Briza pelasi Lukon maalissa. Jos joku osaa selvittää, mikä vuosi on kyseessä, niin olen kiitollinen tiedosta.

1992-93 oli kausi, niinkuin Johto jo edellä kirjoittikin.

Mä en muista tuosta pelistä ihan tarkasti sitä, että heittikö Marko Lepaus Brizan suihkuun kolmannessa erässä Jokerien johtaessa peliä 5-3, vai antoiko vaan kauden kolmannen 10-minuuttisen Petelle. Joka tapauksessa radioselostuksesta kuului hyvin tuon Lepauksen tuomion jälkeen, kuinka joku Lukkofani huusi: "voi vitun sepalus". Ari Wiskaria, joka tuolloin selosti pelin Ramonaan, rupesi kovasti naurattamaan tuo huuto. Niille, jotka eivät tiedä, selvennettäköön sen verran että erotuomari Marko Lepaus tunnettiin paremmin nimellä "Sepalus".

Ensimmäisen kerran olin jääkiekkokatsomossa 26.10.1978 kun Lukko ja HIFK ottivat Äijänsuolla yhteen. Lukko voitti 7-4. Se oli sitä myöten selvä, mä jäin heti koukkuun Lukkoon ja Äijänsuon tunnelmaan.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Tappara-HIFK olisiko ollut (30.11.) 1972. En kyllä muista itse pelistä mitään muuta kuin, että kovin pieniltä näyttivät pelaajat piippuhyllyltä katsottuna. Bussimatkalla isot pojat joivat olutta takapenkillä.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mistä noita ottelu tilastoja etsit? Olisi mukava nähdä tilastot omasta ensimmäisestä pelistäni joka oli siis 14.3.1992 pelattu TPS - JoKP.

Milloin mistäkin. Vanhoilta mediasivuilta näkee päivämäärät, ottelutulokset erälukuineen ja yleisömäärät. Tapparan kotisivuilta näkee Tapparan ottelujen maalintekijät ja maalintekoajat (Kiitos tästä erinomaisesta palvelusta sinne! Miksei muut ole tehneet näin?). Loput tarkastan itse keräämästäni materiaalista (videot ja lehdet, paitsi noita lehtiä en pääse penkomaan kuin muutaman kerran vuodessa). Noista parista aiemmin mainitsemastani 86-87 -kauden ottelusta mulla sattui olemaan Urheiluruudun koosteet tallella. Mainitsemastasi TPS-JoKP ottelusta en taida valitettavasti löytää mitään faktoja. Kiekkolehdessäkään ei tainnut tuohon aikaan edes olla ottelukohtaisia tilastoja. Teoriassa voi olla, että olen Satakunnan Kansan kiekkosivun ottanut talteen tuolta päivältä, etenkin kun Ässät varmisti play off -paikkansa samaan aikaan.
 

TmiT

Jäsen
Suosikkijoukkue
<Your ad here>
Ensimmäinen taisi olla syksyllä -90 Niiralan Montun lehtereillä seurattu KalPa-Lukko. Ottelu päättyi muistaakseni 4-4, eli viihdettä tuli ensikertalaiselle koko rahan edestä jatkoaikoineen.

Muistan hirmu hyvin ottelun tapahtumat ja kulun, 8-vuotias pikku-TmiT kiinnitti jo silloin tarkasti huomiota vastustajan erilaiseen vieraspelaamiseen ja omalle siniselle keskittyneeseen viisikkopuolustukseen. Kotijoukkueen aktiivinen karvaus ja vasemman laidan hyödyntäminen nopeilla syötöillä piirtyivät lähtemättömästi asiantuntevan tenavan analyyttiseen mieleen.

Taitaa sittenkin olla niin, että muistan vain sen, että kotipitäjästä oli Säästöpankin (RIP) järjestämä linja-autokuljetus ja mulla oli ihan mahottoman hauskaa päästä kiekkopeliin.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Olisiko ollut joskus ihan pikku-poikana kun oltiin katsomassa Kiekko Espoo-HPK peliä. Muistaakseni meni jatkoajalle lukemissa 2-2.
 

Baikonur

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Korkeat oli panokset ensimmäisessä ottelussa, jossa katsojana istuksin. Paikka oli kuinkas muuten Hakametsän jäähalli ja vastakkain Tappara ja Kärpät. Kyseessä oli ratkaiseva viides finaali, jonka oululaiset käänsivät edukseen ja veivät kultamitalit mennessään. Eli 22.3.1981 oli ensimmäinen ottelu ja asusteena mm. tyylikäs Tapparatakki. Muistikuvat eivät muuten oikeuta pelitapahtumien raportointiin. Tarkka päivämääräkin täytyi luntata Tappara.fi:n mainioilta sivuilta.
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Mistä noita ottelu tilastoja etsit? Olisi mukava nähdä tilastot omasta ensimmäisestä pelistäni joka oli siis 14.3.1992 pelattu TPS - JoKP.
Turun yliopiston kirjastossa ja todennäköisesti myös kaupunginkirjastossa on mahdollisuus lukea mikrofilmiltä vanhoja sanomalehtiä. Pienen opettelun jälkeen laitteet ovat helppokäyttöisiä. Kävin tänään tutustumassa Jyväskylän yliopiston kirjaston mikrofilmihuoneeseen ja katsoin samaisen päivän Keskisuomalaisen annin kiekkokierroksesta. Kirjasin ottelun maalit muistiin, mutta Turun Sanomien numero varmasti kertoisi enemmän ottelusta kuin tilastot.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyseessä oli ratkaiseva viides finaali, jonka oululaiset käänsivät edukseen ja veivät kultamitalit mennessään. Eli 22.3.1981

Tätä pitää kommentoida sen verran, että jos oikein muistan, niin tämä on kolmas jääkiekko-ottelu, jonka olen katsellut tv:stä. Aiemmin olin nähnyt saman finaalisarjan neljännen ottelun ja edellisen joulukuun Izvestija-turnauksen pronssiottelun. Tästä se putki sitten hirttikin päälle ja kevään Ruotsin MM-kisat tuli seurattua jo viimesen päälle tarkasti.

Turun yliopiston kirjastossa ja todennäköisesti myös kaupunginkirjastossa on mahdollisuus lukea mikrofilmiltä vanhoja sanomalehtiä.

Tämä minun on pitänyt tehdä jo monta kertaa. Se vaan vaatisi periaatteessa päivätolkulla aikaa, jotta ehtisi selaamaan kaiken tarvittavan. Näistä lehtijutuista varmaan on mahdollisuus myös tulostaa kopioita itselle pientä korvausta vastaan.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Ensimmäinen matsi on luultavimmin vuosilta ihan 1980 luvun alusta. Kun olin muutaman vuoden ikäinen, niin faija vei minut ensimmäistä kertaa katsomaan liigapeliä Raumalle. Vastassa oli luultavimmin Jokerit, koska mieleeni on jäänyt maalivahti Rauli Sohlman.

Ensimmäinen varma muistikuva on Lukko-HIFK matsi, jossa mm. Sakari Lindfors aloitteli liigauraansa. Lukosta maalin makuun pääsivät ainakin Esa Tommila hirmu lämärillään ja Jari Laiho läpiajon päätteeksi. Peli päättyi raumalaisten voittoon 5-3. Lippuja ja fanipaitoja ei tuolloin ollut juuri kellään. Jokunen Lukko-kaulahuivi taisi jollain olla mukana. Porukkaa oli katsomossa paljon ja meteliä muistikuvan mukaan paljon enemmän kuin nykyään. Oliko sitten niin, en tiedä.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Mistä noita ottelu tilastoja etsit? Olisi mukava nähdä tilastot omasta ensimmäisestä pelistäni joka oli siis 14.3.1992 pelattu TPS - JoKP.

Löysin vanhasta Tepsin kausikirjasta tuon pelin lopputuloksen ja se päättyi 8-4 Tepsille. Tepsin voittomaalin on tehnyt Ari Vuori, muita tilastoja en kyseisestä pelistä olekkaan löytänyt, mutta tuo lopputulos nyt tärkein tuossa onkin.
 

Dragon38

Jäsen
Olisiko ollut kaudella 91-92 Turun uudessa Typhoonissa TPS-Jokerit. Oldrich Svoboda TPS maalissa ja Selänteen Teukka taisi tehdä yhden. Muistelen että peli päättyi 3-1, tai sitten ei.
 

scholl

Jäsen
En muista edes kautta. Olisiko ollut 70 luvun loppua joku IFK:n matsi. Ensimmäinen maaottelu suomi-kanada 1982 mm-kisoissa.
 

rinkeli22

Jäsen
Ensimmäinen paikan päällä nähty matsi oli HPK - JYP HT ja peli päättyi tasan. Melko varmasti sanoisin, että numerot olivat 4-4 ja kausi oli 90-91.

Muistona tuo on sellainen, että kaveri raahasi mut suunnilleen väkisin hallille, vaikka mua ei olisi voinut vähempää kiinnostaa joku jääkiekko. Noh, ei siihen tarvittu kuin yksi ottelu paikan päällä ja toinen koti oli löytynyt..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös