Ilmeisesti välit ovat sen verran tulehtuneet, ettei ole mitään saumaa kaikkien olla saman katon alla edes lyhyttä aikaa, vai? Jos aikuiset ihmiset kykenisivät jättämään erimielisyytensä sivuun edes yhdeksi päiväksi tai osaksi yhtä päivää, ehdotan, että järjestätte hetken jonkun osapuolen kotona, jonka aikana jaatte lahjat ja juotte vaikkapa joulukaffet.
Ruokailut ja muut aikaa vievät perinteet voivat olla liikaa vaadittu, mutta lahjojenjako voisi olla sellainen hetki, missä ihmisillä ei niin kovin suuria eroavaisuuksia ole ja täten ne ei synnytä niin suuria intohimoja. Ja kun lapsista on kysymys, tämä lienee kuitenkin heille se joulun kohokohta. Luulisi siinä murheiden ja erimielisyyksien jäävän taka-alalle, kun lapset innoisaan avaavat lahjojaan. Tai sitten ei...
Itse rohkenen olla sitä mieltä, että muuten vanhemmilla on lapsiinsa "etuoikeus" isovanhempiin nähden. Ehkäpä sitten ensi vuonna, jos lapset ovat sinun luonasi, voitte viettää koko joulun vanhempiesi luona. Siis mikäli itse sitä haluat.
Itse avioerolapsena voin kuvitella, miten hankalassa tilanteessa lapset kokevat olevansa, jos ovat siinä iässä, että ymmärtävät aikuisten välien kireydestä vielä mitään. Meillä tosin ei koskaan sellaista ollut, mutta muuten jouluaatto oli aina jotenkin iloisuudestaan huolimatta ainakin osittain hieman mollivoittoinen, kun toinen vanhempi ei ollut läsnä. Meidän perheen joulut nyt olivat muuten niin täynnä epävarmuutta ja yllätysmomentteja, että minulla on täysi työ yrittää jättää ne nyt kahden pienen tytön äitinä taka-alalle ja nauttia Joulusta. Sen verran paskoja Jouluja meillä on kuitenkin vietetty, etten vieläkään oikein odota aattoa ja muita pyhiä. Sen olen päättänyt, että mikäli itse olen joskus sellaisessa tilanteessa, että en lasteni isän kanssa enää yhdessä ole, aion yrittää olla niin vahva ihminen, että lapsista en ala koskaan tappelemaan. Tai siis siitä, kenen luona Jouluna ovat. Olkoot vaikka kaikki Joulut isänsä luona, kunhan saavat iloisia hetkiä ja kivoja muistoja. Omia angstejani Joulua kohtaan en halua heille siirtää, kuten oma isäni on minulle tehnyt. Se ketju katkeaa nyt minuun.
Tsemppiä sulle! Toivottavasti löydätte sellaisen ratkaisun, joka tyydyttää kaikkia.