Elukat, alle jääneet

  • 4 686
  • 48

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Viestin lähetti InSideHockey

Tokihan noita lintuja on tullut kerättyä myös. Joskus huomasin vasta lomareissua seuraavana aamuna että etusäleikössä oli räkättirastas. Vähän samaan tapaan kuin Michelin-mies joissain rekka-autoissa.

Minulla oli aamuna muutamana joskus etusäleikössä nokkakoristeena lepakko, myöskin takaapäin saalistettuna, kun oli naama ulospäin.

Puolustuksekseni sanon, että iltasella auto oli poikani käytössä.

t. hanu
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yksi jänönpoikanen jäi kerran kitumaan, piti kääntää auto ympäri ja käydä lopettamassa eläinparan kärsimykset.

Muuten olen onnistunut väistelemään, lukuunottamatta jysäystä etulasissa tässä pari viikkoa takaperin. Musta lentävä hahmo ja pläjäys, luulen että kyseessä oli lepakko. En tosin jäänyt ottamaan selvää asiasta koska ajelin moottoritiellä.

Kyllä niitä eläimiä ehtii väistellä kun on turvavälit ja näkyvyys kunnossa. Puskastatulijoita tosin vähän huonommin.

Paljon vaikeampia väisteltäviä ovatkin sitten kaikenmaailman puolisokeat urpot ja ullat jotka tunkevat pihoistaan laput silmillä eteen. Mutta se on eri tarina.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti sopuli
Itse olen ajanut muutaman rotan yli. Eiko kukaan muu ole harrastanut samaa?

En kyllä, mutta muutaman sopulin oon niitannu sileeks. On se vaan niin vittumainen eläin...vai miten se Martti "Huuhaa" Innanen totesi kissasta.
 

Swift

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Philadelphia Eagles, Flyers
Omalle listalle toistaiseksi varsin nuorena tiekulkijana vasta päästäinen ja sammakko.

Päästäinen metsätiellä turhan kovassa vauhdissa, iski suoraan vasemman renkaan kohdalle ja naps.

Sammakkoparvi lekotteli märällä asfaltilla kuuman kesäpäivän jälkeen keskellä yötä ja pari siinä taisi lätsähtää alle.

Pari kertaa omankin henkeni kaupalla pelastanut eläimen älyttömällä väistöliikkeellä. Ensimmäisen kerran tiellä meni pupu, eihän sitä nyt sovi liiskata, tosin ei mitään muutakaan elukkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Uudessa autossamme on jotain lintuja kiinnostavaa, sillä auto on ollut meillä nyt neljä kuukautta ja neljä lintua on lentänyt suoraan päin tuulilasia. Lintujen merkistä ei ole tietoa, mutta hämmentävää se on silti ollut.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Oravan yli ajoin kerran - radio ei ollut päällä joten rusahdus kuului.

Useita pikkulintuja on alle jäänyt myös. Yöaikaan kun ajan paljon niin noin 500 ziljoonaa pikkuötökkää olen keulalla listinyt.

Isommat elokat olen onnistunut väistämään, mutta pari kertaa on hirvi käynyt liiankin lähellä keulaa.

-ipa rules
 

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Kolme päivää sitten nälkiintynyt espoolaisorava joutui ns. ojasta allikkoon, eli juoksi autoni edestä vastaantulevien kaistalle ja rupesi pönöttämään suoraan vastaantulevan auton uralle. Panikotui huomattuaan lähestyvän auton, kääntyi takaisin tulosuuntaansa ja ehti juuri vasemman etupyöräni alle. (tjaah, voiko Espoossa edes olla laihoja oravia? Lienee naapurikunnista tullut pakolainen)
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Oravan yli meinasin mopolla ajaa, mutta ehdin väistää, ykhden itikan olen ainakin listinyt, kus sattui lentämään suoraan silmään, sen jälkeen on visiiri pysynyt kiinni.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kissan yli tuli ajettua noin 10 vuotta sitten. Kaikkeni yritin välttääkseni yliajon. ikävä puoli oli, että kissa ei kuollut heti vaan jäi tielle sätkimään. Itsestäni ei tuolloin ollut kissan niskoja nurin kääntämään, kun oli omakin kissa kotona. Ei vain olisi onnistunut minulta. Onneksi takana tullut rekkakuski sitten lopetti kissan kärsimykset. Tuo päivä oli muutenkin perseestä. Palasin näet sairaalasta, jonne oli viety samana päivänä halvauksen saanut vaarini. Jotenkin "kruunasi" tuo yliajo vielä päivän...
 

Aina Pata

Jäsen
Viestin lähetti mendieta
Kissa jäi alle, kun ajelin Ruisrockista yksi vuosi Vaasaan yöllä.

Niinhän se jäi kun Ruisrockista tultiin. Reilusti ylinopeutta, yhtäkkiä auton valoissa näkyi kahdet silmät aivan tien pinnassa. 2 kissaa lämmittelemässä vielä lämpimällä asvaltilla, toinen lähti tulemaan suoraan valoja kohti. Ei mitään tehtävissä, auto 1 - kissa 0.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Mun isä ajoi rekalla hirven yli. Se oli traagista, kun olin itse mukana. Tippa tulee vieläkin linssiin, kun sitä muistelee, mutta tuskin se kenenkään kotieläin oli.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Jokunen kuukausi takaperin ajoin Espoossa kutakuinkin kuuttakymppiä, kun yhtäkkiä tien viereiseltä pellolta pölähti kaksi lintua suoraan eteen. Ei siinä mitään ehtinyt/voinut väistää, autoja takana ja sivuilla sen verran. Peruutuspeilistä katselin, kun ilmapyörre riepotteli jo kuollutta lintua hetken. Tuntui aika vitun pahalta silloin.

Muut onnettomuudet olen toistaiseksi onnistunut välttämään. Kerran sain auton pysäytettyä viime hetkellä, tiellä istua möllötti vauvaikäinen linnunpoika. Taisi jäädä ruhtinaalliset viisi senttiä auton pyörän ja jähmettyneen pikkuelikon väliin.
 

Castillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki jotka Sport kaudella 2015-2016 voittaa.
Kerran olen ajanut veneellä lokin yli. Autolla näitä nyt tulee. Ajelen pari sataan kilometriä päivittäin sellaista pätkää, joka kuuluu eniten hirvikolareja Suomessa TOP-3-listaan. Pari vuotta sitten tulin 30 minuuttia myöhemmin paikalle, kun silloisen kouluni opettaja oli ottanut nirrin itseltään ja työtoveriltaan pois törmätessään kahteen hirveen. Noita on näkynyt paljon viime aikoina, mutta olen päättänyt nostaa nopeutta niin paljon, että en ehdi nähdä kun henki lähtee. Ei ehdi säikähtää.

Viime kesänä, kun Pohjanmaalla oli tulvia, niin ajoin Lapualla Pernaan hiekkatietä Passatilla sellaiset 160km/h ja linnut ropisivat etulasiin. Viime viikolla väistin siiliä, sitä edellisellä viikolla kissaa. Kaikkein mielenkiintoisin oli viime kesänä, kun eräältä hevostallilta oli karannut hevonen ja sitä siinä sitten joutui valtatiellä väistelemään.
 

Jason26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Blackburn Rovers,Englanti, Tahko
Tuli tossa viikko sitten täräytettyä oravan yli, se sitten siitä oravasta.
Ei kerennyt yhtään reagoida, kun Kurre orava hyppäsi autoni eteeni.
Muuten olen aina onnistunut väistämään nämä pikkueläimet.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Yksi turkulainen, tosin omasta syystään. Ei kuollut (eli liian vähän vauhtia).
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Joo, mut en vieläkään tiedä mikä vittu se oli. Ehkä susi, ehkä koira? Vauhtia ei ollut edes sallittua, mutta näkyvyys huono. Oli pimeää ja lunta tihkusi. Yht'äkkiä mutkan takaa pusikosta pomppasi jotain eteen. Ehdin nähdä valokeilassa kuinka sen pää näytti taipuvan 180 astetta. Mutta sitten se jolkotteli karkuun. Perään ei tehnyt mieli lähteä. Autosta hajosi lamppua, puskuria yms muoviroinaa. Poliisille ajattelin ilmoittaa ja niin teinkin. Kysyivät, että miksi vitussa siitä meille soittelet? Jäipä sitten selvittelemättä. Mutta onhan siitä jo yli viisi vuotta aikaakin.

Sitten oli yksi parrakas jeesus-mummo Ladallaan. Mutta se on jo ihan toinen tarina.

Kaverin C-Kadetin etusäleköistä löytyi kerran lintu. Siinä se oli pää sisään uponneena perse menosuuntaan päin. Ei kelvannut enää kissoillekaan.
 

Haoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, pipi
Kevarilla tuli ajettua ainakin muutama siili ja naapurin kissa hengiltä.

Ainahan nuo harmittavat, mutta varsinkin naapurin kissan päältä ajaminen harmitti niin perkeleesti.
Ei ollut niitä mukavimpia tilanteita mennä ilmoittamaan kissan omistajalle asiasta, mutta pakkohan tuommoisesta on mennä ilmoittamaan.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti benderhomer
auto 1 - kissa 0.

Jeh, se kissa mikä mun alle jäi teki aika persoonallisen liikkeen. Iltahämärissä jotain ~120 km/h vakkari päällä ajelin, kissa jolkotteli tien yli ja oli jo vastaantulevien kaistalla kun sillä jostain syystä pimeni. Kääntyi takas mun kaistaa kohti ja sitten pamahti. En painanut edes jarrua, käännyin kuitenkin reiluna miehenä katsomaan että nirri lähti varmasti. No tietäähän tuon, juoksi suoraan eturenkaan alle.
 

Alfred

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kesällä tapoin kissan FILLARILLA. Alamäki, n. 50 km/h ja katti hyppäsi puskista eteen. Kaaduin, mutta sain vain pintanaarmuja - kissa jäi kitumaan tien reunaan "hieman" enemmän damagea ottaneena. Noh, kivellä päähän ja matka jatkui...Tosin pala kurkussa ja silmät kosteana.

Ei kiva.
 

Pantteri78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Aika paljon ajelen työn vuoksi autolla ja vähänlaisesti on ökkömönkiäistä jäänyt alle. Siili kylläkin jäi kerran vaikka yritinkin sitä pienesti väistää, se kun ei osannut päättää meneekö se tien yli vai ei.
Ahman päälle olin ajaa, mutta renkaat savuten auto pysähtyi ennen tätä vaikuttavan kokoista mönkijää.

Kumma kyllä pikkulinnut eivät ole tielleni osuneet.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Muistaakseni ei ole yksikään elukka tai muukaan otus päässyt hengestään ohjastamani auton takia. Ötököitä ei nyt lasketa, niitä kyllä liiskaantuu tuulilasiin ja etusäleikköön kesäisin ihan riesaksi asti.

Kotilähiössäni elelee paljon oravia. Loppukesästä yksi sellainen halusi väkisin jäädä autoni alle. Se singahti keskelle tietä kadunvarteen pysäköidyn auton alta ja jäi siihen killittämään. Hyvin ehdin pysähtyä. Siitä se pomppi takaisin saman auton alle, mutta singahti takaisin eteeni juuri kun lähdin liikkeelle. Ei muuta kuin uusi pysähdys. Orava pomppi taas sen saman auton alle, ja sieltä takaisin keskelle tietä samalla hetkellä kun lähdin liikkeelle. Ehdin pysähtyä vielä. Tämän jälkeen orava lähtikin kadun toiselle puolelle. Lähdin hetken odoteltuani liikkeelle, eikä oravaa enää näkynyt. Varmistin vielä taustapeilistä, ettei katuun jäänyt epämääräistä möykkyä. Sillä kurrella taisi olla elämässään huono vaihe menossa, kun niin innokkaasti halusi hengestään päästä.

Kiva pieni yksityiskohta tuossa tapauksessa oli se, että orava liikkui suojatien kohdalla.
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Useampia lintuja on jäänyt auton alle. Taustapeilistä näkee hyvin kun pölinä käy tiellä. Joskus ovat siitä lentoon lähteneet, joskus taasen ei.
Viime kesänä Porista mökillemme ajaessa sain mukavan herätyksen. Olin aivan unessa ja taisin melkein jo nukkua ratissa kun näin että jotain isoa ja tummaa on tulossa kohti. Tuulilasin oikeaan kulmaan jysähti aika voimalla luultavasti joku pöllö koska oli jo aika pimeää klo 0300 yöllä, vauhtia taisi olla siinä 110.
Muutama vuosi takaperin silloisen Corsan alumiinivanteet ja kylki sai uuden värin Nauvossa paikallisesta jänöjussista. Vauhtia oli joku 120kmh, eli niin paljon kuin Corsa kulki. Eteen tuli jänis enkä kerennyt jarruttamaan yhtään ja suoraan vasemman eturenkaan alle niin että auto hieman pomppasikin. Pysähdyttiin ja ruvettin katselemaan mitä jälkeä siitä oikein tuli. Kummatkin vanteet ihan punaisina ja kyljessäkin roiskeita ja helmassa roikkui karvanpalasia. Jänöjussi oli pieninä siivuina siinä tiellä 20 metrin matkalla. Kaveri vielä meinas ottaa sen mukaan kun tällaisella telttaretkellä siellä olimme että siitä saisi hyvän paistin. Mutta jätimme sen sinne tielle kumminkin, siis sen jäniksen ei sitä kaveria.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, tietysti...
Osumia ja läheltä piti -tilanteita...

Näitähän riittää...

Osumat:
-ainakin kaksi rusakkoa, toinen järkyttävän iso ja vei vielä rekisterikilven mennessään...
-jokunen pikkulintu
-kissa Tampere-Helsinki -moottoritiellä

Läheltä piti tilanteet:
- Huuhkaja, iso kuin mikä. Lensi tuulilasin editse matkallaan Ojustenkadun yli pienestä puistikosta läheisen talon katolle. Järkyttävän iso lintu siivet levitettynä, luulin hirven olevan tulossa, kun yht' äkkiä koko näkökenttä peittyi. Onneksi ajoin ns. kävelyvauhtia ja ehdin jarruttaa.
- 2*Siili, erillisillä kerroilla tosin, kun ei ollut muuta liikennettä pystyin ajamaan siilien yli siten, että eivät jääneet pyörien alle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös