Teemu Elomo: rooli & te(h)ot
Vastauksessaan Vanhalle Lenille Hartza kirjoitti:
"Mitä tarkoitat teoilla? Sitäkö, että M.Elomoa kuten veljeään ei osattu roolittaa Turussa?"
Koko syksyn olen tätä odottanut ja tulihan se sieltä. Vaikka kyseessä lieneekin Jatkoajan keskustelun vallitsevan linjan mukaisesti vailla sen kummempaa harkintaa heitetty v-ttuiluyritys, tartun silti aiheeseen. Kun nyt kerran meille viisaasti kerroit, ettei keskimmäistä Elomoa osattu meillä roolittaa, niin kertoisitko saman tien myös sen, miten olisi pitänyt toimia?
Tähän on turha vastata, että "samaan tapaan kuin Bluesissa nyt". Sitä kyllä yritettiin, niin kuin kaikkia muitakin mieleen tulevia rooleja. Viime kauden ratkaisuvaiheessa tultiin lopulta tilanteeseen, jossa vaihtopenkin lämmittäminen oli T.Elomolle se vähiten joukkueelle haittaa tuottanut rooli. Sitä ennen mies oli pelannut puoli kautta ykkösketjussa ja tehnyt muistaakseni kaksi maalia sekä hassannut avoimet maalipaikat kahdessa ensimmäisessä finaalissa. Jortikan aikakaudella Teemu Elomo sai pelaajista jatkuvasti luottoa paljon enemmän kuin esitykset kentällä olisivat edellyttäneet. Kyllähän mies kiitettävästi jaksoikin yrittää ottelusta toiseen, mutta minkäänlaista näkyvää kehitystä ei tapahtunut. Viime kausi oli tässä suhteessa huipentuma ja näytti konkreettisesti sen, ettei pelkkä kiitettävä työmoraali riitä loputtomiin: joskus niitä tehojakin pitäisi löytyä.
Toivon Teemu Elomolle kaikkea hyvää ja olen iloinen hänen onnistumisestaan Bluesissa. Toivoisin myös näkeväni hänen vielä joskus onnistuvan TPS:n paidassa. Pointti on kuitenkin se, että T.Elomon viime kausien heikoista esityksistä on ihan turha syyttää Tepsin valmennusjohtoa. Syy löytyy täysin miehestä itsestään. Viime keväänä luulisi kenen tahansa huomanneen, että maiseman vaihto oli miehen uran kannalta ainut järkevä vaihtoehto. Siksi ihmettelenkin jälkeenpäin kuulemiani puheita, joiden mukaan T.Elomo olisi ollut halukas jatkamaan Turussa.
Mitä tulee Miika Elomoon, olen pettynyt, ettei hän Tepsissä onnistunut. Itse olisin hänet pitänyt, mutta täytynee luottaa siihen, että valmennusjohto teki joukkuetta hyödyttäneen ratkaisun. Uskon, että Bluesin kannattajien keskuudessa vallitseva tyytyväisyys uuteen hankintaan vahvistuu vielä tulevien pudotuspelien aikana.