Hyvin kärjistetysti, päävalmentajan rooli ei tässä tilanteessa (kun kautta ei ole enää missään tapauksessa paljon jäljellä) ole muuta kuin motivoida ja saada pelaajat pelaamaan yhdessä mahdollisimman hyvin. Toki tässä on mukana se tulevan vastustajan analysointi ja sen kautta pelaajien ohjaaminen kans, mutta itse peli on kuitenkin loppupeleissä pelaajien, valmentaja itse ei tee yhtään maalia. Kuitenkin jos em. tekijät ja valmistautuminen otteluun epäonnistuu, itseluottamus ja motivaatio menetetään ja pisteet/lopputulos saman tien. Jos noita ei tehdä kunnolla, ei valmentajasta ole MITÄÄN apua ... kuten Elomosta nyt.
Hyvä valmentaja pystyy kääntämään laivan hurjankin nopsasti fiksaamalla noi edellä mainitut kohdat ja palauttamalla tiimin uskon tekemiseen. Kuitenkaan jos ens kauden valmentajaa ei ole vielä saatavilla tälle kautta valmentamaan, voi olla fiksua siirtää organisaation sisältä joku kaveri tohon Elomon paikalle. Vaikka sitten se Haapakoski.
ps.
Itse en lähtis ens kauden valmentajana enää missään nimessä tälle kautta talkoisiin. Turha laittaa käsiään paskaan tässä vaiheessa ja saada huono alku uralle Turussa.