Outoa. Ei ainakaan minun tarvitse pönkittää itsetuntoani hankkimalla hyllyyni elokuvia joista en pidä.
Tuo on yksi tapa ymmärtää tämä jatkoajan alkuhistorista kaivettu viestiketjun aloitus. Minä puolestani ymmärsin asian niin, että tässä haetaan elokuvia, jotka ovat tehneet, tavalla tai toisella, niin suuren vaikutuksen, että ne ansitsevat "paikan" omalla elokuvahyllyllä, mutta joita ei juuri viitsi toistuvasti katsella tai eivät varsinaisesti ole kamaa, jolla nostatetaan satunnaisten vieraiden juhlamieltä...?
Muutaman tällaisen mainitakseni:
Proffan TOP3 2000-luvulta (olen poiminut sellaisia, joita ei vielä ole mainittu)
1. Lars Von Trier: Dogville, 2003
Tämä Kalliovuorille - ja teatterilavalle/lavasteisiin sijoittuva filmi ei ole kerännyt suosiotaan varsinaisesti häikäisevästä visuaalisuudestaan, vaikka Nicole Kidman siinä näyttelikin. Samaan aikaan tuskallisen raastava, mutta oudon kiehtova, perverssillä tavalla jopa erinomainen elokuva. Jokunen vuosi on vierähtänyt elokuvan katsomisesta ja vieläkään ei ole tullut halua katsoa kyseistä "actionpätkää" toista kertaa. En silti panisi pahakseni, jos filmi hyllystäni löytyisi. Eihän sitä koskaan tiedä, milloin sitä sille päälle taas sattuu, ehkä jo ennen vuotta 2010?
2. Memento, Christopher Nolan, 2000:
Loistava elokuva ja taitaa itse asiassa löytyäkin (avaamattomassa paketissa) elokuvakokoelmastani, koska DVD:n aikanaan ale-laarista bongasin. Jotenkin elokuva perustui niin vahvasti yllätykselliselle ja erikoiselle kerronnalle, että kertakatsomisen jälkeen pajatso oli ns. tyhjennetty ja vielä ei ole tullut tarvetta tai halua palata kyseisen filkan pariin. Sitä paitsi en ole koskaan pitänyt takautuvasta kerronnasta elokuvissa, joka on koko leffan pointti.
3. Unelmien sielunmessu (Requiem for a Dream), Darren Aronofsky, 2000
Elokuva, joka pilasi lopullisesti allekirjoittaneen appiukon joulumielen jokunen vuosi sitten ,ei voi olla huono, eikä olekaan. Kyseessä on todennäköisesti paras, ainakin shokeeraavin, narkkarikuvaelma, jonka olen nähnyt. Raju tarina, mutta jotenkin kerta riitti, tältä erää. Loistava elokuva, enkä panisi pahakseni, jos sen saisin hommattua edullisesti DVD-kokoelmaani.