Mainos

Elisa ottaa käyttöön aloitusmaksun, kuka seuraavana?

  • 8 358
  • 71

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Noniin, nyt sitten tuli se mitä olen odotellut. Elisa ottaa käyttöön puheluiden aloitusmaksun.

Muutama vuosi sitten kilpailu kiristyi Suomen matkapuhelinmarkkinoilla kun uusia operaattoreita tuli mukaan, esim. PGOne ja ACN. Terveellä pohjallahan nuo ei toiminut, mutta ainakin kuluttajien matkapuhelinlaskut tulivat sietävälle tasolle.

No, saatiinhan nuo "häiriköt" pois markkinoilta tyylikkäästi eräiden suuryritysten kikkailuilla: Perusteettin tytäryhtiöiksi halpayhtiöitä kuten esim. Tele Finland jotka poistuivat markkinoilta kun uhkaavat yritykset oltiin saatu kuriin. Hinnanpudotukset pysähtyivät samantien. Monopolia vai ei? Määräävä markkina-asema? Siinäpä miettimistä.

Nyt viime aikoina ollaan taas puhuttu siitä että Suomessa matkapuheluiden hinnat ovat edelleen liian korkeat Tässä on selkeä vastaus yhdeltä suurelta (kartelli?) operaattoriltamme.

Itse olen kyseisen operaattorin asiakas useammallakin tavalla, kysymys kuuluu: kuinka pitkään? Olen olettanut/uskonut että operaattorini on edelläkävijä hinnoittelussa.

Who´s next? Pistetään veto pystyyn: alle viikossa Sonera ilmoittaa samaa.

Edit: tuo viimeinen kysymys johtuu huonosta scouttaamisesta, siis Sonera pisti rallin pystyyn. Pointti on kumminki se että hinnat ovat nousussa.
 
Viimeksi muokattu:

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
fastasashark kirjoitti:
Who´s next? Pistetään veto pystyyn: alle viikossa Sonera ilmoittaa samaa.

No eikö Soneralla ole ollut aloitusmaksu käytössä jo vaikka miten pitkän aikaa? En ole varma, kun en kyseistä puljua käytä, mutta näin olen ymmärtänyt.
 

Rocco

Jäsen
Tästähän on puhuttu jo toisessakin ketjussa.

Matkapuhelinalan "hulluina vuosina" kun halpaoperaattorit hankkivat asiakkaita kaameilla kylkiäispuheajoilla ja hullun halvoilla hinnoilla, vedettiin koko ala kuralle. Nyt halpaoperaattorit ovat kuolleet ja jäljelle on jäänyt vain isot operaattorit. Ja nyt sitten maksellaan jälkipyykkiä. Hinnat nostetaan ja henkilöstöä potkitaan pihalle. Sonera teki avauksen tässä asiassa ja nyt tulee perässä Elisa. Eikä mene kauaa niin tulee myös DNA perässä.

Suomessa on maailman maailman kehittyineimmistä matkapuhelinverkostoista, silti oikeastaan maailman halvimmat hinnat. Jotakin pielessä?
 

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
avatar kirjoitti:
No eikö Soneralla ole ollut aloitusmaksu käytössä jo vaikka miten pitkän aikaa? En ole varma, kun en kyseistä puljua käytä, mutta näin olen ymmärtänyt.

Näinhän se on. Tuo oli yksi iso syy miksi Soneralta pois vaihdoin. Ei nyt välttämättä hirveää kuussa tee ylimääräistä mutta vituttaa tuollainen ihan periaatteesta.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Riittävän halpa on sitten varmaan ilmainen. Mieluiten tietysti saisi rahaa palvelujen käyttämisestä. Kuten Rocco mainitsi, nyt ollaan tekemässä pakollisia toimenpiteitä, että saataisiin kannattavuus edes sille tasolle, että suuret irtisanomiset edes loppuisivat. Pieni reality check tekisi hyvää itse kullekin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Soneran vaihdoin Tele Finlandiin viimeisenä mahdollisena päivänä, juuri tuon aloitusmaksun takia. Soneran verkon takia otin TeleFinlandin. Toivotaan, että aloitusmaksu pysyy poissa ettei tarvitse katsoa seuraavaa operaattoria.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Leon kirjoitti:
Riittävän halpa on sitten varmaan ilmainen. Mieluiten tietysti saisi rahaa palvelujen käyttämisestä. Kuten Rocco mainitsi, nyt ollaan tekemässä pakollisia toimenpiteitä, että saataisiin kannattavuus edes sille tasolle, että suuret irtisanomiset edes loppuisivat. Pieni reality check tekisi hyvää itse kullekin.
Kyse on siitä että reality check pitäisi suorittaa suurien yhtiöiden toiminnassa. Ei tässä ole siitä kyse että ilmaiseksi pitäisi saada, vaan että liikevaihdon/käyttäjämäärien kasvu pitäisi näkyä halvemmissa hinnoissa, eikä vain suuremilla osingoilla sijoittajille.

Muillakin aloilla hinnat putoavat kun kilpailu kiristyy ja silti pysytyvät toimimaan. Ongelma tele-alalla on se että muutama suuri tekijä on sen verran määräämässä asemassa että pystyvät tappamaan kilpailun.
 

Rocco

Jäsen
fastasashark kirjoitti:
Kyse on siitä että reality check pitäisi suorittaa suurien yhtiöiden toiminnassa. Ei tässä ole siitä kyse että ilmaiseksi pitäisi saada, vaan että liikevaihdon/käyttäjämäärien kasvu pitäisi näkyä halvemmissa hinnoissa, eikä vain suuremilla osingoilla sijoittajille.

Muillakin aloilla hinnat putoavat kun kilpailu kiristyy ja silti pysytyvät toimimaan. Ongelma tele-alalla on se että muutama suuri tekijä on sen verran määräämässä asemassa että pystyvät tappamaan kilpailun.

Tällä hetkellä Suomessa on oikeastaan maailman halvimmat puheluhinnat. Oli ala mikä tahansa muu, Suomessa ollaan aivan hintahaitarin toisessa päässä. Jos joku sanoo että Suomessa on kalliit puhelut, kannattaa tarkistaa hinnat esim. muista maista. Huomataan kyllä hyvin äkkiä että onpas Suomessa oikeasti halpaa...

Ihmiset ovat tottuneet noiden hullujen vuosien aikana että "ilmaista saa pyytämällä". Tässä on vika, ei muussa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
fastasashark kirjoitti:
Kyse on siitä että reality check pitäisi suorittaa suurien yhtiöiden toiminnassa.
Jälkiviisaana on tosiaan helppo sanoa, ettei olisi pitänyt myydä alle tuotantokustannusten äärimmäisen kovan kilpailupaineenkaan alla.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Leon kirjoitti:
Jälkiviisaana on tosiaan helppo sanoa, ettei olisi pitänyt myydä alle tuotantokustannusten äärimmäisen kovan kilpailupaineenkaan alla.
Ja tulos kumminkin paranee. Ilmeisesti ei niin paljon että omistajat ovat tyytyväisiä kun asiakkailta peritään vielä enemmän.

Elisan tulos ennen veroja kasvoi yli kaksinkertaiseksi viime vuodesta. Heinä-syyskuussa tulos ennen veroja kasvoi 69 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan jakson 28 miljoonasta eurosta.
 
Kyllähän operaattoreiden kilpailu on ollut monessakin maassa hirvittävää. Suomen kokoisessa maassa vielä enemmän. Ei riitä se, että asukaslukuun nähden on hirvittävän paljon toimijoita (jotka nyt ovat vähentyneet..), mutta vieläpä myydään ilmaiseksi asiakkaille vaikka ja mitä. Mielestäni se on antamista eikä myymistä.

Minusta palveluista pitää maksaa. En tietenkään tiedä, paljonko on kohtuus, mutta ilmainen tarjonta ei ole mielestäni tervettä yritysmaailmassa.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Näkee ettei ketjunaloittaja tiedä pätkääkään mistä puhuu. ;) "Nyt viime aikoina ollaan taas puhuttu siitä että Suomessa matkapuheluiden hinnat ovat edelleen liian korkeat Tässä on selkeä vastaus yhdeltä suurelta (kartelli?) operaattoriltamme." Tähän ei tarvitse lisätä muuta kuin se, että Suomessa on Euroopan, ellei koko maailman halvimmat matkapuhelinliittymien hinnat vielä näiden hinnan korotusten jälkeenkin. Sonera ja Elisa tekivät sen mitä oli pakko jotta homma saadaan kannattavalle pohjalle. DNA tullee tekemään saman jollakin aikavälillä, ainakin sitten kun terminointimaksuihin puuttuu kuluttajavirasto ellei DNA laske noita maksuja vapaaehtoisesti.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Tosiaan, markkinoilla on kuitenkin useita toimijoita, eikä kartelli oikein onnistu, kun alalle pääsy onnistuu verkostomarkkinointiporukaltakin. Toisin sanoen, jos näyttää siltä että katteet alkavat kasvamaan enemmänkin, uskon näiden pienten operaattorien tulevan markkinoille ottamaan omansa pois.
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Kipa84 kirjoitti:
DNA tullee tekemään saman jollakin aikavälillä, ainakin sitten kun terminointimaksuihin puuttuu kuluttajavirasto ellei DNA laske noita maksuja vapaaehtoisesti.

Kuluttajavirastolla ei ole toimivaltaa puuttua terminointimaksuihin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Pula-ajan Tretjak kirjoitti:
Minusta palveluista pitää maksaa. En tietenkään tiedä, paljonko on kohtuus, mutta ilmainen tarjonta ei ole mielestäni tervettä yritysmaailmassa.
Korjaa minua jos olen väärässä, mutta eikös ihmiset olekin maksanut ns. alihinnoitellut puhelut moninkertaisesti takaisin poskettoman ylihinnoiteltujen tekstarien myötä?
 

ipaz

Jäsen
fastasashark kirjoitti:
Ja tulos kumminkin paranee. Ilmeisesti ei niin paljon että omistajat ovat tyytyväisiä kun asiakkailta peritään vielä enemmän.

Vaikka Elisa-konsernin tulos hienosti positiivinen onkin, niin se ei tarkoita välttämättämättä että matkapuhelinpuoli tekisi tiliä. Puhelinliittymät kun ovat vain yksi osa Elisan toimintoja. En ole lukenut yhtiön vuosikertomusta, mutta sieltä varmasti selviäisi tarkemmin mikä yksikkö tekee mitenkin paljon tulosta (tai tappiota).

Totuus on kuitenkin se, että pörssiyhtiön pitää tehdä tulosta ja mahdollisimman paljon. Omistajat on pidettävä tyytyväisinä ja kun monella suomalaisyhtiöllä on paljon ulkomaalaisia omistajia, niin heitä ei välttämättä kiinnosta miten se tulos tehdään (kuinka moni suomalainen on sijoittanut rahojansa esim. aasialaisiin kohteisiin ja ketä kiinnostaa miten se tulos sieltä oikein tulee??) On yrityksen hallituksen asia keksiä keinot hankkia mahdollisimman paljon rahaa omistajille. Joskus se vaatii hintojen korotusta, joskus taas henkilöstön uudelleen järjestelyä. Karua mutta näin se menee.
 

Kaivanto

Jäsen
Olisiko kenelläkään linkkiä tai muuta lähdettä vertailuun eri maiden puheluhintojen ym. mobiilipalvelumaksujen välillä?
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Kaivanto kirjoitti:
Olisiko kenelläkään linkkiä tai muuta lähdettä vertailuun eri maiden puheluhintojen ym. mobiilipalvelumaksujen välillä?

Eihän tämä nyt mitään kaikenkattavaa ole, mutta vertailun vuoksi mitä itse maksan Tshekissä. Operaattorina on Vodafone.

Kuukausimaksu 0.44€, sisältää 40 min puheaikaa Vodafonen verkkoon.

Puhelut Vodafonen verkkoon 0.26€/min
Puhelut muihin verkkoihin 0.44€/min

SMS 0.016€ Vodafonen verkkoon.
SMS 0.065€ muihin verkkoihin.

Hinnat ovat siis Tshekin sisäisiä maksuja ja laskettu kurssin 1€ = 27CZK mukaan.

Mielestäni kohtuullista, edellyttäen, että tuttavapiiristäni löytyy paljon Vodafonen asiakkaita, joita tuttavistani onneksi on n. 99%.

Linkki
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Näinköhän meillä on kohta taas vain kaksi operaattoria jäljellä. Tuli jo Soneran hinnannostosta mieleen, että nyt halutaan eroon kannattamattomista asiakkaista (eli pelkästään hinnan ja puheaikatarjousten perässä juoksevista). Nyt kun Elisakin nosti hintoja niin jäljelle jää vain DNA, joka kerää roska-asiakkaat. Lopulta tilanne on se, että DNA:lla on paljon asiakkaita mutta kannattamattomia, ja kun yhdysliikennemaksuetukin poistuu pienimmältä operaattorilta, on edessä yt-kierrokset ja firman paloittelu isompien operaattorien kesken (en usko, että kilpailuvirasto sallisi DNA:n liittämistä suoraan kumpaankaan isoon operaattoriin).

Tuohon Elisan (tai Soneran) aloitusmaksuun liittyvä kommenttini on, että ketä jaksaa kiinnostaa? En ole itse ikinä kovin paljoa puhelimessa puhunut, joten minulle puheluiden hinnat ovat olleet käytännössä aivan se ja sama. Ja vaikka puhuisikin enemmän kuin minä, mitä järkeä on nähdä vähintään kerran vuodessa vaivaa operaattorin vaihdon takia että säästää euron tai pari kuukaudessa?

Yrityksen pörssikurssinhan tuntuu nykyään määrävän voiton kasvun kasvun kasvu. Ei siis riitä, että tekee voittoa vaan pitää tehdä aina vain enemmän voittoa ja voiton määrän kasvunkin pitää kasvaa. Eikä analyytikkojen ennusteiden pieni ylityskään yleensä riitä vaan voittoa pitää tehdä tuplasti ennustettu määrä, jotta kurssi nousee kunnolla. Toivottavasti järki kuitenkin jossain vaiheessa palaa yrityselämään ja (pörssi)yrityksia ruvetaan johtamaan taas pitkäjänteisesti eikä aina vain seuraavan kvartaalituloksen mukaan.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Firman puhelimella soittelevana tuo aloitusmaksu ei suoraan minua häiritse, mutta Elisan pätkivät puhelut sen sijaan pistävät vihaksi. Ilmoitimme viasta syyskesällä ja nyt Elisa lähestyi yritystämme pari viikkoa sitten ja ilmoitti korjanneensa vian, mutta sen jälkeen puhelut ovat pätkineet entistä enemmän.

Vaihdoimme Sonerasta Elisaan muistaakseni vuosi sitten ja täytyy sanoa, että ei olisi kannattanut. Muutamissa muissa tamperelaisissa yrityksissä työskentelevät kaverit ovat niin ikään valitelleet alati pätkivistä puheluista.
 

Tuamas

Jäsen
Gags kirjoitti:
Korjaa minua jos olen väärässä, mutta eikös ihmiset olekin maksanut ns. alihinnoitellut puhelut moninkertaisesti takaisin poskettoman ylihinnoiteltujen tekstarien myötä?

Suhteessa vaadittavaan kaistan määrään tekstarit ovat ylihinnoiteltuja, mutta oikeastaan sama "ongelma" on joka maassa.

Toki tuo avausviestin esilletuoma aloitusmaksu on asiakkaan kannalta v-mäinen, koska se nostaa varsinkin erityisen lyhyiden puheluiden hintaa tuntuvasti, mutta näistä aloitusmaksuista (kuten joku jo mainitsi, Sonera otti aloitusmaksut käyttöön jo muistaakseni viime kesänä) huolimatta Suomessa on äärettömän kovan kilpailun johdosta käytännössä maailman parhaat matkapuhelinverkot sekä lähes maailman halvimmat hinnat. Toki nipottajat vetävät nyt Korea- Tai Japani-kortin, mutta itse vertaisin suomea ennemmin Jenkkilään tai muuhun Eurooppaan.

Esimerkiksi Briteissä jossa itse taas piakkoin asustelen ovat hinnat selvästi Suomea korkeammat ja verkkojen taso todella selvästi heikompi. Tämä vaikka asukkaita on huomattavasti enemmän ja asumistiheyskin on huomattavasti suurempi.

Verkoista vielä sen verran, että tunnetusti Soneran verkko on selvästi paras oikeastaan riippumatta paikasta. Sitten riippuen alueesta on joko DNA tai Elisa parempi, täällä Satakunnassa tuntuu DNA-Sonera kaksikko olevan ne kenellä on toimivin verkko
 
Viimeksi muokattu:

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
archieG kirjoitti:
Eihän tämä nyt mitään kaikenkattavaa ole, mutta vertailun vuoksi mitä itse maksan Tshekissä.

Millainen on paikallinen palkkataso. Taitavat nuo hinnat olla kuitenkin suhteessa paljon kalliimpia tsekkiläisille kuin mitä ovat Suomen hinnat suomalaisille. Vai osunko harhaan?
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Hemingway kirjoitti:
Millainen on paikallinen palkkataso. Taitavat nuo hinnat olla kuitenkin suhteessa paljon kalliimpia tsekkiläisille kuin mitä ovat Suomen hinnat suomalaisille. Vai osunko harhaan?

Olet ihan oikeassa. Keskipalkka on noin kolmanneksen suomalaisesta. Tottakai kaikki vertailut pitäisi suhteuttaa paikalliseen hintatasoon, mutta halusin vain hieman valottaa mitä muualla maksaa. Omaan tulotasooni verrattuna voin silti sanoa hintojen olevan kuitenkin vähintäänkin kohtuullisia, varsinkin tekstiviestien.
 

Tuamas

Jäsen
Hemingway kirjoitti:
Millainen on paikallinen palkkataso. Taitavat nuo hinnat olla kuitenkin suhteessa paljon kalliimpia tsekkiläisille kuin mitä ovat Suomen hinnat suomalaisille. Vai osunko harhaan?

Ja nuo puheluthan ovat Suomen hintatasoon verrattuna sikamaisen kalliita. Suomen normihintoihin verrattuna yli kaksinkertaiset minuuttihinnat jo omaan verkkoon ja yli nelinkertaiset hinnat vieraaseen verkkoon.

Tekstiviestit näkyvät olevan hiukan halvempia omaan verkkoon, käytännössä Suomen hinnoissa vieraaseen verkkoon.

Eli vielä kun nuo hinnat suhteutetaan paikalliseen palkkatasoon, ovat ne aivan älyttömiä verrattuna Suomen hintoihin.

Edit.
Suomen hintasohan on normiliittymissä käytännössä tällainen:
Puhelut joka verkkoon 0,069-0,12 € / minuutti
Tekstiviestit joka verkkoon 0,069-0,09 € / viesti

Tähän päälle vielä käytännössä halvimmat datasiirron hinnat ja halvat pakettiliittymät sekä erinäiset tarjoukset, niin Suomessa ei todellakaan voi puhelujen kalleudesta valittaa. Vielä kun tosiaan verkot ovat käytännössä Euroopan parhaat, niin tämä keskustelu on mielestäni varsin turha.

Toki kukaanhan ei mielellään saavutetuista eduista tingi.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös