Elämänvalinnat

• 6 002
  • 48

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Keskustelua ja tarinoita elämänvalinnoista ja perhosvaikutuksesta. Mielestäni tärkeä konsepti, kuinka yhdellä pieneltä tuntuvalla väärällä tai oikealla valinnalla voi olla aivan valtavat ja pitkäkestoiset vaikutukset.

Tapasin vuonna 1994 Turussa turkulaisen kansainvälisen huippumallin, unelmieni naisen ja itse asuin Vaasassa silloin. Molemmat oltiin 18-vuotiaita. Hän oli aivan umpirakastunut minuun ja minä yllätys yllätys häneen ja hän halusi seurustella ja että muutan hänen luokseen hänen omaan asuntoon Turkuun. Juteltiin koko ajan puhelimessa ja minä keksin aina tekosyitä (myöhemmin tajusin tämän), että kuinka ei muka voida seurustella. Noh pidin välimatkaa liian pitkänä, vuosi lukiota vielä jäljellä ja tuota...minulla oli tyttöystävä silloin.

Kerrot molemmille tytöille totuuden, muutat Turkuun hänen luokse hänen omaan asuntoon ja teet lukion viimeisen vuoden Turusta käsin, simple as that? No ei ollut, en tehnyt mitään ja aivan ansaitusti menetin molemmat tytsyt. Tein elämäni karmeimman mokan, koska elämänpolkuni olisi ollut toisin toimimalla aivan eri samalla kun kainalossa kehrää melkoinen kissa.

Ei ole pelkästään kysymys siitä, että missä paikassa sinä olet vaan myös siitä missä paikassa sinä ET OLE. Niin moni hyvä asia olisi toteutunut itselle ja muille jos olisin ollut Turussa Vaasan tai Espoon sijaan ja toisaalta niin moni huono ja jopa kammottava asia olisi jäänyt toteutumatta jos en olisi ollut Vaasassa tai Espoossa tiettyyn aikaan. En nyt puhu mistään rikoksista tai vastaavista vaan ihan kohtalon oikuista ja omista valinnoista. En todennäköisesti kirjottaisi tätä aloitusta masentuneena ja sydänkotauksen saaneena jos olisin tuolloin toiminut eri tavalla!

Laittakaahan kommenttia ja tarinoita tulemaan!

edit: lisäyksiä

Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä ketjun aloitus @tres11 .

Olen mielestäni pärjännyt elämässä varsin hyvin ja aina välillä pohtinut miten tähän asti on tullut suoriuduttua.

Koen, että omassa elämässä käänteen tekevä hetki oli 9-luokan alkupuolella (vuonna 2000), kun olin vielä jonkinlainen nörttipoika, pääasiassa pelasin vapaa-aikana tietokonetta ja suunnitelmat yläasteen jälkeen oli täysin auki. Isäni sattui kyseisenä syksynä tekemään viikon työreissun Chicagoon ja hänellä oli viikon ajan huonekaverina mies, joka oli ollut omassa nuoruudessa vaihto-oppilaana Jenkeissä.

Tuon reissun jälkeen faija kyseli kiinnostaisiko minua lähteä vaihtariksi ja vastasin, että miksi ei. Siitä sitten hakuprosessi käyntiin ja lähdin sitten elokuussa 2001 suoraan peruskoulusta Jenkkeihin vuodeksi vaihtoon. Tuo vuosi oli todella kasvattava. Silloin Jenkit olivat vielä elintasossa selkeästi meitä edellä ja muutenkin siellä oli ”high schoolissa” oma itsevarmuus ja sanavalmius kehittyi. Tuolloin ei ollut vielä mitään Skypeä yleisemmin käytössä niin soitin Suomeen kaksi kertaa, elokuussa saapuessa sinne ja seuraavan kerran kesäkuussa.

Jotenkin tuo vaihtarivuosi kasvatti niin paljon, että olen sen jälkeen uskaltanut tehdä myöhemmin erilaisia valintoja (käydä ensin amiksen, sen jälkeen täysin eri alan AMK:n englanninkielellä, vaihtoon myös AMK:ssa, muutto töitä varten ulkomaille) joita osa ystävistä/tuttavista on aluksi ihmetelleet, mutta myöhemmin ymmärtäneet. Yhtälailla kyky heittäytyä erilaisiin tilanteisiin kehittyi jo tuolloin.

Aion omia tyttäriä kannustaa myös lähtemään vaihtoon jos tuo on silloin vaihtoehto.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Hyvä ketjun aloitus @tres11 .

Olen mielestäni pärjännyt elämässä varsin hyvin ja aina välillä pohtinut miten tähän asti on tullut suoriuduttua.

Koen, että omassa elämässä käänteen tekevä hetki oli 9-luokan alkupuolella (vuonna 2000), kun olin vielä jonkinlainen nörttipoika, pääasiassa pelasin vapaa-aikana tietokonetta ja suunnitelmat yläasteen jälkeen oli täysin auki. Isäni sattui kyseisenä syksynä tekemään viikon työreissun Chicagoon ja hänellä oli viikon ajan huonekaverina mies, joka oli ollut omassa nuoruudessa vaihto-oppilaana Jenkeissä.

Tuon reissun jälkeen faija kyseli kiinnostaisiko minua lähteä vaihtariksi ja vastasin, että miksi ei. Siitä sitten hakuprosessi käyntiin ja lähdin sitten elokuussa 2001 suoraan peruskoulusta Jenkkeihin vuodeksi vaihtoon. Tuo vuosi oli todella kasvattava. Silloin Jenkit olivat vielä elintasossa selkeästi meitä edellä ja muutenkin siellä oli ”high schoolissa” oma itsevarmuus ja sanavalmius kehittyi. Tuolloin ei ollut vielä mitään Skypeä yleisemmin käytössä niin soitin Suomeen kaksi kertaa, elokuussa saapuessa sinne ja seuraavan kerran kesäkuussa.

Jotenkin tuo vaihtarivuosi kasvatti niin paljon, että olen sen jälkeen uskaltanut tehdä myöhemmin erilaisia valintoja (käydä ensin amiksen, sen jälkeen täysin eri alan AMK:n englanninkielellä, vaihtoon myös AMK:ssa, muutto töitä varten ulkomaille) joita osa ystävistä/tuttavista on aluksi ihmetelleet, mutta myöhemmin ymmärtäneet. Yhtälailla kyky heittäytyä erilaisiin tilanteisiin kehittyi jo tuolloin.

Aion omia tyttäriä kannustaa myös lähtemään vaihtoon jos tuo on silloin vaihtoehto.
Tämä on juurikin malliesimerkki perhosvaikutuksesta, pieneltä tuntuva juttu millä on suuret ja pitkäkestoiset vaikutukset...

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Siinä täysikäisyyden kynnyksellä ja parikymppisenä ei ollut elämässä oikein suuntaan. Kävin kauppaoppilaitosta satunnaisesti ja viikonloput rellestettiin täysiä kavereitten kanssa. Koulu jäi kesken ja lähdin sitten armeijaa suorittamaan.

Olin aika välinpitämätöntä palvelusta kohtaan ja halusin vain mahdollisimman nopeasti sen pois alta vaikka ei ollut mitään hajua mitä armeijan jälkeen tekee. Sitten kuitenkin armeijassa yksi luutnantti oli sitä mieltä, että tämä mies laitetaan aliupseerikouluun ja ei mulla oikein ollut siinä sitten sanavaltaa.

Aliupseerikoulu oli ihan parasta aikaa armeijassa ja jotenkin itselläkin lamppu syttyi, että osaan myös johtaa ihmisiä ja myös tykkään siitä.

Armeijan jälkeen sitten pääsin duunarihommiin, mutta ei kuitenkaan ollut sen suurempaa suunnitelmaa. Kuitenkin jostakin kipinä syttyi uudestaan opiskeluun ja selvittelin, että miten voisi päästä AMK:oohon. Ei muuta kuin kauppis ensin loppuun ja sen jälkeen hakupapereita sisään AMK:oohon. Ekana keväänä en päässyt, mutta toisella keväällä pääsin sisään.

Ai, että kun teki hyvää (pahaa) alkuun muuttaa yksin vieraalle paikkakunnalle josta ei tuntenut ketään ja piti itse muodostaa uudet kaveripiirit. Koulukin vähän alkuun tökki, mutta hienosti se aikoinaan läpi meni ja sen jälkeen työurakin on ollut nousujohteista.

Ja tässä se käännekohta oli nimenomaan se, että sattui olemaan semmoinen luutnantti, joka näki mussa jonkinmoista johtaja-ainesta ja omakin todella matalalla ollut itsetunto sai hieman nostatusta kun huomasin pärjäävän myös johtajana.

Sen lisäksi elämäni paras päätös oli tuo, että hain AMK:oohon täysin vieraalle paikkakunnalle ja joutui siellä tavallaan rakentamaan elämän uudestaan. Tein koulu aikaan paljon semmoista itsepohdiskelua ja muutama selfhelp opaskin tuli luettua. Kasvoin henkisesti siellä neljän vuoden aikana ainakin tuplamäärän ihmisenä.

Suosikkijoukkue
paraikaa tekohengityksessä
Hyvä avaus! Itsekin voisin tähän kirjoittaa jotain elämänvalinnoistani ja siitä miten ne ovat muovanneet minua ja tuoneet elämässä nykypisteeseen.

Aloitamme niinkin kaukaa kuin keväästä 2009. Olin 15v ja Haagan peruskoulun yhdeksännellä luokalla. Edessä oli haku toisen asteen opintoihin. Minullahan ei ollut pienintäkään aavistusta mitä haluan isona tehdä, sekä päässäni oli valheellinen mielikuva että ammattikoulu on luusereille ja hyväkäytöksiset nuoret hakeutuvat pääasiassa lukioon.

Siispä hain tuona keväänä viiteen eri lukioon. Keskiarvoni ei koulussa ollut koskaan päätähuimaava, mutta 7,57 keskiarvoni riitti kuin riittikin lopulta vitosvalintaani eli Apollon yhteiskoulun lukioon Malminkartanossa. Näin jälkikäteen ja jälkiviisaana on helppo sanoa, että kunpa se ei olisi riittänyt. Minun olisi ehdottomasti kannattanut mennä kymppiluokalle ja antaa itselleni vuosi aikaa sekä parantaa arvosanojani että päättää mitä oikeasti haluan tehdä.

Noh syksyllä 2009 aloitin tosiaan sitten lukiotaipaleeni Apollossa, ja äkkiä sain huomata, että jos peruskoulussa saattoi vielä päästä tietyissä aineissa kohtalaisille arvosanoille vähälläkin pänttäämisellä, lukiossa kokeet olivatkin paljon vaativampia. Peruskoulussa ruotsini oli pitkälti aina ysi mutta lukiossa sain huomata että olinkin siinä enää kutosen oppilas.

Ensimmäinen vuosi lukiossa meni vielä ihan kohtalaisesti ja jouduinkohan sinä aikana uusimaan vain pari kurssia. Sitten tuli kuitenkin se toinen vuosi ja siitä alkoivat ongelmat. Matikan kurssit alkoivat olla semmoisia etten ymmärtänyt mistään enää hölkäsen pöläystä ja tunnit menivät aika lailla nukkuen pulpetilla kun kyseinen ope sen salli ja itsellä ei ollut motivaatiota yrittää ymmärtää niistä kaavioista ja kiekuroista mitään.

Niinhän siinä sitten kävi että reputin lyhyen matikan niin nelos- kuin vitoskurssinkin enkä koskaan saanut aikaiseksi mennä niitä läpi. Sen lisäksi olin kurssimäärässäkin luokkatovereita selvästi jäljessä kun en ollut ottanut tarpeeksi valinnaisaineita ja kaiken hyvän huippuna en tajunnut enkä ymmärtänyt kysyäkään, että syksyn kirjoituksiin olisi täytynyt hakea jo keväällä.

Ja kun täytin kesällä 2011 18v niin vanhemmathan menettivät silloin oikeuden päästä minun Wilmaan joten aloin syksyllä, ennestään kursseissa takamatkalla olleena, lintsaamaan tunneilta joilla ei jaksanut tai kiinnostanut käydä. Loppusyksystä vallitseva tilanne laukaisi mulla syvän ahdistuksen joka johti masennukseen. Tuloillaan olleet armeijan kutsunnat vain pahensivat tilannetta.

Marraskuussa 2011 tunsin etten ole enää fyysisesti enkä henkisesti kykenevä opiskelemaan, joten keskeytin lukion. Tämän jälkeen jäinkin sitten lähes vuodeksi tekemättä mitään tai hakematta mihinkään. Hengasin vain kotona ja pelasin Nintendolla. Tätä päätöstä olen katunut monesti.

Elokuussa 2012 faija sai mut menemään johonkin koulutukseen nimeltä Suunta selväksi. Sitä kautta sain mun ensimmäisen oikean työkokemuksen jos ei kesätyötä taloyhtiön pihatöissä halua sellaiseksi laskea. Olin siis syksyllä kaksi kuukautta videopelidivarissa harjoittelijana ja esimiehen apukätenä. Se oli ihan kiva kokemus josta mulla on yhä tänä päivänä positiiviset muistot.

Sitten tulikin vuosi 2013, jolloin päädyin hakemaan media-alan ammattistarttiin, johon mennään yleensä peruskoulun jälkeen tutustumaan johonkin alaan, mutta minä pääsin sinne yli-ikäisenä 20-vuotiaana. Siellähän mä ihastuin aikuisiällä ensimmäistä kertaa mutta se on toisen ketjun aihe se.

Valmistuin ammattistartista keväällä 2014 ja pääsinkin opiskelemaan media-alaa samaan oppilaitokseen Arabiassa.

Ehdin opiskella siellä yhden lukuvuoden kunnes mielenterveysongelmat alkoivat taas vainota minua ja kesälomalla 2015 minulla todettiin akuutti psykoosi. Oltuani viikon Aurorassa minut päästettiin takaisin perheeni luo kotiin ja yritin tuon romahduksen jälkeen vielä syksyllä jatkaa opintoja mutta eihän siitä mitään tullut ja sekin koulu jäi kesken.

Seuraavana vuonna voin jo osittain paremmin ja hain taas ammattikouluihin ja pääsinkin Business College Helsinkiin, 23-vuotiaana, edelleen ainoastaan siis perusopetuksen oppimäärä ainoana päättötodistuksenani.

Noidenkin opintojen aikana jouduin taistelemaan omia demoneitani vastaan ja olinhan edelleen myös vasta toipumassa psykoosista.

Toisena lukuvuonna olin taas vähällä luovuttaa ja jättää leikin kesken mutta onneksi ymmärsin hakeutua koulupsykologille. Hänen kanssaan käydyt keskustelut olivat iso apu ja pääsin jatkamaan opintojani.

Valmistuin keväällä 2019 merkonomiksi hyvin arvosanoin, lähes 26 vuoden iässä. Olin ikionnellinen. Se oli sen astisen elämäni kohokohta.

Kesällä 2019 sain lisää hyviä uutisia kun sain töitä omalta alaltani. Työt alkoivat syyskuussa, lopetin kuitenkin tuolloin psyykelääkitykseni omine nokkineni ja se oli huono idea.

Tuolla työpaikalla ihastuin kolleegaani, siitäkin olen aikanaan sepittänyt pitkät stoorit, joten keskitytään nyt mieluummin ketjun aiheeseen. Koska lopetin psyykelääkitykseni ilman lääkärin lupaa, aloin oireilla loppusyksystä sen ja kovan työkuorman yhteisvaikutuksesta niin fyysisesti kuin henkisesti niin että jouduin jäämään saikulle. Lähes heti sairaslomalta palattuani koeaikani purettiin.

Olin siis taas omillani. Sydänsuruissa koska menin ja ihastuin työkolleegaani sekä syvästi masentunut. Menetin taas hetkeksi täysin elämäniloni ja halusin pois täältä.

Keväällä aurinko alkoi taas paistaa risukasaan. Olin kuitenkin edelleen kovin vastahakoinen lääkkeen käytön suhteen ja yritinköhän vuoden 2020 aikana taas lopettaa sen kahdesti vai kolmesti jälleen heikoin tuloksin. No se olikin sitten melko epästabiili vuosi kaikkinensa.

Hain kuitenkin syksyllä ammattikorkeakouluihin ja minut hyväksyttiin Hyvinkään Laureaan opiskelemaan sosiaalialaa. En kuitenkaan ollut vielä opintojen alkaessa tammikuussa 2021 psyykkisesti täysin 100% kunnossa, siihen päälle päivät koululla olivat pitkiä, koulumatka yli tunnin pituinen ja vielä vireillä ollut koronapandemia aiheuttamassa lisästressiä.

Näin ollen ehdin olla siellä koulussa vain pari päivää kunnes jälleen palattiin lähtöpisteseen työttömäksi työnhakijaksi.

Loppukesästä 2021 pääsin vähän yllättäenkin ravintola-alan töihin vaikka ala oli mulle aivan vieras. Noin kuukauden sitä kokeilin kunnes työnantajan kanssa todettiin että ei tämä ole mulle sopiva ala.

Syyskuun 2021 jälkeen seurasikin elämäni tähän asti pisin työtön/opiskelupaikaton jakso. Syksyllä 2022 olin jo lähellä päästä oppisopimuksella lääketeknikon hommiin Pitäjänmäelle. Lykkäsin kuitenkin päätöstäni, koska odotin vielä tuomiota yhdestä työpaikasta mihin olin hakenut. Muhun ei tämän lääketeknikon homman suhteen enää koskaan otettu yhteyttä joten se ikään kuin jäi siihen.

Syksyn 2023 kieppeillä faija linkkasi sitten mulle whatsappissa työkkärin työvoimakoulutuksen nimeltä Kaupan alan moniosaaja. Epäröin sinne hakemista, kun olin kuitenkin jo valmis merkonomi, mutta hain kuitenkin.

Se olikin sitten elämäni paras päätös. Pääsin opiskeluni kautta harjoittelijaksi myymälään, joka työllistää mut edelleen.

Mulla on siellä nykyisin melko satunnaisesti vuoroja, mutta juuri tänään sain tietää että pääsen vuokrafirman kautta hankkimaan itselleni lisätöitä. Elämä hymyilee just nyt!

Moral of the story: vaikka et tietäisi vielä parikymppisenäkään mitä haluat tehdä, vaikka sulla menis kolme yritystä tai vaikka neljä saada se toisen asteen tutkinto, jatka aina eteenpäin. Älä luovuta! Elämä yllättää välillä mitä ihmeellisimmillä tavoilla.

Kiitos jos jaksoit lukea koko pitkän tarinani :D Halusin stoorillani tuoda ilmi että olen tehnyt paljon huonoja valintoja mutta ne huonot valinnat ei oo tehny mua. Keep going!

Viimeksi muokattu:

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Tarkennuksena, että voi siis kirjoittaa omista elämänvalinnoistaan näin yleisesti kuten @Breeze Harbour tuossa yllä tekee tai sitten näitä perhosvaikutus tarinoita missä pieneltä tuntuvalla jutulla on isot ja pitkäkestoiset vaikutukset. Pistäkääs tulemaan lisää näitä tarinoita. Näitä varmasti löytyy teiltä ja näitä on mukava lukea.

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei ole pelkästään kysymys siitä, että missä paikassa sinä olet vaan myös siitä missä paikassa sinä ET OLE. Niin moni hyvä asia olisi toteutunut itselle ja muille jos olisin ollut Turussa Vaasan tai Espoon sijaan ja toisaalta niin moni huono ja jopa kammottava asia olisi jäänyt toteutumatta jos en olisi ollut Vaasassa tai Espoossa tiettyyn aikaan. En nyt puhu mistään rikoksista tai vastaavista vaan ihan kohtalon oikuista ja omista valinnoista. En todennäköisesti kirjottaisi tätä aloitusta masentuneena ja sydänkotauksen saaneena jos olisin tuolloin toiminut eri tavalla!
Mielestäni ei kannata kuitenkaan katua tai liikoja miettiä mitä olisi tapahtunut jos asiat olisi tehnyt toisin. Kun jokin asia menee pieleen, alkaa helposti kuvitella että asiat olisivat nyt paremmin jos olisi joskus valinnut toisin. Mutta kun sitä ei voi mitenkään tietää. Kaikki on vain ajatuksia ja kuvitelmia omassa päässä miten asiat olisivat mukamas menneet tai niiden pitäisi mennä.

Ja mikä tässä maailmassa loppujen lopuksi on omaa valintaa?

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
"En haluaisi olla kenenkään muun kanssa missään muualla". Tuo oli ehkä jossain Ilosaarirock t-paidassa joskus vuonna x.

Näen oman menneen elämäni sarjana super onnekkaita sattumia ja siihen mahtuu useita läheltä piti -tilanteita, joiden toisin mennessä olisin jossain ihan muualla. Onhan tuonne mukaan mahtunut paljon paskaa ja asioita, joita on katunut. Mahdollisuuksien mukaan näitä asioita on pyydetty anteeksi ja keskitytty sitten taas siihen, mihin voi vaikuttaa eli tähän hetkeen. Epäilemättä onnen lahjat ei jakaudu yksilöiden kesken tasan ja jotkut saavat kokea täysin epäoikeudenmukaisen määrän surua, menetystä ja epäonnea. Toisaalta toisilla on ollut onnea ylen määrin ja ovat silti kuin sitruunan nielleitä ja aina joku asia on niiden mielestä päin helvettiä ja jotain pitäisi vielä saada enemmän.

Pystyt vaikuttamaan tähän päivään ja miten siihen suhtaudut. Tämän hetkiset päätökset ohjaavat tulevaisuuden suuntaa, vaikka siihenkään ei pysty vaikuttamaan kuin pieneltä osin, suuntaa antavasti. Tärkeintä olisi, että seisot tekojesi ja sanojesi takana selkä suorana tietäen, että teit päätöksesi sen mukaan, mikä on mielestäsi oikein ja hyvää tarkoittaen. Mä näen elämäni uskomattomana sarjana käsittämättömiä sattumia, jotka ovat vieneet minut tähän pisteeseen, missä juuri nyt olen. Jotkut ovat tuntuneet inhottavilta, vääriltä tai epäoikeudenmukaisilta tapahtumahetkellä, mutta kaikki ne ovat vieneet minut tähän pisteeseen, missä olen juuri nyt.

"Pain is inevitable but suffering is optional". Elämässä tulee väistämättä vastaan surua, se pitää hyväksyä, mutta ei jäädä märehtimään asiaa. Se muuttuu silloin helposti itsesääliksi ja katkeruudeksi.

En myöskään lähtisi nostamaan jotain yhtä juttua niin suureksi, että se määrittää suurelta osin loppuelämää. Sen suurelta näyttäytyvän päätöksen takana on sarja muita päätöksi, jotka vahvistivat sen suuremman jne. Suuren päätöksen jälkeen on taas tullut lukemattomia uusia päätöksiä ja tilanteita, jotka ovat taas osaltaan määrittäneet tulevaisuutta jne. Olet itse siinä solmukohdassa vähän avuttomana ja tiedottomana siitä mitä tulevaisuus tuo. Kun tuon oman pienuuden olen ymmärtänyt, niin siinä solmukohdassa on jostain syystä mukavampi olla hymyillen ja kiitollisena, kuin menneitä tuskaillen ja halvaantuneena omaan suruun tai ahdistukseen kietoutuneena.

Tässä omat kaksi senttiä elämän käännekohdista, jotka tapahtuvat juuri nyt tässä koko ajan.

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Mielestäni ei kannata kuitenkaan katua tai liikoja miettiä mitä olisi tapahtunut jos asiat olisi tehnyt toisin. Kun jokin asia menee pieleen, alkaa helposti kuvitella että asiat olisivat nyt paremmin jos olisi joskus valinnut toisin. Mutta kun sitä ei voi mitenkään tietää. Kaikki on vain ajatuksia ja kuvitelmia omassa päässä miten asiat olisivat mukamas menneet tai niiden pitäisi mennä.

Näin. Ja muutenkin: kun yksi ovi sulkeutuu niin muita ovia avautuu. Elämässä on loputon määrä mahdollisia kehityskulkuja. Tulevaisuuteen ei voi koskaan nähdä, ja niin kuin sanoit, niin näitä vaihtoehtoisia kehityskulkuja ei voi tietää miten niissä olisi käynyt. Yhtä hyvin niissä olisi voinut käydä vielä paljon huonomminkin. Yleisesti voi sanoa nuorille, että menkää ulos, tehkää asioita ja tarttukaa mahdollisuuksiin, niin elämä ja sen mahdollisuudet avautuu. Kotisohvalta ja Tiktokin ruudulta näin ei todennäköisesti tapahdu.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo

Eri mieltä tästä. Tämän tapaukseni tytön mallitoimisto oli Turussa ja hänellä oli oma asunto (ja kiva asunto olikin) Turussa. Meidän seurustelu olisi tarkoittanut sitä, että minä muutan hänen luokse Turkuun asumaan ja tästä keskusteltiinkin. Tätä ei kuitenkaan koskaan tapahtunut vaan minä jäin Vaasaan. Tämä oli täysin oma valinta, koska hän pyysi minua luokseen asumaan.

Tämän seurauksena minä olin Vaasassa eräänä kohtalokkaana päivänä, kun minun olisi pitänyt olla Turussa. En nyt avaa asiaa tarkemmin, mutta yritin auttaa isääni minkä seurauksena tapahtui friikki onnettomuus missä isäni kuoli. En olisi saanut olla Vaasassa yrittämässä auttaa isääni tuona kohtalokkaana päivänä. Kannan isäni kuolemaa osittain omalla tunnollani ja olisin tarvinnut isän apua elämässä, mutta ei hän ole pystynyt minua auttamaan, koska minä en muuttanut Turkuun. Sitten tämän huippumalli tyttöystävän sijaan sain narsistisen tyttöystävän. Niin olisit valinnut oikein silloin...

Nämä nyt näin esimerkkeinä.

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eri mieltä tästä. Tämän tapaukseni tytön mallitoimisto oli Turussa ja hänellä oli oma asunto (ja kiva asunto olikin) Turussa. Meidän seurustelu olisi tarkoittanut sitä, että minä muutan hänen luokse Turkuun asumaan ja tästä keskusteltiinkin. Tätä ei kuitenkaan koskaan tapahtunut vaan minä jäin Vaasaan. Tämä oli täysin oma valinta, koska hän pyysi minua luokseen asumaan.

Tämän seurauksena minä olin Vaasassa eräänä kohtalokkaana päivänä, kun minun olisi pitänyt olla Turussa. En nyt avaa asiaa tarkemmin, mutta yritin auttaa isääni minkä seurauksena tapahtui friikki onnettomuus missä isäni kuoli. En olisi saanut olla Vaasassa yrittämässä auttaa isääni tuona kohtalokkaana päivänä. Kannan isäni kuolemaa osittain omalla tunnollani ja olisin tarvinnut isän apua elämässä, mutta ei hän ole pystynyt minua auttamaan, koska minä en muuttanut Turkuun. Sitten tämän huippumalli tyttöystävän sijaan sain narsistisen tyttöystävän. Niin olisit valinnut oikein silloin...

Nämä nyt näin esimerkkeinä.
Hemmetin kurja juttu. Osanottoni isäsi puolesta.

Mutta et kuitenkaan voinut tuollaista tapahtumakulkua mitenkään tietää etukäteen, joten turha katua tai itseään soimata. Kaikkien elämässä tapahtuvien asioiden toteutumiseen tarvitaan lukematon määrä erilaisia sattumia jotka eivät itsestä riipu millään tavalla, tai ainakaan niitä ei voi täysin kontrolloida. Siksi on turha mennyttä katua, jos asiat ovat menneet huonosti. Tai liikaa ylpistyä, jos asiat ovat menneet hyvin. Tässä hetkessä eläminen on viisainta mitä voi tehdä, sillä siihen voi vaikuttaa.

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Mutta et kuitenkaan voinut tuollaista tapahtumakulkua mitenkään tietää etukäteen, joten turha katua tai itseään soimata. Kaikkien elämässä tapahtuvien asioiden toteutumiseen tarvitaan lukematon määrä erilaisia sattumia jotka eivät itsestä riipu millään tavalla, tai ainakaan niitä ei voi täysin kontrolloida. Siksi on turha mennyttä katua, jos asiat ovat menneet huonosti. Tai liikaa ylpistyä, jos asiat ovat menneet hyvin. Tässä hetkessä eläminen on viisainta mitä voi tehdä, sillä siihen voi vaikuttaa.
Tämä on kyllä hyvä neuvo. Varmasti jokainen, tai ainakin lähes jokainen, voi miettiä asioita että mitä jos.... Sillä ei tosiaan ole mitään vaikutusta nykyhetkeen. Ja omalla kohdallakin noita on ja aina välillä miettii niitä, mutta en mitenkään negatiivisesti. Nykyhetki on todella hyvin ja tulevaisuuskin näyttää positiiviselta. Toki, ei sitä koskaan voi tietää, että koska se oma kohtalonhetki koittaa ja viikatemies noutaa pois. Mutta, turha sitäkään on liikaa pohtia.

@tres11 Ikävää, että kohdallesi noin on sattunut, mutta älä liikaa siitä itseäsi syyllistä. Asiassa on aina monta muuttujaa matkan varrella ja isällesi olisi voinut sama käydä jonkun toisenkin kanssa. Ja jos asia liikaa painaa, käy juttelemassa ulkopuolisen kanssa asiasta. Ja jos vielä narsistinen tyttöystävä vaivaa, niin siitä pääsee aina eroon. Tsemppiä!

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Hemmetin kurja juttu. Osanottoni isäsi puolesta.

Kiitos ja totta tämäkin. Toisaalta jos leikitään, että jos 18-vuotias minä silloin olisi ollut varustettuna minun nykyisillä aivoilla niin tulevaisuuteen hän ei tietenkään edelleenkään osaa ennustaa, mutta olisi ymmärtänyt sen, että tuossa on nyt sitten elämäni tärkein päätös edessä mitä ei saa sössiä. Molemmat aivan umpirakastuneita toisiinsa ja aivan ainutkertainen tyttö kyseessä. Turkuunhan sitä olisi lähdettävä vaikka väkisin. Asuntokin valmiina eikä edes vuokraa tarvitsisi maksaa. Silloisilla aivoilla varustettu minä veteli aivan laput silmillä. Satutti kahta tyttöä. Toisen kanssa oikea suhde ja toisen kanssa lankapuhelinsuhde. Sain kenkää molemmilta ja aivan ansaitusti.

Että kyllä näihin siinä mielessä voi vaikuttaa, että miettii ja ymmärtää, että kuinka tärkeä päätös on edessä ja että mitä eri valinnoista voi seurata. Silloinen minä ei miettinyt eikä ymmärtänyt...

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kiitos ja totta tämäkin. Toisaalta jos leikitään, että jos 18-vuotias minä silloin olisi ollut varustettuna minun nykyisillä aivoilla niin tulevaisuuteen hän ei tietenkään edelleenkään osaa ennustaa, mutta olisi ymmärtänyt sen, että tuossa on nyt sitten elämäni tärkein päätös edessä mitä ei saa sössiä. Molemmat aivan umpirakastuneita toisiinsa ja aivan ainutkertainen tyttö kyseessä. Turkuunhan sitä olisi lähdettävä vaikka väkisin. Asuntokin valmiina eikä edes vuokraa tarvitsisi maksaa. Silloisilla aivoilla varustettu minä veteli aivan laput silmillä. Satutti kahta tyttöä. Toisen kanssa oikea suhde ja toisen kanssa lankapuhelinsuhde. Sain kenkää molemmilta ja aivan ansaitusti.

Että kyllä näihin siinä mielessä voi vaikuttaa, että miettii ja ymmärtää, että kuinka tärkeä päätös on edessä ja että mitä eri valinnoista voi seurata. Silloinen minä ei miettinyt eikä ymmärtänyt...
Jokainen meistä tekisi asioita nyt eri tavalla kuin nuorena. Kokemusta ja viisautta karttuu kun vuodet vierii, tai niin ainakin pitäisi olla jos yhtään pysähtyy ajattelemaan mitä mistäkin on seurannut. Yritä olla iloinen siitä että olet viisastunut. Kokemus siis on opettanut sinulle jotain.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Jokainen meistä tekisi asioita nyt eri tavalla kuin nuorena. Kokemusta ja viisautta karttuu kun vuodet vierii, tai niin ainakin pitäisi olla jos yhtään pysähtyy ajattelemaan mitä mistäkin on seurannut. Yritä olla iloinen siitä että olet viisastunut. Kokemus siis on opettanut sinulle jotain.
On se opettanut ainakin sen, että perhosvaikutus on todellinen. Harmi vaan se, että oma elämänpolkuni on isossa kuvassa ollut melkoisen karsea. Isän kuolema, narsistinen kumppani, sairastuminen masennukseen, irtisanominen mikä johti sydänkohtaukseen, toimintakyvyn menettäminen jne. Kukaanhan ei tiedä mitä mitä siinä toisessa elämänpolussa olisi tapahtunut, mutta ainakin nuo olisi todennäköisesti vältetty. On sulla pointtia, en sitä kiellä, mutta jotenkin sitä toivoo, että 18-vuotiaalla minulla olisi ollut viisautta edes miettiä asia kunnolla. Kaikki tuo paska vai elämäni rakkauden kanssa seurustelu? Hmm...annas kun mietin. Kyllä tässä nyt joutuu hieman jossittelemaan ja kyseenalaistamaan laput silmillä vetelevän 18-vuotiaan minun valintoja. Muutenkin aivan älytöntä hommaa yrittää pyörittää jotain lankapuhelinsuhdetta ja samalla pettää kumppaniaan.

Viimeksi muokattu:

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Asiassa on aina monta muuttujaa matkan varrella ja isällesi olisi voinut sama käydä jonkun toisenkin kanssa.
Vastataan tähän vielä. Se vaati juuri ja ainoastaan minulta tietyt toimet, että tämä onnettomuus pystyi tapahtumaan. Todellinen perhosefekti tämäkin, pienet toimet johtivat katastrofaaliseen lopputulokseen. Itse en onnettomuutta nähnyt. Poliisit tulivat ovelle ja kertoivat, että isä on kuollut...

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kukaanhan ei tiedä mitä mitä siinä toisessa elämänpolussa olisi tapahtunut, mutta ainakin nuo olisi todennäköisesti vältetty.
Kukaan ei tosiaan tiedä. Ehkä olisit välttänyt noi asiat, mutta jotain muuta epämiellyttävää olisi voinut tapahtua. Esim viikko sen jälkeen kun olisit muuttanut sen huippumallin kanssa saman katon alle, niin olisit liukastunut rapussa ja halvaantunut kaulasta alaspäin.

Itsekin pohdin monesti tätä asiaa itsekseni, että millaiset tietyt pienetkin elämän valinnat ovat minua ohjanneet jonnekin tielle, missä olen juuri nyt. Yritän myös pohtia sitä toista reittiä, että mitä se olisi voinut olla, mutta aina matkassa on myös muuttujia mikä tekee siitä lopulta mahdotonta. Yleensä pohtiessaan sitä toista reittiä sen näkee jotenkin parempana kuin nykyisen. Harvoin niissä pohdinnoissa siinä reitin varrella tulee mitään käänteitä vastaan.

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
On se opettanut ainakin sen, että perhosvaikutus on todellinen. Harmi vaan se, että oma elämänpolkuni on isossa kuvassa ollut melkoisen karsea. Isän kuolema, narsistinen kumppani, sairastuminen masennukseen, irtisanominen mikä johti sydänkohtaukseen, toimintakyvyn menettäminen jne. Kukaanhan ei tiedä mitä mitä siinä toisessa elämänpolussa olisi tapahtunut, mutta ainakin nuo olisi todennäköisesti vältetty. On sulla pointtia, en sitä kiellä, mutta jotenkin sitä toivoo, että 18-vuotiaalla minulla olisi ollut viisautta edes miettiä asia kunnolla. Kaikki tuo paska vai elämäni rakkauden kanssa seurustelu? Hmm...annas kun mietin. Kyllä tässä nyt joutuu hieman jossittelemaan ja kyseenalaistamaan laput silmillä vetelevän 18-vuotiaan minun valintoja. Muutenkin aivan älytöntä hommaa yrittää pyörittää jotain lankapuhelinsuhdetta ja samalla pettää kumppaniaan.

En esitä olevani psykologi tai mitään, mutta näin ulkopuoliselle vaikuttaa, että sinulla on aikamoinen taipumus märehtiä asioita, asioita joille ei voi mitään. Ja täten hyvin harvoin jos koskaan sillä märehtimisellä saavutetaan mitään ratkaisua mihinkään - päinvastoin, se vain ylläpitää ja pahentaa kärsimystä. Märehtiminen luo lisää ahdistusta ja kärsimystä, jotka taas todennäköisesti lisäävät märehtimistä ja kierre on valmis. Ja tuo kierre ei vie mihinkään hyvään paikkaan. Itselläni on luontainen taipumus myös tuollaiseen märehtimiseen, joka tosiaan ei vienyt mihinkään hyvään paikkaan. Valitettavasti tuosta kärsimykseen vievästä taipumuksesta on hyvin vaikeaa järkeillä pois, mutta onneksi on olemassa harjoitteita ja tiettyjä kirjoja joiden avulla itse onnistuin pysyvästi vapautumaan tuosta. Tämän jälkeen onkin elämä ollut pysyvästi onnellista, kun osaa hyväksyä elämän sellaisena kuin se on. Joskus olen kuullut, että onnettomuus elämässä johtuu siitä, kun oma elämä ja omat odotukset elämälle eivät kohtaa.

Mutta tosiaan en esitä olevani psykologi ja nämä voi jättää noteeraamattakin.

Viimeksi muokattu:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kukaan ei tosiaan tiedä. Ehkä olisit välttänyt noi asiat, mutta jotain muuta epämiellyttävää olisi voinut tapahtua. Esim viikko sen jälkeen kun olisit muuttanut sen huippumallin kanssa saman katon alle, niin olisit liukastunut rapussa ja halvaantunut kaulasta alaspäin.
Tämä on juuri se elämän arvaamattomuus, miksi on turha miettiä että mitä jos olisi tehnyt jonkun asian toisin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja koskaan ei voi tietää. Periaatteessa jonkun Kälviällä asuvan Pentin aamutoimien myöhästyminen saattaa vaikuttaa sinun elämääsi, jos Pentille tulee kiire töihin ja ajaa siksi vähän vauhdikkaammin ja suoraan sinun auton keulaan jonka vuoksi halvaannut.

Tässä elämässä seilataan enemmän sattuman varassa kuin itse tajuaakaan.

Haywire

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chicago Blackhawks
Olen isosta perheestä. Vanhemmillani oli omat huolensa ja iso jälkikasvu hoidettavana, joten olin seinäruusu, joka ei halunnut kuormittaa vanhempia yhtään enempää omilla murheilla. Maailma pelotti, joten pakenin todellisuutta virtuaalimaailmaan 13-vuotiaana ja vietin siellä seuraavat kymmenisen vuotta. Nämä olivat siis lähtökohdat, minkä takia todennäköisesti elämäni on mennyt vähän useamman mutkan kautta itseäni hakiessa melkein kolmekymppiseksi asti.

Peruskoulu, lukio ja intti meni vielä tavalliseen tapaan, mutta AMKissa tuli seinä vastaan ja siitä minun elämänvalinnat lähti sitten rönsyilemään. Olin koulussa, joka ei kiinnostanut minua pätkääkään, mutta silti ahdisti ajatus lopettamisesta ja tyhjän päälle jäämisestä. Minulla ei ollut omia kavereita, ei harrastuksia eikä mitään vipinää naismarkkinoilla. Tai oli jotain ihastuksia, mutta ne tunteet sai ihan kauhean kipsin aikaan. Illat ja yöt meni tietokoneella istuen. Olin tähän ikään mennessä ehtinyt jo vaipua niin apaattiseksi, että olin salaa toivonut jo vuosia, että joku satunnainen autokolari veisi pois täältä kurjuudesta.

Joskus olen kuullut, että muutosta ei tapahdu, ennenkuin tilanne on sietämätön. Niin kävi varmasti minulle 22-vuotiaana, kun kesken lujuusopin tunnin päätin, että nyt alkoi muutos, heitin kirjat reppuun ja painelin salille ostamaan 6kk jäsenyyden. Meinasi lähteä vähän lapasesta se touhu, kun kompensoin vuosikymmenen edestä harrastusvajetta ja vedin puoli vuotta 7-10 kertaa viikkoon salilla ja oma mittarini oli se, että milloin paikat alkavat oireilla niin sen mukaan muokkasin aina treeniohjelmaa. Pääpiirteissään niihin aikoihin ahdisti ihan vitusti, mutta salilta haettu dopamiini piti mielen virkeänä ja suunnan eteenpäin.

Kropan muodonmuutoksen myötä sain jotain itsetunnon rippeitä kasattua, ja aloin löytämään kavereita joiden kautta löysin myös eräilyn ja elämä puksutti eteenpäin. Lähdin jopa AMK:n kolmantena vuonna vaihtoon, yksin. Ensimmäistä kertaa elämässä lentokoneessa ja menossa vaihtoon Hollantiin. Ainoa tavoite reissulle oli, että en tule maitojunalla takaisin. Ei siitä reissusta oikeen mitään kerrottavaa sitten jäänyt, mutta maitojunaan en hypännyt. Olin vaihtoa edeltävänä kesänä kesätöissä paperitehtaalla, ja siellä kokenut paperimies antoi yhden ainoan neuvon reissua varten: ”Nussi niin perkeleesti!” Enpä nussinut kertaakaan.

25-vuotiaana valmistuin AMK:sta vuoden myöhässä, ja siihen aikaan minulle iski neljännesvuosisatakriisi. Muutin vanhempien yläkertaan asumaan siksi aikaa, että haen oman alan töitä, mutta äkkiäkö se talvi heilahti, enkä ollut saanut haettua yhtään ainutta oikeaa työpaikkaa. Haeskelin talven itseäni, hain poliisikouluun, kävin iänikuisella salilla ja aloitin maratontreenin. Olin kuin roolipelihahmo, joka tekee pelkkiä sivutehtäviä, mutta pääjuoni ei etene ollenkaan. Jäänyt siitä ajasta mieleen, kun googlettelin ”What the fuck to do with my life?”, johon ainut vastaus, jonka löysin oli joku blogi, jossa joku guru kertoi miten löytää oma polkunsa. Se oli itse löytänyt oman polkunsa siitä, että se kertoi muille miten löytää oma polkunsa. Silloin päätin, että jos en ole kesään mennessä keksinyt mitään fiksua niin pakkaan rinkan ja lähden pitkälle reissulle Australiaan. Enpä saanut haettua oman alan töitä ja palasin seuraavaksi kesäksi tuttuun ulkomaalausfirmaan, joten reissupäätös oli sillä naulattu.

Jos salille lähtö ja sitä kautta elämänlangan löytyminen oli ensimmäinen käännekohta, niin tämä reissu oli toinen käännekohta elämässäni. Olin siihen mennessä saavuttanut tahdon elää sekä harrastuksia ja kavereita, mutta päätehtävät olivat edelleen jumissa. Ensimmäinen tehtävä oli oman polun löytäminen, toinen oli rohkeus kohdata vastakkaisen sukupuolen edustajat. Olin 26 ja edelleen neitsyt ja aivan totaalisen lukossa naisten kanssa, ja kun ikää tuli mittariin kokoajan lisää, niin sen kauheammaksi se naisten kohtaaminen meni.

Aussiajoista ei mitään ihmeellistä kerrottavaa, haahuilin siellä 10 kuukautta. Hain viisautta viskin ja erinäisten huumekokeiluiden voimalla ja en edelleenkään yhtä pusua lukuunottamatta ollut päässyt yhtään lähemmäksi tavoitteitani. Kyllästyin reppureissaajien tyhjäpäisyyteen, en nähnyt itse mitään arvoa satasien reissuissa Great Reefille ottamaan instakuvia tai maksaa satasia mönkijäsafarista, joten päätin, että töiden loputtua pakkasvarastolla en jää Ausseihin kuluttamaan rahojani vaan suuntaan Aasiaan. Vähemmällä rahalla enemmän kokemuksia. Sattui sitten kumma juttu, kun joku aamu herättyäni viideltä töihin, niin hostellin pöydällä lojui yksinäinen Jarkko Steniuksen Nyrkkisankari-kirja. Sori sille jonka kirja se oli, pöllin sen ja se on edelleen kirjahyllyssäni. Olen aivan varma, vaikka näyttöä ei ole, että tässä joku johdatus oli kun kirjan löytyminen on tuonut minut tähän pisteeseen elämässä. Kirjan ansiosta, tai minkä perhosefektin se sai aikaan, löysin nykyisen vaimoni, ja olen jo vuosia ollut tukevasti elämänsyrjässä kiinni. Mutta siihen kirjan löytymiseen:

Stenius kertoo kirjassa omista thainyrkkeilykokemuksista Thaimaassa ja sen innoittamana päätin, että lähden Thaikkuihin treenaamaan thaikkua. Kysyin Hollannin aikaiselta koutsilta, mikä on hyvä sali Thaimaassa ja hän suositteli Bangkokissa sijaitsevaa salia, joten otin yhteyden sinne. Heiltä sai koko paketin: majoituksen, ruuat ja treenit 2 kertaa päivässä 6 kertaa viikossa. Käytin loppuajan Ausseissa peruskunnon kohottamiseen juoksemalla aamuin ja illoin 5-10km, ja penikkatautisena painelin sitten Bangkokiin. Oli tarkoitus, että käyn ensimmäisen kuukauden Bangkokissa ja menen toisen kuukauden Pattayalle jatkamaan treeniä.

Sali jolle tulin oli erittäin autenttinen, ja niin syvällä Bangkokin lähiössä että siellä ei meidän salin muutamaa turistia lukuunottamatta ollut muita kuin paikallisia. Paikalliset tykkäsivät meistä, harva se aamu oli lenkkireitin varressa joku hampaaton herrasmies puristamassa hauiksesta tai pikkupojat kilpailivat vierellä kuka juoksee nopeampaa kuin farang (valkoihoinen thaikuksi). Ystävystyin aika nopeasti yhden salin koutsin ja siellä otteljiana olleen jenkkimimmin kans. Remmissä pyöri lisäksi pidempään salilla treenanneet skotti ja kanukki, sekä satunnaiseen joku turisti oli meidän mukana. Päivät meni aamuin illoin treenatessa, ja lauantai-ilta kun koitti, niin menimme usein paikallisten yökerhoihin ja ravintoloihin. Ei kauan mennyt, kun koutsi alkoi ihmettelemään, miksei minua naiset kiinnosta. Se järkkäsi testiksi sitten tärskyt meidän salin kauneimman naisen kanssa, ja hänen kanssaan muutaman kerran tapaillessamme sain kauhealla peittelytarinoimisella neitsyyteni pidettyä piilossa ja päädyin lopulta sänkyyn tämän kaunottaren kanssa. Voi pojat, minkä henkisen lukon se sai auki. Sivuhuomiona, että jos tätä ei olisi tapahtunut Bangkokissa, niin olisin mennyt Pattayalla viimeistään rakkauden ammattilaisen hoivattavaksi. Sinne asti en päässyt.

Takaisin Bangkokkiin. Elämä hymyili, elin thainyrkkeilijän elämää paikallisten keskuudessa ja tapailin paikallista mallia. Saivat salilta puhuttua minut ottamaan myös matsia niinkuin suurin osa treenaajista siellä. Minulle etsittiin sopivaa vastustajaa 3 viikkoa, koska yhtä onnetonta ottelijaa kuin minä ei koko Bangkokista löytynyt kunnes se vihdoin eräänä päivänä löytyi. En siis oikeasti aivan sysipaska ollut, mutta tekniikka oli mitä oli, koska olin enemmän vain sparraillut kavereiden kanssa kuin käynyt oikeissa treeneissä. Vastustajasta tiedettiin speksit, että on otellut 2-3 matsin verran, mutta on minua 10kg kevyempi. Oikein hyvä vastus minulle.

Ottelu oli ihan mielettömän jännittävä kokemus. Matsi vedettiin täydellä kontaktilla ilman ylimääräisiä suojia ja maksavan yleisön edessä. Hävisin selkein tuomariäänin. Sillä toisella oli vähän parempi tekniikka ja koutsi tuumasi että saattoi sillä 20-30 matsia olla vyöllä. Paikallinen thainyrkkeilykulttuuri on semmoista. Koskaan ei tiedä, mitä sieltä tulee, mutta ei auta kuin ottaa vastaan mitä tulee. Salin porukka juhli matsiani kuin voittoa, olin näyttänyt leijonan sydäntä enkä ollut perääntynyt kehässä. Lähdimme ottelun jälkeen koko porukka syömään minun ensimmäisen matsin kunniaksi. Olin koko illan aivan huuruissa, joka paikka paskana ja silmäkulma auki, rättiväsynyt ja ihan kauheissa dopamiinipöllyissä. En pystynyt treenaamaan moneen päivään, koska vasen sääreni oli muodoton omasta potkimisesta ja kylkiluut olivat ottaneet niin pahasti osumaa, että mimmini lähti parin päivän jälkeen käyttämään minua paikallisessa arvauskeskuksessa ottamassa kuvat. Ei sieltä mitään löytynyt, mutta sain mukaan pussillisen lääkkeitä ja koko hoito maksoi jotain 40€ eli ottelupalkkioni verran.

Sitten alkoi sen mimmin kanssa mennä homma hankalaksi. Se alkoi hitsaamaan ja siitä kauniista ja lempeästä ihmisestä tuli sattuneista syistä epäilevä ja kiukkuinen äkäpussi niin en tiennyt enää mitä sen kanssa tehdä. Olin sitten Suomeen yhteydessä matsin tiimoilta silloiseen kaveriini, nykyiseen vaimooni, ja Facebook-keskustelun tiivistyessä kyselin häneltä apuja, miten naisen saa leppymään. Ei ne neuvot enää auttanut, viisumista loppui aika ja matkakassa oli syöty eli kotialähtö tuli ja hyvännäköinen kiukkupussi jäi sinne.

Suomessa sitten tavattiin tämän tulevan vaimoni kanssa heti reissun jälkeen, ja matkatuliaisena toin uuden itsevarmuuteni ja reissussa kasvaneet rintakarvani näytille ja siitä meidän yhteinen matka alkoi ja se oma polkukin on tukevasti nyt löytynyt. Päivääkään en ole tehnyt omalla tutkinnollani hommia, mutta hyvin olen pärjännyt eri polullakin.

Siinä minun elämänvalintojani. Kertokaa muutkin, näitä on kiva lukea.

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tämä on juuri se elämän arvaamattomuus, miksi on turha miettiä että mitä jos olisi tehnyt jonkun asian toisin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja koskaan ei voi tietää. Periaatteessa jonkun Kälviällä asuvan Pentin aamutoimien myöhästyminen saattaa vaikuttaa sinun elämääsi, jos Pentille tulee kiire töihin ja ajaa siksi vähän vauhdikkaammin ja suoraan sinun auton keulaan jonka vuoksi halvaannut.

Tässä elämässä seilataan enemmän sattuman varassa kuin itse tajuaakaan.

Näin se on. Siksi uskon vahvasti, että tietynlainen hyväksymisen ja hetkessä elämisen oppiminen on avain onneen. Sanoihan se Jeesus jo vuorisaarnassakin: ”Älkää siis huolehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen pitää huolen itsestään. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet”.

Pahoittelut uskonnollisesta viittauksesta.

Viimeksi muokattu:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Näin se on. Siksi uskon vahvasti, että tietynlainen hyväksymisen ja hetkessä elämisen oppiminen on avain onneen. Sanoihab se Jeesus jo vuorisaarnassakin: ”Älkää siis huolehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen pitää huolen itsestään. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet”.

Pahoittelut uskonnollisesta viittauksesta.
Ja nuo ihan samat elämänohjeet hiukan erilailla muotoiltuna löytyy myös buddhalaisuudesta ja kaikenmaailman zen-oppaista. Varmaan siksi että niissä piilee jonkinlainen totuus.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
En esitä olevani psykologi tai mitään, mutta näin ulkopuoliselle vaikuttaa, että sinulla on aikamoinen taipumus märehtiä asioita, asioita joille ei voi mitään. Ja täten hyvin harvoin jos koskaan sillä märehtimisellä saavutetaan mitään ratkaisua mihinkään - päinvastoin, se vain ylläpitää ja pahentaa kärsimystä. Märehtiminen luo lisää ahdistusta ja kärsimystä, jotka taas todennäköisesti lisäävät märehtimistä ja kierre on valmis. Ja tuo kierre ei vie mihinkään hyvään paikkaan. Itselläni on luontainen taipumus myös tuollaiseen märehtimiseen, jotka tosiaan eivät vienyt mihinkään hyvään paikkaan. Valitettavasti tuosta kärsimykseen vievästä taipumuksesta on hyvin vaikeaa järkeillä pois, mutta onneksi on olemassa harjoitteita ja tiettyjä kirjoja joiden avulla itse onnistuin pysyvästi vapautumaan tuosta. Tämän jälkeen onkin elämä ollut pysyvästi onnellista, kun osaa hyväksyä elämän sellaisena kuin se on. Joskus olen kuullut, että onnettomuus elämässä johtuu siitä, kun oma elämä ja omat odotukset elämälle eivät kohtaa.

Mutta tosiaan en esitä olevani psykologi ja nämä voi jättää noteeraamattakin.
Kieltämättä tätä keissiä en ole pystynyt ikinä antamaan itselleni anteeksi ja sen märehtiminen pahenee mitä huonommin tässä menee. Oikeassa olet, ei tämän märehtiminen mihinkään hyvään paikkaan vie tai hyödytä. Itse tykkään lukea noita positiivisia tarinoita, mutta kait tarinani kuitenkin tähän ketjuun kuuluu? Elämänvalinnat, perhosvaikutus jne.

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ja nuo ihan samat elämänohjeet hiukan erilailla muotoiltuna löytyy myös buddhalaisuudesta ja kaikenmaailman zen-oppaista. Varmaan siksi että niissä piilee jonkinlainen totuus.

Kyllä, ja myös näiden kirjallisuutta ja lähteitä aikoinaan tutkimalla löysin itselleni ”valaistuksen”. Mutta joo, annan nyt ketjussa tilaa muiden tarinoille. Tsemppiä @tres11

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy