Ekstrovertti vai Introvertti?

  • 7 460
  • 20

Ekstrovertti vai introvertti?


  • Äänestäjiä
    175

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Laitetaanpa tälläinen kysymys. Nämähän on karkeasti luokiteltuna kaksi eri ihmistyyppiä, toinen on ulospäinsuuntautunut ja toinen sisäänpäinkääntynyt. Lueskelin aiheesta ja se on kyllä mielenkiintoinen. Vielä mielenkiintoisempaa on pohtia, kumpaa tyyppiä itse edustaa? Löysin nimittäin molemmista tiettyjä puolia, jotka muistuttavat omia piirteitäni. En löytänyt tosin mitään mainintaa, mikä näiden kahden sekoitus voisi olla. Uskonkin, että ihmistä ei voida niin selkeästi määritellä, mutta jotkut tosiaan voivat olla luonteeltaan niin ääripäissä, että ovat jompaa kumpaa näistä kahdesta.

Kumpi sinä mielestäsi siis olet?

Ekstrovertti on siis puhelias, seurallinen, ulospäinsuuntautunut ihminen joka toimii liikaa ajattelematta ja sosialisoi paljon.

Introvertti on taas enemmän analyyttinen, hiljaisempi, sisäänpäinkääntyneempi persoona, joka miettii asioita tarkkaan ennen kuin toimii ja ei omista niin laajaa sosiaalista verkostoa.

Tuossa noin karkeasti selitettynä, parempaa kuvausta saa vaikkapa wikipediasta jos aihe ei ole tuttu.

Itse en tosiaankaan osaa sanoa. Tunnun olevan niin kahtiajakautunut ihminen, että nuo molemmat löytyy persoonastani. Tiedä sitten kuinka yleistä se on?
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Ekstrovertti. Tämmönen kaikkeen vittuuntunut sosiaalinen höpöttäjä kuitenkin olen. Tuskin SoTe-alalla muuten olisinkaan töissä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ekstrovertti maustettuna analyyttisellä introverttiydellä.

Tarkoittaa sitä, että olen kyllä ulospäinsuuntautunut ja toimin monesti hetken mielijohteesta - monesti sitä jälkeenpäin katuen. Silti jään monesti miettimään asioita maailman jäädessä unholaan. Jälkimmäistä saatetaan pitää epäkohteliaana, mutta se ei ole tarkoitukseni.

Kun ollaan jossakin pöytäseurueessa tai esimerkiksi töissä avokonttorissa, selvinpäin tai ei-selvinpäin, niin minulta ne vitsit yleensä lentävät. Olen jopa antanut takuun siitä, että jokainen kertomani vitsi on hyvä.

Monesti tuntuu, että roolini yhteisössä on juuri olla se vitsiniekka, joka saa väärälläkin jalalla nousseet ihmiset vähän paremmalle tuulelle. Uskallan ottaa kontakteja ihmisiin ikään, taustaan ja sukupuoleen katsomatta, enkä oikeastaan pelkää mitään. Tämä aiheuttaa nähdäkseni monesti kateutta, ja olen saanut muutamaan otteeseen jopa kärsiä tästä kateudesta.

Analyyttinen olen sikäli, että pohdin syitä ja seurauksia eritellen ne mielessäni atomeiksi, jättämällä kognitiostani irrelevantin aineksen pois ja teen johtopäätöksen.

Tämä näkyy monesti katseena kaukaisuuteen ja monesti joku tulee napsuttelemaan sormia silmieni edessä todetakseen olenko tässä ulottuvuudessa, heh.

Silti toimin monesti myös hyvin intuitiivisesti ja luotankin kovasti intuitiooni.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen kyllä aika lailla fifty-sixty -tyyppinen persoona. Olen analyyttinen ja tietyssä määrin hiljainen ihminen, jos puhutaan esimerkiksi työtehtävien hoidosta. Muutenkin suunnittelen monet asiat huolellisesti ja analysoin eri vaihtoehtoja. Tässä mielessä olen kaiketi introvertti.

Toisaalta kun taas ajatellaan, miten käyttäydyn vapaa-aikana ja tilanteissa, missä ei suuremmin ole konkreettisia tavoitteita, olen hyvinkin puhtaasti extrovertti. Vitsailen vapautuneesti ja surutta, kaveripiiri on laaja ja usein tuntuu siltä, että olisin voinut esimerkiksi hieman paremmin ajatella, mitä suustani päästän.

Tilanteen mukaan siis.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tykkään kyllä toisinaan olla porukassa heittämässä läppää, mutta tarvitsen rentoutuakseni oman rauhan akkujen lataamista varten (kuten wikipediassa asia ilmaistiin juuri näin). Olen jopa innoissani siitä, jos minulle on tiedossa "vapaa-ilta", jonka saan olla aivan yksin kotona. Siitä saan eniten irti, kun voin itsekseni touhuta omien harrastusteni parissa ja vetästä samalla esim pienet kalsarikännit. Juuri vähän aikaa sitten jätin firman pukutilaisuuden väliin kun vaihtoehtona oli yksinäinen koti-ilta. Voi kuulostaa oudolta, mutta tein mielestäni oikean ratkaisun. Samoin kesäloman voin viettää aivan hyvin mökillä saunapuita sahaessa ja saunaa lämmittäessä, enkä kaipaa yhtään sellaista hössötystä että pitää olla koko ajan pitämässä seuraa jollekin.

Työ on juuri sellaista, josta pidän: Oma työhuone ja saan valita tekotavat ja tekojärjestyksen oman valintani mukaan, kunhan valmista tulee joskus. Aiempi kaupassa työskentely ei ollut minulle pitemmän päälle lainkaan sopivaa hommaa.

Melko vahvasti siis Introvertti.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Ekstrovertti. Tämmönen kaikkeen vittuuntunut sosiaalinen höpöttäjä kuitenkin olen. Tuskin SoTe-alalla muuten olisinkaan töissä.

Olisi pitänyt lukea tämä ennenkuin vastasin. Nimittäin näinhän tämä minullakin menee, just eikä melkein. Eli vastasin "väärin".
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Olen ekstrovertti silloin kun täytyy. Viihyn kyllä parhaiten isseksein, eli molempia. Ehkä kumminkin pervertti.
 

hätrikki ||

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Anaheim Ducks
Verttejä on hiljaisia jo yli 2/3 osaa (96 äänestäjää). Itse olen myös hiljainen Vertti. Tutuille saatan kyllä höpöttää liikaakin, mutta yleensä tuo menee miettimisen puolelle.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Introvertti, ehdottomasti. Eihän se tee kenestäkään ekstroverttiä, että pystyy tarvittaessa asiansa hoitamaan ja julkisesti ihmisten parissa liikkumaan tai töitään tekemään. Nämä asiat sujuvat, ihmisiä kohtaan joka työpäivä laidasta laitaan ja olen lopulta työssäni ihan hyvä, mutta työpäivän jälkeen kaipaan omaa rauhaa sekä hiljaisuutta, yksinäisyyttä ja poispääsyä ihmisten parista. Lomareissuillakin on mukavaa olla yksinään ulkomailla puhumatta kenellekään mitään.

Tutussa porukassa tai kahden kesken juttu toki lentää ja saatan olla varsin puhelias, mutta niinhän yleensäkin ihmiset ovat. Isossa porukassa siirryn tarkkailuasemiin ja ennemmin vaikenen viisaasti kuin avaan suuni. Luultavasti asetun nurkkaan selkä seinää vasten jotta näen tulijat ja menijät. Parhaassa tapauksessa selkäni takana tai lähellä on ovi josta poistua.

Ekstrovertinhan tunnistaa siitä, että moinen on jatkuvasti huomion keskipisteenä ja kukkulan kuninkaana eikä kestä juurikaan yksinoloa. Aina pitää olla porukkaa ympärillä, jotain säpinää ja sosiaalista kanssakäymistä/verkostoitumista. Teemu Selänne lienee ääriesimerkki ekstrovertista, jatkuvasti kaveriporukan hovi ympärillä eikä hetkeäkään hiljaista tai paikallaan oloa. Teukka varmaan sekoaisi jos joutuisi eristyksiin päiväkausiksi voimatta mennä ulos ja voimatta puhua kenellekään. Minulle tuo on normaalia vapaa-aikaa.

Jos minulla olisi rahaa vetäytyä rauhaan ja hiljaisuuteen, niin tekisin niin ja ostaisin jonkun erakkokartanon, jossa olisi pari mykkää miespalvelijaa ja pari hemaisevaa vuoteenlämmittäjänaista. Lähimmät ystävät ja lähisuku saisi tulla vierailulle, heitä kestitsisin.

Tai sitten päätyisin Uuno Kailas -tason asumiseen.

Ei ystävän, vieraan tulla ole ovea laisinkaan - vain kaks on ovea mulla, kaks: uneen ja kuolemaan.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tekemäni testin mukaan olen ambivertti. Sitä ei löytynyt vastausvaihtoehdoista joten en voi valitettavasti osallistua tähän äänestykseen :D
Olet ambivertti eli luonteeltasi sijoitut introvertti-ekstrovertti -asteikolla hyvin keskivaiheille. Mahdollisesti pystyt ymmärtämään molempia ihmistyyppejä hyvin. Viihdyt ihmisten keskuudessa mutta silloin tällöin kaipaat myös omaa rauhaa.

Tuolta löytyy se testi:
http://www.introvertit.net/index.php/testaa-oletko-introvertti
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Olen ehdottomasti introvertti, mutta osaan kyllä myös toimia porukassa ja näytellä ulospäin suuntautunutta henkilöä. Hyväksi ja helposti lähestyttäväksi tyypiksi monesti sanottu. Se kuitenkin kuluttaa voimia pirusti. Esimerkiksi viikonloppu kavereiden kanssa jossain mökillä vaatii ehdottomasti viitisen päivää palautumisaikaa ja luonnollisesti niin omissa oloissa kuin mahdollista. Työtkin mieluummin niin itsenäisiä kuin mahdollista ihan vain tuota henkistä taakkaa laskeakseni. Siitä huolimatta haluan olla ihmisten kanssa tekemisissä mutta kunhan se tapahtuu omalla mukavuusalueella ja omilla ehdoilla.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onpas tämä ketju jäänyt vähälle huomiolle (pitänee siirtyä mille naurat juuri nyt -ketjuun hihittelemään ylihintaisesta puupölkystä...)

Paremmalla puoliskollani elämänlaatu parani varsin merkittävästi kun aikanaan lainasi kirjastosta aiheeseen liittyvän kirjan. Hän tajusi siis, että mieltymys kahdenkeskeiseen keskusteluun, väsyminen ison porukan kanssa olemisen sekä ajoittaisesta yksinolosta nauttiminen eivät ole mitään hänen henkilökohtaisia huonoja piirteitänsä, vaan ihan yleinen juttu. Itse aikanaan aiheesta vähän tietävänä ihmettelin aikani hänen lähes hehkutuksen tasolle yltänyttä olen introvertti -juttujaan, koska kyseessä on kuitenkin erittäin sosiaalisesti älykäs ihminen, mutta kun aiheeseen tutustui tarkemmin, niin sisäänpäin kääntyminen ja epäsosiaalisuus eivät todellakaan tarkoita samaa asiaa.

Varsin nopeasti tajusin myös itsekin, että isommassa porukassa tulee lähinnä kuunneltua taustalla ja korkeintaan heitettyä jotain tilannekomiikka-läppää, mutta pienempään porukkaan päästäessä kaikenlainen kommunikointi on heti paljon helpompaa. Ei itselläni ole todellakaan mitään ekstroverttejä vastaan, mutta aika useampi tuntemani kaveri tuntuu käyttävän valtavan määrän energiaa ja voimavaroja yrittäessään olla äänessä koko ajan, jos ympärillä on vähänkin porukkaa. Toki tällaiseen käytökseen liittyy sitten jo muutakin kuin pelkkiä ekstrovertin piirteitä, mutta eipä se ajoittainen itsekseen oleskelu mielestäni ole kenellekään pahasta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mä olen aika voimakkaasti introvertti, mistä on ollut vähän haittaakin, koska työssäni olisi apua monestakin ekstrovertin ominaisuudesta. Ylättävän paljon äänestyksessä mennyt tuonne I:n puolelle, omat havaintoni eivät tue äänestystulosta. Toisaalta olen siis itse niin voimakkaasti Introvertti, etten monia itsensä introverteiksi laskevia tunnista tuohon ryhmään kuuluviksi.
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
En tiedä voiko tämä olla edes mahdollista, mutta nuorena tunsin itseni ekstrovertiksi. En ujostellut vieraiden ihmisten kanssa, menin sinne minne nokka näytti, touhusin ja järjestin kaikkea urheiluun liittyvää. Nyttemmin jos minun pitää valita olenko v-lopun mielummin yksin vai lähdenkö ulos niin olen mielummin yksin. Kavereita on edelleen ja heidän kanssaan tulee vietettyä aikaa, mutta kun ennen tuli tyyliin ilopissat housuu kun, jonkun kanssa oli viettämässä aikaa. Tietenkin ikääntyminen ja kypsyminen on ihan luonnolista ja ihminen tulee varautuneemmaksi vanhemiten. En vieläkään ujostele missään, mutten myöskään ole enää yhtä joviaali. Oliskohan tuo 13 vuotta asiakaspalvelu alalla tehnyt tehtävänsä? Meinaan usko ihmisiin on mennyt. Ennen sitä joenkin halusi tutustua ja kuulla kaikkien tarinan, nykyään ei kiinnosta.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kysymys oli hienon kolmipiippuinen. Vastaan, että en mitään suppean valikoiman vuoksi. Luonne on yleensä melkoisen elastinen käsite.
Minuus-käsitteitäkin on lukuisia. Millä tavalla käyttäydyt eri ryhmien sisällä: Isovanhemmat, vanhemmat, sisarukset, työkaverit, pelikaverit, vanhat tuttavat, uudet tuttavat… Lista jatkuu niin paljon kuin kukin haluaa. Persoonallisuus ja käyttäytyminen muuttuvat hyvin paljon ympäristönsä mukaisesti, ainakin toivottavasti.

Lienen malliesimerkki näennäisestä bipolaarisuudesta: Töissä olen seurallinen ja opastava, joukkueissa Der Putler, parisuhteissa olen pyöriteltävä sontasanko, mutta mieluiten olen rinkka selässä pohjoisen ”ei missään”, jossa en suupalttina puhu kenellekään pariin viikkoon.
Uskon ja toivon, että vastaavanlaisuuksia olisi enemmänkin, niin miehissä kuin naisissa.
Elämä on… välillä jopa mielenkiintoista.
 

sinikettu

Jäsen
Luonne on yleensä melkoisen elastinen käsite.
Minuus-käsitteitäkin on lukuisia.
Introvertti/ekstrovertti kuuluu ns. big five -persoonallisuusteorian yhteen peruskäsitteeseen, joka ainakin tutkimusten mukaan on suhtkot pysyvä ominaisuus. Introverttiys ei sinänsä tarkoita puheliaisuutta tai sosiaalista innostusta, vaan se on pohjimmiltaan sidottuna siihen, miten yksilön aivot käsittelee sisäisiä ja ulkoisia ärsykkeitä. Introverttien aivot ovat todistettavasti herkempiä ulkoisille ärsykkeille ja muun muassa tästä syystä he saavat enemmän tyydytystä elämään vahvemmasta sisäisestä maailmasta.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tänks, Sinikettu!

Mielenkiinnon vuoksi taidan käydä kaverini Googlen kanssa talikoimassa tunkiota nimeltään Wiki.
Oletko Sinikettu jo itse päättänyt mikä/mitä/millainen on, vai kertooko irtolehden vuosihoroskooppi sen?
 

sinikettu

Jäsen
Oletko Sinikettu jo itse päättänyt mikä/mitä/millainen on, vai kertooko irtolehden vuosihoroskooppi sen?
Tapaan kuulemma elämäni naisen, tulen rikkaaksi ja penikseni kasvaa kolme senttiä seuraavan vuoden aikana. It's a good time to be alive! Naiset tosin valittavat jo nyt lemmensauvan suuruudesta, joten en tiedä miten suhtautuisin viimeiseen ennusteeseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös