Vielä vähän epäolennaisuuksia ja tekopyhyyttä
Muksu,
Sinä kerrot minun jorisevan epäolennaisuuksista ja epäilet minun johdattelevan yksinkertaista kansaa jotenkin sivuraiteille. Voihan sen tietysti niinkin tulkita. Se, että minä alunperin kirjoitin Mäkisestä pelaajana tai hänen ominaisuuksistaan, ei siinä vaiheessa ollut mitenkään "epäolennaista". Kommentoinpahan vain esitettyä väitettä siitä, onko kiistelyn kohteella jotain "annettavaa suomalaisella jääkiekkoilulle". Se tapahtui siis ihan reilusti ennen kuin sinä saavuit paikalle kertomaan, mikä asiassa on olennaista ja mikä taas ei.
Sinä itse taas meuhkaat ihan omalla taajuudellasi, huomioiden sopivasti vain ne asiat, jotka sinulle sopivat, ja jotka siellä suunnalla sattuvat tuntumaan keskeisiltä. Miten se olikaan, Pelimies pelaa vain omilla säännöillään? Turha luulla, että minun alan sinun ehdoillasi leikkimään...=o)
Sitkeästi jaksat myös tingata jotain todistusvoimaista listaa siitä, että pahuuden voimat olisivat valloillaan muuallakin kuin Ruissalon päämajassa. Edelleen ihmettelen sitä, miksi minun moiseen pitäisi ryhtyä; kerropa, millä tavoin perustelematon väite
"TPS pyytää kovaa hintaa Mäkisestä"
on validimpi kuin yhtä hyvin perusteltu väite
"Kyllä, kyllä, mutta sitä samaa tekevät muutkin"?
On muuten jokseenkin mielenkiintoista, että vaadit tiukkoja faktoja asioista, joita ei periaatteesa ole koskaan tapahtunut. Tällaisista oletetuista neuvottelusita ja niissä esitetyistä summista tuskin kovin moni pitää kirjaa. En minä ainakaan. Jotkut tapaukset ovat tietysti olleet julkisuudessakin esillä, mutta ne sinä oletkin jo ehättänyt todeta "aivan eri asiaksi". Jos puhutaan periaatteellisella tasolla pelaajan uran rajoittamisesta, voidaan miettiä, oletko se sittenkin sinä, Muksu, joka harhauttaa ihmisiä. Seura J ei halua pitää pelaajaa T.L., mutta pyytää silti kovaa korvausta hänen oikeuksistaan. Aivan eri juttu tosiaan. Seura H:lla on pelaaja M.K., josta se haluaa eroon. M.K. haluaisi naapuriseuraan, mutta tämä taas ei sovi H:lle. Äh, ei sinne päinkään, kai. Kyllä sinä näitä kumottavaksi luotuja esimerkkejä keksisit ihan itsekin, Muksu hyvä. Julkisuudessakin käsitellyistä tapauksista voisit seuraavaksi mitätöidä vaikkapa Sami Wahlstenin melkein toteutuneen Helsingin sisäisen siirron tai Jarmo Muukkosen lähdön Espoosta...
Siirrytäänpä sitten sinne rautalankaosastolle:
"Kohta 1) Mäkisen arvailemasi kyvyttömyys, hänestä kerrotut jutut jne ovat kaikki epäolennaisia, koska Tappara halusi sopimuksen tehdä. Noiden tarkoitus oli vain harhauttaa ihmiset ajattelemaan muuta kuin itse asiaa."
Tästä olikin jo juttua ylempänä. Minun mielipiteeni Mäkisestä ei ollut mitenkään tarkoitettu oikeuttamaan tai perustelemaan nyt käsillä olevaa tapausta. Olet toki oikeutettu näkemykseesi, mutta ei kai ole yksin minun vikani, jos me puhumme osittain eri asioista.
"Kohta 2) Tämä ei ole business as usual, koska TPS vaati Mäkisestä niin suurta korvausta, etteivät kuvitelleet Tapparan tai kenenkään muunkaan moista maksavan. Tämä ei ole siirtojärjestelmän tarkoitus, vaan se on sen väärinkäyttöä ja Mäkinen maksaa Tepsin pelleilystä. Vielä isompi lasku lankeaa -kaikille- jos siirtojärjestelmä romahtaa TPS:n kikkailun takia."
"Koko homma on Tepsin kiusantekoa Tapparalle tai Mäkiselle tai molemmille. Joka tapauksessa joku pikkusieluinen tärkeilijä pelleilee niin isolla asialla, että tuskin pieneen päähänsä edes mahtuu."
Hmm, kerrataanpa nopeasti: TPS vaatii _liian_ kovaa korvausta, ei oikeasti edes halua rahoja, tekee kiusaa muille osapuolille ja väärinkäyttää järjestelmää.
Mikäs kohta noissa väitteissä sisältää edes siteeksi faktoja, jotka me kaikki voisimme jollain tasolla tunnustaa?
Yhä edelleen on jäänyt toteamatta se, kuinka paljon TPS on Mäkisestä tai hänen oikeuksistaan vaatinut, ja se kuinka paljon halvemmalla joku muu kuin Tappara olisi hänet saanut. Entä kuinka paljon "liikaa" tuossa pyynnössä on eli kuinka paljon TPS olisi Muksun tai jonkun muun laatiman "rehdin bisneksen taulukon" mukaan ollut oikeutettu pyytämään?
Entä onko mitenkään mahdollista, että Tapparan kiinnostus perustui siihen hinta-laatu-suhteeseen, jolla mies oli Mestiksen uumenista löydetty, ja että kiinnostusta ei enää riittänyt, kun olisi pitänyt maksaa arvonnousun kokeneesta tuotteesta käypä hinta?
"Kenties haluat nyt sitten tarttua itse asiaan, etkä epäolennaiseen? Miksi TPS:n pitäisi saada väärinkäyttää tarpeellista ja kohtalaisen hyvääkin systeemiä omaan pikkumaiseen pelleilyynsä, vaarantaen samalla ihmisen uran ja koko järjestelmän?"
Hetkinen, miten systeemi voi olla "tarpeellinen" ja "hyvä", jos se kerran mahdollistaa tämänkaltaiset räikeät väärinkäytökset ja ihmiselämän halventamisen? Eikö tällaisestä järjestelmästä olisi syytä päästä eroon mahdollisimman nopeasti?
Vastatakseni kysymykseesi: ei, TPS:n ei pitäisi saada "väärinkäyttää" tällaista systeemiä, kuten ei kenenkään muunkaan samalla tavalla menettelevän seuran.
Tälläkin kolikolla on kuitenkin kääntöpuolensa. Yhtä lailla voisi kysyä, miksi TPS ei saisi pyytää aiheelliseksi katsomaansa korvausta tässä tapauksessa. Miksi juuri Tepsin pitäisi päästää pelaaja matkoihinsa halvalla, jos systeemi ja käytännöt mahdollistavat/sallivat korvauksen vaatimisen?
Ai, mutta se olikin epäolennaista...
Mukavaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti. Myös Mäkisen Markolle.