Ehdotuksia valtiontalouden tasapainottamiseksi

  • 5 172
  • 33
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Jatkan pohdintaani: jos Matti Vanhasen arvio seuraavien vuosien aikana Suomeen saapuvista 200 000 "turvapaikanhakijasta" pitää paikkansa, vastaanottokeskustoiminnasta aiheutuu jonotilanne huomioiden valtiolle vuositasolla 3 000 000 000 euron (kolmen miljardin) vuosittainen kuluerä, mikä vastaa 1,1-kertaisesti koko puolustushallinnon budjettia eli puolustusvoimien ylläpidosta aiheutuvaa kustannusta. Muista kustannuksista puhumattakaan.

Kalliiksi käy "humanitaarinen velvoite" - kaikille muille paitsi niille tahoille, joille kolme miljardia julkisia varoja jatkossa vuosittain ohjataan.
 
Viimeksi muokattu:

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
- julkisen ja yksityisen sektorin palkkojen korotuksiin nollalinja (tai mallia 0,2%) vuoteen 2020 saakka
Miksi yksityisellä sektorilla palkkojen korotuksiin nollalinja?

Kärjistäen, mitä isommat palkat yksityisellä sektorilla, sitä isommat verotulot valtiolle ja kunnille. Kysehän on vaan siitä kestääkö firman perse niitä liksoja.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kärjistäen, mitä isommat palkat yksityisellä sektorilla, sitä isommat verotulot valtiolle ja kunnille.
Niin nythän on perusteltu lomarahojen leikkaamista siitä että se olisi tasapuolisempi kun nämä leikkaukset osuvat juuri julkiseen sektoriin.

Jos lomaraha leikataan 1,8 miljoonalta yksityissektorin työntekijältä se tarkoittaa että julkisten palveluiden rahoitus vähenee edelleen. Se taas tarkoittaa että joko rahaa kerätään jollain muulla tavalla verottamalla tai julkista sektoria erikseen karsimalla.

Keskipalkka oli reilut 3500 euroa kuussa yksityisellä puolella. Jos lomaraha on puolet tuosta niin kertomalla se 1,8 miljoonalla voi laskea mikä määrä verotettavaa tuloa jää saamatta jos keskimääräinne veroprosentti tuolle tulolle olisi 30 prossaa.

Sinänsä lomarahan poistaminen auttaa varmasti vientisektoriakin kilpailukyvyssä.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin nythän on perusteltu lomarahojen leikkaamista siitä että se olisi tasapuolisempi kun nämä leikkaukset osuvat juuri julkiseen sektoriin.
No toi tasapuolistaminenhan on ihan perseestä ja tappaa kaiken kilpailun. Sitä mukaa ihmiset passivoituvat yrittämään ja lopputulos on mitä on.

Jos sulla on kaksi ruohonleikkajaa ja molemmat saavat jonkun saman palkkaluokan mukaista liksaa, niin mitäs luulette että tapahtuu siinä tapauksessa kun toinen leikkaa päivässä 100 neliötä ja toinen 70. Saako se hitaampi jonkun buustin ja pyrkii pääsemään samaan vai taantuuko se nopeampi hitaamman tasolle ajatellen "vittuakos tässä, teen saman kuin tuo toinenkin". Eli, leikkavatko ne molemmat kohta sen 100 neliötä vai 70. Itsehän veikkaan jälkimmäistä. Mutta jos liksaa voisi kasvattaa tehon perusteella olisi tilanne aivan eri.

Toinen juttu on jonkun valtion viraston paperinpyörittäjäpikkupomo. Niitä on ensinnäkin aivan liikaa, ja toisekseen palkat ovat karanneet käsistä. Ei ongelma ole jonkun lähihoitajan 2000 euron kuukausipalkka, vaan ennemminkin palkkataulukon yläpään paperinpyörittäjät.

Katsokaa linkin taulukosta valtion työntekijöiden palkkoja.

Tilastokeskus: Valtion työntekijöiden palkat 1 155–10 525 e/kk | Taloussanomat

Eli jos halutaan se 5%:n säästö, niin aletaan pudottamaan noita yläpään palkkoja.

Kansanedustajan palkkio on 1.3.2015 lukien 6380 euroa kuukaudessa ja yli 12 vuotta palvelleella kansanedustajalla 6 858 euroa kuukaudessa. Puhemiehen palkkio on 11 742 euroa kuukaudessa ja varapuhemiesten 9 788 euroa kuukaudessa.

Aika hyvä liksa, kun otetaan huomioon että kesällä on 2,5 ja talvella 1,5 kuukauden loma.

Eduskunnasta vahvistetaan: Mikään esitetyistä leikkauksista ei koske kansanedustajia | Kotimaa | Kaleva.fi

Samaan hengenvetoon pitäisi poistaa myös kansanedustajien sopeutumiseläkkeet.

Totta se on: 4000€/kk nuorelle eläkeläiselle | Uusi Suomi

Käsittääkseni tilanne on nyt melko paha. Ja Sipilä & kumppanit heittävät ilmoille luovuttavansa palkastaan 1 viikon vuodessa. Tekee muuten 1/52 eli 1,9%. Eikös se tavoite ollut 5%, joten oikea määrä olisi n. 2,5 viikon palkka. Lisäksi, nyt he voisivat osoittaa solidaarisuuttaan mistä he paljon puhuvat ja vetää omia palkkoja alaspäin isommalla prosentilla, mutta eihän se käy, korotetaan ennemmin veroja ja poistetaan lomakorvauksia. Heitähän se ei koske.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Yksi tapa olisi poistaa tupakan myynnistä ja mainonnasta kaikki rajoitukset. Elikkä tupakat takaisin makeishyllyjen viereen ja pois kaikki ikärajat, terveysvaroitukset ja muut turhuudet. Tämä tarkoittaisi pikkuhiljaa, että suomesta tulisi tupakkayhtiöiden tärkein valtio ja esim. askien hinta laskisi jonkun verran, jolloin verotus voitaisiin pitää vaikka entisellään. (3 askia yhden hinnalla tarjouksia odotellessa).

Tämän myötä Suomelle muodostuisi slogan "Tupakoivan ihmisen vapaa maa". Tupakkaturisteja ympäri Eurooppaa tulisi hakemaan Suomesta halpoja askeja ja vierailemaan tupakkayhtiöiden rakentamissa erilaisissa teemapuistoissa. F1 Kisan saaminen Suomeen olisi varma koska se olisi ainoa kisa, jossa punainen Ferrari pääse kiitämään rataa Marlboro mainosten kanssa.

Tämä nostaa myös tietenkin Liigan tasoa kun tupakkamainosten ansiosta budjetit nousevat KHL tasolle.
Tämän ja monen muun asian ansiosta Sipilä ja Stubb voivat hymyillä entistä leveämmin Instagram kuvissaan.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
On kyllä jotenkin niin koomista että kansanedustajien palkkiota jaksetaan nostaa esille kerta toisensa jälkeen. Samalla unohtaen täysin se mistä oikeastaan ylipäänsä työelämässä maksetaan enemmän, eli päätösten tekemisestä.

Jos nyt unohdetaan se että kansanedustajia on vähän ja jo sen takia palkkioiden laskeminen on täysin merkityksetön symbolinen ele, niin jäljelle jää kuitenkin se että loppukädessä kansanedustajat ovat tässä Oy Suomi AB:ssa aivan ravintoketjun huipulla, kuvitelkaapa nyt vaikka suuryritys jolla olisi 5,5 miljoonaa työntekijää, lienee selvää että ns. päätösvastuullisia tahoja olisi pitkälti yli 200 ja tälle määrälle annettava kompensaatio ihan jotain muuta kuin tuo 6000e kuussa. Siinä missä tavallinen kansalainen (tai työntekijä, oletan että suurin osa kansanedustajien palkkioita kritisoivia ovat ns. suorittavassa työssä missä joku toinen tekee ne varsinaiset päätökset) voi oikeasti olla ottamatta kantaa, kansanedustajan noin teoriassa tulee ottaa kantaa.
Oikeastaan siitä vastuusta tehdä päätös (kyvykkyys on sitten eri asia ja sen takia kaikista ei ole ns. päällikkötehtäviin), oli se kuinka pieni tahansa, ylipäänsä työelämässäkin maksetaan.

Jos nyt leikkauksia tehdään, tehtäköön, mutta missään nimessä kansanedustajan palkkio ei saa tippua sellaiselle tasolle että oikeastaan kenen tahansa vähänkään päättävämmässä roolissa työelämässä olevan henkilön ei oikeastaan esim. oman henkilökohtaisen taloutensa takia olisi enää kannattavaa hakeutua politiikkaan.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On kyllä jotenkin niin koomista että kansanedustajien palkkiota jaksetaan nostaa esille kerta toisensa jälkeen. Samalla unohtaen täysin se mistä oikeastaan ylipäänsä työelämässä maksetaan enemmän, eli päätösten tekemisestä.

Jos nyt unohdetaan se että kansanedustajia on vähän ja jo sen takia palkkioiden laskeminen on täysin merkityksetön symbolinen ele, niin jäljelle jää kuitenkin se että loppukädessä kansanedustajat ovat tässä Oy Suomi AB:ssa aivan ravintoketjun huipulla, kuvitelkaapa nyt vaikka suuryritys jolla olisi 5,5 miljoonaa työntekijää, lienee selvää että ns. päätösvastuullisia tahoja olisi pitkälti yli 200 ja tälle määrälle annettava kompensaatio ihan jotain muuta kuin tuo 6000e kuussa. Siinä missä tavallinen kansalainen (tai työntekijä, oletan että suurin osa kansanedustajien palkkioita kritisoivia ovat ns. suorittavassa työssä missä joku toinen tekee ne varsinaiset päätökset) voi oikeasti olla ottamatta kantaa, kansanedustajan noin teoriassa tulee ottaa kantaa.
Oikeastaan siitä vastuusta tehdä päätös (kyvykkyys on sitten eri asia ja sen takia kaikista ei ole ns. päällikkötehtäviin), oli se kuinka pieni tahansa, ylipäänsä työelämässäkin maksetaan.

Jos nyt leikkauksia tehdään, tehtäköön, mutta missään nimessä kansanedustajan palkkio ei saa tippua sellaiselle tasolle että oikeastaan kenen tahansa vähänkään päättävämmässä roolissa työelämässä olevan henkilön ei oikeastaan esim. oman henkilökohtaisen taloutensa takia olisi enää kannattavaa hakeutua politiikkaan.
Nyt on käsittääkseni aika tiukka tilanne päällä. Hallitus on tekemässä päätöksiä, ja pääministeri puhuu jo epätoivoisesti televisiossa perustelemassa päätöksiään. Sen mitään tarvitsisi perustella, nyt mennään näin ja sillä siisti. Mutta esimerkin näyttäminen olisi tässä tilanteessa tuiki tärkeää, jos keksitään liuta leikkauksia mistä mikään ei koske omaa napaa niin mennään jo riman alitse. Lisäksi, jos puhutaan lomaoikeuden supistamisesta, niin ihmettelen miten samalla perustellaan eduskunnan 4 kuukauden vuotuiset lomat. Tai ei niitä perustellakaan muuten kuin että "jos lomia ei olisi niin näille pitäisi keksiä täällä jotain järkevää tekemistä".

Yleisesti, kansanedustajan palkkio tulee suhteuttaa valtion yleiseen taloudellliseen tilaan. Jos hallitus ja eduskunta tekevät niin tyhmiä päätöksiä että talous sakkaa, tulisi heidän kantaa siitä myös vastuu. Nythän niin ei ole vaan korotetaan sitä omaa palkkiota vaikka talous on mitä on. Ja talous on mennyt vituiksi juuri tyhmien päätösten takia.

Ja mitä tulee tuohon viimeiseen kohtaan. Nythän tilanne on juuri noin, siksi tuolla onkin ehdokkaina kaikenmaailman missit, näyttelijät, juontajat, sikafarmarit ym. pellet jotka hakevat helppoa rahaa tekemättä käytännössä mitään. Ammattipoliitikko on lähinnä vitsi.

En ole suorittavassa työssä. Ja yksityisellä sektorilla. Valtiolla ei tulisi olla mitään sanomista minun palkkaani tai muihin etuihini. Jos laitan itse itselleni ja alaisilleni triplakorvauksen suunnuntaista niin sittenhän laitan.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei kansanedustajilla mitään lomaa ole. Eduskunta toki vetäytyy aina silloin tällöin kuukausia kestävälle istuntotauolle, mutta se on eri asia. Ministereillä on 30 vapaapäivää.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jep, kyllä poliittisessa järjestelmässä on paljon tehottomuutta mutta jos joku ihan tosissaan väittää että valtaosa kansanedustajista oikeasti lomailee sen useamman kuukauden vuodesta niin aika irtaantunut on siitä työstä mitä eduskunnassa tehdään. Ministereistä nyt puhumattakaan, esim. tuskinpa nyt Rehnkään ihan hirveästi aloitteli lomiaan kesäkuussa ja lopetteli syyskuun alussa kun siinä välissä oli kaikenlaisia pieniä juttuja kuten Fennovoima yms.

Ja olettaisin että kesä on kansanedustajilla varsin täynnä sitä ruohonjuuritason työtä, kissanristiäisissä haukkumisen ja valituksen kuuntelua yms. Pitää muistaa että merkittävä osa kansanedustajan työtä on kuitenkin myös sen kansan mielipiteen kartoittaminen viitekehyksekseen, aika mielenkiintoista politiikkaa voisi syntyä jos kansanedustajat pohtisivat asioita vain oman kansanedustajallisen viitekehyksensä ympäriltä. Kyllä, tietenkin pk-seudun edustajana kiroilen runsaasti lande-edustajien kotiinpäin vetämistä mutta ei se tarkoita etten hyväksyisi sitä konseptina, pitää sillä pihtiputaalaisella äänestäjälläkin periaatteessa olla mahdollisuus vaikuttaa oman edustajansa kotiinpäin vetämisen kautta.
Ja kyllä, varmasti seassa on sitten muutama edustaja jotka vain lomailevat mutta kyllä käytännössä uudelleenvalinnan eteen sen verran on yleensä tehtävä töitä jatkuvasti että ihan täysin omaa vaalialuetta ei voi jättää oman onnensa nojaan vaan pitäähän niitä vauvoja joskus käydä suukottelemassa että uusiakin ääniä olisi tulossa tulevaisuudessa. On sitten vähän veteenpiirretty viiva onko kyse vaalityöstä vai juuri tiedonlouhinnasta päätöksenteon tueksi, mutta mielestäni kansanedustajan työ (joka ei toki ole työ vaan toimi, luottamustehtävä vai mikä se nyt onkaan) on sellaista missä "asiakasrajapinnan kuuntelu" on merkittävä osa itse päättämis&valmistelutyötä.

Esimerkki on aina ihan hyvä, mutta pitää myös suhteuttaa se miten järkevää on näyttää esimerkkiä vain esimerkin vuoksi jos sillä aikaansaadaan pidempiaikaisia ongelmia. Mitä vastuuseen tulee, on väärin ajatella että vastuu automaattisesti tarkoittaisi myös jonkinlaista tulosvastuuta päätösten lopputuloksesta, sijoituspankit poislukien (kun se toiseen suuntaan menevä kompensaatio on sitten ihan omaa tasoa), aika harvassa yrityksessäkään aidosti esim. projektivastuu näkyy projektipäällikön palkkanauhassa miinusmerkkisenä jos hommat menevät pieleen, johtajatasosta puhumattakaan. Toimari toki voi saada fudut herkästi mutta olennaisesti palkka johtajille ja päälliköille tulee johtajuudesta (=suunnan näyttämisestä, päätösten tekemisestä ja vision muodostamisesta), ei siitä johtamisen lopputuloksesta sinänsä vaikka tietenkin toivottavaahan se olisi että tulostakin syntyisi. Tietenkin tulosten ollessa jatkuvasti heikonlaisia asema ja vastuu voi aika nopeasti muuttua vrt. huono asiantuntija jonka ulostaminen sinänsä taloudellisesti hyvin pärjäävässä firmassa on vaikeaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös