eFootball – uuden ajan jalkapalloa

  • 7 188
  • 47

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Traileri:


Pelin kotisivut: TOP | eFootball
Pelityyppi: Jalkapallo, free to play.

"Alkusyksystä" julkaistaan eFootball niminen peli, joka vielä gloorian vuosinaan kantoi nimeä Pro Evolution Soccer tai lyhemmin PES. Peli tulee olemaan ilmainen mikromaksuilla/season passilla toteutettava peli, joka jakaa peliserverit yhdessä Xbox One, PS4, Xbox Series S/X, PS5 ja mobiililaitteiden kanssa. Lisää tietoa Konami on luvannut "elokuun lopussa", jolloin kerrotaan mm. pelimuodoista lisää. Oletus tällä hetkellä on, että esim vanha tuttu Master League tulee peliin sitten myöhemmin maksullisena lisäosana. Huhuja tosin myös on että ensin julkaistaan ilmainen PES Lite ja myöhemmin sitten ihan maksullinen peli. Peliä ei olla otettu ilolla vastaan "PES headien" joukossa ja muutama suurempi striimaaja on haukkunut idean käytännössä jo pystyyn. Pelottaa mitä tuleman pitää, etenkin kun tuossa pelataan myös mobiilipelaajia?! vastaan, joka tuntuu täysin idioottimaiselta ja järjettömältä ja ruuhkauttaa varmasti pelinautintoa jollain paskoilla 4g yhteyksillä mobiilipelaajien osalta. Lisähuolta aiheuttaa, että peli on sitä mitä julkaistiin tässä välimallin betassa ja peli tosiaan olisi mobiilipelin portti... PS5 ja Xbox Series X konsoleilla. Järjetöntä. 2 vuotta odotettu ja onhan tämä nyt pettymys. Aika näyttää mitä tuleman pitää.




Siitä vielä vertailu siitä mitä luvattiin ja siitä mitä saadaan.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Hyvä kyllä avata uusi ketju koska pelin nimi muuttui. Uuden pelin kohdalla tosiaan ei puhuta enää PESistä tai Pro Evolution Soccerista vaan eFootballista joka nimi jo otettiin mukaan 2020-version yhteyteen PESin lisäksi. Liekö Konamilla tämäntyylinen strategia olemassa tuolloin jota ehkä päivitetty sittemmin? Mahdollista kyllä.

Nähtäväksi jää mitä sieltä on tulossa. Olen nähnyt yhden striimaajan videon jossa tämä idea haukuttiin pystyyn. Olen itse varovaisen toiveikas ja mielestäni tällainen ajattelutapa on peleissä paikallaan varsinkaan jos ensi vuonna ei tähän uutta peliä julkaistaisi vaan erilaisia maksullisia päivityspaketteja mm. pelimuotoja, joukkueita, liigoja ja muuta krääsää. Eiköhän kaikenlaista voi myydä ja sille pelaajamassan joukosta löytyy ostajia. Erityisesti näin jos peliä voi ilmaiseksi pelata ja sitten itsekullekin pelaajalle ehkä jossakin vaiheessa syntyy tarve käyttää rahaa ylimääräisiin juttuihin peleissä.

Voi myös olla jotain samaa on kuin Call of Duty Warzonessa eli jossa julkaistiin aikoinaan suosittu ilmaispeli Warzone jossa oli joku koukku jolla saatiin osa pelaajista ostamaan maksullinen versio, Tämä täky oli käsittääkseni että edistyminen jää talteen jos ostaa maksullisen version. Jotain samantyylistä voi tässäkin olla takana koska jotenkin pelintekijän pitää rahoittaa peli ja saada siitä voittoa. Ei kukaan ilmaiseksi käytä aikaa ja resursseja näiden kehittämiseen pelaajille.

Ensi kuussa ilmeisesti pääsee jo näkemään mitä käytännössä tämä tulee sisältämään ja tietoa tulee myöhemmin myös lisää. Nähtäväksi jää onko tästä liikkeestä Konamille etua haastamaan FIFA vai onko tämä pelisarjan tuho. Ainakin nimi muutettiin jo joten PES-niminen peli jo kuopattiin mutta miten tämän jälkeen Konamin eFootball pärjää FIFAlle kilpailussa jää vielä nähtäväksi. Pelkkä Free-to-Play ei riittäne koska sisällön pitäisi olla kunnossa. PES pärjäsi hiotumman gameplayn osalta pitkään kilpailussa mukana vaikka lisenssejä ei ollut FIFAn tavoin paljoa ja ulkoasu oli jotenkin "amatöörimäisemmän näköinen". PESilla oli oma yleisönsä ja saa nähdä pysyykö se tämän muutoksen jälkeen mukana.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Tänään siis NHL22 julkistettiin ja seuraavaksi katse on itselläni milloin eFootball tulee Storeen ladattavaksi koska se on Free-to-Play mutta jatkossa siihen tulee maksumuurin takana olevia pelimuotoja tiettävästi Master League yksi niistä ja ehkä My Club joka tiettävästi on uudella nimellä. Alussa kuulemma ei ole kuin 9 joukkuetta valittavana joko online- tai offline-peleihin. Jatkossa niitä tulee lisää mutta eri asia ovatko kaikki vai osittain maksumuurin takana.

Myöhemmin syksyllä tulee kaikenlaista online-turnausta jotka mahdollisesti ovat Matchday ja eFootball Open ainakin jos samalla kaavalla noiden osalta mennään mitä PES2020:a ja PES2021 Season Updatessa. Ainakin itselleni molemmat edellämainituista sopisivat koska Matchdaytä olen tykännyt pelata. eFootball Openiinkin osallistuin viime vuoden vaihteessa ja se oli myöskin hyvä turnausmuoto joka perustui tosin Matchdayhin. My Clubia kokeilin mutta ei ollut kuitenkaan suosikkejani. Master Leagueta en ole pelannut lainkaan. Sen sijaan ilman managerointia olevaa kausipelimuotoa olen pelaillut ja sellainen olisi myös toiveissa eFootballissa. EURO2020-pelitilasta pidin myöskin mutta se jäänee pois koska turnaus oli jo ja sitä voi pelata halutessaan vanhoilla versioilla.

eFootballin osalta odotan kyllä isommalla jännityksellä mitä on tulossa mitä NHL22:a vaikka siinä nyt positiivisesti yllätyin että Frostbite tuli mukaan PS4:lle ja kyseessä ei ole ilmeisesti pelkkä NHL21 uusissa kuorissa. eFootballilta odotan mielenkiinnolla erityisesti mitä lopulta voi ilmaiseksi pelata kun syksy kuluu ja mitkä menevät maksumuurin taakse - oletettavasti aiemmin mainitsemani pelimuodot mutta mitkä muut se jää nähtäväksi. Tosin online-pelit tuskin kokonaan menevät maksumuurin taakse eli Matchday voi olla ilmainen ja My Club (millä nimellä se onkaan jatkossa) ehkä sitten maksullinen tai miksei jopa päinvastoin. Mielenkiintoista myöskin miten eFootball vs FIFA22 menee nyt. Viimeksi kahdesti omalla kohdallani PES on vienyt voiton ja nyt kokeilen FIFAa EA Playn 10 tunnin kokeilussa. eFootballia voi sitten kokeilla rauhassa ainakin niillä alun ilmaispelimuodoilla ja joukkueilla.

Jännittävä alkusyksy tiedossa pelirintamalla koskien uutuuksia: loppukuusta NHL22 Beta Technical Test (jos tunnarit saan ja sitten ainakin EA Playn 10 tunnin kokeilu), ensi kuussa viimeistään eFootballin pelaaminen ja varmaankin syyskuun loppupuolella FIFA22:n EA Playn trial.
 
Viimeksi muokattu:

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
.
Karmea pettymys kahden vuoden odotuksen jälkeen. Peli näyttää lähinnä joltain vuosikausien takaiselta mobiilipeliltä ja trailerikin tehty niin amatöörimäisesti, ettei mitään järkeä. Ei jatkoon.

Julkaisussa ei tosiaan tule kaikkia joukkueita, tai edes potkutyylejä/harhautuksia mukaan peliin.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Hyvä puoli on että peli on ilmaiseksi ladattava ja sitä voi pelata ilmaiseksi vaikka niillä alussa tulevilla 9 joukkueella. Myöhemmin peliin lisätään lisää ominaisuuksia ja minusta tuossa ei sinänsä ole mitään pahaa että laitetaan ensin hieman riisutumpi versio jota sitten päivitetään jatkossa etenkin kun peli on Free-to-Play. Maksullisten pelimuotojen pitäisi sitten olla mielellään kerralla hyviä ja olisi hyvä jos tietyt joukkueet/liigat maksavat erikseen olisi niihinkin panostettu.

Ainakaan tässä ei häviä pelaaja mitään alussa kun pääsee kokeilemaan peliä ja jos ei tykkää niin voi poistaa pelin ja pelata vaikka vanhempia PESejä tai FIFAa. Ei tuo traileri itselleni mikään järkytys ollut. Katson mielelläni trailerit mutta todellinen testi on kun pääsee itse kokeilemaan peliä. En vielä trailerin perusteella tuomitse peliä. Annan molemmille futispeleille reilun mahdollisuuden näyttää ja sitten päätän kumpaa pelaan tänä vuonna. EA Playssä kokeilen FIFAa 10 tuntia ja ennen sitä varmaankin ensi kuussa eFootballia.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Tänään on suuri päivä ja näkee miten - jo osan striimaajista ennakkoon haukkuma - eFootball toimii. Toki myöhemmin vasta tulee muita pelimuotoja mutta tänään ilmainen peruspeli jo ladattavissa Storesta. FIFA22 kyllä antoi kovan haasteen eFootballille joten saa nähdä mitä on tulossa kun pääsee aikanaan tänään kokeilemaan. PES2021 Season Update on myös itselläni ainakin referenssi johon nyt julkaistavaa eFootballia vertaan ja mietin viitsiikö sitä jatkossa pelata.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker

Liitteet

  • 41A153AF-4019-41CB-81AD-D5CAA89854BB.jpeg
    41A153AF-4019-41CB-81AD-D5CAA89854BB.jpeg
    158,9 KB · kertaa luettu: 215

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Noni. Testattu yks matsi. Kenttä näyttää kuin se olisi tehty paintilla. Uusinnoissa eri värinen kuin pelatessa. Graffat muuten aivan kamalat ja fysiikkamoottori on totaalisen paska. Siis ei mitään luonnollista pelaajien liikkeissä, välillä liukuvat metrikaupalla jne. Pallo tuntuu kuin pelaajat pelaisivat keilapallolla ja pelaajat keiloilta. Menut jne. kamalan näköisiä. Peli pitää rakentaa uudestaan. Mä haluan tästä rahat takaisin vaikka oli ilmainen.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Jatka vain sillä, paljon parempi kuin tämä. Tietenkin peli ilmainen, joten testaamalla menetä muuta kuin aikaa.

Olen hieman eri mieltä eFootballista monen muun kanssa. Pelimuotoja saisi olla alussakin useampia mutta huolimatta laajasta murskakritiikistä pidän itse eFootballin gameplaystä. FIFA22:a minusta paras gameplay FIFAssa pitkään aikaan mutta eFootball voittaa sen selkeästi mikä ei minusta tosin ole vaikeata. FIFAssa minusta suurimmat ongelmat ovat se että pallo pysyy liian helposti käännöksissä mukana ja syöttely on liian helppoa verrattuna PESiin sekä maalinteko. Kaikessa tässä eFootball mielestäni voittaa FIFAn sen edistymisestä huolimatta. FIFAssa omat vahvuutensa mm. tänä vuonna Rivalsin formaatti ja manageripelimuoto sekä pelimuodot yleensä ja lähetykset mutta kentällä Konami vie EA:tä kuin litran mittaa. Olen lukenut myös muidenkin tyytyväisiä kommentteja eFootballista. Samaa mieltä monen tykkääjän kanssa että oikeaan suuntaan monessa asiassa mennään. Se hieman harmittaa että pelimuotojen osalta nyt aika tyhjää eFootballissa.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Mitä pelimuotoja tarjotaan?

Ainoastaan paikallinen peli joko konetta tai kaveria vastaan sekä onlinessa on randomeita vastaan sellainen turnauspelimuoto (pitää voittaa kaksi peliä jotta pääsee seuraavaan haasteeseen jossa vaaditaan kolme voittoa jne.) joka sinänsä toki on ihan kiva mutta esim. online divari-tyyppinen pelimuoto voisi olla tai vaikka offlinessa kausipelimuoto. Master League on tulossa myöhemmin mutta sitä en itse ole pelannut vaan olen aiemmin pelannut kausipelimuotoa jossa ei manageroida jollainen olisi kiva saada mukaan. Onlinessa Matchday voisi olla myöskin. Mutta ainakin kaveria vastaan 1vs1 onlinet ovat tulossa myöhemmin Master Leaguen ja Create Teamin (entinen My Club) lisäksi.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Master League on tulossa myöhemmin mutta sitä en itse ole pelannut vaan olen aiemmin pelannut kausipelimuotoa jossa ei manageroida jollainen olisi kiva saada mukaan.

Itse olen pelannut Master Leagueta paljon ja mulla on siis tuoreimpana PES2020, että en tiedä miten parantui 2021. Mutta siinä on käytännössä ollut jo pitkään samat ongelmat, jotka kyllä vähän vievät makua pelaamisesta. Ensinnäkin se team spirit lukeman merkitys on jotenkin liian suuri siihen, kuinka helppo pelistä muodostuu. Tyyliin hyvä kun en voittanut mestaruutta Championship tasoisella nipulla saman tien, kun nousin valioliigaan, koska tuo oli tapissa. Toisekseen se tekee ylipäätään pelin vaikeutason valitsemisesta hankalaa. Top Playerilla lopulta hommasta muodostuu liian helppoa, Superstar voisi olla se oikea vaikeustaso, mutta team spiritin ollessa alussa alle 50 se tekee mahdottomaksi aloittaa ainakaan vähänkään huonommalla porukalla pelimoodia.

Ja lopulta sitä joka tapauksessa saa ostettua ja kehitettyä huippunipun itselleen, jolloin ei ole sitä realismia, että huonosta joukkueesta ei välttämättä tule hyvää joukkuetta ollenkaan tai jos tulee niin vaikean kautta. Mutta olen miettinyt, että jaksavatko panostaa tähän, vai onko fokus kuitenkin enemmän online pelaamisen puolella.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
vai onko fokus kuitenkin enemmän online pelaamisen puolella.

Uskon että eFootball kehitettiin vanhan PESin kustannuksella juuri onlinea varten. eFootball-liitteen lisäys PES-nimeen oli selkeä alku johon tämä nykykehitys on jatkumoa. eFootballiin kehitettiin Matchday-pelimuoto jossa osana eFootball Open-turnaus joiden uskon/toivon jatkuvan uudessa eFootball-pelissä. Ne olivat online pelimuodoista omia suosikkejani.

Kyllä myös FIFAssakin mennään erityisesti FUTin puolella vahvasti onlinepuoli edellä kuten Rivalsin ja FUT Championsin formaattien kehitys näyttää. NHL:ä on panostettu HUTin onlineen ja myöskin EASHL:ään. Varmasti muidenkin pelien valmistajilla nykyään panokset asetetaan vahvasti onlinepelimuotoihin joissa erityisesti sosiaaliseen pelaamiseen esim. urheilupeleissä 11vs11 tai 6vs6:n. Tosin Konami ei ole tähän saakka joukkuepeliin panostanut (vaikka 11vs11 löytyy mutta se on kalpea esitys verrattuna Pro Clubsiin saati EASHL:ään Änärissä) mutta 1vs1-puolelle kyllä sekä esim. eFootball Openissa oli myös 2vs2 tai 3vs3 sarjat ainakin ammattilaisten puolella.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Pelasin taas eFootballia pidemmän tauon jälkeen viimepäivinä muutaman pelin. Minusta tuntuu nyt jotenkin paremmalta pelata. Ei siellä varmaan päivityksiä ole ollut isompia mutta ovat voineet säännöllisissä huolloissa jotenkin viilata sitä gameplaytä. Jotenkin vaan tuntuu positiivisesti erilaiselta aiempaan verrattuna. Tuolla aiemmin puolustin syksyllä eFootballia murskakritiikin ollessa päällä. Olen edelleenkin sitä mieltä että ihan tuon kritiikin arvoinen ei ollut ja pelissä oli ja on paljon hyvää.

Harmi vaan että eFootballissa edelleen on vain kaksi pelimuotoa: konetta vastaan niillä 8-9 joukkueella yksittäisiä pelejä ja onlinessa se yksi haastejuttu missä on niitä viikottain vaihtuvia joista saa GP:ä mutta esim. Matchdaytä ei ole (se on tiettävästi edelleen PES 2021:ä) tai muita onlinepelimuotoja kuten vaikkapa kaveripelit. Voisin enemmänkin eFootballia pelata jos olisi enemmän pelattavaa.
 
Viimeksi muokattu:

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Pelasin taas eFootballia pidemmän tauon jälkeen viimepäivinä muutaman pelin. Minusta tuntuu nyt jotenkin paremmalta pelata. Ei siellä varmaan päivityksiä ole ollut isompia mutta ovat voineet säännöllisissä huolloissa jotenkin viilata sitä gameplaytä.

Minulla on tuo eFootball-demo ollut koneella ja se on kyllä sellaista kuraa, että olen samaa mieltä muiden kriitikoiden kanssa. Olen pelannut viime aikoina vanhaa kunnon PES 2021 UPDATEA, siellä on edelleen Matchday-pelimuoto olemassa. Mielestäni uutta peliä ei ole vieläkään julkaistu, joten ihmettelen kuinka se voi olla muka nyt olla parempi?
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Minulla on tuo eFootball-demo ollut koneella ja se on kyllä sellaista kuraa, että olen samaa mieltä muiden kriitikoiden kanssa. Olen pelannut viime aikoina vanhaa kunnon PES 2021 UPDATEA, siellä on edelleen Matchday-pelimuoto olemassa. Mielestäni uutta peliä ei ole vieläkään julkaistu, joten ihmettelen kuinka se voi olla muka nyt olla parempi?

Kyllä sitä on mielestäni hieman viilattu niissä huolloissa joista aika-ajoin tiedotetaan. Tuntuu minusta ainakin paremmalta pelata kuin vaikkapa syksyllä. Viimeksi eilen pelasin. Ei ole toki täydellinen ja enemmän pelimuotoja saisi olla.

Pelihän on julkaistu Free-to-Playnä mutta mitään enemmän pelimuotoja käsittävää päivitystä ei ole tullut. Tuota voi kyllä demonakin pitää mutta ennen julkaisuakin ilmoitettiin että peli on Free-to-Play ja ensin suppeampi johon on tulossa lisäsisältöä jota ei ole nyt tullut vielä. En kiistä etteikö Konami olisi mokannut eFootballin osalta mutta en silti aivan allekirjoita kaikkea kritiikkiä.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
14.4.2022 eli ylihuomenna tulee eFootballiin iso päivitys. Toivottavasti nostaa pelin uudelle tasolle. Potentiaalia mielestäni on paljonkin. Innolla odotan ylihuomista.
 

JimStorm

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp&Arsenal
Nykyään tämähän on jo ihan pätevä peli. Itse pelailen Dream Team pelimuotoa ja se on tullut huomattua, että ei montaa suomalaista pelaajaa ole tullut vastaan. Pelaako kaikki Fifaa vai eikö futispelit ylipäätänsä vaan kiinnosta jengiä?
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Nykyään tämähän on jo ihan pätevä peli. Itse pelailen Dream Team pelimuotoa ja se on tullut huomattua, että ei montaa suomalaista pelaajaa ole tullut vastaan. Pelaako kaikki Fifaa vai eikö futispelit ylipäätänsä vaan kiinnosta jengiä?

Samaa mieltä. Parantunut huomattavasti.

Itse pelaan molempia - eFootballia ja FIFAa - ihan fiiliksen mukaan eli kun toista enemmän pelaan niin toinen tauolla. Ja sitten kun ensi viikolla alkaa eFootball Championship Open niin siihen täytyy koettaa tuntumaa pitää eFootballiin joka eroaa tuntuman osalta FIFAsta aikalailla. Tulokset eivät ole olleet hääppöisiä mutta pelannut olen - joka matsin loppuun tietty. Toisinaan on tullut tasureita ja joku voitto mutta enimmikseen vastaan on tullut pelaajia jotka ovat olleet selkeästi edellä - niin pelitaidoissa kuin Dream Teamin joukkueen osalta.

Dream Teamia pelaan koska paljoa muita vaihtoehtoja ei tällä hetkellä valitettavasti ole. Authentic-pelimuodossa voi tällä hetkellä pelata vaan konetta vastaan ja valita niistä 9 joukkueesta. Enemmän seuroja saisi olla ja mm. kaveripelit onlinessa. FIFAssa on omat hyvät puolensa ja niin on eFootballissakin. Toivottavasti vaan sisältöä tulee eFootballiin enemmän koska siinä FIFA on selkeästi edellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös