Eduskuntavaalit 2023

  • 360 319
  • 4 401

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kuinka moni palstalainen on muuten käynyt juttelemassa ehdokkaiden kanssa ns. kentällä?
Itse en ole tällaista tehnyt koskaan, vaikka monia vaaleja on tässä vuosien saatossa tullut nähtyä.
Hep! Toreilla on taikaa ja lahjoja. Persuilla ja vasemmistoliitolla makkaraa, muilla mehua sun muuta. Krista Kiurua tosin väistin (oli menossa puhujalavalle). Kiuru on hyvä puhuja toriyleisölle. Jotkut ehdokkaat heräävät puhujana saarnamaiseen hurmiopaatokseen. Vielä kun olisi ollut läheskään yhtä hyvä koronapäätöksissään...
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Ja tässä on Kokoomuksen etsikkoaika: Mennäkö Persujen kanssa hallitukseen jolloin tuo kestävyysvaje on luultavasti helpompi taklata konkreettisin luvuin vai valitako Marinin tulenpunaiset demarit.
Kyllä minä näen nyt olevan mahdollisuuden koota kaikkein aikojen porvarihallitus sitten Ahon hallituksen. Kuten sanot, tämä antaisi mahdollisuuden myös selkeisiin konkreettisiin toimiin. Persut ja Kokkarit eivät lopulta ole isoissa linjoissa kovin kaukana toisistaan. Mikäli Keskusta lähtisi tässä kolmanneksi mukaan, myötäilevät he varmasti melko vapaasti tulevia linjoja, mikäli hallituksen suunta on kuitenkin edellistä enemmän Keskustan mieleen.

Isossa kuvassa toivon Persuilta todella paljon. En ole heille ääntäni antanut, mutta heillä olisi nyt mahdollisuus vaikuttaa tulevaisuuteen paljon. Selvä oikeistohallitus on itselleni toivomus, sillä uskon sillä olevan mahdollisuudet muutoksen politiikkaan. Hallituksen tulisi kuitenkin olla todella yhtenäinen ja se edellyttää Persuiltakin sitä heidän neutraalia linjaa, jossa ne pahimmat ääripäät saadaan pidettyä kurissa. Tässä on nyt mahdollisuus tehdä Suomen tasolla isoja rakenteellisia muutoksia, joten toivon ettei siellä riitaannuta jostain lillukanvarsista. Suomessa ei nyky puoluekannatuksilla pystytä oikeastoa pitämään voimissaan ilman Persuja.

Oikeisto saisi nyt onnistua kaudessaan ja pystyä puolustamaan hallituspaikkojaan myös seuraavalle kaudelle. Millekään Sipilän kauden toisinnolle ei ole nyt tilaa. Tämä kaikki edellyttää myös sitä, ettei hallitus kuitenkaan lähtisi ajamaan sellaista politiikkaa, joka sataisi SDP:n laariin. Kannatan esimerkiksi ansiosidonnaisen leikkaamista, mutta siellä on saatava aidosti sellainen malli, jossa sitä kunnon porkkanaa saadaan myös aikaiseksi. Epäonnistuneet muutokset satavat suoraan opposition laariin.

Tietysti tässä pitäisi nyt ensin tulla ne tuloksetkin, joten ei keulita sen enempää. Toivon kuitenkin selkeää oikeistohallitusta joka saisi Suomenkin mittapuulla suuria rakenteellisia muutoksia aikaan niin työllisyyspolitiikkaan, kuten myös veropolitiikkaan. Isoja, rohkeita ja pitkäaikaisia muutoksia. Nyt pitää uskaltaa tehdä selkeitä muutoksia, vaikka se aluksi gallupeissa näkyisikin. Onnistuneiden muutoksien tulokset ehtivät kyllä kantamaan hedelmää neljässä vuodessa. Nyt on sauma muutokseen.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Kyllä minä näen nyt olevan mahdollisuuden koota kaikkein aikojen porvarihallitus sitten Ahon hallituksen. Kuten sanot, tämä antaisi mahdollisuuden myös selkeisiin konkreettisiin toimiin. Persut ja Kokkarit eivät lopulta ole isoissa linjoissa kovin kaukana toisistaan. Mikäli Keskusta lähtisi tässä kolmanneksi mukaan, myötäilevät he varmasti melko vapaasti tulevia linjoja, mikäli hallituksen suunta on kuitenkin edellistä enemmän Keskustan mieleen.

Keskustan mukanaolo toisi pöytään Sote lempilapsen ja mites siitä leikkaat koskematta alue tai hallintohimmeliin. Yksi isoimpia momentteja ja yksi varmasti josta lähtee rahaa.

Oikeisto saisi nyt onnistua kaudessaan ja pystyä puolustamaan hallituspaikkojaan myös seuraavalle kaudelle.

Ja ylläolevan vuoksi tullaankin tähän. Sataa opposition laariin. Keskustan tai SDPn.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Keskustan mukanaolo toisi pöytään Sote lempilapsen ja mites siitä leikkaat koskematta alue tai hallintohimmeliin. Yksi isoimpia momentteja ja yksi varmasti josta lähtee rahaa.



Ja ylläolevan vuoksi tullaankin tähän. Sataa opposition laariin. Keskustan tai SDPn.
En kyllä katsoisi sotea yhdenkään puolueen omaisuudeksi, kun vasta kolmas sitä yrittänyt hallitus sai jonkinlaisen ratkaisun aikaan. Pakkohan se oli maaliin saattaa. Sote-menot tulevat jokatapauksessa kasvamaan ihan sovitun palkkaharmonian takia, ja hoitajat saavat vielä muita aloja isommat palkankorotuksetkin. Mikään leikkaaminen ei tule Sote-menojen kasvua estämään, vaikka olisivat itse Aho ja Viinanen leikkaamassa.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Kuinka moni palstalainen on muuten käynyt juttelemassa ehdokkaiden kanssa ns. kentällä?
Itse en ole tällaista tehnyt koskaan, vaikka monia vaaleja on tässä vuosien saatossa tullut nähtyä.
Käyn joka vaalien alla jututtamassa ehdokkaita. Samalla keräilen parin vuoden tulitikut. Tänä kevänää en ole juurikaan ehtinyt torille, mutta maanantai-iltana piipahdin. Siellä kylmässä värjötteli vain neljä ehdokasta, joista kolme oli kansanedustajaa. Yksi ehdokas kokoomuksesta, vasureista, kepusta ja vihreistä. Pisimmät jutustelut oli vihreän ehdokkaan kanssa.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Kuinka moni palstalainen on muuten käynyt juttelemassa ehdokkaiden kanssa ns. kentällä?
Itse en ole tällaista tehnyt koskaan, vaikka monia vaaleja on tässä vuosien saatossa tullut nähtyä.
Edellisten (kunta)vaalien alla tuli juteltua "oman" ehdokkaani kanssa. Olin häntä äänestänyt jo pari kertaa aiemmin siitä asti kun vanhempi tyttöni näki joskus vaalimainoksen Myyrmannissa ja totesi että tuo on meidän opettaja (liikunnanopettaja muistaakseni). Mukava mies oli. Tuli nyt marrasmarkkinoilla rupateltua uudemman kerran, mutta hän kertoi silloin ettei ole eduskuntavaaleissa enää ehdolla. Ehdotti että äänestäisin jotain nuorta kaveria joka siinä vieressä seisoi. Ihan mukava heppu oli hänkin, mutta ääni meni tällä kertaa muualle.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Muutaman kanssa olen käynyt kentällä.. Yksi istuva kansanedustaja jopa soitti makkaralle..

Kyllä minä olen tyytyväinen että sote saatiin johonkin maaliin vuosien säätämisen jälkeen. Nyt on aika hienosäätää sitä myöhemmin, eiköhän alueet (Kainuu, Keski-Pohjanmaa etenkin) vähenny tässä jossakin kohtaa. Itse olen toiminut pelastustoimen puolella ja siellähän vastaava muutos tehtiin 2003/2004, eikä taida kukaan haaveilla enää kunnallisesta pelastustoimesta. (Omalla alueella oli esimerkiksi jokaisesta kunnasta ensin edustus pelastustoimen johtoelimessä, mutta lopulta sekin muuttui 9-henkiseksi ja muutenkin henkilöstöä sijoitettu erilailla kuin silloin). Se toki, että onko pelastustoimen paikka HVA:ssa vai pitäisikö se valtiollistaa on toinen juttu tulevaisuudessa.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Käyn joka vaalien alla jututtamassa ehdokkaita. Samalla keräilen parin vuoden tulitikut. Tänä kevänää en ole juurikaan ehtinyt torille, mutta maanantai-iltana piipahdin. Siellä kylmässä värjötteli vain neljä ehdokasta, joista kolme oli kansanedustajaa. Yksi ehdokas kokoomuksesta, vasureista, kepusta ja vihreistä. Pisimmät jutustelut oli vihreän ehdokkaan kanssa.

Tampereella nää Vihreät ehdokkaat lähinnä tarjoaa joka ohikulkijalle vaaliesitteitä. Muiden puolueiden ehdokkaat sentään keskustelee ihmisten kanssa eikä pakkotuputa. Saas nähdä paljon Hjallis saa huomenna väkeä Keskustorille.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
En kyllä katsoisi sotea yhdenkään puolueen omaisuudeksi, kun vasta kolmas sitä yrittänyt hallitus sai jonkinlaisen ratkaisun aikaan. Pakkohan se oli maaliin saattaa.

Keskustan pääministerikaudella sorvattu malli sai jatkojalostuskierroksen tälle kaudelle ja Keskustan ollessa hallituksessa. Kyllä se heidän himmelinsä eniten on ylisuurine aluemäärineen.

Looginen seuraava askelhan on parantaa mallia ja en ainakaan itse näe vaihtoehtoina kuin maakuntaverolla rahoituspohjan tukemisen tai alueiden määrän karsimisen jota kautta yliopistosairaalavetoisesti tullaan johonkin seuraavaan iteraatioon.

Keskusta käytti kaiken poliittisen valtansa aluehärdellin tekemiseen ja pönkitti viimeiset voiman rippeensä aluevaaleissa. Vaikea on nähdä Keskustaa tekemässä päätöksiä joita tuo malli selkeästi tarvitsee.

Toki voidaanhan se hyväksyä sellaisenaan tai lyödä juustohöylää päälle mutta aika vaikeaksi menee.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Denver Broncos & Colorado Avalanche
Onko meillä krapula maanantaina?


Kuka näitä fakseja lähettelee?


Perussuomalaiset niin sanotusti husuttivat duunareita, joista kuitenkin koostuu se kannattajistonsa kivijalka. Melkoista politiikan tekoa, mutta puolue kun on teflonia ja kaikki negatiivinen julkisuus valuu Purrankin niskasta kuin vesi hanhen selästä, niin eiköhän tämäkin jekku vain sada laariin (”owning the libs” tai jotain).
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Keskustan pääministerikaudella sorvattu malli sai jatkojalostuskierroksen tälle kaudelle ja Keskustan ollessa hallituksessa. Kyllä se heidän himmelinsä eniten on ylisuurine aluemäärineen.

Looginen seuraava askelhan on parantaa mallia ja en ainakaan itse näe vaihtoehtoina kuin maakuntaverolla rahoituspohjan tukemisen tai alueiden määrän karsimisen jota kautta yliopistosairaalavetoisesti tullaan johonkin seuraavaan iteraatioon.

Keskusta käytti kaiken poliittisen valtansa aluehärdellin tekemiseen ja pönkitti viimeiset voiman rippeensä aluevaaleissa. Vaikea on nähdä Keskustaa tekemässä päätöksiä joita tuo malli selkeästi tarvitsee.

Toki voidaanhan se hyväksyä sellaisenaan tai lyödä juustohöylää päälle mutta aika vaikeaksi menee.
En edelleenkään laske keskustalle ansiota, koska aluemäärähän tuli perustuslakivaliokunnalta: 12 aluetta oli liian vähän. Mutta samapa tuo, vaikka en ymmärrä miksi Keskustalle annetaan aiheetta tunnustusta, kun eiköhän se olen kaikkien puolueiden asia sekä ajaa Sotea että tukea alueita. Mutta tuosta olen samaa mieltä, että maakuntavero on ainoa mahdollisuus järkevästi Sotea rahoittaa. Se keventää valtion osuutta, ja antaa vastuun alueille olla mahdollisimman tehokas, sen sijaan että valtio antaa avoimen piikin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Perussuomalaiset niin sanotusti husuttivat duunareita, joista kuitenkin koostuu se kannattajistonsa kivijalka. Melkoista politiikan tekoa, mutta puolue kun on teflonia ja kaikki negatiivinen julkisuus valuu Purrankin niskasta kuin vesi hanhen selästä, niin eiköhän tämäkin jekku vain sada laariin (”owning the libs” tai jotain).
Niin tuohan osoittautui yksittäisen puoluesihteerin mielipiteeksi tuo "lupaus", eikä ollut missään vaiheessa puolueen kanta. Mutta ei sillä, ensi viikolla nähdään onko yhdenkään puolueen lupauksilla mitään arvoa. Osalla ehkä enemmän, osalla vähemmän.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Harkimo on vanhentunut habitukseltaan ihan hurjasti näinä vuosina, kun on omaa puoluettaan kipparoinut.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Harkimo on vanhentunut habitukseltaan ihan hurjasti näinä vuosina, kun on omaa puoluettaan kipparoinut.
Mä mietin että onkohan tuo Hjallis-Harri ihan kunnossa. Ääni jotenkin takeltelee ja on muutenkin tosiaan vanhentuneet silmissä.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Sanna on näköjään käynyt Damströmin vaatekaapilla varkaissa, kun on samanlainen takki päällä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Andersson ja Saarikko vetäneet pisimmät vaihdot tähän mennessä. Marin todennäköisesti kellottaa nyt ylipitkän vaihdon.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Arjen sankari. Voi veljet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös