Ihan yleisesti ottaen, niin itse pidän kansalaistottelemattomuutta ja niin sanottua ulkoparlamentaarista toimintaa äärimmäisen oleellisena osana tervettä kansalaisyhteiskuntaa - siis nimenomaan parlamentaarista demokratiaa täydentäen, ei sitä tukahduttaen. Siksi mun suhtautumiseni Elokapinaan onkin varmaan palstan keskiarvoon nähden suopeampi, enkä näe heidän toimintaansa oikein minkäänlaisena uhkana demokratialle, vaikka usein en toimintatavoista pidäkään. Tämän kyseisen tapauksen tiimoilta käyttäjä @Cobol kirjoitti ketjuun hiton hyvän viestin jonka voin itsekin allekirjoittaa oikeastaan sanasta sanaan.Näin yleisestikin, kun Suomi toimiva oikeusvaltio on, kannatan vaikuttamista ennen kaikkea toimivan demokraattisen prosessin kautta, en kansalaistottelemattomuuden.
Kyllä Hesarissa mitä oletettavimmin voisin kuvitella nähtävän ainakin pari "Elokapina on oikeassa, pidimme siitä tai emme"-näkökulmaa jonkun professorin kommenteilla säestettynä.Näillä tempauksilla saadaan kyllä kasapäin huomiota, mutta en usko, että Elokapina kumppaneineen saa tällä touhulla sympatioita juuri mistään muualta kuin vasemmistoanarkistien joukosta.
Eihän Elokapinan yleinen touhu ole uhka demokratialle, mutta jos ilkivaltaa kohdistetaan eduskuntataloon, niin silloin se on hyökkäys Suomen demokratiaa vastaan. En tiedä onko se silloinkaan oikea uhka, mutta hyökkäys kuitenkin.Ihan yleisesti ottaen, niin itse pidän kansalaistottelemattomuutta ja niin sanottua ulkoparlamentaarista toimintaa äärimmäisen oleellisena osana tervettä kansalaisyhteiskuntaa - siis nimenomaan parlamentaarista demokratiaa täydentäen, ei sitä tukahduttaen. Siksi mun suhtautumiseni Elokapinaan onkin varmaan palstan keskiarvoon nähden suopeampi, enkä näe heidän toimintaansa oikein minkäänlaisena uhkana demokratialle, vaikka usein en toimintatavoista pidäkään. Tämän kyseisen tapauksen tiimoilta käyttäjä @Cobol kirjoitti ketjuun hiton hyvän viestin jonka voin itsekin allekirjoittaa oikeastaan sanasta sanaan.
Hmm, unohti jostain syystä tärkeimmän pois eli nimenomaan hyökkäys Keskustalle pyhää turvetuotantoa vastaan...Mika Lintilä twiittasi: "Tämä on suora hyökkäys Suomen Tasavallan demokratiaa ja parlamentarismia vastaan!".
Miten tervetuotanto tähän asiaan liittyy????Hmm, unohti jostain syystä tärkeimmän pois eli nimenomaan hyökkäys Keskustalle pyhää turvetuotantoa vastaan...
Itse hyväksyn kansalaistottelemattomuuden tiettyyn pisteeseen saakka, mutta rajansa kullakin.Kansalaistottelemattomuuden suhteen kuulee kahdenlaisia reaktioita. Toiset tuomitsevat sen kokonaisuudessaan ja toiset näkevät sen tarpeellisena niin kauan kuin ollaan oikealla asialla.
Sitähän nämä tässä nyt protestoivat, Vapon, korjaan Neova Mostius Greeniuksen, turvetuotantoa Suomessa ja Ruotsissa?Miten tervetuotanto tähän asiaan liittyy????
En tiedä onko tapahtumien tarkkaa kulkua ja kestoa missään vielä kuvattu, mutta kylmiltään ajateltuna, jos 10 ihmistä kävelee portaat ylös ja tyhjentää jauhesammuttimet pylväisiin, taitaa tuohon kokonaisuudessaan mennä aikaa noin minuutti. Vaikka järkkärit tuon ruuduilta näkisivätkin, niin aika usainbolteja saavat olla että ehtivät paikalle ennenkuin viimeinenkin sammutin on tyhjänä. Mielestäni ihan hyvä, että eduskuntatalon portaat on avoin julkinen tila, eikä sitä pidä muuttaa sen takia että jotkut kokevat oikeudekseen väärinkäyttää tuota omiin tarkoituksiinsa.Sikäli huomionarvoista, että Elokapina ruotsalaiskollegoineen sai toteuttaa poikkeuksellisen laajamittaista ilkivaltaansa ilmeisesti minuuttikaupalla, ennen kuin siihen puututtiin? Arvostan itse sitä, että eduskuntatalon monumentaaliportaat ovat kansalle avoin julkinen tila, mutta potentiaalisiin vaaratilanteisiin pitäisi olla valmis reagoimaan sekunneissa.
Ei riitä edes oikealla asialla oleminen, jos tuo tottelemattomuus näyttäytyy väärillä tavoilla. Elokapinan kohdalla itse koen, että se näyttäytyy väärillä tavoilla lähes poikkeuksetta.Kansalaistottelemattomuuden suhteen kuulee kahdenlaisia reaktioita. Toiset tuomitsevat sen kokonaisuudessaan ja toiset näkevät sen tarpeellisena niin kauan kuin ollaan oikealla asialla.
Nimenomaan.Miten tervetuotanto tähän asiaan liittyy????
Jep, huomattavan laaja ja nopea reaktio - huomaa ehkä vähän, että jos se kansalaistottelemattomuus osuu omalle takapihalle ja omaan vertaisporukkaan niin ymmärrys vähenee...Jos tästä jotain positiivista haluaa hakea, niin tapahtuma tuntuu yhdistävän poliitikkoja yli puoluerajojen.
Tässä suhteessa varmasti vallitsi kuumeinen huomio ja kiinnostus Suomen ja Ruotsin turvetuotantoa sekä Neovaa (mistä helvetistä näitä uusionimiä oikein keksitään yrityksille?) kohtaan. Sanoisinpa että tietoisuus ja huomio tästä kysymyksestä nousivat nyt aika tavalla eksponentiaalisesti tämän toiminnan johdosta. Veikkaisin että aika rationaalinen ja onnistunut operaatio omista lähtökohdistaan.Kaikki tällainen saa valtaosan ihmisistä ajattelemaan, ettei edes halua kuunnella sitä asiaa, mitä yrittävät sanoa. Näillä toisten ihmisten kiusaamisilla he eivät koskaan tule saavuttamaan mitään mitä tahtoisivat.
Tietty kompromissi Kiinan ja Suomen mallien välillä?Ei tässä nyt Kiinan mallia tarvitse omaksua, mutta joku tasapaino pitäisi löytää.
Sitähän nämä tässä nyt protestoivat, Vapon, korjaan Neova Mostius Greeniuksen, turvetuotantoa Suomessa ja Ruotsissa?