Miksei avata silmiä ja todeta ettei puolustus ole riittävällä tasolla ja vahvisteta heikkouksia?
Tätä samaa olen itsekin pohtinut. Sinälläänhän tuo puolustus näyttää paperilla ihan kohtuulliselta, esimerkiksi Ducksia vastaan mentiin näin:
Ekholm - Bouchard
Nurse - Emberson
Kulak - Klingberg
Tuohan näyttää siltä, että siellä on puolustusosaamista, sekä hyökkäystaitoa. Totuus on kuitenkin se, että tällä kaudella Ekholm on pelannut tasollaan, Nurse on ollut yllättävän hyvä ja Kulakilla on sopimuskausi, mikä näkyy pisteissä. Bouchardilla on myös sopimuskausi, mutta mielestäni se hänellä näkyy negatiivisesti, koska nyt olisi mahdollisuus tehdä se valtava loppuelämän turvaava sopimus, mutta pisteiden teko on sakannut ja se on mennyt pääkoppaan, mikä näkyy sitten myös kokonaisvaltaisessa pelissä. Se taas ruokkii tuota negatiivista kierrettä. Embersonin ja Klingbergin taso ei mielestäni ole riittävä siihen, että voisivat olla pelaavassa kuusikossa vakituisesti. Nursella taas näkyy tuo pelinlukukyky tuossa oman pään puolustamisessa ja vaikka hän kiekkoja syökin sekä tunnollisesti yrittää parhaansa tehdä, voitaisiin puhua tasollaan pelaavasta pelaajasta, jos sopimus olisi 4-4,5 miljoonaa halvempi kaudessa. Jos tuonne nyt esimerkiksi sen Ristolaisen hankkisi, niin toisihan se reilusti lisää tuonne oman pään peliin maalivahtien tueksi. Suurimmat ongelmat tuolla omassa päädyssä on mielestäni sijoittumisessa ja siinä, että viisikkopuolustamisessa ei ole selkeää rakennetta nähtävissä. Noillakin puolustajilla pelin pitäisi olla parempaa, jos myös hyökkääjät pelaisivat kuten kuuluu. Woodcroftin ollessa valmentaja, puolustuspäässä oli selkeästi nähtävissä, mitä siellä yritetään tehdä. Silloin kopioitiin aluepuolustus Vegasilta ja se sitten Woodcroftin lähdettyä toimikin hyvin, mutta nyt tällä kaudella en sellaista selkeää puolustusyyliä ole löytänyt, vaikka olen 95 % kauden peleistä katsonut.
Skinner on ollut koko kauden heikko sitä yhtä lämmintä putkea lukuunottamatta, eikä Pickardista ole koskaan ollut aloittavaksi maalivahdiksi ja olenkin tätä pitkin kautta ihmetellyt, että eikö sinne oteta vaikka Condorsista Rodriqueta kokeilemaan, jos ei ole vara hankkia uutta maalivahtia. Minun mielestäni nuo kaikki ongelmat on olleet nähtävissä läpi kauden, eikä niitä voi sanoa että ne nyt yhtäkkiä olisivat tulleet esille. Eilisessä Oilers NOW with Bob Staufferin ohjelmassa Bob jutteli Friedmannin kanssa siitä, että Oilers on 7, 8, 9 rosteripakin perässä ja jos näin on, niin noita ongelmia ei todellakaan haluta nähdä, vaan ajatellaan että runko on tarpeeksi hyvä ja muutamalla alakentän vahvistuksella homma saadaan vietyä maaliin. Ehkä siellä nähdään ja tiedetään jotain asioita mitä ulospäin ei ole kerrottu, mutta minun mielestäni tuo ei tule riittämään.