En ole, eikä ole ollut kovin lähelläkään. 6-7 kertaa olen tahkonnut karsinnat läpi ja olen aina jäänyt lohkon kolmanneksi. Puolustuksen kanssa ei ole muuten ongelmia kuin keskityksissä. Siinä ei paljoa Tihiset ja Hyypiät auta, kun Saksa tai Venäjä päättää runnoa johtoon - ja niin monesti se maali tulee juuri puskemalla. Fifa 10:ssä Realit ja Barcat pystyy pitämään kohtuudella poissa maalipaikoilta vaikka vaikeustaso on sama.
Hmm... Jos ongelma on siinä ettei toppareilla saa pidettyä vastustajan kovia puskijoita kiinni, niin kannattaa kiinnittää huomiota omien laitureidesi puolustuspelaamiseen. Itse peluutan aina orjallisesti 4-4-2 formatiota, jossa kaikki kahdeksan alinta pelaajaa osallistuvat puolustukseen. Jos vastustaja yrittää hyökätä laidan kautta, niin puolustukseen pitää osallistua myös ylempien keskikenttien (tai laiturien), siten, että joko laitakeskikenttämies karvaa päälimmäisenä vastustajan keskittäjää ja laitapakki tukee, tai sitten hätätilanteessa toisinpäin.
Formation 4-2-2:
Kärki - Kärki
Vasen keskikenttä - Oikea keskikenttä
Vasen puolustava keskikenttä - Oikea puolustava keskikenttä
Vasen laitapakki - Toppari - Toppari - Oikea laitapakki
Jos tuollainen formaatio pysyy hyvin kasassa niin vastustajalle ei jää juuri muuta mahdollisuutta kuin vastahyökkäykset ja säkämaalit. Vastahyökkäyksissä (varsinkin ihmistä vastaan) pitää aina muistaa, että alimmasta miehestä ei saa mennä läpi. Jos mies kuitenkin pääsee läpi, niin pakin tärkein tehtävä on suojata mahdollinen syöttösuunta (josta voi tehdä tyhjiin). Samaan aikaan kannattaa yrittää luoda vastustajan läpiajotilanteesta mahdollimman ahdas nostamalla maalivahtia maalilta oikeaan aikaan (Kolmio).
Lisäksi jokaisen oman hyökkäyksen jälkeen on erittäin tärkeää ohjata puolustavat keskikentät takaisin topparien eteen etukarvaajiksi. Tämä harvoin onnistuu ihan täysin, mutta kannattaa pitää huolta, että edes toinen puolustavista keskikentistä kirmaa pakkien avuksi vastahyökkäyksissä.
Altavastaajana kovia vastuksia vastaan kannattaa kiinnittää ensisijainen pelitaktinen huomio oman maalin varjelemiseen. Loppujen lopuksi altavastaajan puolustustaisteluvoitto tuntuu kaikista parhaalta. Varsinkin netissä.
Nyt kun olen oppinut nostamaan pallon maalivahdin yli, niin 5,6-0 kotivoitot on - muita kuin Saksaa ja Venäjää vastaan - ihan tavallisia.
(
Video)
Yksinläpiajochippi toimii hienosti mutta mielestäni muut kuin suorat chipit maalia kohti menevät aika helposti harakoille. Maaliin chippaamisesta on tehty myöskin paljon vaikeampaa kuin FIFA10:ssä, joten olen alkanut keskittymään ennemminkin oikea-aikaiseen ja oikean lujuiseen laukaukseen.
Eilen poistin ne kolme tikkiä peukalosta. Josko sitä pääsisi terveellä peukulla jo parin päivän päästä takaisin verkkoon pelaamaan :)