Duunivisa – osa 1

  • 2 520
  • 31

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen ilokseni huomannut visailu- ja kisailukulttuurin huomattavan piristymisen palstalta. Sen inspiroimana ajattelin minäkin pistää visan pystyyn pitkästä aikaa.

Tällä kertaa vuorossa on kisa, jossa saa ja pitääkin "tietää työn puolesta". Mutta pitäisi sopia ihan kaikille, jopa työttömille ja ideologisista syistä töitä vieroksuville, sillä mukana on tuttuun tapaan kaikenlaisia yhdistely ja monivalintatehtäviä, joten veikkaamallakin voi pärjätä.

Visa käsittää kymmenen osiota, vastausaikaa niihin on ainakin jokusen päivän verran. Vastaukset tähän ketjuun spoiler-tägeissä.

Muiden vastausten peesaaminen, googlaaminen ja kaikenlainen muu vilunkipeli on kiellettyä. Kiinnijääneet ilmiannetaan viranomaisille ja ilmoitetaan työkkärin työttämien työnhakijoiden rehellisyydenhallinnankertauskurssille.

Yhdistelytehtävissä sama vaihtoehto saattaa joskus sopia useampaan kohtaan. PIsteitä ropisee kuitenkin vain sellaisista yhdistelmistä, mitkä mahdollistaisivat täydellisen oikean rivin syntymisen tehtävästä.

Kaikenlaisiin pöhköihinkin visoihini on aina riittänyt osallistujia, toivottavasti nytkin. No, ainakin kaksi varmaa osallistujaa pitäisi olla tiedossa. (Mitenkään nimiä mainitsematta, mutta @Moto ja @heavy )

Kysymykset ilmestyvät ihan heti kohta pian ketjun seuraavaan viestiin.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
1. Suomessa oli viime keväällä noin 330.000 työtöntä työnhakijaa. Paljonko niitä oli pahimmillaan 1990-luvun laman aikana: yli vai alle 500.000? (0,5p.)

2. Yhdistä ammattinimike ja työpaikka: (0,5p. / oikea)

Hiertäjä
Kokeilija
Konterfeijari
Kuiskaaja
Kuuntelija
Mäskääjä
Nuuhkija
Syvävetäjä
Tasoittaja
Turkkuri

- deodoranttilaboratorio
- panimo
- paperitehdas
- puolustusvoimat
- rakennusliike
- sähköala
- taidemaalaamo
- teatteri
- teräsputkitehdas
- turkisvaatettamo

3. Kenen CV:stä? (1p.)
- katutaidemaalari
- armeijan koulutusupseeri
- urkkija
- puoluejohtaja
- vanki
- diktaattori

4. Ainakin Gene Hackmanin, Sean Conneryn ja Jeremy Ironsin kerrotaan kieltäytyneen roolista, jonka teki sitten lopulta Anthony Hopkins. Mistä tunnetusta leffahahmosta on kyse? (1p.)

5. Kuka tunnettu kirjailija tutustui haavoittuneisiin belgialaisiin sotamiehiin toimiessaan vapaaehtoisena sairaanhoitajana ensimmäisessä maailmansodassa ja ammensi heistä aineksia tunnettuun hahmoonsa? (1p.)

6. Kenen CV:stä? (1p.)
- koripalloilija
- opettaja
- toimistopäällikkö
- suurlähettiläs
- YK:n erikoisedustaja
- presidentti
- erityislähettiläs ja neuvonantaja

7. Täytä puuttuva sana lyriikasta sopivalla vaihtoehdolla: (1p. / oikea)

A) "Huomenna täytyy jostain hoitaa ripeästi valuuttaa. Apurahat juoksee nopeammin kun ______ raahustaa."
B) "Ja kun sun nurinniskoin sai ______ Arttu, mä seinältä sut kiskoin, sä olit pelkkä narttu"
C) "Kuulin Karoliinan lähteneen, jätti tänne vaikeroimaan kotipiiakseen. Syytän sua Elisabeth Rehn, mun naiseni on ______ ."
D) "Joka päivä seitsemältä töihin hän menee, ______ perheellensä elatuksen hakee."
E) "On kampaajalla ______ hiuksia päiväkirjan välissä, se lattialta niitä kähveltää."
F) "Pakkasit meikit, ketjut ja vyöt, ja keskeneräiset kirjoitustyöt, ja ______ Visan."
G) "Turha rupee ______ värjää, ettet imeny eilen märkää. Joka mestassa pimeitä bileitä, juodaan rahat perintötileiltä."
H) "Ja isä meni Ruotsiin, äiti lensi taivaaseen. Ja ______ sai taas kahvia juodakseen."
I) "Oi beibe mä rakastan sua kovasti, miksi ihmeessä isäsi on ______ ."
J) "Minä haluan sinut tänne, missä ______ on ystävämme."

Etsi tästä taulukosta sopivat sanat (huom: 2/3 sanoista on ylimääräisiä)
AVOVANKILASSADIILERIGIGOLOHIKIPÄÄSSÄINSINÖÖRINJEESUS
JUTTUJASKAPIAINENKERSANTTIKIHARIAKIRJAILIJAKOUTSILLE
MEITSILLEMIESMALLINMUSTASUKKAINENPAPPIPOLIISIPRESIDENTIN
ROKKARIROVASTIRUNOILIJARUOTSINOPETTAJANSEKSIPOMMISOSSUSTA
TARPEEKSITUNNOLLISENAVARASTITVEKSELITVELIÄITIPUOLESI

KUVATEHTÄVÄT (Katso kuvat liitteistä)

8. Minkä alan ammattilainen käyttää työssään seuraavia esineitä: (2p. / oikea)
A)
B)
C)
D)
E)

9. Tunnista henkilöt, joista sittemmin tuli tunnettuja: (2p. / oikea)
A)
B)
C)
D)

10. Täytä puuttuva ammatti elokuvan nimestä: (1p. / oikea)
A)
B)
C)
D)
E)

11. Mikä yhdistää kaikkia? (3p.)
 

Liitteet

  • duuni1-kuvat1.jpg
    duuni1-kuvat1.jpg
    113,8 KB · kertaa luettu: 234
  • duuni1-kuvat2.jpg
    duuni1-kuvat2.jpg
    143,6 KB · kertaa luettu: 232

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1. Suomessa oli viime keväällä noin 330.000 työtöntä työnhakijaa. Paljonko niitä oli pahimmillaan 1990-luvun laman aikana: yli vai alle 500.000? (0,5p.) - yli

2. Yhdistä ammattinimike ja työpaikka: (0,5p. / oikea)

Hiertäjä - teräsputkitehdas
Kokeilija - rakennusliike
Konterfeijari - taidemaalaamo
Kuiskaaja- teatteri
Kuuntelija - puolustusvoimat
Mäskääjä- panimo
Nuuhkija - deodoranttilaboratorio
Syvävetäjä - sähköala
Tasoittaja - paperitehdas
Turkkuri - turkisvaatettamo

3. Kenen CV:stä? (1p.)
- katutaidemaalari
- armeijan koulutusupseeri
- urkkija
- puoluejohtaja
- vanki
- diktaattori

Adolf Hitler

4. Ainakin Gene Hackmanin, Sean Conneryn ja Jeremy Ironsin kerrotaan kieltäytyneen roolista, jonka teki sitten lopulta Anthony Hopkins. Mistä tunnetusta leffahahmosta on kyse? (1p.) - Ei kai voi olla muu kuin Hannibal Lecter

5. Kuka tunnettu kirjailija tutustui haavoittuneisiin belgialaisiin sotamiehiin toimiessaan vapaaehtoisena sairaanhoitajana ensimmäisessä maailmansodassa ja ammensi heistä aineksia tunnettuun hahmoonsa? (1p.) - Hemingway

6. Kenen CV:stä? (1p.)
- koripalloilija
- opettaja
- toimistopäällikkö
- suurlähettiläs
- YK:n erikoisedustaja
- presidentti
- erityislähettiläs ja neuvonantaja

Martti Ahtisaari

7. Täytä puuttuva sana lyriikasta sopivalla vaihtoehdolla: (1p. / oikea)

A) "Huomenna täytyy jostain hoitaa ripeästi valuuttaa. Apurahat juoksee nopeammin kun ROKKARI raahustaa."
B) "Ja kun sun nurinniskoin sai KIRJAILIJA Arttu, mä seinältä sut kiskoin, sä olit pelkkä narttu"
C) "Kuulin Karoliinan lähteneen, jätti tänne vaikeroimaan kotipiiakseen. Syytän sua Elisabeth Rehn, mun naiseni on KAPIAINEN ."
D) "Joka päivä seitsemältä töihin hän menee, HIKIPÄÄSSÄ perheellensä elatuksen hakee."
E) "On kampaajalla INSINÖÖRIN hiuksia päiväkirjan välissä, se lattialta niitä kähveltää."
F) "Pakkasit meikit, ketjut ja vyöt, ja keskeneräiset kirjoitustyöt, ja RUOTSINOPETTAJAN Visan."
G) "Turha rupee KIHARIA värjää, ettet imeny eilen märkää. Joka mestassa pimeitä bileitä, juodaan rahat perintötileiltä."
H) "Ja isä meni Ruotsiin, äiti lensi taivaaseen. Ja PAPPI sai taas kahvia juodakseen."
I) "Oi beibe mä rakastan sua kovasti, miksi ihmeessä isäsi on ROVASTI ."
J) "Minä haluan sinut tänne, missä POLIISI on ystävämme."

KUVATEHTÄVÄT (Katso kuvat liitteistä)

8. Minkä alan ammattilainen käyttää työssään seuraavia esineitä: (2p. / oikea)

Ei nörtti tuollaisia kädentaitoja vaativia hilavitkuttimia tunnista ja kun jäi edellisestä kysymyksestä musiikki soimaan päähän, vastaan joka kohtaan:

A) Rakkauden
B) Rakkauden
C) Rakkauden
D) Rakkauden
E) Rakkauden

9. Tunnista henkilöt, joista sittemmin tuli tunnettuja: (2p. / oikea)

...onko väliä sen, hän minne menee yöksi... Ei kun nyt voisi tietää tai arvata jo.

A) Mussolini
B) Urho Kekkonen
C) Tarja Halonen
D) Mussolini

10. Täytä puuttuva ammatti elokuvan nimestä: (1p. / oikea)
A) Professor(i)
B) Presidentti
C) Vartija
D) Poliisi
E) Opettaja

11. Mikä yhdistää kaikkia? (3p.)

No tuosta Sherlockista arvaan ja lätkäpelaaja saattaisi olla NHL:ssä harvinaisesta numerosta päätellen HIFK-kasvatti Jamie. Baker eli leipuri
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
1. Yli 500 000

2.
Hiertäjä - rakennusliike
Kokeilija - sähköala
Konterfeijari - puolustusvoimat
Kuiskaaja - teatteri
Kuuntelija - paperitehdas
Mäskääjä - panimo
Nuuhkija - deodoranttilaboratorio
Syvävetäjä - teräsputkitehdas
Tasoittaja - taidemaalaamo
Turkkuri - turkisvaatettamo

3. Adolf Hitlerin

4. Hannibal Lecter

5. Agatha Christie

6. Barack Obaman

7.
A) Rokkari
B) Kirjailija
C) Kapiainen
D) Hikipäässä
E) Kiharia
F) Insinöörin
G) Juttujas
H) Pappikin
I) Rovasti
J) Poliisi

8.
A) Lasinpuhaltaja
B) -
C) -
D) Vartija
E) Penisrenkaiden valmistaja

9.
A) Dwight D. Eisenhower
B) Urho Kaleva Kekkonen
C) Tarja Halonen
D) James Stewart

10.
A) Professori
B) Presidentti
C) Vartija
D) Tarkka-ampuja
E) Opettaja

11. Sherlock Holmes asuu Baker Streetilla, rumpali on Ginger Baker, kitaristi Brian Baker ja San Jose Sharksin pelaaja lienee Jamie Baker. Näistä neljästä uskaltaa jo päätellä, että leipurista lienee kyse.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
1. Suomessa oli viime keväällä noin 330.000 työtöntä työnhakijaa. Paljonko niitä oli pahimmillaan 1990-luvun laman aikana: yli vai alle 500.000? (0,5p.)
-Alle

2. Yhdistä ammattinimike ja työpaikka: (0,5p. / oikea)

Hiertäjä - paperitehdas
Kokeilija - puolustusvoimat
Konterfeijari - rakennusliike
Kuiskaaja - teatteri
Kuuntelija - sähköala
Mäskääjä - panimo
Nuuhkija - deodoranttilaboratorio
Syvävetäjä - teräsputkitehdas
Tasoittaja - taidemaalaamo
Turkkuri - turkisvaatettamo

3. Kenen CV:stä? (1p.)
- Saddam Hussein

4. Ainakin Gene Hackmanin, Sean Conneryn ja Jeremy Ironsin kerrotaan kieltäytyneen roolista, jonka teki sitten lopulta Anthony Hopkins. Mistä tunnetusta leffahahmosta on kyse? (1p.)
- Hannibal Lecter

5. Kuka tunnettu kirjailija tutustui haavoittuneisiin belgialaisiin sotamiehiin toimiessaan vapaaehtoisena sairaanhoitajana ensimmäisessä maailmansodassa ja ammensi heistä aineksia tunnettuun hahmoonsa? (1p.)
- ohi

6. Kenen CV:stä? (1p.)
- Mauno Koivisto

7. Täytä puuttuva sana lyriikasta sopivalla vaihtoehdolla: (1p. / oikea)

A) "Huomenna täytyy jostain hoitaa ripeästi valuuttaa. Apurahat juoksee nopeammin kun rokkari raahustaa."
B) "Ja kun sun nurinniskoin sai juttujas Arttu, mä seinältä sut kiskoin, sä olit pelkkä narttu"
C) "Kuulin Karoliinan lähteneen, jätti tänne vaikeroimaan kotipiiakseen. Syytän sua Elisabeth Rehn, mun naiseni on kapiainen."
D) "Joka päivä seitsemältä töihin hän menee, diileri perheellensä elatuksen hakee."
E) "On kampaajalla äitipuolesi hiuksia päiväkirjan välissä, se lattialta niitä kähveltää."
F) "Pakkasit meikit, ketjut ja vyöt, ja keskeneräiset kirjoitustyöt, ja miesmallin Visan."
G) "Turha rupee koutsille värjää, ettet imeny eilen märkää. Joka mestassa pimeitä bileitä, juodaan rahat perintötileiltä."
H) "Ja isä meni Ruotsiin, äiti lensi taivaaseen. Ja pappi sai taas kahvia juodakseen."
I) "Oi beibe mä rakastan sua kovasti, miksi ihmeessä isäsi on rovasti ."
J) "Minä haluan sinut tänne, missä poliisi on ystävämme."

Etsi tästä taulukosta sopivat sanat (huom: 2/3 sanoista on ylimääräisiä)
AVOVANKILASSADIILERIGIGOLOHIKIPÄÄSSÄINSINÖÖRINJEESUS
JUTTUJASKAPIAINENKERSANTTIKIHARIAKIRJAILIJAKOUTSILLE
MEITSILLEMIESMALLINMUSTASUKKAINENPAPPIPOLIISIPRESIDENTIN
ROKKARIROVASTIRUNOILIJARUOTSINOPETTAJANSEKSIPOMMISOSSUSTA
TARPEEKSITUNNOLLISENAVARASTITVEKSELITVELIÄITIPUOLESI

KUVATEHTÄVÄT (Katso kuvat liitteistä)

8. Minkä alan ammattilainen käyttää työssään seuraavia esineitä: (2p. / oikea)
A) sairaanhoitaja
B) laitoshuoltaja
C) ammattimies
D) järjestysmies
E) vartija

9. Tunnista henkilöt, joista sittemmin tuli tunnettuja: (2p. / oikea)
A) kaikki ohi
B) -
C) -
D) -

10. Täytä puuttuva ammatti elokuvan nimestä: (1p. / oikea)
A) professori
B) en muista..
C) vartija
D) en tiedä..
E) opettaja

11. Mikä yhdistää kaikkia? (3p.)
- Iso-britannia
 

Nick Neim

Jäsen
1. Suomessa oli viime keväällä noin 330.000 työtöntä työnhakijaa. Paljonko niitä oli pahimmillaan 1990-luvun laman aikana: yli vai alle 500.000? (0,5p.)

- Yli

2. Yhdistä ammattinimike ja työpaikka: (0,5p. / oikea)

Hiertäjä -> teräsputkitehdas
Kokeilija -> taidemaalaamo
Konterfeijari -> sähköala
Kuiskaaja -> teatteri
Kuuntelija -> puolustusvoimat
Mäskääjä -> panimo
Nuuhkija -> deodoranttilaboratorio
Syvävetäjä -> paperitehdas
Tasoittaja -> rakennusliike
Turkkuri -> turkisvaatettamo

3. Kenen CV:stä? (1p.)
- katutaidemaalari
- armeijan koulutusupseeri
- urkkija
- puoluejohtaja
- vanki
- diktaattori

- Adolf Hitler

4. Ainakin Gene Hackmanin, Sean Conneryn ja Jeremy Ironsin kerrotaan kieltäytyneen roolista, jonka teki sitten lopulta Anthony Hopkins. Mistä tunnetusta leffahahmosta on kyse? (1p.)

- Hannibal

5. Kuka tunnettu kirjailija tutustui haavoittuneisiin belgialaisiin sotamiehiin toimiessaan vapaaehtoisena sairaanhoitajana ensimmäisessä maailmansodassa ja ammensi heistä aineksia tunnettuun hahmoonsa? (1p.)

- Agatha Christie

6. Kenen CV:stä? (1p.)
- koripalloilija
- opettaja
- toimistopäällikkö
- suurlähettiläs
- YK:n erikoisedustaja
- presidentti
- erityislähettiläs ja neuvonantaja

- Mara? Martti Ahtisaari siis

7. Täytä puuttuva sana lyriikasta sopivalla vaihtoehdolla: (1p. / oikea)

A) "Huomenna täytyy jostain hoitaa ripeästi valuuttaa. Apurahat juoksee nopeammin kun runoilija raahustaa."
B) "Ja kun sun nurinniskoin sai kirjailija Arttu, mä seinältä sut kiskoin, sä olit pelkkä narttu"
C) "Kuulin Karoliinan lähteneen, jätti tänne vaikeroimaan kotipiiakseen. Syytän sua Elisabeth Rehn, mun naiseni on kapiainen ."
D) "Joka päivä seitsemältä töihin hän menee, sossusta perheellensä elatuksen hakee."
E) "On kampaajalla kiharia hiuksia päiväkirjan välissä, se lattialta niitä kähveltää."
F) "Pakkasit meikit, ketjut ja vyöt, ja keskeneräiset kirjoitustyöt, ja varastit Visan."
G) "Turha rupee koutsille värjää, ettet imeny eilen märkää. Joka mestassa pimeitä bileitä, juodaan rahat perintötileiltä."
H) "Ja isä meni Ruotsiin, äiti lensi taivaaseen. Ja pappi sai taas kahvia juodakseen."
I) "Oi beibe mä rakastan sua kovasti, miksi ihmeessä isäsi on rovasti ."
J) "Minä haluan sinut tänne, missä poliisi on ystävämme."

KUVATEHTÄVÄT (Katso kuvat liitteistä)

8. Minkä alan ammattilainen käyttää työssään seuraavia esineitä: (2p. / oikea)
A) Lasinpuhaltaja
B) Kananmunankeittäjä
C) Kalastaja
D) Autonpesijä
E) Vanginvartija

9. Tunnista henkilöt, joista sittemmin tuli tunnettuja: (2p. / oikea)
A) Uskomatonta
B) Mutta
C) Totta
D) En tunnista ketään

10. Täytä puuttuva ammatti elokuvan nimestä: (1p. / oikea)
A) Professori
B) Poliisi
C) Vartija
D) Sotilas
E) Opettaja

11. Mikä yhdistää kaikkia? (3p.)

Leipuri
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1. Suomessa oli viime keväällä noin 330.000 työtöntä työnhakijaa. Paljonko niitä oli pahimmillaan 1990-luvun laman aikana: yli vai alle 500.000? (0,5p.)

Yli

2. Yhdistä ammattinimike ja työpaikka: (0,5p. / oikea)

Hiertäjä - paperitehdas
Kokeilija - teräsputkitehdas
Konterfeijari - taidemaalaamo
Kuiskaaja - teatteri
Kuuntelija - puolustusvoimat
Mäskääjä - panimo
Nuuhkija - deodoranttilaboratorio
Syvävetäjä - sähköala
Tasoittaja - rakennusliike
Turkkuri - turkisvaatettamo

3. Kenen CV:stä? (1p.)
- katutaidemaalari
- armeijan koulutusupseeri
- urkkija
- puoluejohtaja
- vanki
- diktaattori

Adolf Hitler

4. Ainakin Gene Hackmanin, Sean Conneryn ja Jeremy Ironsin kerrotaan kieltäytyneen roolista, jonka teki sitten lopulta Anthony Hopkins. Mistä tunnetusta leffahahmosta on kyse? (1p.)

Hannibal Lecter

5. Kuka tunnettu kirjailija tutustui haavoittuneisiin belgialaisiin sotamiehiin toimiessaan vapaaehtoisena sairaanhoitajana ensimmäisessä maailmansodassa ja ammensi heistä aineksia tunnettuun hahmoonsa? (1p.)

Agatha Christie

6. Kenen CV:stä? (1p.)
- koripalloilija
- opettaja
- toimistopäällikkö
- suurlähettiläs
- YK:n erikoisedustaja
- presidentti
- erityislähettiläs ja neuvonantaja

Martti Ahtisaari

7. Täytä puuttuva sana lyriikasta sopivalla vaihtoehdolla: (1p. / oikea)

A) "Huomenna täytyy jostain hoitaa ripeästi valuuttaa. Apurahat juoksee nopeammin kun ROKKARI raahustaa."
B) "Ja kun sun nurinniskoin sai KIRJAILIJA Arttu, mä seinältä sut kiskoin, sä olit pelkkä narttu"
C) "Kuulin Karoliinan lähteneen, jätti tänne vaikeroimaan kotipiiakseen. Syytän sua Elisabeth Rehn, mun naiseni on KAPIAINEN ."
D) "Joka päivä seitsemältä töihin hän menee, INSINÖÖRIN perheellensä elatuksen hakee."
E) "On kampaajalla KIHARIA hiuksia päiväkirjan välissä, se lattialta niitä kähveltää."
F) "Pakkasit meikit, ketjut ja vyöt, ja keskeneräiset kirjoitustyöt, ja RUOTSINOPETTAJAN Visan."
G) "Turha rupee JUTTUJAS värjää, ettet imeny eilen märkää. Joka mestassa pimeitä bileitä, juodaan rahat perintötileiltä."
H) "Ja isä meni Ruotsiin, äiti lensi taivaaseen. Ja PAPPI sai taas kahvia juodakseen."
I) "Oi beibe mä rakastan sua kovasti, miksi ihmeessä isäsi on ROVASTI ."
J) "Minä haluan sinut tänne, missä POLIISI on ystävämme."

Etsi tästä taulukosta sopivat sanat (huom: 2/3 sanoista on ylimääräisiä)
AVOVANKILASSADIILERIGIGOLOHIKIPÄÄSSÄJEESUS
KERSANTTIKOUTSILLE
MEITSILLEMIESMALLINMUSTASUKKAINENPRESIDENTIN
RUNOILIJASEKSIPOMMISOSSUSTA
TARPEEKSITUNNOLLISENAVARASTITVEKSELITVELIÄITIPUOLESI

KUVATEHTÄVÄT (Katso kuvat liitteistä)

8. Minkä alan ammattilainen käyttää työssään seuraavia esineitä: (2p. / oikea)
A) nuohooja
B) sähkömies
C) maalari
D) vartija
E) keinosiementäjä

9. Tunnista henkilöt, joista sittemmin tuli tunnettuja: (2p. / oikea)
A) Dwight Eisenhower
B) Urho Kekkonen
C) Tarja Halonen
D)

10. Täytä puuttuva ammatti elokuvan nimestä: (1p. / oikea)
A) Professor
B) Presidentti
C) Vartija
D) Soldier
E) Teacher

11. Mikä yhdistää kaikkia? (3p.)

baker
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Piti osallistua kun 7 kysymyksestä jokainen tuli ihan päässäsointityyliin huomaamatta edes että vastausvaihtoehtoja oli annettu tarjolle. Muilta osin kyllä aika arvanheittoa eikä toki tuokaan varmaan niin hyvin mene mitä kuvittelee.
1. Suomessa oli viime keväällä noin 330.000 työtöntä työnhakijaa. Paljonko niitä oli pahimmillaan 1990-luvun laman aikana: yli vai alle 500.000? (0,5p.)
Arvaan että yli kun puolesta miljoonasta taisi olla puhetta.

2. Yhdistä ammattinimike ja työpaikka: (0,5p. / oikea)

Hiertäjä - teräsputkitehdas
Kokeilija - sähköala
Konterfeijari - taidemaalaamo
Kuiskaaja - teatteri
Kuuntelija - puolustusvoimat
Mäskääjä - panimo
Nuuhkija - deodoranttilaboratorio
Syvävetäjä - rakennusliike
Tasoittaja - paperitehdas
Turkkuri - turkisvaatettamo


3. Kenen CV:stä? (1p.)
- katutaidemaalari
- armeijan koulutusupseeri
- urkkija
- puoluejohtaja
- vanki
- diktaattori
Adolf Hitler

4. Ainakin Gene Hackmanin, Sean Conneryn ja Jeremy Ironsin kerrotaan kieltäytyneen roolista, jonka teki sitten lopulta Anthony Hopkins. Mistä tunnetusta leffahahmosta on kyse? (1p.)
Hannibal Lecter

5. Kuka tunnettu kirjailija tutustui haavoittuneisiin belgialaisiin sotamiehiin toimiessaan vapaaehtoisena sairaanhoitajana ensimmäisessä maailmansodassa ja ammensi heistä aineksia tunnettuun hahmoonsa? (1p.)
Agatha Cristie

6. Kenen CV:stä? (1p.)
- koripalloilija
- opettaja
- toimistopäällikkö
- suurlähettiläs
- YK:n erikoisedustaja
- presidentti
- erityislähettiläs ja neuvonantaja
Martti Ahtisaari?

7. Täytä puuttuva sana lyriikasta sopivalla vaihtoehdolla: (1p. / oikea)

A) "Huomenna täytyy jostain hoitaa ripeästi valuuttaa. Apurahat juoksee nopeammin kun ______ raahustaa." Rokkari
B) "Ja kun sun nurinniskoin sai ______ Arttu, mä seinältä sut kiskoin, sä olit pelkkä narttu" Kirjailija
C) "Kuulin Karoliinan lähteneen, jätti tänne vaikeroimaan kotipiiakseen. Syytän sua Elisabeth Rehn, mun naiseni on ______ ." Kapiainen
D) "Joka päivä seitsemältä töihin hän menee, ______ perheellensä elatuksen hakee." hikipäässä
E) "On kampaajalla ______ hiuksia päiväkirjan välissä, se lattialta niitä kähveltää." miesmallin
F) "Pakkasit meikit, ketjut ja vyöt, ja keskeneräiset kirjoitustyöt, ja ______ Visan." ruotsinopettajan
G) "Turha rupee ______ värjää, ettet imeny eilen märkää. Joka mestassa pimeitä bileitä, juodaan rahat perintötileiltä." koutsille
H) "Ja isä meni Ruotsiin, äiti lensi taivaaseen. Ja ______ sai taas kahvia juodakseen." pappi
I) "Oi beibe mä rakastan sua kovasti, miksi ihmeessä isäsi on ______ ." rovasti
J) "Minä haluan sinut tänne, missä ______ on ystävämme." poliisi

Etsi tästä taulukosta sopivat sanat (huom: 2/3 sanoista on ylimääräisiä)
AVOVANKILASSADIILERIGIGOLOHIKIPÄÄSSÄINSINÖÖRINJEESUS
JUTTUJASKAPIAINENKERSANTTIKIHARIAKIRJAILIJAKOUTSILLE
MEITSILLEMIESMALLINMUSTASUKKAINENPAPPIPOLIISIPRESIDENTIN
ROKKARIROVASTIRUNOILIJARUOTSINOPETTAJANSEKSIPOMMISOSSUSTA
TARPEEKSITUNNOLLISENAVARASTITVEKSELITVELIÄITIPUOLESI

KUVATEHTÄVÄT (Katso kuvat liitteistä)

8. Minkä alan ammattilainen käyttää työssään seuraavia esineitä: (2p. / oikea)
A) kokki
B)
C) maalari
D) maskeeraaja
E) vartija

9. Tunnista henkilöt, joista sittemmin tuli tunnettuja: (2p. / oikea)
A) Patton
B) Urho Kekkonen
C) Mirja Pyykkö
D) Ernest Hemingway

10. Täytä puuttuva ammatti elokuvan nimestä: (1p. / oikea)
A) Professori
B) Presidentti
C) Vartija
D) professionaali?
E) Opettaja

11. Mikä yhdistää kaikkia? (3p.)
Leipuri?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
1. Yli
2.
Hiertäjä
Kokeilija
Kuiskaaja - teatteri
Kuuntelija
Mäskääjä - panimo
Nuuhkija
Syvävetäjä
Tasoittaja
Turkkuri

3. Tässä häiritsee tuo koulutusupseeri, koska muuten tuo on ilmetty Adolf Hitler. Hitler kuitenkin oli korpraalina korkeimmillaan, eikä korpraalista saa upseeria.

4. Hannibal Lecter

5. Ernest Hemingway tulee jälleen ensimmäisenä mieleen, mutta hän oli Italiassa sodan aikana (lääkintämiehenä toki).

6. Dennis Rodman

7. A) rokkari
b)
c) kapiainen
d)
e)
f)
g)
h)
i) rovasti
j) poliisi

8. A)
B)
C) Puutarhuri
D) Vartija
E) Penisrengasasentaja

9. A) Eisenhower?
B) Olisiko tässä Kollaa Kestää kirjan kirjoittanut henkilö, jonka nimeä en millään saa mieleeni?
C) Tarja Halonen
D)

10. A) Professor
B)
C) Vartija
D)
E) Teacher

11. Kaikki diggasivat Sosialististen Neuvostotasavaltojen liitosta
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
1. Suomessa oli viime keväällä noin 330.000 työtöntä työnhakijaa. Paljonko niitä oli pahimmillaan 1990-luvun laman aikana: yli vai alle 500.000? (0,5p.)
Yli.

2. Yhdistä ammattinimike ja työpaikka: (0,5p. / oikea)

Hiertäjä - paperitehdas
Kokeilija - sähköala
Konterfeijari - taidemaalaamo
Kuiskaaja - teatteri
Kuuntelija - puolustusvoimat
Mäskääjä - panimo
Nuuhkija - deodoranttilaboratorio
Syvävetäjä - teräsputkitehdas
Tasoittaja - rakennusliike
Turkkuri - turkisvaatettamo

3. Kenen CV:stä? (1p.)
- katutaidemaalari
- armeijan koulutusupseeri
- urkkija
- puoluejohtaja
- vanki
- diktaattori
Adolf Hitler.

4. Ainakin Gene Hackmanin, Sean Conneryn ja Jeremy Ironsin kerrotaan kieltäytyneen roolista, jonka teki sitten lopulta Anthony Hopkins. Mistä tunnetusta leffahahmosta on kyse? (1p.)
Miksei nyt tuu muuta mieleen ku se Uhrilampaiden murhaajamasa, se ei varmaan kuulu duunivisaan.. sit se oli paavi siin yhdessä leffassa ja jotain moottoripyörää ajoi aavikolla toisessa.. en mä muista saatana muita, sanotaan nyt sit se kuuluisin kun en muutakaan keksi, Hannibal Lecter.

5. Kuka tunnettu kirjailija tutustui haavoittuneisiin belgialaisiin sotamiehiin toimiessaan vapaaehtoisena sairaanhoitajana ensimmäisessä maailmansodassa ja ammensi heistä aineksia tunnettuun hahmoonsa? (1p.)
Hmm.. joku aika vanha kirjailija täytyy olla, ja oisko nainen sit. Ja yks joku tunnettu hahmo pitäisi olla sillä.. belgialaisia.. öh, Hercule Poirotista ei ekana tuu mieleen haavoittuneet sotamiehet, mutta sanon silti Agatha Christie.

6. Kenen CV:stä? (1p.)
- koripalloilija
- opettaja
- toimistopäällikkö
- suurlähettiläs
- YK:n erikoisedustaja
- presidentti
- erityislähettiläs ja neuvonantaja

No voi vittu, tää on vaikeempi. Kofi Annan tai Nelson Mandela tulee jostain syystä mieleen koska YK ja koripallo ja olen näköjään rasisti. Eiku vittu, Martti Ahtisaarella tais olla joku koripallokytkös, ja noi muutkin kuulostaa uskottavilta, eli Martti Ahtisaari.

7. Täytä puuttuva sana lyriikasta sopivalla vaihtoehdolla: (1p. / oikea)

A) "Huomenna täytyy jostain hoitaa ripeästi valuuttaa. Apurahat juoksee nopeammin kun ______ raahustaa." Rokkari
B) "Ja kun sun nurinniskoin sai ______ Arttu, mä seinältä sut kiskoin, sä olit pelkkä narttu" Avovankilassa
C) "Kuulin Karoliinan lähteneen, jätti tänne vaikeroimaan kotipiiakseen. Syytän sua Elisabeth Rehn, mun naiseni on ______ ." Kapiainen
D) "Joka päivä seitsemältä töihin hän menee, ______ perheellensä elatuksen hakee." Sossusta
E) "On kampaajalla ______ hiuksia päiväkirjan välissä, se lattialta niitä kähveltää." Insinöörin
F) "Pakkasit meikit, ketjut ja vyöt, ja keskeneräiset kirjoitustyöt, ja ______ Visan." Ruotsinopettajan
G) "Turha rupee ______ värjää, ettet imeny eilen märkää. Joka mestassa pimeitä bileitä, juodaan rahat perintötileiltä." Koutsille
H) "Ja isä meni Ruotsiin, äiti lensi taivaaseen. Ja ______ sai taas kahvia juodakseen." Pappi
I) "Oi beibe mä rakastan sua kovasti, miksi ihmeessä isäsi on ______ ." Rovasti
J) "Minä haluan sinut tänne, missä ______ on ystävämme." Poliisi

Etsi tästä taulukosta sopivat sanat (huom: 2/3 sanoista on ylimääräisiä)
AVOVANKILASSADIILERIGIGOLOHIKIPÄÄSSÄINSINÖÖRINJEESUS
JUTTUJASKAPIAINENKERSANTTIKIHARIAKIRJAILIJAKOUTSILLE
MEITSILLEMIESMALLINMUSTASUKKAINENPAPPIPOLIISIPRESIDENTIN
ROKKARIROVASTIRUNOILIJARUOTSINOPETTAJANSEKSIPOMMISOSSUSTA
TARPEEKSITUNNOLLISENAVARASTITVEKSELITVELIÄITIPUOLESI

KUVATEHTÄVÄT (Katso kuvat liitteistä)

8. Minkä alan ammattilainen käyttää työssään seuraavia esineitä: (2p. / oikea)
A) Sokerileipuri
B) laborantti
C) Rakennusmies
D) Siivooja
E) Putkimies

9. Tunnista henkilöt, joista sittemmin tuli tunnettuja: (2p. / oikea)
A) Winston Churchill
B) Sakari Pietilä
C) Tarja Halonen
D) Veli-Pekka Ketola

10. Täytä puuttuva ammatti elokuvan nimestä: (1p. / oikea)
A) Professor
B) Aseille
C) Leijonamieli
D) Accountant
E) Teachers

11. Mikä yhdistää kaikkia? (3p.)

Ei mitään käryä.. kaikkien nimet alkaa H-kirjaimella?

Mainio visa, kuvahommat ihan saatanan vaikeita itelleni mutta pakko oli kaikkiin jotain soopaa edes vastata kun oli niin hienot kuvavinkit tehty.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
1. yli 500.000

2. Yhdistä ammattinimike ja työpaikka: (0,5p. / oikea)

Hiertäjä - paperitehdas
Kokeilija - teräsputkitehdas
Konterfeijari - taidemaalaamo
Kuiskaaja - teatteri
Kuuntelija - puolustusvoimat
Mäskääjä - panimo
Nuuhkija - deodoranttilaboratorio
Syvävetäjä - sähköala
Tasoittaja - rakennusliike
Turkkuri - turkisvaatettamo

3. Adolf Hitler

4. Tohtori (psykiatriko se nyt oli) Hannibal Lecter.

5. Tunnettu belgialainen hahmo? Ainoat, keitä tulee mieleen on Hercule Poirot ja Tintti. Tinttiä teki Herge, joten vastaan Herge.

6. Martti Ahtisaari

7.
A) runoilija
B) kirjailija
C) kapiainen
D) tunnollisena
E) miesmallin
F) varastit
G) meitsille
H) pappi
I) rovasti
J) poliisi

8.
A) opettaja (karttakeppi tai muu osoittelusauva)
B) optikko
C) hypnotisoija (pim, olet hypnotisoitu -hyrrä)
D) jalkapallotuomari
E) sormusvalmistaja (noi on niitä rinkuloita, millä mitataan sormen paksuus ja sormuksen koko)

9.
A) ohi
B) ohi
C) Tarja Haloselta näyttää, joten hän.
D) ohi

10. Täytä puuttuva ammatti elokuvan nimestä: (1p. / oikea)
A) professor
B) -
C) vartija
D) assassin
E) teacher

11. Tunnettuja oopiumista.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
1. Suomessa oli viime keväällä noin 330.000 työtöntä työnhakijaa. Paljonko niitä oli pahimmillaan 1990-luvun laman aikana: yli vai alle 500.000? (0,5p.) - Arvataan alle.

2. Yhdistä ammattinimike ja työpaikka: (0,5p. / oikea)

Hiertäjä - teräsputkitehdas
Kokeilija - sähköala
Konterfeijari - taidemaalaamo
Kuiskaaja - teatteri
Kuuntelija - puolustusvoimat
Mäskääjä - panimo
Nuuhkija - deodoranttilaboratorio
Syvävetäjä - paperitehdas
Tasoittaja - rakennusliike
Turkkuri - turkisvaatettamo


3. Kenen CV:stä? (1p.)
- katutaidemaalari
- armeijan koulutusupseeri
- urkkija
- puoluejohtaja
- vanki
- diktaattori

Aatu

4. Ainakin Gene Hackmanin, Sean Conneryn ja Jeremy Ironsin kerrotaan kieltäytyneen roolista, jonka teki sitten lopulta Anthony Hopkins. Mistä tunnetusta leffahahmosta on kyse? (1p.) - Hannibal Lecter

5. Kuka tunnettu kirjailija tutustui haavoittuneisiin belgialaisiin sotamiehiin toimiessaan vapaaehtoisena sairaanhoitajana ensimmäisessä maailmansodassa ja ammensi heistä aineksia tunnettuun hahmoonsa? (1p.) - Agatha Christie

6. Kenen CV:stä? (1p.)
- koripalloilija
- opettaja
- toimistopäällikkö
- suurlähettiläs
- YK:n erikoisedustaja
- presidentti
- erityislähettiläs ja neuvonantaja

Mara

7. Täytä puuttuva sana lyriikasta sopivalla vaihtoehdolla: (1p. / oikea)

A) "Huomenna täytyy jostain hoitaa ripeästi valuuttaa. Apurahat juoksee nopeammin kun ROKKARI raahustaa."
B) "Ja kun sun nurinniskoin sai KIRJAILIJA Arttu, mä seinältä sut kiskoin, sä olit pelkkä narttu"
C) "Kuulin Karoliinan lähteneen, jätti tänne vaikeroimaan kotipiiakseen. Syytän sua Elisabeth Rehn, mun naiseni on KAPIAINEN."
D) "Joka päivä seitsemältä töihin hän menee, GIGOLO perheellensä elatuksen hakee."
E) "On kampaajalla INSINÖÖRIN hiuksia päiväkirjan välissä, se lattialta niitä kähveltää."
F) "Pakkasit meikit, ketjut ja vyöt, ja keskeneräiset kirjoitustyöt, ja MIESMALLIN Visan."
G) "Turha rupee KOUTSILLE värjää, ettet imeny eilen märkää. Joka mestassa pimeitä bileitä, juodaan rahat perintötileiltä."
H) "Ja isä meni Ruotsiin, äiti lensi taivaaseen. Ja PAPPI sai taas kahvia juodakseen."
I) "Oi beibe mä rakastan sua kovasti, miksi ihmeessä isäsi on ROVASTI."
J) "Minä haluan sinut tänne, missä POLIISI on ystävämme."

KUVATEHTÄVÄT (Katso kuvat liitteistä)

8. Minkä alan ammattilainen käyttää työssään seuraavia esineitä: (2p. / oikea)
A) Kapelimestari
B)
C)
D) Erotuomari (jalkapallo)
E) Urologi tai kultaseppä. Veikataan kultaseppä.

9. Tunnista henkilöt, joista sittemmin tuli tunnettuja: (2p. / oikea)
A)
B) Niilo Tarvajärvi
C) Eeva Polttila
D)

10. Täytä puuttuva ammatti elokuvan nimestä: (1p. / oikea)
A) Professori
B) Presidentti
C) Vartija
D) Tarkka-ampuja
E) Lääkäri

11. Mikä yhdistää kaikkia? (3p.) - Leipuri (Baker)
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
1. Suomessa oli viime keväällä noin 330.000 työtöntä työnhakijaa. Paljonko niitä oli pahimmillaan 1990-luvun laman aikana: yli vai alle 500.000? (0,5p.) Yli puoli milliä

2. Yhdistä ammattinimike ja työpaikka: (0,5p. / oikea)

Hiertäjä - paperitehdas
Kokeilija - sähköala
Konterfeijari - taidemaalaamo
Kuiskaaja - teatteri
Kuuntelija - puolustusvoimat
Mäskääjä - panimo
Nuuhkija - deodoranttilaboratorio
Syvävetäjä - teräsputkitehdas
Tasoittaja - rakennusliike
Turkkuri - turkisvaatettamo

3. Kenen CV:stä? (1p.) Fidel Castro
- katutaidemaalari
- armeijan koulutusupseeri
- urkkija
- puoluejohtaja
- vanki
- diktaattori

4. Ainakin Gene Hackmanin, Sean Conneryn ja Jeremy Ironsin kerrotaan kieltäytyneen roolista, jonka teki sitten lopulta Anthony Hopkins. Mistä tunnetusta leffahahmosta on kyse? (1p.) Hannibal Lecter

5. Kuka tunnettu kirjailija tutustui haavoittuneisiin belgialaisiin sotamiehiin toimiessaan vapaaehtoisena sairaanhoitajana ensimmäisessä maailmansodassa ja ammensi heistä aineksia tunnettuun hahmoonsa? (1p.) Arto Paasilinna

6. Kenen CV:stä? (1p.) Martti Ahtisaari
- koripalloilija
- opettaja
- toimistopäällikkö
- suurlähettiläs
- YK:n erikoisedustaja
- presidentti
- erityislähettiläs ja neuvonantaja

7. Täytä puuttuva sana lyriikasta sopivalla vaihtoehdolla: (1p. / oikea)

A) "Huomenna täytyy jostain hoitaa ripeästi valuuttaa. Apurahat juoksee nopeammin kun ______ raahustaa." Rokkari
B) "Ja kun sun nurinniskoin sai ______ Arttu, mä seinältä sut kiskoin, sä olit pelkkä narttu" Kirjailija
C) "Kuulin Karoliinan lähteneen, jätti tänne vaikeroimaan kotipiiakseen. Syytän sua Elisabeth Rehn, mun naiseni on ______ ." Kapiainen
D) "Joka päivä seitsemältä töihin hän menee, ______ perheellensä elatuksen hakee." Sossusta
E) "On kampaajalla ______ hiuksia päiväkirjan välissä, se lattialta niitä kähveltää." Miesmallin
F) "Pakkasit meikit, ketjut ja vyöt, ja keskeneräiset kirjoitustyöt, ja ______ Visan." Äitipuolesi
G) "Turha rupee ______ värjää, ettet imeny eilen märkää. Joka mestassa pimeitä bileitä, juodaan rahat perintötileiltä." Koutsille
H) "Ja isä meni Ruotsiin, äiti lensi taivaaseen. Ja ______ sai taas kahvia juodakseen." Pappi
I) "Oi beibe mä rakastan sua kovasti, miksi ihmeessä isäsi on ______ ." Rovasti
J) "Minä haluan sinut tänne, missä ______ on ystävämme." Poliisi

Etsi tästä taulukosta sopivat sanat (huom: 2/3 sanoista on ylimääräisiä)
AVOVANKILASSADIILERIGIGOLOHIKIPÄÄSSÄINSINÖÖRINJEESUS
JUTTUJASKAPIAINENKERSANTTIKIHARIAKIRJAILIJAKOUTSILLE
MEITSILLEMIESMALLINMUSTASUKKAINENPAPPIPOLIISIPRESIDENTIN
ROKKARIROVASTIRUNOILIJARUOTSINOPETTAJANSEKSIPOMMISOSSUSTA
TARPEEKSITUNNOLLISENAVARASTITVEKSELITVELIÄITIPUOLESI

KUVATEHTÄVÄT (Katso kuvat liitteistä)

8. Minkä alan ammattilainen käyttää työssään seuraavia esineitä: (2p. / oikea)
A) Laborantti
B) Sähköasentaja
C) Baarimikko
D) Vartija
E) Putkimies

9. Tunnista henkilöt, joista sittemmin tuli tunnettuja: (2p. / oikea)
A) Mika tiivola
B) Urho Kekkonen
C) Tarja Halonen
D) Lauri Törni

10. Täytä puuttuva ammatti elokuvan nimestä: (1p. / oikea)
A) Professori
B) Presidentille
C) Vartija
D) Sniper
E) Opettaja

11. Mikä yhdistää kaikkia? (3p.) Ovat päässeet tähän visaan
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
1: Yli 500k
2:
- Turkkuri = Turkisvaatettamo
- Mäskääjä = panimo
- Kokeilija = Puolustusvoimat
- Tasoittaja = Rakennusliike koska lasken pintojen tekemisen tähän.
- Syvävetäjä - taidemaalaamo
- Nuuhkija = deodoranttilaboratorio
- Kuiskaaja = Teatteri
- Syvävetäjä = Teräsputkitehdas
- Konterfeijari = paperitehdas
- Kuuntelija = Sähköala

3: Adolf Hitler
4: Hannibal Lecter
5: Agatha Christie....
6: Martti Ahtisaari
7:
c) Kersantti
d) Hikipäässä
h) Pappi
8:

A = Lasinpuhaltaja
D= Vartija
9:
A) John Wayne
C) Tarja Halonen

10:
A) Tohtori/professori

11: Tämä kysymys :D
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
1. Suomessa oli viime keväällä noin 330.000 työtöntä työnhakijaa. Paljonko niitä oli pahimmillaan 1990-luvun laman aikana: yli vai alle 500.000? (0,5p.)

- alle

2. Yhdistä ammattinimike ja työpaikka: (0,5p. / oikea)

Hiertäjä - paperitehdas
Kokeilija - teräsputkitehdas
Konterfeijari - taidemaalaamo
Kuiskaaja - teatteri
Kuuntelija - puolustusvoimat
Mäskääjä - panimo
Nuuhkija - deodoranttilaboratorio
Syvävetäjä - sähköala
Tasoittaja - rakennusliike
Turkkuri - turkisvaatettamo

3. Kenen CV:stä? (1p.)
- katutaidemaalari
- armeijan koulutusupseeri
- urkkija
- puoluejohtaja
- vanki
- diktaattori
- Fidel Castro

4. Ainakin Gene Hackmanin, Sean Conneryn ja Jeremy Ironsin kerrotaan kieltäytyneen roolista, jonka teki sitten lopulta Anthony Hopkins. Mistä tunnetusta leffahahmosta on kyse? (1p.)
- Hannibal Lecter

5. Kuka tunnettu kirjailija tutustui haavoittuneisiin belgialaisiin sotamiehiin toimiessaan vapaaehtoisena sairaanhoitajana ensimmäisessä maailmansodassa ja ammensi heistä aineksia tunnettuun hahmoonsa? (1p.)
- Agatha Christie

6. Kenen CV:stä? (1p.)
- koripalloilija
- opettaja
- toimistopäällikkö
- suurlähettiläs
- YK:n erikoisedustaja
- presidentti
- erityislähettiläs ja neuvonantaja
- Martti Ahtisaari

7. Täytä puuttuva sana lyriikasta sopivalla vaihtoehdolla: (1p. / oikea)

A) "Huomenna täytyy jostain hoitaa ripeästi valuuttaa. Apurahat juoksee nopeammin kun ROKKARI raahustaa."
B) "Ja kun sun nurinniskoin sai KIRJAIJLIJA Arttu, mä seinältä sut kiskoin, sä olit pelkkä narttu"
C) "Kuulin Karoliinan lähteneen, jätti tänne vaikeroimaan kotipiiakseen. Syytän sua Elisabeth Rehn, mun naiseni on __KAPIAINEN."
D) "Joka päivä seitsemältä töihin hän menee, HIKIPÄÄSSÄ perheellensä elatuksen hakee."
E) "On kampaajalla INSINÖÖRIN hiuksia päiväkirjan välissä, se lattialta niitä kähveltää."
F) "Pakkasit meikit, ketjut ja vyöt, ja keskeneräiset kirjoitustyöt, ja VARASTIT Visan."
G) "Turha rupee KIHARIA värjää, ettet imeny eilen märkää. Joka mestassa pimeitä bileitä, juodaan rahat perintötileiltä."
H) "Ja isä meni Ruotsiin, äiti lensi taivaaseen. Ja PAPPI sai taas kahvia juodakseen."
I) "Oi beibe mä rakastan sua kovasti, miksi ihmeessä isäsi on ROVASTI."
J) "Minä haluan sinut tänne, missä DIILERI on ystävämme."

KUVATEHTÄVÄT (Katso kuvat liitteistä)

8. Minkä alan ammattilainen käyttää työssään seuraavia esineitä: (2p. / oikea)
A) kampaaja
B) putkimies
C) lukkoseppä
D) poliisi
E) vartija

9. Tunnista henkilöt, joista sittemmin tuli tunnettuja: (2p. / oikea)
A) Joe Biden
B) Urho Kekkonen
C) Tarja Halonen
D) Tapio Rautavaara

10. Täytä puuttuva ammatti elokuvan nimestä: (1p. / oikea)
A) professor
B) presidentti
C) sotamies
D) shooter
E) teacher

11. Mikä yhdistää kaikkia? (3p.)
- leipuri
 
1.
- Tekisi mieli sanoa, että alle, mutta vastaan kuitenkin että yli.

2.
Hiertäjä - Teräsputkitehdas
Kokeilija - Sähköala
Konterfeijari - Puolustusvoimat
Kuiskaaja - Teatteri
Kuuntelija - Panimo
Mäskääjä - Paperitehdas
Nuuhkija - Deodoranttilaboratorio
Syvävetäjä - Taidemaalamo
Tasoittaja - Rakennusliike
Turkkuri - Turkisvaatettamo

3.
- Adolf Hitler. Armeijan koulutusupseeri ei kuulosta kyllä Korpraali Hitleriltä, joten saatoin astua ansaan.

4.
- Hannibal Lecter. Kuitenkin Hopkinsin tunnetuin roolihahmo lienee tämä.

5.
- Ainoa belgialainen hahmo joka tulee mieleen ensimmäisenä, on Hercule Poirot. Aikakausi voisi sopia hahmon luomiseen ehkä, niin vastaan Agatha Christie.

6.
- Kim Jong-Un

7.
A) Runoilija
B) Gigolo
C) Kapiainen
D) Sossusta
E) Kiharia
F) Meitsille
G) Koutsille
H) Pappi
I) Rovasti
J) Poliisi


8.
A) Lasipuhaltaja
B) Sähkömies
C) Mittaaja
D) Vartija
E) Putkimies

9.
A) Eisenhower
B) Hadolf Potter
C) Tarja Halonen
D) Christopher Lee

10.
A) Professori
B) Ilotyttö
C) Vartija
D) Kirjanpitäjä
E) Opettaja

11.
- Kaikkia yhdistää todennäköisesti nimi Baker, eli suomeksi leipuri. Tähän päädyin Sherlock Holmesin kotikadun kautta ja muistelen, että San Josessa pelasi aikoinaan Baker-niminen häiskä. Muut ovat kyllä vähemmän tuttuja, mutta mennään tällä.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
1. yli

2. Yhdistä ammattinimike ja työpaikka: (0,5p. / oikea)

Hiertäjä - teräsputkitehdas
Kokeilija - sähköala
Konterfeijari - taidemaalaamo
Kuiskaaja - teatteri
Kuuntelija - paperitehdas
Mäskääjä - panimo
Nuuhkija - deodoranttilaboratorio
Syvävetäjä - puolustusvoimat
Tasoittaja - rakennusliike
Turkkuri - turkisvaatettamo

3. Urho Kekkonen

4. Kummisedän poika mikäköhän sen nimi oli.. Vito corleone

5. Mika Waltari

6. ei hajuakaan, Dennis Rodman

7. Täytä puuttuva sana lyriikasta sopivalla vaihtoehdolla: (1p. / oikea)

A) "Huomenna täytyy jostain hoitaa ripeästi valuuttaa. Apurahat juoksee nopeammin kun DIILERI raahustaa."
B) "Ja kun sun nurinniskoin sai HIKIPÄÄSSÄ Arttu, mä seinältä sut kiskoin, sä olit pelkkä narttu"
C) "Kuulin Karoliinan lähteneen, jätti tänne vaikeroimaan kotipiiakseen. Syytän sua Elisabeth Rehn, mun naiseni on KAPIAINEN."
D) "Joka päivä seitsemältä töihin hän menee, SOSSUSTA perheellensä elatuksen hakee."
E) "On kampaajalla PRESIDENTIN hiuksia päiväkirjan välissä, se lattialta niitä kähveltää."
F) "Pakkasit meikit, ketjut ja vyöt, ja keskeneräiset kirjoitustyöt, ja ÄITIPUOLESI Visan."
G) "Turha rupee KOUTSILLE värjää, ettet imeny eilen märkää. Joka mestassa pimeitä bileitä, juodaan rahat perintötileiltä."
H) "Ja isä meni Ruotsiin, äiti lensi taivaaseen. Ja PAPPI sai taas kahvia juodakseen."
I) "Oi beibe mä rakastan sua kovasti, miksi ihmeessä isäsi on ROVASTI."
J) "Minä haluan sinut tänne, missä POLIISI on ystävämme."


8. Minkä alan ammattilainen käyttää työssään seuraavia esineitä: (2p. / oikea)
A) Kapellimestari, musiikkiala? vai mitä tässä haetaan.. riskillä jätän "alat" kirjoittamatta seuraaviin kun ammatista käy ilmi mitä alaa haetaan.
B) Mammografia
C) Viinin pullottaja
D) Jalkapallotuomari
E) Kultaseppä

9. Tunnista henkilöt, joista sittemmin tuli tunnettuja: (2p. / oikea)
A) George Bush
B) Rommel
C) Tarja Halonen
D) Joku saksalainen, josta tuli sotilasuran jälkeen kuuluisa tiedemies. Nimi ei tule mieleen.

10. Täytä puuttuva ammatti elokuvan nimestä: (1p. / oikea)
A) Lastenhoitaja, Nanny
B) Salametsästäjälle
C) Räppäri
D) Palkkamurhaaja
E) Opettaja

11. Mikä yhdistää kaikkia? (3p.)
Malta
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
1. yli 500 000
2.
Hiertäjä Paperitehdas
Kokeilija Teräsputkitehdas
Konterfeijari Taidemaalaamo
Kuiskaaja Teatteri
Kuuntelija Puolustusvoimat
Mäskääjä Panimo
Nuuhkija deodoranttilaboratorio
Syvävetäjä Sähköala
Tasoittaja Rakennusliike
Turkkuri Turkivaatettamo

3. Hitler
4. Hannibal Lecter
5. -
6. Martti Ahtisaari

7.
A) "Huomenna täytyy jostain hoitaa ripeästi valuuttaa. Apurahat juoksee nopeammin kun rokkari raahustaa."
B) "Ja kun sun nurinniskoin sai kirjailija Arttu, mä seinältä sut kiskoin, sä olit pelkkä narttu"
C) "Kuulin Karoliinan lähteneen, jätti tänne vaikeroimaan kotipiiakseen. Syytän sua Elisabeth Rehn, mun naiseni on kapiainen ."
D) "Joka päivä seitsemältä töihin hän menee, Hikipäässä perheellensä elatuksen hakee."
E) "On kampaajalla insinöörin hiuksia päiväkirjan välissä, se lattialta niitä kähveltää."
F) "Pakkasit meikit, ketjut ja vyöt, ja keskeneräiset kirjoitustyöt, ja Ruotsinopettajan Visan."
G) "Turha rupee juttujas värjää, ettet imeny eilen märkää. Joka mestassa pimeitä bileitä, juodaan rahat perintötileiltä."
H) "Ja isä meni Ruotsiin, äiti lensi taivaaseen. Ja pappi sai taas kahvia juodakseen."
I) "Oi beibe mä rakastan sua kovasti, miksi ihmeessä isäsi on rovasti ."
J) "Minä haluan sinut tänne, missä poliisi on ystävämme."

8. a) lasipuhaltaja
b) sähköala
c) -
d) jalkapalloerotuomari
e) vartiointiala

9. a) -
b) Urho Kekkonen
c) Tarja Halonen
d) -

10. a) professori
b) komisario
c) vartija
d) taistelija
e) opettaja

11. Baker
 

SgtMarkov

Jäsen
1. Yli, voisi kuvitella.

2.
Hiertäjä - teräsputkitehdas
Kokeilija - deodoranttilaboratorio
Konterfeijari - rakennusliike
Kuiskaaja - teatteri
Kuuntelija - puolustusvoimat
Mäskääjä - taidemaalaamo
Nuuhkija - panimo
Syvävetäjä - sähköala
Tasoittaja - paperitehdas
Turkkuri - turkisvaatettamo

3. Adolf Hitler

4. Hannibal Lecter

5. Agatha Christie

6. Martti Ahtisaari. Olisikohan vaappujasta ollut koripalloilijaksi, heh.

7.
A) Rokkari
B) Diileri
C) Kapiainen
D) Hikipäässä
E) Kiharia
F) Varastit
G) Juttujas
H) Veli
I) Rovasti
J) Jeesus

8.
A) Kemisti
B) Optikko
C) Leipuri
D) Vartija
E) Koruseppä

9.
A) Winston Churchill
B) J.K. Paasikivi
C) Tarja Halonen
D) Fidel Castro

10.
A) Professor
B) Poliitikoille
C) Viihdyttäjä
D) Sniper
E) Opettaja

11. Kaikilla on nimi.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Mahtavan hieno uudenlainen visailu! Hattu päästä ja käsi lippaan tekijälle, kova työmaa tarkastaa vastaukset...
1. Alle
2. Hiertäjä - paperitehdas
Kokeilija - sähköala
Konterfeijari - taidemaalaamo
Kuiskaaja - teatteri
Kuuntelija - puolustusvoimat
Mäskääjä - panimo
Nuuhkija - deotoranttilaboratorio
Syvävetäjä - Teräsputkitehdas
Tasoittaja - rakennusliike
Turkkuri - turkisvaatettamo
3. Adolf Hitler
4. Hannibal Lecter
5. Ernest Hemingway
6. Martti Ahtisaari
7. a) runoilija, b) kirjailija, c) kapiainen, d) diileri, e) ruotsinopettajan, f) varastit, g) kiharat, h) pappi, i) rovasti j) poliisi
8. a) opettaja, b) laborantti, c) laturi d) kampaaja e) sähköasentaja
9. a) Ike Eisenhover, b) UKK, c) Tarja Halonen d) Mauno Koivisto
10. a) professori, b) presidentti, c) vartija d) tarkka-ampuja e) opettaja
11. No nyt ei kyllä leikkaa!
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vielä ehtii lähteä mukaan tähän visaan, mutta huomenna ajattelin laittaa tämän kiinni ja kakkososan käyntiin.
 

KaljaVeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
235, Karjala-lippis
1. Yli

2.

Hiertäjä- paperitehdas
Kokeilija- teräsputkitehdas
Konterfeijari- taidemaalaamo
Kuiskaaja- teatteri
Kuuntelija- puolustusvoimat
Mäskääjä- panimo
Nuuhkija- deodoranttilaboratorio
Syvävetäjä- sähköala
Tasoittaja- rakennusliike
Turkkuri- turkisvaatettamo


3. Adolf Hitler

4. Hannibal Lecter

5. -

6. Barack Obama

7.

A) "Huomenna täytyy jostain hoitaa ripeästi valuuttaa. Apurahat juoksee nopeammin kun rokkari raahustaa."
B) "Ja kun sun nurinniskoin sai kirjailija Arttu, mä seinältä sut kiskoin, sä olit pelkkä narttu"
C) "Kuulin Karoliinan lähteneen, jätti tänne vaikeroimaan kotipiiakseen. Syytän sua Elisabeth Rehn, mun naiseni on kapiainen."
D) "Joka päivä seitsemältä töihin hän menee, hikipäässä perheellensä elatuksen hakee."
E) "On kampaajalla miesmallin hiuksia päiväkirjan välissä, se lattialta niitä kähveltää."
F) "Pakkasit meikit, ketjut ja vyöt, ja keskeneräiset kirjoitustyöt, ja ruotsinopettajan Visan."
G) "Turha rupee koutsille värjää, ettet imeny eilen märkää. Joka mestassa pimeitä bileitä, juodaan rahat perintötileiltä."
H) "Ja isä meni Ruotsiin, äiti lensi taivaaseen. Ja pappi sai taas kahvia juodakseen."
I) "Oi beibe mä rakastan sua kovasti, miksi ihmeessä isäsi on rovasti ."
J) "Minä haluan sinut tänne, missä poliisi on ystävämme."


8. Ohi

9. Ohi


10.
A) Professori
B) Sotilas
C) Vartija
D) Kirjanpitäjä
E) Opettaja

11. En hoksaa
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
1. Suomessa oli viime keväällä noin 330.000 työtöntä työnhakijaa. Paljonko niitä oli pahimmillaan 1990-luvun laman aikana: yli vai alle 500.000? (0,5p.)
Alle

2. Yhdistä ammattinimike ja työpaikka: (0,5p. / oikea)

Hiertäjä - paperitehdas
Kokeilija - sähköala
Konterfeijari - taidemaalaamo
Kuiskaaja - teatteri
Kuuntelija - puolustusvoimat
Mäskääjä - panimo
Nuuhkija - deodoranttilaboratorio
Syvävetäjä - teräsputkitehdas
Tasoittaja - rakennusliike
Turkkuri - turkisvaatettamo

3. Kenen CV:stä? (1p.)
- katutaidemaalari
- armeijan koulutusupseeri
- urkkija
- puoluejohtaja
- vanki
- diktaattori

Muuten olisin mennyt Hitlerillä, muttei kyllä ollut upseeri. Ei oikein hyviä idoita mutta Romanian Ceausescua veikkaan.

4. Ainakin Gene Hackmanin, Sean Conneryn ja Jeremy Ironsin kerrotaan kieltäytyneen roolista, jonka teki sitten lopulta Anthony Hopkins. Mistä tunnetusta leffahahmosta on kyse? (1p.)
Hannibal Lecter

5. Kuka tunnettu kirjailija tutustui haavoittuneisiin belgialaisiin sotamiehiin toimiessaan vapaaehtoisena sairaanhoitajana ensimmäisessä maailmansodassa ja ammensi heistä aineksia tunnettuun hahmoonsa? (1p.)
Varmaankin joku naiskirjailija. Agatha Christie tulee mieleen eli veikataan häntä.

6. Kenen CV:stä? (1p.)
- koripalloilija
- opettaja
- toimistopäällikkö
- suurlähettiläs
- YK:n erikoisedustaja
- presidentti
- erityislähettiläs ja neuvonantaja
Jos on kyse suomalaisesta henkilöstä, niin Ahtisaareen osuu ainakin koripallo, presidentti ja YK-hommat. Eli Martti Ahtisaari.

7. Täytä puuttuva sana lyriikasta sopivalla vaihtoehdolla: (1p. / oikea)

A) "Huomenna täytyy jostain hoitaa ripeästi valuuttaa. Apurahat juoksee nopeammin kun _JEESUS_ raahustaa."
B) "Ja kun sun nurinniskoin sai _ROKKARI_ Arttu, mä seinältä sut kiskoin, sä olit pelkkä narttu"
C) "Kuulin Karoliinan lähteneen, jätti tänne vaikeroimaan kotipiiakseen. Syytän sua Elisabeth Rehn, mun naiseni on __KAPIAINEN____ ."
D) "Joka päivä seitsemältä töihin hän menee, _SOSSUSTA_ perheellensä elatuksen hakee."
E) "On kampaajalla _KIHARIA_ hiuksia päiväkirjan välissä, se lattialta niitä kähveltää."
F) "Pakkasit meikit, ketjut ja vyöt, ja keskeneräiset kirjoitustyöt, ja _VARASTIT_ Visan."
G) "Turha rupee _KOUTSILLE__ värjää, ettet imeny eilen märkää. Joka mestassa pimeitä bileitä, juodaan rahat perintötileiltä."
H) "Ja isä meni Ruotsiin, äiti lensi taivaaseen. Ja __PAPPI__ sai taas kahvia juodakseen."
I) "Oi beibe mä rakastan sua kovasti, miksi ihmeessä isäsi on _ROVASTI__ ."
J) "Minä haluan sinut tänne, missä _POLIISI_ on ystävämme."

Etsi tästä taulukosta sopivat sanat (huom: 2/3 sanoista on ylimääräisiä)
AVOVANKILASSADIILERIGIGOLOHIKIPÄÄSSÄINSINÖÖRIN
JUTTUJASKERSANTTIKIRJAILIJA
MEITSILLEMIESMALLINMUSTASUKKAINENPRESIDENTIN
RUNOILIJARUOTSINOPETTAJANSEKSIPOMMI
TARPEEKSITUNNOLLISENAVEKSELITVELIÄITIPUOLESI

KUVATEHTÄVÄT (Katso kuvat liitteistä)

8. Minkä alan ammattilainen käyttää työssään seuraavia esineitä: (2p. / oikea)
A)
B)
C)
D) Jalkapallotuomari
E)

9. Tunnista henkilöt, joista sittemmin tuli tunnettuja: (2p. / oikea)
A) Eisenhower
B) Urho Kekkonen
C) Tarja Halonen
D)

10. Täytä puuttuva ammatti elokuvan nimestä: (1p. / oikea)
A) professor
B) presidentille
C) vartija
D)
E)

11. Mikä yhdistää kaikkia? (3p.)
Ei tietoa

EDIT: @Everton näkyykö nyt kaikki?
 
Viimeksi muokattu:

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ensivilkaisulla näytti helpolta mutta ei sitten ollutkaan...

1. Yli
2. Hiertäjä = teräsputkitehdas, Kokeilija = paperitehdas, Konterfeijari = taidemaalaamo, Kuiskaaja = Teatteri, Kuuntelija = puolustusvoimat, Mäskääjä = Panimo, Nuuhkija = Deodoranttilaboratorio, Syvävetäjä = sähköala, Tasoittaja = Rakennusliike, Turkkuri = Turkisvaatettamo
3. Stalin
4. Hannibal Lecter
5. ?
6. Martti Ahtisaari
7. A: Rokkari
- B: Kirjailija
C: Kapiainen
D: Tunnollisena
E: Kiharia
F: Äitipuolesi
G: Juttujas
H: Pappi
I: Rovasti
J: Poliisi
8: A: Kapelimestari B: Lääkäri C: Puutarhuri D: Tuomari E: ?
9: A: ? B: Kekkonen C: Tarja Halonen D: ?
10: A: Professori B: ? C: Vartija D: Tarkka-ampuja E: Opettaja
11: Pääsiäinen
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Laitatko @TAM vastauksesi uudestaan. Ainakaan minun selaimella tuo bugittaa jotenkin, enkä näe vastauksestasi kuin ensimmäiset rivit.

Johtuu ehkä siitä, että spoilerien sisällä on lainaustagitkin, eli ehkä toimii jos saat muokattua ne pois?

Iltaan asti vielä muillakin aikaa osallistua, eikös ainakin @cottonmouth jo vähän lupaillutkin lähteä mukaan skabaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös