Doug O'Brienin mietteitä luettavissa tuolta:
http://www.thetelegram.com/index.cfm?sid=45369&sc=83
Olisko joku mua paremman kielipään omaava henkilö niin ystävällinen ja laittaisi tähän tällä suomen kielellä, että mitä äijä juttelee. Noin pääpirteittäin siis, jotain tuosta itsekin ymmärrän. Kiitos.
Kesälomalaisella on aikaa, olkaa hyvä. Ihan kaikkea Doug ei näköjään vielä ole saanut täydellisesti selville, toivottavasti ei tule yllätyksenä. Kirjoitus- tai käännösvirheistä ei ole valitusoikeutta.
O’Brien suuntaa Suomeen, mutta ura on kaukana päätöksestä
Doug O’Brien toivoo maisemanvaihdoksella olevan positiivinen vaikutus hänen jääkiekkouralleen. 23-vuotias St. Johnista kotoisin oleva ja viimeiset kolme kautta AHL:ssä pelannut O’Brien on solminut yhden vuoden sopimuksen SM-liiga joukkue Rauman Lukon kanssa.
”Luulen että tämä on lyhytaikainen ratkaisu”, O’Brien sanoo päätöksestään siirtyä Lukkoon ja jatkaa että ”joidenkin mielestä tämä saattaa johtaa NHL seurojen kiinnostuksen hiipumiseen”, tähän O’Brien ei kuitenkaan itse usko. Jokaisella NHL seuralla on oma scouttinsa Euroopassa ja nämä etsivät jatkuvasti kykyjä myös sieltä, mutta NHL on yhä tavoitteeni.
O’Brien suuntaa Raumalle ensimmäisenä päivänä elokuuta ja sarja alkaa aikaisin syyskuussa. Tämä on kuukautta aiemmin mitä O’Brien on tottunut urallaan aiemmin, O’Brien ei kuitenkaan valita.
Minulle on kerrottu että Raumalla odottaa suhteellisen kova kuukauden mittainen harjoitusjakso ennen kauden alkua. ”Jakso on otettava sellaisena kun se tulee ja käytettävä omaksi eduksi ja pidettävä itsensä kunnossa”, sanoo kuusi jalkaa ja yhden tuuman mittainen ja 200 paunaa painava puolustaja, joka pelasi viisi NHL peliä Tampa Bayn paidassa kaudella 2005-2006.
O’Brien ei tiedä minkälaista roolia Lukko on hänelle kaavaillut, mutta perinteisesti Eurooppalaiset seurat palkkaavat vain pelaajia joiden uskovat antavan ison panoksen seuralle. O’Brien ei tunne seurakavereitaan mutta on totta kai tehnyt selvityksiä SM-liigasta.
”Sanoisin että sarja on AHL tasoa, peli on nopeaa mutta ei yhtä fyysistä kuin kotimaassani” O’Brien sanoo. Kaukalon koko on sama kuin NHL:ssä, joten tässä on yksi asia jossa ei tarvitse totutella uuteen. Sarjassa pelataan vain 50 peliä, myös tästä olen innoissani. Kaikki kertovat että Eurooppa on hieno paikka ja odotan innolla näkeväni myös tämän maanosan.
O’Brien ei odota suuria vaikeuksia uudessa ympäristössä eikä seurakavereihin tutustumisessa ja odottaakin aikaa Raumalla, melkein 40000 asukkaan kaupungissa Suomen länsirannikolla.
”En tiedä opinko sanaakaan suomen kieltä, mutta on kerrottu että täällä kaikki puhuvat myös englantia” sanoo O’Brien ja jatkaa että ”seurassa on yhteensä neljä pohjoisamerikkalaista hän mukaan lukien, joten kieli ei tule olemaan ongelma”.
Sopimus Suomeen tuli vaihtelevan kauden 2006-2007 jälkeen.
Viime kausi alkoi Tampan AHL farmissa Spingfield Falconsissa ennen siirtoa Anaheimiin helmikuussa 2007. Anaheim peluutti häntä AHL farmissa Portlandissa, jossa pelasi kauden loppuun. Kauden päätyttyä Anaheim ei kuitekaan tarjonnut toivotun laista jatkoa ja O’Brienista tuli rajoittamaton vapaa agentti.
O’Brienillä oli vahva ajatus että Anaheim ei ole hänen paikkansa ja sopi pelaavansa Suomessa jo ennen tuloaan vapaaksi agentiksi.
”Tämä ei ollut tavoitteeni, mutta niin vain kävi” sanoo O’Brien. ”Homma ei vain toiminut Anaheimin kanssa, jonka jälkeen tuli mahdollisuus siirtyä Suomeen ja päätin kokeilla” O’Brien jatkaa.
Vaikka O’Brien on kiinnostunut uudesta mahdollisuudesta urallaan, hän myöntää että pelaaminen Suomessa ei aiemmin ollut ajatuksissa uran jatkon suhteen. O’Brien nimettiin QMJHL ykköspuolustajaksi kaudella 2003-2004 ja kaksi kautta myöhemmin hän oli Tampan paidassa, joka varasi hänet kuudennella kierroksella 2003.
Lyhyestä Tampa jaksosta huolimatta Tampa päätti että O’Brien ei kuulu heidän suunnitelmiin ja kauppasi hänet Anaheimiin. Tästä siirrosta O’Brien oli ainakin osittain hyvillään.
”Olin yllättynyt, mutta samalla tyytyväinen, koska koin että Tampa ei ole oikea paikka minulle”, sanoo O’Brien ja jatkaa että myöskään Anaheim ei ole häntä varten. Tarvitaan vain lisää askeleita, O’Brien päättää.
Vaikka O’Brien voisi olla melko potentiaalinen myös NHL:ään ensi kaudeksi, kokee hän siirron Europpaan hyvänä asiana. Hän tulee pelaamaan seurassa joka todella haluaa juuri hänet ja jolla luultavasti suuret saappat hänen varalleen.
”En ole pettynyt mihinkään, tämä on ollut vain hiukan karkea tie mutta olen nauttinut joka hetkestä”, O’Brien lopettaa.