Dolby Digital??? huomio hifistit

  • 3 433
  • 24

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Huomenta kaikille!

Ajattelin tässä kesäloman pyörteissä uusia tuon kotiteatterini. Nykyinen kompakti Panasonic SC-PM08 täytyisi vaihtaa erilliseen vahvistimeen ja pyörittimeen...

Kysynkin, onko täällä asiantuntijoita kyseiseltä aihealueelta???

Olen tässä pitempään jo vertaillut eri vahvareita ja yksi asia ihmetyttää! 5.1 linjatulo!? Siis jos DVD soittimessa on 5.1 linjalähtö ja optinen digi-lähtö niin kummalla se ääni kannattaa viedä sinne vahvistimelle??? Optinen vaikuttaisi siistimmältä ja vaivattomammalta, mutta miksi vain kalliimissa soittimissa on 5.1 lähtö?

Kiitos etukäteen vastaajille!
 

catkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Jos vahvistimessasi on optinen tulo, et tarvitse 5.1 rca- lähtöjä
mihinkään. Optinen on huomattavasti siistimpi, piuhoja tulee
muutenkin aivan tarpeeksi. Ns. hc- jätkät haluavat kuitenkin
joskus välttämättä laittaa kaikki liitännät vähintään
ranteenpaksuisella nuoralla kiinni ja/tai käyttää esim. useampia
vahvistimia, jolloin linjalähdöille on käyttöä.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Fakta: Optisessa on paras äänenlaatu.

Ei niin fakta: 5.1 lähtö on käsittääkseni vain semmoisissa DVD-soittimissa joissa on itsessään DD tai DTS dekooderi --> maksaa enemmän.

edit: Vinkkivinkki: www.hifikrug.fi <--- HALVAT hinnat. Luotettava paikka. Takuut pelaa ym.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti V-man
Fakta: Optisessa on paras äänenlaatu.
Jos tuota faktaa laajennetaan nyt sen verran, että tarkoitat varmaan digitaalista siirtoa. Kyllä ne täsmälleen samat bitit siirtyvät koaksiaaliakin pitkin. Eniwei, siis dvd-soittimesta kannattaa siis ottaa signaali digitaalisena vahvistimeen joko optisella tai koaksiaalikaapelilla. Se on sitten makuasia, kumpaa haluaa käyttää.

expertti: Kun valitset vahvaria, kannattaa varmistaa, onko kaikille kajauttimille naparuuvikiinnitys. Pikaliittimien kanssa ährääminen ei ole mielekästä puuhaa, jos kamoja joutuu siirtelemään silloin tällöin. Dvd-soittimen kohdalla kannattaa ottaa huomioon mahdollinen aluekoodivapaus, mp3-toisto jne. Nykyään taitaa melkein kaikki soittimet jo toistaa cd-r:iäkin, mutta soittimien ominaisuuksia voi tsekata täältä .

LISÄYS: Sen verran unohdin mainita, että käsittääkseni DD-dekooderi on tarpeeton dvd-soittimessa, koska vahvareissa se on kuulemma yleensä laadukkaampi. Jommassa kummassa se kuitenkin pitää siis olla, mutta on turha maksaa sama asia kahteen kertaan. DTS-ääniä varten pitää varmaan molempien laitteiden tukea formaattia.
 
Viimeksi muokattu:

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Ossi
Jos tuota faktaa laajennetaan nyt sen verran, että tarkoitat varmaan digitaalista siirtoa. Kyllä ne täsmälleen samat bitit siirtyvät koaksiaaliakin pitkin. Eniwei, siis dvd-soittimesta kannattaa siis ottaa signaali digitaalisena vahvistimeen joko optisella tai koaksiaalikaapelilla. Se on sitten makuasia, kumpaa haluaa käyttää.

expertti: Kun valitset vahvaria, kannattaa varmistaa, onko kaikille kajauttimille naparuuvikiinnitys. Pikaliittimien kanssa ährääminen ei ole mielekästä puuhaa, jos kamoja joutuu siirtelemään silloin tällöin. Dvd-soittimen kohdalla kannattaa ottaa huomioon mahdollinen aluekoodivapaus, mp3-toisto jne. Nykyään taitaa melkein kaikki soittimet jo toistaa cd-r:iäkin, mutta soittimien ominaisuuksia voi tsekata täältä .

LISÄYS: Sen verran unohdin mainita, että käsittääkseni DD-dekooderi on tarpeeton dvd-soittimessa, koska vahvareissa se on kuulemma yleensä laadukkaampi. Jommassa kummassa se kuitenkin pitää siis olla, mutta on turha maksaa sama asia kahteen kertaan. DTS-ääniä varten pitää varmaan molempien laitteiden tukea formaattia.

Optinen on silti paras. Erot ovat kuitenkin niin pieniä (koaksiaaliin verrattuna), että ei niitä edes kuule, vaan ne selviävät jollain erityisillä testilaitteilla. Eipä tuo kovinkaan väärin ole sanoa että opt. ja koak. ovat yhtä hyviä, mutta pilkkua kun nu..uhkitaan niin sitten nuuhkitaan :)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti V-man
Optinen on silti paras. Erot ovat kuitenkin niin pieniä (koaksiaaliin verrattuna), että ei niitä edes kuule, vaan ne selviävät jollain erityisillä testilaitteilla. Eipä tuo kovinkaan väärin ole sanoa että opt. ja koak. ovat yhtä hyviä, mutta pilkkua kun nu..uhkitaan niin sitten nuuhkitaan :)
Digitaalinen signaali on digitaalinen signaali. Tuleeko optista kaapelia pitkin parempia bittejä vai mistä se ero tulee? D/A-muuntimestako? No, ei aloiteta mitään juupas/eipäs-leikkiä ;)

Paljon hauskempaa olisi vääntää esim. DD vs. DTS. Itsellä on pari levyä, joissa on molemmat äänet. Vois joku kerta järjestää sokkotestin ja toistaa sen vielä tarvittaessa.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Ossi
Digitaalinen signaali on digitaalinen signaali. Tuleeko optista kaapelia pitkin parempia bittejä vai mistä se ero tulee? D/A-muuntimestako?

En minä oikeasti tiedä. Näin minulle on vain sanottu kun olen asiasta kysellyt. Minä nyt olen sellainen hifisti, että hyvä että kuulen 5.1:n ja monon eron. :p

DD:n ja DTS:n välisistä eroista tietojen kaivamisen lopetin kun luin hifistä, että edes heidän testiryhmänsä ei pystynyt erottamaan DD ja DTS ääniraitoja toisistaan jos he eivät voineet verrata niitä keskenään. Kummallakin ikkunat värisee ja naapureita ketuttaa. :cool:
 

J.Pursey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NyR, Chelsea
opti vai coax ?

Opti vai coax ? Olen testaillut molempia, enkä ihmiskorvalla ole eroa huomannut. Optin etu on tuo täällä mainittu piuhojen helppokäyttöisyys.

Aivan sama on ton DD:n ja DTS:n erot, ei ainakaan meikäläisen korva löydä eroja niistä, vaikka kuinka hakis !
 

kookoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti V-man

edit: Vinkkivinkki: www.hifikrug.fi <--- HALVAT hinnat. Luotettava paikka. Takuut pelaa ym.

hmm, tässä threadissä kyllä haukutaan kyseistä puljua?!?

Mutta hyvä että joillakin on hyviä kokemuksia sieltä koska just tänään kävin hakemassa Yamaha RX-V 430RDS:n sieltä :D
Oli niin halpa hinta verratuna muihin liikkeisiin ettei voinut muuta kuin ostaa sieltä :)
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti kookoo


hmm, tässä threadissä kyllä haukutaan kyseistä puljua?!?

Mutta hyvä että joillakin on hyviä kokemuksia sieltä koska just tänään kävin hakemassa Yamaha RX-V 430RDS:n sieltä :D
Oli niin halpa hinta verratuna muihin liikkeisiin ettei voinut muuta kuin ostaa sieltä :)

Eihän tuolla ollut kellään mitään kokemuksia kuin yhdellä joka ei ollut saanut korjautettua laitettaan ilmaiseksi takuun jo umpeuduttua ja yksi jonka toimitusaika oli venynyt. Ei mitään sen kummempia ongelmia. Käsittääkseni suuri osa jälleenmyyjistä tilaa laitteet tuolta hifikrugista, joten jos tuolla on ongelmia (muka) takuiden kanssa, niin sitten niitä on kyllä muuallakin. Kavereiden kanssa ollaan tilattu kaikki kamat aina tuolta ja hyvin on homma pelannut. Omien kokemuksieni pohjalta en voi kun kehua ja suositella kyseistä paikkaa. Suomenkielisiä käyttöohjeita sieltä ei tosiaan muistaakseni saa, mutta en minä kyllä niillä mitään tekisikään. Useimmiten ne on suomennettu ihan päin P:tä. Minunkin Finluxin DVD:n "suomenkielinen" ohjekirja on varmaan jonkun Virolaisen tekemä.

edit: Niin se vielä että onneksi olkoon! Ostit juuri loistavan vahvistimen. Minulla on 420:nen. Arvaa mistä ostettu? :rolleyes:

Mitä eroa tuossa 430:sessä on 420:seen verrattuna?
 

kookoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti V-man

Eihän tuolla ollut kellään mitään kokemuksia kuin yhdellä joka ei ollut saanut korjautettua laitettaan ilmaiseksi takuun jo umpeuduttua ja yksi jonka toimitusaika oli venynyt. Ei mitään sen kummempia ongelmia. Käsittääkseni suuri osa jälleenmyyjistä tilaa laitteet tuolta hifikrugista, joten jos tuolla on ongelmia (muka) takuiden kanssa, niin sitten niitä on kyllä muuallakin. Kavereiden kanssa ollaan tilattu kaikki kamat aina tuolta ja hyvin on homma pelannut. Omien kokemuksieni pohjalta en voi kun kehua ja suositella kyseistä paikkaa. Suomenkielisiä käyttöohjeita sieltä ei tosiaan muistaakseni saa, mutta en minä kyllä niillä mitään tekisikään. Useimmiten ne on suomennettu ihan päin P:tä. Minunkin Finluxin DVD:n "suomenkielinen" ohjekirja on varmaan jonkun Virolaisen tekemä.

Niin no, enhän minäkään jättänyt ostamatta tuon keskustelun pohjalta.
Eli hyvä jos homma toimii. :)

Viestin lähetti V-man

edit: Niin se vielä että onneksi olkoon! Ostit juuri loistavan vahvistimen. Minulla on 420:nen. Arvaa mistä ostettu? :rolleyes:

Mitä eroa tuossa 430:sessä on 420:seen verrattuna?

Kiitos, toivottavasti on hyvä ostos :)
Tässä odottelen että pääsis töistä kotiin testailemaan!

Suurin ero kait on että 430:ssa on Dolby Prologic II.
Täällä on aihetta käsitelty enemmän.
 

WiLkKu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche, Jokerit
Kannattaa tutustua traban foorumiin ja siellä myös käyttää sitä searchia, ettei turhaan kysele vanhoja asioita, ja osoite on siis tuo http://trabant.dna.fi

Esim. vahvistinta tilatessa kannattaa ottaa huomioon myös Saksasta tilaaminen, tulee paljon halvemmaksi. Tässä yksi suosituimmista, ellei suosituin liike: www.mediacheckpoint.com
 

kookoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti WiLkKu
Kannattaa tutustua traban foorumiin ja siellä myös käyttää sitä searchia, ettei turhaan kysele vanhoja asioita, ja osoite on siis tuo http://trabant.dna.fi

Esim. vahvistinta tilatessa kannattaa ottaa huomioon myös Saksasta tilaaminen, tulee paljon halvemmaksi. Tässä yksi suosituimmista, ellei suosituin liike: www.mediacheckpoint.com

trabanhan nuo minun antamat linkit osoittaa :)

Taitaa tuo saksasta tilamisen hinnanero olla suurempi noissa kalliimissa vehkeissä! Esim tuo Yamahan RX-V 430 jonka ostin maksaa mediacheckpointissa 277 euroa ja eikö siihen tule vielä 50 euron (???) toimituskulut päälle. Mikä tekee 327 euroa, kun taas hifikrugista sama vempele maksaa 340 euroa. Niin ei tuo ainakaan ole paljon halvempi.
Tosin en ole varma tuosta 50 euron toimitus kulusta!
 

WiLkKu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche, Jokerit
Viestin lähetti kookoo


trabanhan nuo minun antamat linkit osoittaa :)

Taitaa tuo saksasta tilamisen hinnanero olla suurempi noissa kalliimissa vehkeissä! Esim tuo Yamahan RX-V 430 jonka ostin maksaa mediacheckpointissa 277 euroa ja eikö siihen tule vielä 50 euron (???) toimituskulut päälle. Mikä tekee 327 euroa, kun taas hifikrugista sama vempele maksaa 340 euroa. Niin ei tuo ainakaan ole paljon halvempi.
Tosin en ole varma tuosta 50 euron toimitus kulusta!

Juu huomasin, että nuo sun linkit oli trabaan, siksi laitoinkin linkin ihan pääsivulle :)

Tuosta mediacheckpointista sen verran, että ihan tuossa halvimmassa hintaluokassa - mihinkä tuo Yammun RX-V430 myös kuuluu - hintaerot eivät ole kovin isoja, mutta se kannattaa ottaa huomioon, että Hifikrug ostaa myös laitteensa suoraan saksasta eli periaatteessa ei ole järkevää maksaa Hifikrugille välikätenä.

Mediacheckpointissa on tällähetkellä erikoistarjouksessa Sony DB-870QS vahvistin hintaan 375e sis toimituskulut, eli käsittämättömän halvalla kun suomessa esim Gigantissa samasta vahvistimesta saa pulittaa 695e :o

Sonyistä vielä sen verran, että Sonyllä on koko maailman kattava takuu, eli vaikka ostat laitteen saksasta niin voit ja saat huollattaa sitä suomessa jos tarve vaatii. Muilla valmistajalla tätä mahdollisuutta ei tietääkseni ole.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti V-man

Suomenkielisiä käyttöohjeita sieltä ei tosiaan muistaakseni saa, mutta en minä kyllä niillä mitään tekisikään. Useimmiten ne on suomennettu ihan päin P:tä. Minunkin Finluxin DVD:n "suomenkielinen" ohjekirja on varmaan jonkun Virolaisen tekemä.

Mutta silti taitaa olla jonkilainen laki, jonka mukaan Suomessa myytävissä laitteissa tulee olla suomenkielinen ohje mukana. Toisaalta tämähän voi olla syy "hyvään alennukseen".

Että silleen...
 

Pluto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Ossi
Digitaalinen signaali on digitaalinen signaali. Tuleeko optista kaapelia pitkin parempia bittejä vai mistä se ero tulee? D/A-muuntimestako? No, ei aloiteta mitään juupas/eipäs-leikkiä ;)


Kyllä optinenkaapeli on parempi kuin koksikaapeli. Optisessakaapelisssa informaatio kulkee valokuidussa, joka on immuuni sähkömagneettisillehäiriöille ja siinä on vähemmän vaimennusta. Koksissa informaatio kulkee perinteisellä tavalla kuparijohdinta pitkin ja siinä on foliosuoja ympärillä sähkömagneettistenhäiriöiden minimoimiseksi.

Miten paljon tästä on korvalla kuultavissa onkin sitten toinen juttu, mutta optinenkaapeli on kiistatta parempi. Tässä uskossa ainakin minä olen.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ok, lopetetaan spekulointi sekundäärisillä argumenteilla (mielilauseeni) :D

Tuolla on kaikki oleellinen, mitä harrastajan tarvitsee tietää. High-endistit riidelkööt lisää. Oikeasti, siis ihan oikeasti, optinen kaapeli on ylivertainen vasta sitten, kun etäisyydet kasvavat reippaasti. Kotiteatterietäisyyksillä ei vaimennuksilla ole mitään merkitystä. Enkä jaksa myöskään uskoa, että kotoa löytyy sellaisia häiriölähteitä, jotka jaksavat häiritä hyvin tehtyä (=suojattua) koksia.

Korva on muuten kummallinen vekotin. Itse huomasin laitteistoni bassotoiston puutteet vasta sitten, kun kuuntelin kaverin (kalliimpia) laitteita :D Subbari on ystävä.

Nuo edessäni olevat vehkeet riittävät minulle aivan mainiosti. Paitsi että etukaiuttimet voisi uusia. Ja telkkarinkin voisi päivittää ja...
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
kiitoosh

Kiitos ensinnä kaikille vastaajille!

Olen nyt vahvasti päätymässä Yamaha RX-620RDS vahvistimeen ja johonkin halpaan pyörittimeen.

Teho/monikanavateho oli tässä vahvarissa paremmin balanssissa kuin esim Sonyn vahvistimissa. Toinen vaihtoehto oli Harman Kardon, mutta phono liitin käänsi kupin lopullisesti Yammulle!

Noista soittimista vielä. Paikallisessa marketissa olisi autostereo puolelta paremmin tunnetun Sansui -merkin DVD-soitin hintaan 168€! DVD/VCD/CD/CD-R/CD-RW/MP3 -toisto, ntsc muunto, optinen lähtö ja S-VHS lähtö scarttien lisäksi... Tästä löytyy mielestäni kaikki tarpeellinen siihen saakka kun hommaa tallentavan DVD:n.

Nyt vaan kaiutinpolitiikkaa miettimään :rolleyes:
 

WiLkKu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche, Jokerit
Re: kiitoosh

Viestin lähetti expertti
Kiitos ensinnä kaikille vastaajille!

Olen nyt vahvasti päätymässä Yamaha RX-620RDS vahvistimeen ja johonkin halpaan pyörittimeen.

Teho/monikanavateho oli tässä vahvarissa paremmin balanssissa kuin esim Sonyn vahvistimissa. Toinen vaihtoehto oli Harman Kardon, mutta phono liitin käänsi kupin lopullisesti Yammulle!

Noista soittimista vielä. Paikallisessa marketissa olisi autostereo puolelta paremmin tunnetun Sansui -merkin DVD-soitin hintaan 168€! DVD/VCD/CD/CD-R/CD-RW/MP3 -toisto, ntsc muunto, optinen lähtö ja S-VHS lähtö scarttien lisäksi... Tästä löytyy mielestäni kaikki tarpeellinen siihen saakka kun hommaa tallentavan DVD:n.

Nyt vaan kaiutinpolitiikkaa miettimään :rolleyes:

Kannattaisi vahvistimeksi harkita myös samassa hintaluokassa olevaa, suosittua Denon AVR-1802 vaffia. Etua tuohon Yammuun verrattuna on mm. suurempi monikanavateho ja Pro Logic 2.

Dvd-soittimeksi kannattaisi harkita jotain parempaa, nuo halpahallisoittimet ovat juuri sitä mitä tuolla hinnalla voi odottaa. Jos halpa devutin pitää ostaa niin esim Philips DVD-622, kätevästi aluevapaaksikin esim OFA Topline 8 kaukosäätimellä.

Kaiuttimista sen verran, että esim 5kpl Chorus Compact 662 on halvassa hintaluokassa erittäin hyvä, ellei paras vaihtoehto. Choruksia myy/edustaa Hifitalo, www.hifitalo.fi
Jos työkalut pysyy kädessä niin kannattaa harkita rakennussarjan ostamista, esim AW-10coax, kyseessä on siis sama kaiutin kuin valmiina saatava Chorus Mondo 77.
 

#69

Jäsen
Re: Re: kiitoosh

Viestin lähetti WiLkKu



Kaiuttimista sen verran, että esim 5kpl Chorus Compact 662 on halvassa hintaluokassa erittäin hyvä, ellei paras vaihtoehto.

Itsellä ollut vajaan kuukauden 5 kappaleen setti Chorusin compacteja ja tyytyväinen olen ollut. Suosittelen ehdottomasti. Subbari on tietysti melkein välttämätön jos haluaa niitä matalampia ääniä kehiin.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
kaiuttimista vielä

Nyt sitten totesin että rahat eivät nyt juuri riitä mihinkään hyvään kaiutin hankintaan ,joten kysyisin seuraavaa:

Mulla on kolme kappaletta Sony DAV-S300 sarjan sateliitti kaiuttimia. Tiedän että ne on aika perseestä, mutta kuitenkin.
Ongelma on se että ajattelin käyttää niitä tilapäisinä keski- ja takakaiuttimina, mutta ne ovat 3 ohmin kaiuttimet ja vahvistimesta on valittavana 4/8ohmia??? Voinko siis käyttää näitä turvallisesti ko kanavissa, kun kuitenkin käytän korkeintaan 20% vahvistimen tehosta. Vai rikkooko tämä kaiuttimet?

kiitos vastauksista!
 

Bulvaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Subbarikotelo

Tarkoitus olisi väsätä vanhaan obelix:iin subbarikotelo. Etsiskelin (ja löysinkin) kaikenlaisia laskukaavoja, joilla lasketaan kotelon koko litroissa. Nyt vaan on niin, että ko laskukaavat ja ohjelmat kyselivät poikkeuksetta joitain parametreja joita ei mistään saanut selville. Tarkoitus ei ole saada aikaan mitään 100% täydellistä Hifistin unelmaa, vaan edes jokseenkin toimiva kotelo. Vahvarina on DLS CA20 josta sillattuna irtoaa 170W. Subbarin kaiuttimena on Hertz Energy ES250, eli 10" ämyri. Osaako joku ystävällinen taho kertoa osviittaa sopivan kotelon koosta?
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Itselläni suht sama vahvistinteho ja 10" subi. Mulla on kotelona 22mm koivuvanerista tehty 35 litran suljettu laatikko. Toistaa erinomaisesti kyllä sekä nopeeta tuplabasaarikomppia ja myös mataliakin taajuuksia.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Tämä ei suorastaan nyt liity Dolby Digitaliin, mutta joku vähän enempi hifistelyyn perehtynyt voinee auttaa.

Eli siis, pitäisi ostaa makuuhuoneeseen tietokoneeseen liitettävät kaiuttimet. Tarkoitus on, että niitä käytetään lähinnä musiikin kuuntelussa kaikkea muuta näperrellessä. Musiikki-DVD:t töllötän pääasiassa olohuoneen puolella, joten ihan CD:n kuunteluun tulisivat nämä tällä erää haussa olevat pöntöt. Katselin tuossa Koneboxin verkkokaupasta seuraavia paria vaihtoehtoa, eli Logitech Z-10 ja Logitech Z520.

Onko kellään kokemuksia noista malleista? Hintaluokka on joka tapauksessa jotain 80-100e välillä mitä olen valmis panostamaan, koska nuo tulevat nimenomaan toissijaiseksi vaihtoehtoksi talouden musiikinkuuntelussa. Vai olisiko kellään heittää jotain mahdollista muuta vaihtoehtoa, en ole juuri muita liikkeitä jaksanut selata läpi sen kummemmin.

Ja mites nuo palvelee siinä tapauksessa, jos joku päivä haluankin ostaa rinnalle erikseen vielä subbarit sun muut vermeet, mikäli innostun jotain erillistä blu-ray-härpäkettä hankkimaan tuohon tietokoneen persiiseen kiinni?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös