Digiboksit

  • 473 521
  • 2 151

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
oldcoach kirjoitti:
Olen perheineni kohta muuttamassa uuteen asuntoon ja samalla voisi siirtyä 80-luvulta nykyiseen digiaikaan. Telkkari on vielä vanha 26-tuumainen kuvaputkiversio, mutta taulutelkkari olisi tarkoitus tämän vuoden puolella myös hankkia. Olen auttamattomasti pihalla nykyajan vempaimista ja kaikenmaailman HDTV- yms. lyhenteistä.

Auttakaas nyt miestä mäessä, mitä mun pitää ottaa huomioon kun suuntaan kohti kauppaa? Sellainen pieni tarkistuslista, etten osta juuri sitä digiboxia, josta myyjä yrittää päästä kaikkein mieluiten eroon. Mulle tärkeitä pointteja on helppokäyttöisyys, hyvä kuvan laatu ja edullisuus. Tallennusmahdollisuus olisi myös suotavaa, muttei pakollista. Taloyhtiöön tulee lautasen kautta kuva.

Olisin todella kiitollinen vinkeistä.
Tallentavista bokseista en osaa sanoa, mutta telkkareista sen verran, että HD Ready -tarra ei vielä kerro mitään. Itse asiassa varmaan yksikään, ainakaan siedettävän hintainen, tv ei vielä edes kykene aidon HD-kuvan edellyttämään resoluutioon.

Tässä ne resoluutiot:

* 720p - 1280x720 pikseliä, progressiivinen, 50 tai 25 kokokuvaa sekunnissa.
* 1080i - 1920x1080 pikseliä, lomitettu, 50 puolikuvaa sekunnissa.
* 1080p - 1920x1080 pikseliä, progressiivinen.

Itse asiassa tuohon heikoimpaan kykeneviä telkkuja taitaa tosin löytyä. Toki sekin pieksee nykyisen kuvan 10-0.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tallentava digiboxi vai DVD?

Sekä digiboxi että dvd-soitin on ostoslistalla. Yksinkertainen kysymykseni on, onko mitään syytä ostaa mieluummin tallentava digiboxi kuin tallentava (kovalevyllinen) dvd? Ilman parempaa tietoa olisin ostamassa mieluummin kovalevyllistä dvd:tä, koska kalliin digiboxin ostaminen voi tulla uudestaan eteen mikäli sattuu muuttamaan kaapelitalouteen.

Eli:
1. Kovalevyllinen dvd-soitin + perusboxi (esim. Handan DVBT5000)
vai
2. Tallentava boxi + perus dvd-soitin?

Tarkoituksena ostaa myös melko edullinen kotiteatterisetti, mahdollisesti samassa paketissa dvd-soittimen kanssa, mutta tällä ei liene vaikutusta asiaan.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Jermu kirjoitti:
Sekä digiboxi että dvd-soitin on ostoslistalla. Yksinkertainen kysymykseni on, onko mitään syytä ostaa mieluummin tallentava digiboxi kuin tallentava (kovalevyllinen) dvd? Ilman parempaa tietoa olisin ostamassa mieluummin kovalevyllistä dvd:tä, koska kalliin digiboxin ostaminen voi tulla uudestaan eteen mikäli sattuu muuttamaan kaapelitalouteen.

Eli:
1. Kovalevyllinen dvd-soitin + perusboxi (esim. Handan DVBT5000)
vai
2. Tallentava boxi + perus dvd-soitin?

Tarkoituksena ostaa myös melko edullinen kotiteatterisetti, mahdollisesti samassa paketissa dvd-soittimen kanssa, mutta tällä ei liene vaikutusta asiaan.

Itsellä kokemusta vain tallentavasta boksista, mutta kaikki kokemukset hyviä. Tallentaminen ja sen ajastaminen on todella helppoa ja yksinkertaista samoin kuin tallennetun kuva toistaminen. Paha ottaa muuten kantaa kun ei tallentavista dvd-soittimista ole kokemusta ollenkaan, mutta itsellä ainakin tuo vaihtoehto 2 on toiminut oikein hyvin.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jermu kirjoitti:
Sekä digiboxi että dvd-soitin on ostoslistalla. Yksinkertainen kysymykseni on, onko mitään syytä ostaa mieluummin tallentava digiboxi kuin tallentava (kovalevyllinen) dvd? Ilman parempaa tietoa olisin ostamassa mieluummin kovalevyllistä dvd:tä, koska kalliin digiboxin ostaminen voi tulla uudestaan eteen mikäli sattuu muuttamaan kaapelitalouteen.

Eli:
1. Kovalevyllinen dvd-soitin + perusboxi (esim. Handan DVBT5000)
vai
2. Tallentava boxi + perus dvd-soitin?

Tarkoituksena ostaa myös melko edullinen kotiteatterisetti, mahdollisesti samassa paketissa dvd-soittimen kanssa, mutta tällä ei liene vaikutusta asiaan.

Vaihtoehto 3. Osta kovalevyllinen digiboksi + tallentava DVD-soitin.

Itse en ostaisi kovalevyllistä DVD-soitinta, koska niissä on analoginenviritin. Ja analogisten lähetyksien pitäisi loppua syksyllä 2007.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Digiboksissa on huomattavasti parempi kuva tallennuksissa, laatu ei putoa ~yhtään suoraan lähetykseen verrattuna. DVD-soittimella putoaa. Mutta ei se estä sitä, etteikö voisi ostaa kovalevyllistä DVD-soitinta. Tosin jos budjetti on rajallinen, tinkisin juuri DVD-soittimen kovalevystä. Itselläni on molemmissa kovalevy ja olen erittäin tyytyväinen ratkaisuun. Ne harvat ohjelmat, mitä tallennan ajansiirtomielessä, osuvat useasti päällekkäin. Periaatteessa tulisin toimeen digiboksin kahden virittimen yhtäaikaisten tallennusten kanssa, mutta salattujen kanavien kohdalla varmuus ei ole 100% luokkaa tallennuksissa. Varsinkin, jos surffailee vielä kanavia samaan aikaan. Siksi toinen itsenäiseen tallennukseen pystyvä laite on hyvä olla olemassa.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pluto kirjoitti:
Telkkarissani on kyllä komponenttiliitäntä, mutta en ole vielä päässyt niin pitkälle millä kaapelilla aijon sen kytkeä. Oletko sitä mieltä, että komponentti on merkittävästi parempi kuin RGB-scart?
Ei ole itselläni mahdollisuutta tuota testata. Olen kyllä seurannut DVDPlazalla keskustelua ja toiset sanovat komponenttikuvaa värikylläisemmäksi, toiset taas moittivat haaleudesta. Itselläni tuo boksi on liitetty kuvaputkitöllöön ihan scartilla ja RGB boksista valittuna. Kuva on kyllä silläkin todella hieno, ettei tuohon "hifistelyyn" nyt varsinaisesti mitään syytä ole. Mutta joillakin näytöillä/laiteyhdistelmillä voi olla isojakin eroja eri signaalien laatujen kanssa. Ei siis välttämätöntä, mutta testimielessä voi kokeilla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jomppa kirjoitti:
Itse en ostaisi kovalevyllistä DVD-soitinta, koska niissä on analoginenviritin. Ja analogisten lähetyksien pitäisi loppua syksyllä 2007.
Mikset laittaisi sitä DVD-soitinta sen digiboksin perään ja siitä telkkariin? Eihän telkkareissakaan ole yleensä kuin analoginen viritin. Siksihän niitä bokseja juuri nyt ostellaankin.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ossi kirjoitti:
Mikset laittaisi sitä DVD-soitinta sen digiboksin perään ja siitä telkkariin? Eihän telkkareissakaan ole yleensä kuin analoginen viritin. Siksihän niitä bokseja juuri nyt ostellaankin.

Tiedän, että noin se toimii. Pointtina olikin, että kannattaa ennemmin panostaa siihen kovalevylliseen dikiboksiin. Ja vaihtoehdoissa ei ollut tuota vaihtoehtoa 3.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Paikallinen korjaaja ei ainakaan suositellut kalliin DVD laitteen ostamista koska kuulemma DVD formaattikin on jo pian jäämässä vanhaksi ja Japanista on kuulemma jo pian tulossa DVDllekin korvaava formaatti.
Eli,jos tässä on totuuden perää niin itse kallistuisin tuon digiboxin suuntaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
karhu kirjoitti:
Paikallinen korjaaja ei ainakaan suositellut kalliin DVD laitteen ostamista koska kuulemma DVD formaattikin on jo pian jäämässä vanhaksi ja Japanista on kuulemma jo pian tulossa DVDllekin korvaava formaatti.
Eli,jos tässä on totuuden perää niin itse kallistuisin tuon digiboxin suuntaan.
No mutta tuohan on ihan vain käyttötarkoituksesta kiinni. Jos käyttää DVD:n kovalevyä ajansiirtoon, eikä juuri ollenkaan keräile leffoja, on melkein sama, millä katsoo. Mutta jos omistaa mittavan leffakokoelman, on ihan perusteltua satsata kunnon laitteeseen. Ei se murros sitäpaitsi hetkessä tapahdu. DVD on kuitenkin formaattina riittävän hyvä leffakäyttöön. Ja kun murroskausi alkaa, voi ihan hyvin käyttää hyväkseen poistuvan (?) tekniikan hintaeroosiota. Uuden tekniikan tarjonnassa on alkuvaiheessa taatusti rutkaa ilmaa hinnoissa. Jos laitteen elinkaari on 5-10 vuotta ja murros kestää 3-5 vuotta, voi ihan itse laskea, mikä kannattaa. Odottamalla aina "pari kuukautta" ei saa kuin brosyyrejä hyllyyn.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Ossi kirjoitti:
No mutta tuohan on ihan vain käyttötarkoituksesta kiinni. Jos käyttää DVD:n kovalevyä ajansiirtoon, eikä juuri ollenkaan keräile leffoja, on melkein sama, millä katsoo. Mutta jos omistaa mittavan leffakokoelman, on ihan perusteltua satsata kunnon laitteeseen. Ei se murros sitäpaitsi hetkessä tapahdu. DVD on kuitenkin formaattina riittävän hyvä leffakäyttöön. Ja kun murroskausi alkaa, voi ihan hyvin käyttää hyväkseen poistuvan (?) tekniikan hintaeroosiota. Uuden tekniikan tarjonnassa on alkuvaiheessa taatusti rutkaa ilmaa hinnoissa. Jos laitteen elinkaari on 5-10 vuotta ja murros kestää 3-5 vuotta, voi ihan itse laskea, mikä kannattaa. Odottamalla aina "pari kuukautta" ei saa kuin brosyyrejä hyllyyn.



Täysin totta on tuo.Haluisin vain tuoda jonkinnäköisen "ammattilaisen" mielipiteen keskusteluun,kun täällä ihmiset punnitsivat vaihtoehtoja.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Pluto kirjoitti:
Telkkarissani on kyllä komponenttiliitäntä, mutta en ole vielä päässyt niin pitkälle millä kaapelilla aijon sen kytkeä. Oletko sitä mieltä, että komponentti on merkittävästi parempi kuin RGB-scart?

Itse lueskelin jossain vaiheessa dvdplazan juttuja ja mulle ainakin jäi sellainen kuva, että periaatteessa jotain eroa on löydettävissä jompaankumpaan suuntaan (en muista mitenpäin ne meni), mutta tavan tallaajalle on aivan sama mitä liitäntöjä käyttää. Erot ovat siis niin pieniä, että ei niitä kunnon hifistikään kyttäämättä erota. Tällainen kuva minulle siis asiasta jäi, mutta mitään parempaa tietoa ei ole. Dvdplazasta varmasti löytyy tietoa ja kokeilemalla voi todeta asian itse.
 

Jokke

Jäsen
Itsellä nyt muutaman viikon ollut Toppyn Masterpiece käytössä. Aivan loistava laite, voin suositella muillekkin.

TAPeja en ole vielä testaillut. Helppokäyttöinen laite ainakin on.

Itsellä oli aluksi komponentilla tuo kytkettynä telkkariin, mutta siitä ei mennyt txt-tv läpi joten siirryin RGB-scarttiin. Kyllä siitä joku timanttisilmä varmaan eron löytää kuvasta, mutta itse en kyllä huomaa.
 

PeZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
PeZu kirjoitti:
Nyt on tullu Topfieldiltä joku uusi malli noista perus boxeista. Tarkemmin malli on Topfield TF-6000CoC. Onko jollain tuosta jotain kokemusta? Juuri tuo kaapeli-malli on se mun vaihtoehto.

Edit. Vähän lisäystä

Tänään lähden tuota TF-6000CoC boxia hakemaan Kodin1stä jos sitä siellä vielä on hyllyssä. Pari kolme tuntia on aikaa kertoa miksi tätä boxia ei kannata ostaa tai mitä huonoja puolia tuossa on ilmennyt!

Tulee olemaan itselleni eka boxi ja noi perus jutut riittää näin aluksi ihan hyvin. Katotaan 1.5 vuoden päästä sitten uudestaan kun analogialähetykset loppuu onko tarvetta hankkia kovalevyllinen malli.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
PeZu kirjoitti:
Tänään lähden tuota TF-6000CoC boxia hakemaan Kodin1stä jos sitä siellä vielä on hyllyssä. Pari kolme tuntia on aikaa kertoa miksi tätä boxia ei kannata ostaa tai mitä huonoja puolia tuossa on ilmennyt!
Todella hyvä perusboksi. Yksi tärkeä seikka pitää tietää: Erä näistä bokseista on ilman firmistä, siis ennenkuin menet myymälästä pyydä että laite kytketään kiinni että saat varmistettua että kone käynnistyy.

Riittää että virtapiuha kytketään ja virrat koneeseen. Jos näyttöön tulee "inst" (muistaakseni) kaikki on OK, jos taas tulee teksti "E-02" pyydä toista boksia! Onnea matkaan!
Jokke kirjoitti:
Itsellä oli aluksi komponentilla tuo kytkettynä telkkariin, mutta siitä ei mennyt txt-tv läpi joten siirryin RGB-scarttiin. Kyllä siitä joku timanttisilmä varmaan eron löytää kuvasta, mutta itse en kyllä huomaa.
Ehkä mittalaitteilla saadaan eroa, mutta silmin ei taatusti näy eroa. Itsellänikin sama boksi ja olen todella tyytyväinen. Ainoa TAP mitä olen kokeillut on Photo manager, siihen en ollut oikein tyytyväinen. Digikameralla otetut kuvat olivat kamerakännykkä-laatua. Toivottavasti tulee parempia TAPpeja.
 

PeZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
fastasashark kirjoitti:
Todella hyvä perusboksi. Yksi tärkeä seikka pitää tietää: Erä näistä bokseista on ilman firmistä, siis ennenkuin menet myymälästä pyydä että laite kytketään kiinni että saat varmistettua että kone käynnistyy.

Mitäs tää firm tarkottaa suomeksi? Ihan pihalla näistä digisysteemeistä :)
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
PeZu kirjoitti:
Mitäs tää firm tarkottaa suomeksi? Ihan pihalla näistä digisysteemeistä :)
Siis käyttöjärjestelmä. Bokseja on tullut suomeen ilman käyttistä. Aivan vastaavasti kun tietokoneessa ei olisi esim. Windowsia.

EDIT: Itse boksissa ei ole fyysistä vikaa, vaan siihen pitää ladata firmware että se lähtee käyntiin.
 

Wolves

Jäsen
Noniin, olen hankkimassa digiboksia, mutta en tavoittanut isännöitsijää tänään (Liekö krapulassa vai muuten vaan poissa).


Ajattelin isännöitsijältä tiedustella, näin ihan varmuuden vuoksi, että talossamme on digivalmius jne.

Noh, sen verran sain selville, että talossamme on digivalmius, mutta kukaan ei osannut sanoa pitääkö tässä hankkia kaapeli vai antenniboksi.

Sen verran järkeilin, että koska (kerros)talossamme ei näy kuin Ylen 1 ja 2, Maikkarin ja nelosen lisäksi Eesti-Tv ja joku ruotsinkielinen kanava päättelin, että hankintalistalle kannattaa lisätä antenniboksi.

Onko tuossa ajattelumallissa mitään järkeä?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
SaiPa2000 kirjoitti:
Sen verran järkeilin, että koska (kerros)talossamme ei näy kuin Ylen 1 ja 2, Maikkarin ja nelosen lisäksi Eesti-Tv ja joku ruotsinkielinen kanava päättelin, että hankintalistalle kannattaa lisätä antenniboksi.
Tässä tapauksessa on varmastikin kyse T-boksista.
 

Wolves

Jäsen
fastasashark kirjoitti:
Tässä tapauksessa on varmastikin kyse T-boksista.

Häh...siis mikä? Puhutaanko nyt samasta antenniboksista?

Ei saa käyttää noin vaikeita sanoja :D
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
SaiPa2000 kirjoitti:
Häh...siis mikä? Puhutaanko nyt samasta antenniboksista?

Ei saa käyttää noin vaikeita sanoja :D
Nimenomaan antenttiboksia :)

DVB-T = harava-antenni/oma antenni/antenniverkko
DVB-C = kaapeliverkkoon
DVB-S = lautasantennille
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Poikaystävä päätti hankkia boksin tuossa viikko sitten. Puoliksi se on maksettu, joten minäkin pääsen vähän määräämään, mitä sieltä katsotaan :). Kaapeliboxin myötä kanavavalikoima kasvoi jonkin verran, ja boxin mukaan salatut tai korttia vaativat, aiemmin kaapelin kautta näkyneet Discovery ja Eurosport näkyvät edelleenkin. Houkuttais ehkä hankkia kanavapaketti, jossa olis lisää Discoverya, vaikka välillä ne iänikuiset American Chopper -uusinnat alkaakin kyllästyttää.
 

PeZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli ostettua Topfieldin TF6000CoC. Ihan hyvältä näyttää näin pikaisesti katsottuna. Tosin en noista kauheasti ymmärrä kun oli itelleni eka boxi minkä hankkisin

Yks kysymys kuitenkin ilmeni että miten saa tossa boxin tekstitv:n alasivuja selattua??? Nyt ne ei vaihdu ollenkaan eikä oikeen mikään näppäinkään vaihda alasivua toiseksi(?) Help anyone kuka omistaa myös ko. boxin!!
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eipä olisi uskonut, että jo tässä vaiheessa kirjottelen tänne. Eilen tuli kuitenkin hankittua sekä digiboxi ja 32 tuumainen taulutelevisio.

Yllättävän nopeasti olohuone muuttui digiaikaan. Asennusten jälkeen kun alkoi katselemaan telkkaria, niin sitä kokonaan unohti, että digihässäkkä onkin jo takana päin. Yllättävän ongelmitta homma hoitui. Yllätyksiä voi toki vielä tulla.

Kanavia löytyy liikaa, vaikka mitään maksullisia ei ole tilattu. Toisaalta ei sitä telkkaria ala tässä sen enempää katsomaan kuin ennenkään ja hyvä niin.

Tuo PeZun mainitsema tekstitv:n alasivujen vaihto on täälläkin epäselvää.


Ainiin, taulutelevisiot on ihq..
 

statisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings
PeZu kirjoitti:
Tuli ostettua Topfieldin TF6000CoC. Ihan hyvältä näyttää näin pikaisesti katsottuna. Tosin en noista kauheasti ymmärrä kun oli itelleni eka boxi minkä hankkisin

Yks kysymys kuitenkin ilmeni että miten saa tossa boxin tekstitv:n alasivuja selattua??? Nyt ne ei vaihdu ollenkaan eikä oikeen mikään näppäinkään vaihda alasivua toiseksi(?) Help anyone kuka omistaa myös ko. boxin!!

Alasivujen selaus toimii sivunuolilla kunhan sivut ovat latautuneet eli hetkisen joutuu odottamaan. Luonnollisestikaan mistään ei näe milloin alasivut ovat valmiina. Monesti television oma teksti-tv on parempi, joten vaihtoehtona on myös käyttää sitä (boxissa läpivienti).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös