Diablo IV: Vieläkö Blizzard jaksaa koukuttaa?

  • 5 133
  • 49

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Diablo nelonen on siis julkaisussa ensi yönä kahdelta Suomen aikaa. Osa on toki päässyt jo early accessissa peliä koeajamaan ja arvostelun tapaiset ovat olleet varovaisen toiveikkaita, peläten mm. sitä miltä pelin sisäinen kauppa tulee näyttämään ja kuinka P2W se tulee painotukseltaan olemaan.

Itse vedin tänään liipasimesta ja ostin ensimmäisen täysihintaisen pelin sitten... Varmaan Diablo 3:n. Huomenna sitten aamulla IV lataukseen ja töiden jälkeen tulille. Lisäjännitystä tuo tietysti se, että peli tuhosi 3080ti-kortteja ja ainakin yhden 6900XT:n (joka on omassa koneessani) beta-version yhdellä alkupuolen cut sceneistä.

Onkos täällä väki jo tutustunut peliin betassa ja tärkeämmin: onko master racen näyttiksistä noussut savua?
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Diablo nelonen on siis julkaisussa ensi yönä kahdelta Suomen aikaa. Osa on toki päässyt jo early accessissa peliä koeajamaan ja arvostelun tapaiset ovat olleet varovaisen toiveikkaita, peläten mm. sitä miltä pelin sisäinen kauppa tulee näyttämään ja kuinka P2W se tulee painotukseltaan olemaan.

Itse vedin tänään liipasimesta ja ostin ensimmäisen täysihintaisen pelin sitten... Varmaan Diablo 3:n. Huomenna sitten aamulla IV lataukseen ja töiden jälkeen tulille. Lisäjännitystä tuo tietysti se, että peli tuhosi 3080ti-kortteja ja ainakin yhden 6900XT:n (joka on omassa koneessani) beta-version yhdellä alkupuolen cut sceneistä.

Onkos täällä väki jo tutustunut peliin betassa ja tärkeämmin: onko master racen näyttiksistä noussut savua?
Testasin Serve Slamin aikana Hardcore vaikeusasteella (kuolin vähän ennen tasoa 19 ja en voinut enää jatkaa samalla hahmolla). Ei ainakaan noussut savut mun tietokoneesta, vaikka alkaa oleen jo useamman vuoden vanha tietokone. Tosin system requirements labin mukaan mun tietokone vielä täyttää Diablo IV:en vaaditut vaatimukset.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
P2W tuo ei ainakaan tällä hetkellä ole missään määrin. Pelkästään kosmeettisia asioita voi oikealla rahalla ostaa.

Pelasin betaa ja pelannut nytkin jonkin verran perjantaista lähtien. Olen Diablo 2 -veteraani, joka myöhemmin siirtyi Path of Exilen pariin. On pakko sanoa, että PoE on tietyllä tapaa pilannut genren muut pelit omalla kohdalla. PoE:ssa on niin järjetön määrä tekemistä ja vapauksia hahmonkehityksen suhteen, että mikään muu aRPG-peli ei pärjää vertailussa. Osittain tämän vuoksi Diablo 4 ei ole kolahtanut erityisen hyvin.

Graafisesti peli on hieno ja perus gameplay toki ihan mukavaa, mutta jotenkin tuo silti tökkii. Ehkä suurin ongelma on pelin hidas tempo, kun on tottunut PoE:n selvästi kovempaan tempoon.

Suurimmalle osalle pelaajista D4 varmasti toimii, vaikka itselleni onkin pettymys. Kyllä tuosta toki silti itsekin saan aika monta tuntia viihdettä irti, mutta kohtalaisen nopeasti taitaa päätyä "hyllyyn pölyttymään".
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perjantaista lähtien itsekin tullut pelattua ja tasolla 42 mennään druidin kanssa. Tunteja on kertynyt jo ihan kiitettävästi, mutta silti pakko todeta että se "jokin" tästä kyllä puuttuu. Ei ole missään vaiheessa tullut sitä koukkua, että pakko päästä pelaamaan tai että ei millään malttaisi lopettaa, vaan tunnelma on lähinnä odottavainen sen suhteen, että missä vaiheessa tää nyt alkaa kunnolla uppoamaan.

Isoin ongelma itselle on tuo tasojen skaalautuminen, viholliset kun on aina samalla levelillä hahmosi kanssa niin ei tule koskaan semmoista fiilistä, että hahmo merkittävästi vahvistuisi. Päinvastoin tasojen myötä hahmo tuntuu välillä jopa heikentyvän, ellei tipu sopivia varusteita millä pysyä vihollisten kehityskäyrän kyydissä. Avoimen maailman kannalta systeemi on toki ihan toimiva, kun sivutehtävät sun muut voi tehdä missä järjestyksessä haluaa, mutta samalla on tapettu iso osa näiden pelien koukusta.

Putoavat kamppeet on myös jotenkin todella tylsiä, legendaarisia droppeja lukuunottamatta uusista rojuista hädin tuskin huomaa mitään eroa edellisiin. Numerot vaan menee ylöspäin, mutta niin ne menee vihollisillakin. Peruspelaaminen on toki ihan kunnossa ja demoneja on yhtä tyydyttävää vetää turpaan kuin aina ennenkin, joten pitää rauhassa vielä katsella miten homma toimii tarinan jälkeen. Toivottavasti sieltä sitten löytyy ne mekaniikat, joiden kautta hahmon kehittäminen alkaa tuntua merkityksellisemmältä.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
P2W tuo ei ainakaan tällä hetkellä ole missään määrin. Pelkästään kosmeettisia asioita voi oikealla rahalla ostaa.

Pelasin betaa ja pelannut nytkin jonkin verran perjantaista lähtien. Olen Diablo 2 -veteraani, joka myöhemmin siirtyi Path of Exilen pariin. On pakko sanoa, että PoE on tietyllä tapaa pilannut genren muut pelit omalla kohdalla. PoE:ssa on niin järjetön määrä tekemistä ja vapauksia hahmonkehityksen suhteen, että mikään muu aRPG-peli ei pärjää vertailussa. Osittain tämän vuoksi Diablo 4 ei ole kolahtanut erityisen hyvin.

Graafisesti peli on hieno ja perus gameplay toki ihan mukavaa, mutta jotenkin tuo silti tökkii. Ehkä suurin ongelma on pelin hidas tempo, kun on tottunut PoE:n selvästi kovempaan tempoon.

Suurimmalle osalle pelaajista D4 varmasti toimii, vaikka itselleni onkin pettymys. Kyllä tuosta toki silti itsekin saan aika monta tuntia viihdettä irti, mutta kohtalaisen nopeasti taitaa päätyä "hyllyyn pölyttymään".

PoE:a kokeilin joskus vähän alusta mutta jostain syystä jäi sitten jatkamatta. Varmaan kun ei saanut kavereita kiinnostumaan pelistä, eikä sitten yksin jaksanut. Hahmon kehitys on myös lukemani mukaan armoton, eli siinä helposti ajaa valinnoillaan hahmon umpikujaan, eikä sitten auta kuin aloittaa alusta? En tosiaan pelannut kuin alkua, eli kokemusta ei ole. Eiköhän PoE:kin tule jossain vaiheessa takaisin kokeiluun.

Diablossa taidan aloittaa kovan p:n parpaarilla, kuten yleensä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
PoE:a kokeilin joskus vähän alusta mutta jostain syystä jäi sitten jatkamatta. Varmaan kun ei saanut kavereita kiinnostumaan pelistä, eikä sitten yksin jaksanut. Hahmon kehitys on myös lukemani mukaan armoton, eli siinä helposti ajaa valinnoillaan hahmon umpikujaan, eikä sitten auta kuin aloittaa alusta? En tosiaan pelannut kuin alkua, eli kokemusta ei ole. Eiköhän PoE:kin tule jossain vaiheessa takaisin kokeiluun.
Ei se hahmonkehitys täysin armotonta ole. Osan käytetyistä skill pointeista saa ilmaiseksi respecattua ja loputkin kohtalaisen halvalla. Kannattaa tosiaan joskus kokeilla uusiksi ja pelata ihan rennolla otteella turhia murehtimatta. PoE on lopulta perusasioiden puolesta varsin helposti opittava peli, josta löytyy myös nykyään oikein pätevä tutoriaali.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
Pari päivää on Diabloa tullut pelattua eikä 6800 XT:stä vielä savut nouse. Diablon kohdalla huomasin hyvin kuinka erilailla suhtautuu rahan käyttöön. 99€ tietokonepeliin? Ai saatana... Eipä ole vastaavaa ennen tullut tehtyä ja varmasti pelaan peliä kuitenkin sen verran että saan rahalle vastinetta. Muissa asioissa sitten heitellään rahaa minne sattuu ja äkkiäkös se 99€ tulee täyteen....

Pelistä olen tykännyt ja se mielestäni toimii hyvin, tuo vaikeustason skaalaus vähän ärsyttää. Kampanja pitäisi mielestäni olla ilman skaalausta ja sen jälkeen samanlainen adventure mode kuin kolmosessa.

Aika vähän on tullut toistaiseksi "tuttuja" vastaan, mikä on toisaalta hyvä, mutta toisaalta Diabloon kuuluu ne tietyt nimet mitä olisi kiva kuulla, edes loressa jossei hahmoina.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pelistä olen tykännyt ja se mielestäni toimii hyvin, tuo vaikeustason skaalaus vähän ärsyttää. Kampanja pitäisi mielestäni olla ilman skaalausta ja sen jälkeen samanlainen adventure mode kuin kolmosessa.
Itseänikin tuo skaalaus hieman ärsyttää. Puuttuu vähän sellainen onnistumisen ilo kun saa hahmoa kehitettyä.

Melee roguella vedetty World Tier II nyt levelille 42 muistaakseni. Viimeiset 10 leveliä ovat olleet kyllä todella todella helppoja kun on saanut muutaman hyvän legendaarisen käyttöön. Ainoastaan isoissa bosseissa tarvitsee potioneita ja bosseissakin saa aika pitkälti vaan kliksutella vieressä eikä ole kuolema käynyt lähelläkään. Act I:sen bosseissa piti vähän taktikoidakin. Mitään valmista buildia ei ole vaan itse miettinyt synergioita. Attack speed alkaa olla sen verran älytön, että aika nopeatempoista on pelaaminen... Jokin hauska lege tippui, mikä criticalin jälkeen antaa attack speedia +44 % oliko kuudeksi sekunniksi. Älytön.

Ihan mukavaa kliksutteluahan tuo toki on. Itse en ole tämän tyyppisten pelien HC-pelaaja enkä varmaan hirveästi "end gameen" panosta.

Viimeinen ostamani peli ollut Diablo 3. Rahaa tosin mikromaksuilla tullut laitettua world of tanksiin jonkun verran...

Onkos joku tuota PVP:tä testaillut? Mites se toimii? Vähän sillä silmällä roguen otin ensihahmoksi, että se voisi pvp:ssä olla hauska. Ikinä en ole rogueta tai sen tyyppistä hahmoa näissä pelannut.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Necromancerilla pelaan veteraani-vaikeustasolla. Tavalliset viholliset ovat olleet aika helppoja, pahimmissa vihollisissa olen joutunut käyttään healing potioneita. Itse kyllä tykkään tuosta, että kun hahmon taso nousee, niin myös vihollisten tasot nousevat. On tämä minusta parempi peli kuin Diablo 3.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Olenko ainoa joka osti pelin pleikkarille (neloselle)? Innostuin niin hyvin toimivasta D3 pleikkarikäännöksestä, että ilman muuta tämäkin konsolille.. minulla muuten on sama homma kuin näemmä parilla muulla, eli tätä edeltävä peli minkä olen viimeksi ostanut täysihintaisena oli D3

Aloitan pelaamisen vasta perjantaina, kun lapsivapaat alkavat. Ja totta kai aloitan sarjan mielenkiintoisimmalla ja persoonallisimmilla hahmolla eli druidilla, kun se on tehnyt comebackin. Tuo vihollisten skaalautuminen on tosiaan tekijä joka on mielenkiintoista nähdä, että vaikuttaako jotenkin "peli-iloon". Käykö niin, että sellainen teurastuksen maku jää uupumaan, mikä on kuitenkin tavallaan pelisarjan suola..
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli ostettua viime viikolla ja ensimmäinen Diablo mitä itse pelaa. Junnuna katsellut vierestä kun isot pojat pelasi Diablo 1. Kolme hahmoakin jo tehnyt eri pelitarkoituksiin. Druid, necromancer ja Barbarianilla menty. Druidi on hc-modella yksinpelaamiseen ja muut sitten eri kavereiden kanssa pelailuun. Perusmekanismit alkavat olemaan jo tuttuja, mutta vielä pitäisi paneutua noihin muihin mekanismeihin pelissä, mutta eiköhän se pelatessa myös opi. Pelin cutscenet ovat hienoja ja muutenkin peli näyttää siistiltä.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Onko täällä vielä kukaan mennyt Diablo IV:sta läpi? (ilman spoilereita kiitos)
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Necromancerilla pelaan veteraani-vaikeustasolla. Tavalliset viholliset ovat olleet aika helppoja, pahimmissa vihollisissa olen joutunut käyttään healing potioneita. Itse kyllä tykkään tuosta, että kun hahmon taso nousee, niin myös vihollisten tasot nousevat. On tämä minusta parempi peli kuin Diablo 3.
Päivitetääs: Olen nyt Necromancerilla lvl 55:lla ja ACT IV:ssa menossa. Hevosen sain tuossa ja huomattavasti helpottaa etenemistä. Summon (Skeletonit, Skeleton Cold Maget ja Blood Golem) + Bone Skills + Corpse Explosion Necrolla pelaan. Sivutehtäviä olen tehnyt aktiivisesti.
 

Naimunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Karhut, Chicago Blackhawks
Itse aloitin ekan viikon pelaamaan kolmen kaverin kanssa ensin koko eka area 100% kolutusti läpi. Eli kaikki dungeonit, sidequestit, lilith-patsaat yms. Ennen kuin siirryttiin vetämään koko campaign läpi. Nyt ollaan sitten vedetty kaikki vähän omaan tahtiin, itse tällä hetkellä vetelen world tier 4:ssä eli tormentilla levelillä 68. Yksi kavereista jo 85 levelillä. Tavoitteena tietysti kaikki trophyt pelistä ja luonnollisesti vähintään tuonne 100lvl asti. Lisäksi hardcorea tullaan jossain vaiheessa juoksemaan.

Onhan tää siis kova peli itsessään, mutta kyllä hieman isoin palo peliin on jo hiipunut. Vika varmasti vaan itsessä tai sitten on vaan yksinkertaisesti tullut pelailtua liikaa viime päivinä.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Olisi kysymys koskien legendary-itemejä: voiko niitä saada enää parempia World II:sta parempia, jos hahmoni lvl on 56? Kaikki dropanneet Legendary-itemit ovat olleet lvl-välillä 40-44/45.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisi kysymys koskien legendary-itemejä: voiko niitä saada enää parempia World II:sta parempia, jos hahmoni lvl on 56? Kaikki dropanneet Legendary-itemit ovat olleet lvl-välillä 40-44/45.
Todellakin voi. Mitkään parhaista itemeistä eivät edes droppaa, jos ei pelaa vähintään World Tier 3:lla. Perus legendaryilla ei myöhemmin tee enää mitään, vaan ovat käytännössä pelkkää roskaa.

Itemeiden suhteen et ole kunnolla päässy vielä edes alkuun. Nykyisillä kamoilla et tee pian yhtään mitään, kun pääset kampanjan jälkeen pelaamaan endgamea.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Suosittelen, kun lähestyt lvl60, siirtymään vaan tier 4 maailmaan. Ehkä tulee joskus kuokkaan, mutta et varmaan pelaa hardcorella.

Jottei olisi ihan oneliner, lvl88 Necro loputtoman Bloodmistin buildilla. Lucky hit % noin 50, shadow damagella 11% lisää.

Onneksi ehdin saamaan kavereilta buustia kun idlaus-expaa ei oltu vielä nerffattu.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Suosittelen, kun lähestyt lvl60, siirtymään vaan tier 4 maailmaan. Ehkä tulee joskus kuokkaan, mutta et varmaan pelaa hardcorella.
Joo, en pelaa hardcorella. Tullut sen verta kuolemia jo Veteranilla, että ei ole ainakaan vielä mitään asiaa kokeilla hardcorella:).
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Noniin, tänään menin Diablo IV:en läpi. Loppupeleissä oli aika helppo loppua kohden Veteran tasolla, kun alkoi saamaan kaikki varusteet legendaryiksi ja paragon-pisteillä kehitettyä hahmoa. Tähän on vissiin tulossa joskus kaksi ekspansiota.
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Yksi tipsi, jos et ole vielä huomannut... Jokaisella noustulla levelillä sun hahmo heikkenee, koska koko maailma skaalautuu vahvemmaksi. Jos ei siis satu samalla tulemaan päivityksiä varustukseen. Lilithin alttareita keräämällä saa taas kehitettyä hahmo(j)a voimakkaammaksi tuon levelijärjestelmän ulkopuolelta, eli kannattaa kerätä ne kaikki. Se auttaa myös Renown-hommissa, joista saa lopulta paljon paragon-pisteitä, jotka taas kehittää sun hahmoa voimakkaammaksi enemmän kuin ~mikään muu.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Yksi tipsi, jos et ole vielä huomannut... Jokaisella noustulla levelillä sun hahmo heikkenee, koska koko maailma skaalautuu vahvemmaksi. Jos ei siis satu samalla tulemaan päivityksiä varustukseen. Lilithin alttareita keräämällä saa taas kehitettyä hahmo(j)a voimakkaammaksi tuon levelijärjestelmän ulkopuolelta, eli kannattaa kerätä ne kaikki. Se auttaa myös Renown-hommissa, joista saa lopulta paljon paragon-pisteitä, jotka taas kehittää sun hahmoa voimakkaammaksi enemmän kuin ~mikään muu.
Tuleekos jollakin tasolla noita paragon-skillejä lisää, kun olen nyt upgradannut kaikki paragon-skillit nyt?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Tuleekos jollakin tasolla noita paragon-skillejä lisää, kun olen nyt upgradannut kaikki paragon-skillit nyt?
Jaa glyphit? Varmaan niitä joskus tulee lisää, itsellä kanssa kaikki käytössä olevat on max level, oliko se 21, nyt pistän pisteitä sitten muihin keltaisiin glypheihin.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Jaa glyphit? Varmaan niitä joskus tulee lisää, itsellä kanssa kaikki käytössä olevat on max level, oliko se 21, nyt pistän pisteitä sitten muihin keltaisiin glypheihin.
Siis tarkoitan ihan niitä paragon pointseilla laitettavia juttuja, esimerkiksi +5 Intelligence jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös