Green näytti viime kaudella paremmalta, mutta iso syyhän tässä oli se, että hänelle pystyttiin tarjoamaan selkeästi helpompia minuutteja. Tottakai pelaaja pelaa paremmin helpompia minuutteja kuin vaikeampia, ellei sitten taso putoa pahasti.
Toinen iso syy oli miehen itsensä mukaan sillä, että ensi kerran hänen NHL-urallaan pelaaminen oli helppoa sen takia, että oli selkeä pelisysteemi, jota itse noudattaa ja sen lisäksi myös koko joukkue noudatti sitä. Pelaajankin on varmasti huomattavasti helpompi pelata kun tietää mitä valmennus häneltä haluaa ja miten missäkin kohdin tulisi toimia. Kun miettii esim. Ovechkinin ja Greenin NHL-valmentajia tähän asti (Hanlon, Boudreau, Hunter, Oates, Trotz), niin ei kait sinällään ole ihme että vasta Trotz sai juurrutettua näihin kavereihin ihan pelin perusasioita NHL-tasolla? Aikaisemmat jannut olivat kaikki rookie-koutseja NHL-tasolla eivätkä (Hunteria lukuun ottamatta) mitenkään tunnettuja puolustuspelispesialisteja. Olen monesti miettinytkin että millainen dynastia Caps olisi voinut olla, jos Young Gunsien uran alusta lähtien puikoissa olisi ollut joku kokenut NHL-valmentaja eikä aina uusi AHL/apuvalmentajataustainen rookie.
Noista helpommista minuuteista vielä sen verran, että Greeniä on mielestäni lähes koko uransa ajan peluutettu lähtökohtaisesti väärin jo sen puoleen, että miestä on tungettu alivoimalle ihan merkittävillä minuuttimäärillä. En ikinä ymmärtänyt miksi esim. Boudreau peluutti häntä kahta minuuttia per peli alivoimalla ja sitä kautta kasvatti minuuttimäärää ns. turhaa, kun Greenin vahvuus ei ole puolustuspäässä. Alivoimaminuuttien pudottamisella tuli tälle kaudelle ihmeesti lisää virtaa kaveriin ja pää pysyi pystyssä kun ei niin väsyttänyt eikä jokavuotisia loukkaantumisia sitä kautta tullut.
Pitää paikkansa, että Green pelasi varmasti huonomman parin kanssa pääosan kaudesta kuin yksikään muu Washington-pakki. Kuitenkin Niskanen ja Green lähtökohtaisesti taistelivat samasta paikasta, eikä Green kyllä missään vaiheessa Niskasen paikkaa uhannut.
Itse olen sitä mieltä, etteivät Green ja Niskanen kisanneet samasta pelipaikasta missään kohdin. Capsien puolustuskalustossa oli harvinaista laajuutta, joka tarjosi Trotzille mahdollisuuden peluuttaa Greeniä aikaisempaa säästeliämmin, jolloin hän pystyi käyttämään omia vahvuuksiaan paremmin ylivoimalla eikä omissa soinut aikaisempien vuosien malliin, vaikka monesti pelasikin huonosti puolustavan ykkösketjun takana. Trotzilla ei ollut mitään syytä lähteä nostamaan Greeniä ylemmäs, etenkin kun Niskanen hoiti roolinsa etenkin omassa päässä aivan helvetin hyvin koko kauden ajan. Ihan samallalailla voisi sanoa, että Green ja Niskanen taistelivat (teoriassa) samasta yv-paikasta, mutta (käytännössä) eihän se niin oikeasti missään kohdin mennyt.
Itse olen ollut sitä mieltä, että Greenille sopivin rooli olisi pelata tasaviisikoilla 2. parissa, ylivoimalla 1. yv:ssä ja ilman suurempaa alivoimavastuuta. Green pystyy kakkosparin puolustusvelvoitteet hoitamaan jos hänellä on siihen sopiva pari eikä häntä ylipeluuteta. Näen että alivoimalla Green on suurimmissa vaikeuksissa, koska vääntö ei tahdo riittää eikä liike nopeissa reagoinneissa. Tasaviisikoin pelattaessa hän pysyy paremmin mielestäni miehessään mukana ja pystyy peittämällä hoitamaan oman tonttinsa.
Toivon ja uskon, että Greenistä tulee olemaan Wingseille yllättävänkin paljon iloa.