Tähän viestisi kohtaan minun on pitänyt vastata jo jonkin aikaa mutta aina se on jäänyt, vastaukseni kenties hiukan avaa kannattamaani pelifilosofiaa ja kertonee myös osaltaan jotain minusta kiekkofanina (sekä entisenä urheilijana).
Kuten kirjoitin, en sano, että se on hyvä asia jos joku pelaaja taklataan pelikyvyttömäksi tai taklaus päättää hänen uransa mutta toisaalta olen pelatessani ja kannattajana ollut sillä linjalla, että ratkaisevissa peleissä voiton eteen voi tehdä tekoja jotka ovat kirjoittamattomien sääntöjen vastaisia tai muulla tapaa ei-toivottuja. En siis suoranaisesti näe mitään pahaa siinä, että ratkaisevalla hetkellä vastustajan avainpelaajia telotaan pelikyvyttömäksi jos se edesauttaa oman joukkueen voittoon - toki mieluiten tämä telominen tulee tapahtua laillisesti puhtaalla taklauksella mutta enpä itke vaikka tekoon käytettäisi hiukan kiellettyjäkin otteita. Itsekin olen sellaiseen syyllistynyt vähemmän ratkaisevissa otteluissa, joten jos kuvitellaan, että vielä pelaisin jotain joukkuelajia ja pelataan tärkeästä voitosta niin laisinkaan pahaa oloa tuntematta voisin toteuttaa valmentajan käskyn jos siinä käskettäisi poistaa vastustajan tärkeä pelaaja pelivahvuudesta. En siis oikein voi ruveta syyttämään muita teoista joihin itse olisin (tai olisin ollut) valmis.
Toisaalta ajattelen myös siten, että itsekin on oltava valmis siihen, että vastustaja käyttää samanlaisia otteita - metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
vlad.
Edellä jo muutama kommentti tullutkin tähän, mutta vastaan myös: olen myös pelannut kohtalaisen korkealla tasolla ja vaikka teinkin kaikkeni voittamisen eteen, ei minulla koskaan ollut tarkoituksena satuttaa vastustajaa. En koskaan yrittänyt taklata vastustajaa sääntöjen vastaisesti.
Vastustajan kunnioitus kuuluu peliin. En ikinä haluaisi nähdä esimerkiksi rottaa nimeltä Patrick Kaleta Red Wingsin paidassa. Vastenmielistä ja puistattavaa peliä kentällä.
Jääkiekko on päivän päätteeksi vain peli, täyttä viihdettä. En nauti veren näkemisestä kentällä enkä halua nähdä pimeästä kulmasta tulleita taklauksia. Mielestäni kyseiset tapahtumat yhdessä vastustajan pelikyvyttömäksi telomisen kanssa eivät kuulu jääkiekkoon, eivätkä etenkään ole viihdettä.
Positiivisempiin asioihin, Helmin paluulle aikaisin ajankohta olisi ilmeisesti 26.10 pelattava peli Rangersia vastaan. Sitä odotellessa täytyy todeta Monsterin ja koko joukkueen pelanneen kaksi kohtalaisen ehjää peliä. Hyökkäyspäässä on nihkeää, mutta pääasia on että omissa ei soi. Alfredssonnia voisi mielestäni kokeilla ykkösessä Zetan ja Datsin kanssa. Sinäänsä Tuzzi on toiminut siinä paikalla ihan kohtalaisesti, mutta uskoisin että Alfredssonista saataisiin enemmän irti ykkösen laidassa verrattuna kolmoseen.
Torstaina sitten vuorossa Undefeated Avs vieraissa. Putkea katki vain!