Detroit Red Wings 2013–2014

  • 526 427
  • 1 948

arkunnaula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit, Ilves, Koovee, Uplakers
Onneksi ei tullu valvottua. Taidettiin olla aikas jaloissa, highlightsien perusteella ei saatu kun kolme laukausta, mutta näytti niitä hieman enemmän olla. Olihan tuo tiedossa, kun väsyneenä Bostoniin mennään, niin ei sieltä pisteitä saa. No nyt huilataan muutamat päivät ja sitten Phoenix kotona. Kertokaa nyt joku että tapahtuiko tossa pelissä mitään mieleen painuvaa.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Kertokaa nyt joku että tapahtuiko tossa pelissä mitään mieleen painuvaa.

Kyllä se meni just niinkuin se siinä highlighteissa näytti. Boston oli koko pelin askeleen edellä, eikä Detroitilla mitään palaa. Pelissä ei Detroitin kannalta tapahtunut mitään mieleenpainuvaa. Boston painoi tehokkaasti Detroitin hyökkäykset kulmiin, kaivoi kiekot ja lähti hyökkäämään. Näytti kiekko polttelevan lavassa, myös Bostonilla, mutta varsinkin Detroitilla. Liekö jää huonossa kunnossa?

En kyllä keksi mitään järkevää kirjoitettavaa tuosta pelistä, kannattanee lukea Bostonin threadia.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Persraiskaushan se oli. Onneks Howard piti numerot noinkin siedettävänä. Eka erä pysyttiin jotenkin vielä kyydissä ja saatiin vähän pyörityksiä hyökkäyspäätyyn, mutta ne eivät useinkaan päättyneet maalipaikkaan. Sitten joukkue väsähti, Datsyuk esim. oli aivan puhki jo tokassa erässä. Babcockin kannattaa pikkuhiljaa miettiä, miten paljon noita äijiä peluutetaan, ei todellakaan mitään 21 minuutin iltoja kannata suunnitella peräkkäisinä päivinä.

Ylivoimapeli ei ole lähtenyt vörkkimään odoteltulla tavalla ja mielestä ongelma piilee tuon Alfredssonin väärinkäytössä. Mies on se rightin mies oikealla pointilla, mutta tuntuu usein ajautuvan sieltä oikeaan nurkkaukseen, eli täysin väärään paikkaan missä miehen pitäisi olla. Righti ränniäpurkua varten toimii ainakin aloitustilanteessa siellä oikealla, mutta heti kun kuvio lähtee pyörimään, niin Alfien pitäisi hiipiä hyökkäysalueen vasemmalle puoliskolle vetopaikkoihin. Eihän sitä one-timeria ole päästy käyttämään ollenkaan. Viivaveto-maskimies -akselia vaan sahataan ja se ei toimi ollenkaan. Laukaisulinjat on helppo blokkailla pois, kun vain yhtä ja samaa yritetään. Tarvitaan lisää variaatioita ja oikeasti se Alfien laukauisupeloite käyttöön.

Nyt on viisi päivää taukoa nuolla haavoja tästä reality-checkistä, että todella kaukana ollaan idän contendereista. Torstaina kotona seuraava matsi, kun Kojootti tulee kylään.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Red Wings vs Bruins ottelu oli minun NHL-kauden avausottelu ja kylläpä jätti valjun ja huonon maun suuhun kyseinen ottelu, jossa käytännössä pieniä hetkiä lukuunottamatta kaukalossa ei ollut kuin yksi joukkue eikä se joukkue todellakaan ollut Red Wingsit. En käyttäisi Henkan sanaa "persraiskaus" kuitenkaan vaan jätän kyseisen sanan vieläkin nöyryyttävämpien tappioiden varalle, mutta ei tässä pelissä kovinkaan kauaksi kyseisestä tilanteesta jääty. Joukkue oli käytännössä täynnä lampaita eikä todellista taisteluilmettä löytynyt juuri keneltäkään muutamaa väläystä lukuunottamatta mutta ne vähäisyytensä tähden voitaneen suosiolla jättää huomiotta.

Tietyssä mielessä ottelun kuvio näkyy jo siinä kuinka hyökkäyksen suurimmat tähdet selvisivät ottelusta. Datsyuk oli todella vaisu ja väsynyt, häneltä ei tuntunut onnistuvan juuri mikään muutamia tärkeitä aloitusvoittoja lukuunottamatta ja aivan liian usein hän tyytyi kuljettamaan kiekkoa itse alueelle hukatakseen sen sitten lopulta tai ajauduttuaan tilanteeseen josta oli mahdotonta antaa syöttöä omille - Datsyukilta kenties eräs huonoimmista runkosarjaotteluista jonka olen nähnyt tässä viime vuosien aikana. Eikä Zetterberg juuri sen paremmin selvinnyt vaikka maalin saikin tehtyä, mutta samalla tavalla hänen otteistaan huokui tuskastuneisuus ja tietty turhautuneisuus - ei antanut kapteenillista esimerkkiä kenellekään. Joukkueen kiintotähtien pelattua tällä tasolla ei muiden ketjujen hyökkääjistä löytynyt tahtoa nousta ratkaisijaksi. Löysää pelailua ja turhautuneita yrityksiä, negatiivisessa mielessä todella moni hyökkääjä nousi esille ja eräs heistä oli Franzén, jonka esitys oli minusta todella vaisu ja ponneton - monasti täydellistä selkä suorana luistelua ja mustelmien välttelyä. Eikä mennyt Tatariltakaan putkeen tämä kauden avaus ylhäällä, ei missään nimessä.

Jos hyökkäys oli mitä oli ei puolustajistakaan voi nostaa ketään positiivisessa mielessä muiden edelle. Kronwall kuten ei Ericssonkaan selviytyn sen paremmin mutta tähän kaksikkoon verrattuna muille sattui niitä hasseja kenties vieläkin enemmän ja kaikella tapaa suurimmat surullisen hahmon ritarit olivat Smith ja Quincey, joiden peli ei näyttänyt toimivan juuri missään vaiheessa. Pelissä yksikään puolustaja ei minusta kyennyt nostamaan tasoaan vaan kaikki olivat harmaata massaa joilta ei tuntunut onnistuvan mikään. Suorastaan näytti siltä, että jo ykköspari pettää niin mikäli muista pareista ei löydy tasonsa pitäviä puolustajia niin koko puolustus on totaalisesti tuuliajolla. Tietty kyse on vain yksittäisestä pelistä mutta mitä olen nähnyt Wingsien pelejä niin tavattoman usein Smith on vaikeuksissa ja voisin kuvitella, että mikäli taso ei nouse olennaisella tapaa tämän ja tulevien kausien aikana ei Smithin ura Wingseissä muodostu enää kovinkaan pitkäksi - takaa on nousemassa ohi uusia kykyjä, joista olettaen ainakin jokunen tulee nappaamaan paikkansa ylhäällä.

Jos kenttäpelaajista oikeastaan ketään ei voi mainita positiivisessa mielessä niin ei minusta Jimmy Howardkaan pelannut mitään unelma peliä kannattaakseen joukkuetta, vaan yhtälailla häneltä kohdalle sattui hiukan huonompi peli. Mutta jos joukkueesta pitäisi yksi pelaaja mainita, joka pelasi edes jotakuinkin kohtalaisesti on se mielestäni Howard. Häntä ei juuri maaleista voi syyttää eikä siitä, että peli kaukalossa oli mitä oli - eli surkeaa taaperrusta. Pelin lopputulos itseasiassa mairittelee Wingsejä, pahimmassa tapauksessa - mikäli Bruinsit olisi pelannut vieläkin suoraviivaisemmin ja tehokkaammin - numerot olisivat voineet olla todella rumat.

vlad.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Äijät tervehtymässä.

Ansar Khan ‏@AnsarKhanMLive 59m
Jordin Tootoo said he has been medically cleared to play. Out since preseason with bruised shoulder.

Eaveskin luistelee jo, mutta LTIR:stä miestä ei voi aktivoida vielä 7 otteluun.

Kuitenkin tuo Tootoon tervehtyminen tietää sitä, että hänet voi kaupata. Jospa siltä suunnalta tulisi nyt se eka muuvi tuon ylimiehityksen selvittämiseen.

Tootoo oli short-term IR:ssä ja healthy statuksella on ylhäällä 22 pelaajaa. Siten Tootoon voi aktivoida 23:ksi pelaajaksi ilman muita toimenpiteitä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kuitenkin tuo Tootoon tervehtyminen tietää sitä, että hänet voi kaupata. Jospa siltä suunnalta tulisi nyt se eka muuvi tuon ylimiehityksen selvittämiseen.

Tootoo oli short-term IR:ssä ja healthy statuksella on ylhäällä 22 pelaajaa. Siten Tootoon voi aktivoida 23:ksi pelaajaksi ilman muita toimenpiteitä.

Pakkohan minun on tunnustaa, että minua harmittaisi jos/kun Tootoo nyttemmin kaupataan, koska hän pelityyliltään edustaa sitä mitä joukkueesta minusta puuttuu mutta...

Ymmärrän oikein hyvin sen, että ratkaiseviin liikkeisiin on ryhdyttävä, jotta tilaa saadaan ja tulevaisuudessa alhaalta voidaan nostaa ylös ne parhaimmat pelaajat, kuten vaikkapa Nyquist. Menestyäkseen joukkue tarvitsee sitä parasta mahdollista kokoonpanoa ylhäällä ja kaikesta fyysisyyden toiveesta huolimatta Stanley Cupin voittamiseen tärkeintä on se, että palettiin parhaiten sopivimmat pelaajat pelaavat.

Voi olla, että jatkossakin itken tiettyä fyysisyyden puutosta, mutta antakaatten se minulle anteeksi. Olen fossiili 90-luvulta!

vlad.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minäkin kaipaan myllyjä ja fyysisyyttä vladin lisäksi. Ei haittaisi, jos olisi pari kunnon pommikonetta tuossa joukkueessa. Ehkä vielä joskus...

Kuten jotain tällaista...

Niinimaalta todella "upea" syöttö Dale Hawerchukille - joka ei muuten tämän tilanteen jälkeen pelannut enää peliäkään urallaan.

vlad.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Juurikin kunnon Konstantinovia tuo joukkue kaipaisi. Iso, pelottava ja taitava. Tosin alkaa olla aika kuollut rotu muutenkin koko NHL:ssä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Juurikin kunnon Konstantinovia tuo joukkue kaipaisi. Iso, pelottava ja taitava. Tosin alkaa olla aika kuollut rotu muutenkin koko NHL:ssä.

Tosin muistakaamme se, että Konstantinov ei ollut mikään isokokoinen pelaaja, vain sellaiset 180 cm pitkä ja reilut 80 kiloa painava. Mutta merkityksellisin asia ei ollutkaan koko vaan sydän!

Kuten Vladdy aikanaan sanoi pelaavansa jokaisen vaihdon kuin se olisi hänen viimeisensä ja niin hän todellakin teki.

vlad.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Voi olla, että jatkossakin itken tiettyä fyysisyyden puutosta, mutta antakaatten se minulle anteeksi. Olen fossiili 90-luvulta!

vlad.

Niin semmoinen vladille kohdistettu ilouutinen noita waiver-vapauksia tutkiessa ilmeni, että Mitchell Callahan menettää waiver-vapautensa ensi kesänä. Tämän pohjalta ukko pitäisi nostaa ylös. Tietysti kovin suurta pelkoa waivereissa menettämiseenkään ei ole, mutta Callahan profiloitunut Griffinsissä myös alivoimapelaajaksi, joten toisi joukkueeseen muutakin lisäarvoa kuin vain hanskaamisen. Siksi miehen tulevaisuuteen voisi jopa vähän uskoa 12.-14. hyökkääjän roolissa.

Tyler Bertuzzi lienee kuitenkin se todennäköisempi pain in the ass sitten aikanaan.

***

Your 2021-2022 Detroit Red Wings

Hockeywritersilta hahmotelma 2021-22 Red Wingseistä.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Helm tuossa kolmosen keskellä on aika optimistinen arvio kahdeksan vuoden päästä. Toivottavasti ukon paikat vaan kestää. Ja Pulkkinen löytyy tuosta kakkosen laidalta ;)
 

Renton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kuten jotain tällaista...

Niinimaalta todella "upea" syöttö Dale Hawerchukille - joka ei muuten tämän tilanteen jälkeen pelannut enää peliäkään urallaan.

vlad.

Ja sekö on hieno asia, että pelaaja ei pysty (puhtaan) taklauksen jälkeen jatkamaan uraansa?

Asiaan: Tootoolle ei vain yksinkertaisesti ole mitään käyttöä. Ei Wingsin pelaaviin hyökkääjiin ole mitään järkeä edes yrittää työntää 8-9min peliä kohden pelaavaa koohottajaa, jonka ainoat avut ovat taklaamisessa ja pienin varauksin hanskauksissa. Nykyhyökkääjällä täytyy olla muitakin avuja pelatakseen NHL:ssä vakituisesti.

Itselleni kelpaisi varsin hyvin 1-2 oikeaa voimalaituria, jotka pystyvät pelaamaan esimerkiksi ylivoimaa maalin edessä tai voittamaan hyökkäyspään kulmavääntöjä ja samalla pystyisivät pistämään kiekkoa sisään paikan tullessa.

Nykykiekkoon ei vain puhtaat "pelotteet" enää sovi pelaamaan täyttä kautta. Heidän ruutunsa ovat täyttäneet modernit isot, hyvin liikkuvat ja vahvat pelaajat. Typerää manita Milan Lucic tai Wayne Simmonds samassa viestissä Tootoon kanssa, mutta teen sen silti.

Ei mitään henkilökohtaista Vlad, pistää vaan kummasti silmään viestistä toiseen sinun märät unet noista kovista pelotteista ja hanskaajista. Eivät kuulu Wingsin filosifiaan, kuten varmaankin kaikki ovat havainneet.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ja sekö on hieno asia, että pelaaja ei pysty (puhtaan) taklauksen jälkeen jatkamaan uraansa?

...

Ei mitään henkilökohtaista Vlad, pistää vaan kummasti silmään viestistä toiseen sinun märät unet noista kovista pelotteista ja hanskaajista. Eivät kuulu Wingsin filosifiaan, kuten varmaankin kaikki ovat havainneet.

En sano onko se hieno tai huono asia päättyykö jonkun pelaajan ura johonkin taklaukseen, mutta kyseisissä pudotuspeleissä kyseinen tilanne oli eräs niistä jotka löivät naulan Flyersien arkkuun - näin asian näen.

Olenkin sanonut, että olen "old dinosaur" ja jämähtänyt sinne 90-luvulle mutta vaikka tiedän, että Wingsien pelifilosofia ei vastaa omaani, en kuitenkaan hylkää joukkuetta, koska se on osa minua. Purnaan täällä ja muualla mutta tiedostan kuitenkin sen, että paluuta entiseen ei ole - ei ainakaan siinä mielessä mitä minä tarkoitan.

Helpointa minulle olisi vaihtaa suosikkia, etsiytyä jonkin fyysisemmän joukkueen faniksi mutta se ei käy päinsä, koska... Red Wings! On asioita joita ei petetä vaikka joita ei kaikessa allekirjoittaisikaan.

Mutta menettyjen aikojen korvaukseksi minulle kävisi sekin, että Franzénin sijaan joukkueesta löytyisi Lucicin kaltaisia pelaajia, jotka ovat minun mittapuuni mukaan pelotteita kentällä siten kuten pelote nykyisin mielletään. Franzén on parhaimmillaan se pelote - vaikka ei hanskaakaan, mutta toisaalta heikoimmillaan likipitäen taakka joukkueelle, koska jokainen tietää kuinka hyvä hän halutessaan voi olla ja tätä häneltä odotetaan, mutta pelatessaan huonosti hän on todella kaukana siitä hyvästä. Heikkous on siis siinä, että häntä kuitenkin on peluutettava, koska silloin kun se hyvä päivä sattuu kohdalle hän vie vaikka yksin joukkueen voittoon.

vlad.
 

Renton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
En sano onko se hieno tai huono asia päättyykö jonkun pelaajan ura johonkin taklaukseen, mutta kyseisissä pudotuspeleissä kyseinen tilanne oli eräs niistä jotka löivät naulan Flyersien arkkuun - näin asian näen.

Pikkasen mutkat oikoen ymmärsin kommenttisi väärin. En kuitenkaan itse haluaisi nähdä kenenkään uran päättyvä taklaukseen, en edes puhtaaseen sellaiseen. En vaikka Wings kyseisen taklauksen takia voittaisi Cupin.


Olenkin sanonut, että olen "old dinosaur" ja jämähtänyt sinne 90-luvulle mutta vaikka tiedän, että Wingsien pelifilosofia ei vastaa omaani, en kuitenkaan hylkää joukkuetta, koska se on osa minua. Purnaan täällä ja muualla mutta tiedostan kuitenkin sen, että paluuta entiseen ei ole - ei ainakaan siinä mielessä mitä minä tarkoitan.

Helpointa minulle olisi vaihtaa suosikkia, etsiytyä jonkin fyysisemmän joukkueen faniksi mutta se ei käy päinsä, koska... Red Wings! On asioita joita ei petetä vaikka joita ei kaikessa allekirjoittaisikaan.

Suosikkia ei vaihdeta, kun se kerran on jostain syystä valittu. En minäkään kaikkea Wingsin johtoportaan tekemisiä allekirjoita, mutta uskon heillä olevan enemmän kompetenssia joukkueen kasaamisessa verrattaessa tavalliseen palstakirjoittajaan.

Mutta menettyjen aikojen korvaukseksi minulle kävisi sekin, että Franzénin sijaan joukkueesta löytyisi Lucicin kaltaisia pelaajia, jotka ovat minun mittapuuni mukaan pelotteita kentällä siten kuten pelote nykyisin mielletään. Franzén on parhaimmillaan se pelote - vaikka ei hanskaakaan, mutta toisaalta heikoimmillaan likipitäen taakka joukkueelle, koska jokainen tietää kuinka hyvä hän halutessaan voi olla ja tätä häneltä odotetaan, mutta pelatessaan huonosti hän on todella kaukana siitä hyvästä. Heikkous on siis siinä, että häntä kuitenkin on peluutettava, koska silloin kun se hyvä päivä sattuu kohdalle hän vie vaikka yksin joukkueen voittoon.

vlad.

Meinasin kirjoittaa edelliseen viestiin esimerkeiksi Franzen 2.0 ja Bertuzzi 3.0. Juurikin tuollaisia nykyaikaisia "power forwardeja" kaipaisin itsekin joukkueeseen, mutta rosteritilanteen ja kyseisen pelaajatyypin markkinoiden kuivuuden takia "Lucicia" tullaan tuskin jengissä ihan hetkeen näkemään.
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Parastahan on, kun taito ja fyysisyys yhdistyvät. En usko, että löytyy joukkuetta, jonka fanit kieltäytyisivät esimerkiksi juuri Lucicista. Itsekin pidän enemmän fyysisistä rouhijapelaajista joita vastaan on vittumaista pelata, mutta jonka kaikki haluavat puolelleen. Jonkun nelosketjun kuuluukin olla Grind Line, ja myös tappelut kuuluvat mielestäni osaltaan jääkiekkoon. Detroitin ja Coloradon 90-luvun brawlit ovat mielestäni ehkä viihdyttävintä kiekkoa mitä olen nähnyt (youtubesta, olen luonteeltani tässä asiassa dinosaurus vaikka iältäni en sitä olekaan...) ja joku McCarthyn hyökkäys Lemieuxin kimppuun oli todella hieno, fiiliksiä nostattava hetki, silmä silmästä barbaarimentaliteetti löytyi minunkin sisältäni. 5 minuutin gorillat tappelemassa suoraan aloituksesta vain koska ovat tappelijoita ovat sitten asia erikseen, mielestäni näytöstappelut ovat turha osa jääkiekkoa ja mielestäni on järkevää, ettei Detroitkaan tuhlaa rosteripaikkaa pelkkään puhtaaseen tappelijaan.
Olenkin siis hyvin samoilla linjoilla vladin ja teuden kanssa, joku ihan oikeasti fyysinen pelaaja tuohon rosteriin, sanotaan nyt vaikka kiintiömöröksi, Bertin tilalle. Nuori ja nälkäinen ja joka osaisi vieläpä pelata. En minäkään mitään Scottia tai McGrattania tai Orria tuohon Detroitin pelitapaan saa menemään millään, mutta joku jolla ei ihan yhtä monta rystystä ole viistämässä jäätä ja mailakin oikein päin kädessä niin sopisi kyllä hyvin. Toisi myös vähän energiaa ja eloa tuohon meininkiin, kyllä oikein kunnon iso taklaus sytyttää joukkuetta (toki siinä missä esimerkiksi Datsyukin aseistariisuvat harhautukset)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin semmoinen vladille kohdistettu ilouutinen noita waiver-vapauksia tutkiessa ilmeni, että Mitchell Callahan menettää waiver-vapautensa ensi kesänä. Tämän pohjalta ukko pitäisi nostaa ylös. Tietysti kovin suurta pelkoa waivereissa menettämiseenkään ei ole, mutta Callahan profiloitunut Griffinsissä myös alivoimapelaajaksi, joten toisi joukkueeseen muutakin lisäarvoa kuin vain hanskaamisen. Siksi miehen tulevaisuuteen voisi jopa vähän uskoa 12.-14. hyökkääjän roolissa.

Tyler Bertuzzi lienee kuitenkin se todennäköisempi pain in the ass sitten aikanaan.

Olen aika pitkälle samoilla linjoilla kanssasi sikäli mikäli luin ja tulkitsin viestisi oikein. En ole seurannut farmipelaajien edesottamuksia niin tarkoin mitä sinä olet tehnyt mutta sen vähän seuraamiseni perusteella olen tullut itsekin siihen johtopäätökseen, että paljon pitää tapahtua Mitch Callahanin kehityksessä, jotta hän todella suurella varmuudella pelaisi itselleen paikan Red Wingseistä - tarkoitan nyt pysyvää pelipaikkaa suurella roolilla.

Ennustamasi tulevaisuus voi olla totta Callahanin kohdalla jos todella suurta harppausta eteenpäin ei tapahdu ja tällöin Callahan tulisi pelaamaan täytemiehenroolissa joukkueessa neljännessä ketjussa ja istuen välillä pop corn -osastolla. Enkä oikein jaksa uskoa siihen, että Callahan tulee ottamaan sitä todella suurta askelta urallaan eteenpäin vaan tullee tulevaisuudessa olemaan pelaaja jonka ura on pelaamista NHL:n ja farmin välillä - eikä seurakaan välttämättä tule olemaan Red Wings.

Pitänee laittaa Tyler Bertuzzi suurennuslasin alle! Hiukan olen hänestä jo lueskellut ja vaikuttaa mielenkiintoiselta tuttavuudelta ja jos kaikki sujuu hyvin ja kehitys on eteenpäin vievää mahdollisuudet paikan lunastamiseen auringosta ovat olemassa.

vlad.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Asiaan: Tootoolle ei vain yksinkertaisesti ole mitään käyttöä. Ei Wingsin pelaaviin hyökkääjiin ole mitään järkeä edes yrittää työntää 8-9min peliä kohden pelaavaa koohottajaa, jonka ainoat avut ovat taklaamisessa ja pienin varauksin hanskauksissa. Nykyhyökkääjällä täytyy olla muitakin avuja pelatakseen NHL:ssä vakituisesti.

Nykykiekkoon ei vain puhtaat "pelotteet" enää sovi pelaamaan täyttä kautta. Heidän ruutunsa ovat täyttäneet modernit isot, hyvin liikkuvat ja vahvat pelaajat. Typerää manita Milan Lucic tai Wayne Simmonds samassa viestissä Tootoon kanssa, mutta teen sen silti.

Mielestäni aliarvioit Tootoon taitotason rankasti. Leimaat hänet täysin kädettömäksi kouhottajaksi, jolla ei ole mitään annettavaa kiekollisena. Pelkästään viimekaudella Tootoo kuitenkin teki pisteitä ihan vastaavalla tahdilla muiden detroitin alempien ketjujen pelaajien kanssa. Koko uran mittaisella tarkastelujaksolla Tootoo osoittautuu pistetehtailultaan laadukkaaksi bottom 6 hyökkääjäksi. Vastaavaksi tähtipelaajaksi, mitä Tootoo oli junnusarjoissa hän ei ole pystynyt kehittymään NHL:n puolella.

Ylipäätään peli on vuosien saatossa siistiytynyt todella paljon ja tuomarilinja muuttunut epäoikeuden mukaisemmaksi (pelaajien taso vaikuttaa pajon aikaisempaa enemmän myös tuomarointiin). Tämän takia kovuutta ja fyysistä voimaa kokoonpanoon tuovien pelaajien merkitys on vähentynyt. Ylipäätään nykyisin pieniä maalineduskahakoita saattaa olla yksi per peli, kun niitä ennen oli joka toisen vaihdon jälkeen. Ensimmäisenä askeleena kehityksessä oli Steve Mooren kaltaisten visiiripäisten pelaajien, joiden pääasiallinen tehtävä oli vastustajan tähtipelaajien vahingoittaminen, lisääntyminen kovanaamojen kustannuksella. Nykyisellään kiekkokontrollin ollessa pääasiallinen uskonto, kokoonpanot pyritään täyttämään tähän hyvin sopivilla pelaajilla. Eli nelosketjuihin täytetään kohtuullisilla käsillä varustetuilla puurtajilla. Isona toiveena olisi, että nollatoleranssi pelleily lopetettaisiin ja kaukalopallosta palattaisiin pelaamaan jääkiekkoa oikeilla säännöillä.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Mun mielestä sama pistää Tootoo vaikka suoraan kentälle tuomaan energiaa. Wingsin "isot miehet" Bertuzzi ja Franzen olleet aivan lapasia ekoissa peleissä. Vituttaa suorastaan kattoa, kun massiiviset jannut menee kieli keskellä suuta, niinku etelän vetelät ekassa lumimyräkässä.
 

Isotuoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moustaches
Mun mielestä sama pistää Tootoo vaikka suoraan kentälle tuomaan energiaa. Wingsin "isot miehet" Bertuzzi ja Franzen olleet aivan lapasia ekoissa peleissä. Vituttaa suorastaan kattoa, kun massiiviset jannut menee kieli keskellä suuta, niinku etelän vetelät ekassa lumimyräkässä.

Miksi kukaan ei mainitse ketjussa isoista miehistä puhuttaessa Justin Abdelkaderia? Kaveri saman painoinen kuin Lucic, tosin jokusen sentin lyhyempi. Pelityylikin melko räväkkä.
 

Renton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mielestäni aliarvioit Tootoon taitotason rankasti. Leimaat hänet täysin kädettömäksi kouhottajaksi, jolla ei ole mitään annettavaa kiekollisena. Pelkästään viimekaudella Tootoo kuitenkin teki pisteitä ihan vastaavalla tahdilla muiden detroitin alempien ketjujen pelaajien kanssa. Koko uran mittaisella tarkastelujaksolla Tootoo osoittautuu pistetehtailultaan laadukkaaksi bottom 6 hyökkääjäksi. Vastaavaksi tähtipelaajaksi, mitä Tootoo oli junnusarjoissa hän ei ole pystynyt kehittymään NHL:n puolella.

Totta, että pistetahti oli Eavesin ja Millerin tasolla. Sama oli tilanne myös +/- -tilaston osalla. Nämä kuitenkin ovat tilastoja. Pelejä katsomalla Tootoosta ei jäännyt millään kiekollisesti varma kuva, vaikka jonkun maalin onnistuikin "roiskaisemaan". Kiekollinen varmuus on sellainen attribuutti, jonka haluaisin puolustavalta hyökkääjältä löytyvän.
Puolustavien ketjujen tehtävänä on kuitenkin pääsääntöisesti pitää oma pää puhtaana, saada ehkä hieman painetta vastustajan päätyyn ja antaa lepoaikaa hyökkääville ketjuille.
Detroitilla olisi mielestäni hyvä tilanne ketjujen suhteen kunhan TAN-line (Tatar, Andersson, Nyquist) pääsisi irti joko 3/4-ketjuna ja Helm olisi täydessä kunnossa. 1/2-ketjut nykymuodossaan, kolmonen Helmin ympärille ja nelonen olisi TAN-line. Kolmosen laituripaikoista kilpailisi täten loput ylimääräiset hyökkääjät.
Miksi haluaisin nähdä TAN-linen yhdessä? 1) Ketjun kemiat toimivat AHL:ssä hyvin 2) Löytyy jalkoja, käsiä vs "normaali nelosketju" ja 3) Normaalisti peluutus vastustajan nelosta vastaan tarkoittaa nuorille "helpompaa" vastusta. Tietenkin otteiden niin osoittaessa voitaisiin ketju rikkoa ja esim Nyquist siirtää hyökkäävän ketjun laitaan.

Puheet menee ristiin, kyllä. Ei TAN nelosena olisi mikään optimi puolustava ketju. Molemmista laitureista odotetaan kuitenkin hyökkäävien ketjujen pelaajia ja mielestäni lopullinen sisäänajo alaketjujen kautta kuuluu myös Wingsin tyyliin.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Miksi kukaan ei mainitse ketjussa isoista miehistä puhuttaessa Justin Abdelkaderia? Kaveri saman painoinen kuin Lucic, tosin jokusen sentin lyhyempi. Pelityylikin melko räväkkä.

Koska Abdelkader on pelannut sitä omaa fyysistä kouhotustaan. Tuzzi ja Franzen ei.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Detroitilla olisi mielestäni hyvä tilanne ketjujen suhteen kunhan TAN-line (Tatar, Andersson, Nyquist) pääsisi irti joko 3/4-ketjuna ja Helm olisi täydessä kunnossa. 1/2-ketjut nykymuodossaan, kolmonen Helmin ympärille ja nelonen olisi TAN-line. Kolmosen laituripaikoista kilpailisi täten loput ylimääräiset hyökkääjät.
Miksi haluaisin nähdä TAN-linen yhdessä? 1) Ketjun kemiat toimivat AHL:ssä hyvin 2) Löytyy jalkoja, käsiä vs "normaali nelosketju" ja 3) Normaalisti peluutus vastustajan nelosta vastaan tarkoittaa nuorille "helpompaa" vastusta.
Mites nuorten fysiikka kestää, kun vastassa on joku Sobotka - Lapierre - Reaves tai joku muu erittäin fyysinen nelonen? Kuitenkaan tälläisen TAN-linen vahvuus ei ole kaksinkamppailuvoimassa. Hyvää kiekotonta peliä on kuitenkin vaikea pelata ilman tiettyä kaksinkamppailuvoimaa. Tämän takia tälläiset kiekollisesti keskivertoa paremmat luisteluvoimaiset, mutta kaksinkamppailuvoimaltaan heikot nelosketjut ovat ainakin vielä epäsuosittuja valmentajien keskuudessa. Toimiihan tämä malli tietysti jotenkin, jos pitää kokoajan kiekkoa, mutta edelleen vaikea pärjätä kovin hyvin, jos ketjun kaksinkamppailuvoima on reilusti keskitasoa alempi.
 

Renton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mites nuorten fysiikka kestää, kun vastassa on joku Sobotka - Lapierre - Reaves tai joku muu erittäin fyysinen nelonen? Kuitenkaan tälläisen TAN-linen vahvuus ei ole kaksinkamppailuvoimassa. Hyvää kiekotonta peliä on kuitenkin vaikea pelata ilman tiettyä kaksinkamppailuvoimaa. Tämän takia tälläiset kiekollisesti keskivertoa paremmat luisteluvoimaiset, mutta kaksinkamppailuvoimaltaan heikot nelosketjut ovat ainakin vielä epäsuosittuja valmentajien keskuudessa. Toimiihan tämä malli tietysti jotenkin, jos pitää kokoajan kiekkoa, mutta edelleen vaikea pärjätä kovin hyvin, jos ketjun kaksinkamppailuvoima on reilusti keskitasoa alempi.

Se siinä juuri onkin: ketjun vahvuus on kiekollisessa pelissä ja kiekko pitää saada. Miten se sitten onnistuis omassa päässä kulmaväännöissä? Pakeilta kenties apua omaan päähän ja kyllä siltä Anderssonilta löytyy kuitenkin kohtalaisesti vääntövoimaa ja puolustuspeli on ok-tasolla.
Ja kun se kiekko saadaan, on tuollainen Sobotka-Lapierre-Reaves -kentällinen pulassa omassa päässä. Viimekevään pudotuspeleissä ketju Brunner-Andersson-Nyquist aiheutti monet hyvät mylläkät vastustajan päähän ja teki tärkeitä maaleja.
Kuitenkin, kuten kirjoitin, ei TAN ole mikään optimi puolustava kenttä. Tulevaisuutta ajatellen olisi kuitenkin tärkeää saada äijille vastuuta ja minuutteja alle. Tämän takia ei mielestäni ole mitään syytä peluuttaa esimerkiksi Tootoota säännöllisesti ennen Tataria. Enkä kyllä usko #22 olevan Tatarin edellä nokkimisjärjestyksessä.
Näkisin että, jos Tootoo ei suoraan lähde waiversin kautta alas/toiseen jengiin, pelannee hän matsin siellä toisen tuolla lähinnä ennalta fyysisempiä joukkueita vastaan. Todennäköisesti nämä hajapelit ajoittuvat back-to-back -peleihin.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Red Wings jatkaa ilmeisesti samalla kokoonpanolla Kojootteja vastaan.

Zetterberg - Datsyuk - Abdelkader
Franzen - Weiss - Alfredsson
Cleary - Andersson - Bertuzzi
Miller - Emmerton - O___________O

Kronwall - Ericsson
DeKeyser - Kindl
Quincey - Smith

Howard

Täytyy varmaan yöllä herätä katsomaan. Nyt on ainakin levännyt joukkue, toivottavasti räpellys Bostonissa on jätetty taka-alalle ja Kojootit saavat sellaisen pöllyn, että turkki lähtee. Peli on ollut aikamoista hakemista, mikä on ihan ymmärrettävää. Antaa noiden Coloradojen sun muiden särkien pelata parhaat pelit tähän kauden alkuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös