Datasähkö

  • 1 659
  • 8

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tekniikasta en ole pahemmin selvillä, mutta tuollainen datasähkö-liittymä vaikuttaa aika lupaavalta ainakin nopeutensa puolesta.

Tuommoinen yhden megabitin kaistahan peittoaa 256bittisen ADSL:n mennen tullen.

Ainoat ongelmat liittyvät ilmeisesti siihen miten muut sähköverkon laitteet suhtautuvat dataan joka verkossa liikkuu? Eli toimiiko mun leivänpaahdin jos oon netissä samalla? :D
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Tai ajattelepas, jos joku hakkeroi sun leivänpaahtimen, ja laittaa sen paahtoajan minuutin liian pitkäksi! :)

Onhan tuosta ollut juttua jo jonkin aikaa, ja vaikuttaa toki vallan lupaavalta...
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Viestin lähetti jounster

Ainoat ongelmat liittyvät ilmeisesti siihen miten muut sähköverkon laitteet suhtautuvat dataan joka verkossa liikkuu? Eli toimiiko mun leivänpaahdin jos oon netissä samalla? :D

Niin tai toimiiko mun tietokone jos oon netissä samalla :D :D :D

Ei vaan, mielenkiintoinen kokeilu, tosin tänne pohjoiseen tuota ei varmaan saada ennen vuotta 2050, joten turha kai haaveillakaan tuommosesta =)
 

Khimbul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes RIP
Datasähkön ongelmia

Moi!

Tässä minun käsitykseni datasähkön ongemista. En ole mikään tietoliikennealan asiantuntija, mutta tiedän asiasta jotakin.

Suurin ongelma ovat häiriöt, toisaalta kuparissa kulkevan signaalin sotkevat ja toisaalta siitä ulospäin lähtevät häiriöt. Koska pelkkä kuparilanka soveltuu erittäin huonosti suuritaajuisten signaalien kuljettamiseen voidaan tätä tehdä vain lyhyen matkaa <1km. Eli keskuksia pitää olla aika tiheästi, eikä esim vain muuntoasemilla (tämä sama ongelma on tosin xDLS- tekniikoissakin). Ja kuten mainittua, jos sähköjohtoon laitetaan suurtaajuista signaalia se säteilee siitä ulos ja häiritsee muita radiolaitteita, jotka ovat samalla taajuusalueella.

Khimbul
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itsekkin jouduin asiaan perehtymään Graduani naputellsessa. Idea on vanha - muistaakseni jo 70-luvulla keksitty. Ongelmia on useita, pahimpana melko voimakas virran kulutus (hukkaprosennti 30-40), mutta myös häiriöalttius. En tosin tiedä kuinka paljon ongelmista on saatu ratkottua jos asiaa tosissaan aletaan myymään.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Väittää kovasti että ongelmat on ratkaistu...Tyhmiä ovat jos myyvät toimimatonta tuotetta, asiakastyytyväisyys tapetaan samantien ja business kuolee käsiin.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Khimbul: "Suurin ongelma ovat häiriöt, toisaalta kuparissa kulkevan signaalin sotkevat ja toisaalta siitä ulospäin lähtevät häiriöt."

Tämähän se on ollut suuri ongelma ja sen ratkaisuun passaavat samat menetelmät, jotka koskevat langatonta liikennettä. Tästä syystä tekniikka on joutunut "odottamaan" radioliikenteen kehittämistä.

Verrattuna radioliikenteeseen käytetyt lähetintehot ovat pienempiä, koskapa sähkösignaali liikkuu huomattavasti paremmin kuparissa kuin ilmassa.

Khimbul: "Koska pelkkä kuparilanka soveltuu erittäin huonosti suuritaajuisten signaalien kuljettamiseen voidaan tätä tehdä vain lyhyen matkaa <1km. Eli keskuksia pitää olla aika tiheästi, eikä esim vain muuntoasemilla (tämä sama ongelma on tosin xDLS- tekniikoissakin)."

Pitää paikkansa, mutta uskoisin, että ajatuksena on siirtää data voimaverkossa mahdollisimman vähän aikaa ennen siirtoa dataverkkoon (valokaapeli).

Khimbul: "Ja kuten mainittua, jos sähköjohtoon laitetaan suurtaajuista signaalia se säteilee siitä ulos ja häiritsee muita radiolaitteita, jotka ovat samalla taajuusalueella."

Lähetystehot ovat langassa huomattavasti pienemmät kuin esim. matkapuhelimessa.

Nyt jäädään sitten odottelemaan, milloin ensimmäiset "dataorientoituneet" kodinkoneet tulevat. Olisihan se mukavaa, jos kantaisit telkkarin kotiin, pistäisit töpselin kiinni ja alkaisit saman tien katsomaan ilman kanavien viritystä tms.

Tai kantaessasi tietokoneen ja monitorin kotiin, pistäisit vain molemmat töpseliin ja alkaisit käyttämään ilman johtosotkuja :-)
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Euro71
Tai kantaessasi tietokoneen ja monitorin kotiin, pistäisit vain molemmat töpseliin ja alkaisit käyttämään ilman johtosotkuja :-)
Tuossa koneessa ei voi olla Windowsia sitten :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös