Datanomit

  • 14 868
  • 16

hätrikki ||

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Anaheim Ducks
Ajattelin perustaa oikein oman topikin näille luonnontieteitä opiskeleville/suorittaneille maailmansankareille. Olihan tämä linja joitakin vuosia sitten aivan tukossa, tulijoita oli enemmän kuin silmä näkee. Joten onkai täällä muitakin datanomeja kuin minä? =)

Tänne saa avautua, niin hyvässä ja pahassakin; kertoa kokemuksia itse koulusta, koulun jälkeisestä mahdollisesta työelämästä tai sen saamisen vaikeudesta. Vai oletteko jatkaneet opiskelua jonnekkin muualle? Myös muut kuin datanomit ovat tervetulleita postailemaan. Onko kurssi kuuminta hottia ja unelmien täyttymys vai roskaa mitä roskaa?

---

Itsestäni tulee datanomi ensi keväänä. Tähän astisesta koulutuksen tasosta voidaan olla montaa mieltiä, jotkut puhuvat että turhia kursseja (markkinointi, laki-asiat ym.) siitä sitten on vaikeampi sanoa, että hyötyykö it-alan henkilö noista. No, itse en ole niitä vastaan, saattaahan noita joskus tarvitakin. ATK-aineiden opetuksessa voitaisiin mennä syvellämme. Itse en ainakaan uskalla kovin paljoa mainostaa HTML, PHP ym. kielien ja välineiden osaamisella. Täytyy toivoa että työ tekijäänsä opettaa.

Työtilanteesta minulla ei hirveästi ole tietoa länsi-rannikon alueelta. Paljon laitan viimeisen työharjottelun varaan, josko sitä siitä sattuisi pääsemään jonnekkin koneita aukomaan pitemmäksi aikaa. Jollei työtä tule, niin ei mitään hajua minne tästä lähtisi jatkamaan opintoja. Ammattikorkea ja insinööriksi? Tuleva vuosi näyttää.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Datanomi olen. Mitään hyötyä tutkinnosta ei ole ollut. Alan töitä mahdoton saada, niihin pukkaa AMK:sta kaikenmaailman ATK-tradenomia samoilla palkoilla kera korkeakoulututkintonsa. Itse koulutus oli ainakin SLK:ssa totaalisen naurettava kokemus - mm. itse mikrotuki kurssilla, johon siis koko koulutus huipentui, lopputehtävä (tuo haasteellinen harmaa kallio, jonka läpi jokaisen nörtin oli käveltävä) koostui muutamasta kuvasta, josta piti tunnistaa kyseinen komponentti. Eli emolevy, näytönohjain, kovalevy etc.

Siksipä tällä hetkellä Avoimessa Yliopistossa vedän valtio-opin perusopintoja ja sinne haen ensivuonna. Jos vaikka saisi oikean koulutuksen.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ruutiveijari kirjoitti:
Datanomi olen. Mitään hyötyä tutkinnosta ei ole ollut. Alan töitä mahdoton saada, niihin pukkaa AMK:sta kaikenmaailman ATK-tradenomia samoilla palkoilla kera korkeakoulututkintonsa.

itse olen ko.tradenomi ja töissä ollessani minulla oli harjoittelijana datanomiksi valmistuva. Ongelma taitaa olla siinä, että nykyään pitää olla jossain asiassa ns.guru, että töitä löytyisi. Välimallin datanomeja jne.on markkinoilla niin paljon, että työllistyminen on vaikeaa. Samat sanat tradenomeille. Itse olen suosiolla hakenut/ollut muissa hommissa jo hyvän aikaa. Kun tämmöinen välimallin atk-kaveri olen itsekin. Ainakaan raumalla ei ole ollut mitään mahdollisuuksia itselläni työllistyä atk-alalle.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
yellow kirjoitti:
itse olen ko.tradenomi ja töissä ollessani minulla oli harjoittelijana datanomiksi valmistuva. Ongelma taitaa olla siinä, että nykyään pitää olla jossain asiassa ns.guru, että töitä löytyisi. Välimallin datanomeja jne.on markkinoilla niin paljon, että työllistyminen on vaikeaa. Samat sanat tradenomeille. Itse olen suosiolla hakenut/ollut muissa hommissa jo hyvän aikaa. Kun tämmöinen välimallin atk-kaveri olen itsekin. Ainakaan raumalla ei ole ollut mitään mahdollisuuksia itselläni työllistyä atk-alalle.
Erittäin hyvin sanottu. Töitä on, mutta työn saadakseen täytyy olla erittäin hyvä jossain tietyssä asiassa. Datanomi koulutus kouluttaa perusnörtiksi. Osaat ratkoa pikkupulmia koneen ääressä ja asentaa softia, siinä se. JOS haluat oikeasti työllistyä, kannattaa 90% siitä datanomin koulutusajasta opiskella vaikka verkkotekniikkoja tms. omatoimisesti.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Datanomiksi toista vuotta opiskelen, aika perusjuttua ollut tähän mennessä,ei ainakaan liian vaikeaa. Ainut juttu mikä ihmetyttää on se, miten jotkut kaverit ryssivät kursseja välittämättä asiasta ollenkaan, vaikka kuinka helppoa juttua olisi. Ilmeisesti luulevat pääsevänsä läpi samalla tavalla kun peruskoulussa, mutta onneksi eivät. Toisaalta eipä ole minun ongelmani, kun sitä neljättä vuotta sitten käyvät joskus, kun itse olen jo valmistunut ;)
 
Eräs datanomi-tuttavani pyysi minua pari vuotta sitten tuomaan tulostimen koneeseensa. Tiesin että se on vanha kone joten kysyin varmuuden vuoksi onko siinä usb-liitäntää? Yllättäen arvon datanomilla ei ollut mitään hajua millainen se on. Kun sen puhelimessa kuvailin niin löytyihän sieltä koneen takaa 2 semmoista reikää. Kaveri ei todellakaan tiennyt mikä on usb! Silti oli datanomin paperit taskussa!
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Marko Lehtinen kirjoitti:
Eräs datanomi-tuttavani pyysi minua pari vuotta sitten tuomaan tulostimen koneeseensa. Tiesin että se on vanha kone joten kysyin varmuuden vuoksi onko siinä usb-liitäntää? Yllättäen arvon datanomilla ei ollut mitään hajua millainen se on. Kun sen puhelimessa kuvailin niin löytyihän sieltä koneen takaa 2 semmoista reikää. Kaveri ei todellakaan tiennyt mikä on usb! Silti oli datanomin paperit taskussa!
Joo näitä tarinoita kuulee kyllä liian usein, omallakin luokalla oli viime vuoden lopulla koneen kokoamis "koe", no olihan siellä yhdellä sankarilla muistikampaa ylöalaisin, prosessori ilman tuuletinta jne...
 

hätrikki ||

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Anaheim Ducks
Tätä olenkin pelännyt! Ei tässä naamaansa kehtaa näyttää enää, puna leviää varmasti kasvoille työnhaussa kun mainitsee olevansa datanomi (puhumattakaan naisten seurassa =)

Ite oon kuullu kans noita juttuja; eräässä työharjottelussa datanomille annettiin tehtäväksi vaihtaa virtalähde. Seuraa opiskelijan kysymys: aukaisenko tän koneen ruuvimeisselillä?

Ittelläni on opinnot menny hyvin, mutta 'katu-uskottavuutta' ei löydy eikä saa tällä koulutuksen tasolla. Tästä hieman maistiaista: Parit viimekuukaudet opettelimme Multimediassa tekemään Flash-animaatioita ja käyttöliittymiä. Opetusluokan koneisiin asennettiin vartavasten Macromedia Flashin 30 päivän trialit. Opettaja ei panostanut opetukseen kovinkaan paljoa, ohjeet olivat vuodelta yheksäkytseven ja ohjelma 2005. Aina sai ihmetellä kun tästä valikosta ei tuota toimintoa löytynytkään. Jos opettajalta kysyi neuvoa, tuli hän paikalle ja totesi viilipyttynä: kokeillaan... tuota toistui sitten epäonnistuneiden yritysten jälkeen. Paljoa hän ei Flashista luennoinut, jonkun 5 min opetusvideon hän taisi viskata valkokankaalle... Joten kaikki mainostoimistot/webbi-designaattorit ym. täällä ois yks vapaa datanomi!

Ainoa homma tosiaan mitä kuvittelisin osaavani edes jotenkin, on jossakin atk-puljussa myyntihenkilönä/koneen rassaajana toimimen. Myyntityöt onnistuvat vain jos opiskelet itse alan lehdistä/nettisaiteilta uutta infoa. Vai olisiko kenties tässä tulevaisuuteni:

http://www.fem.uniag.sk/havran/blog/img/Will_code_HTML_for_food.jpg
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Mitä datanomi oikeasti osaa? Eikö datanomin hommia pysty tekemään kuka vaan atk nörtti?
 

hätrikki ||

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Anaheim Ducks
MS kirjoitti:
Mitä datanomi oikeasti osaa? Eikö datanomin hommia pysty tekemään kuka vaan atk nörtti?

Lainaus:

Datanomi toimii tietotekniikan tehtävissä yrityksissä, yhteisöissä tai itsenäisinä yrittäjinä. Datanomina osaat ylläpitää tietojärjestelmiä sekä ratkaista ohjelmien käytössä esiintyviä ongelmia. Osaat myös kouluttaa ja neuvoa käyttäjiä sekä myydä ja markkinoida alan tuotteita. Käytät sujuvasti tietoverkkoja ja multimediaa viestinnässä.

Opintoihin kuuluu yrittäjyys, tietojärjestelmien suunnittelu, työvälineohjelmistot, julkaisujen ja multimediaesitysten
tuottaminen sekä www-ympäristö. Työssäoppimisen ja päättötyön lisäksi opintoihin sisältyy luentoja ja niihin liittyviä harjoitus- ja projektitöitä.

http://www.ktao.fi/KauMa/datanomi.html
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Ruutiveijari kirjoitti:
Erittäin hyvin sanottu. Töitä on, mutta työn saadakseen täytyy olla erittäin hyvä jossain tietyssä asiassa. Datanomi koulutus kouluttaa perusnörtiksi. Osaat ratkoa pikkupulmia koneen ääressä ja asentaa softia, siinä se. JOS haluat oikeasti työllistyä, kannattaa 90% siitä datanomin koulutusajasta opiskella vaikka verkkotekniikkoja tms. omatoimisesti.

Komppaan Ruutiveijaria, erittäin hyvin sanottu siellä perällä. Itselläni on kokemusta lähinnä media-assistenteista, joita taitaa valmistua vastaavassa tahdissa Datanomien kanssa ja lähtökohdat työmarkkinoille suunnilleen samat.

Omat kokemukseni media-assareista ovat juuri sellaisia, että osataan vähän sitä ja vähän tätä, mutta ei mitään kunnolla. Datanomin koulutus antaa varmasti hyvän pohjan, mutta sen lisäksi kannattaa opetella jokin asia todella hyvin. On se sitten raudan kasaamista, verkkotekniikkaa, palvelintekniikkaa, ohjelmointia tai jotain. Tämän hetken avoimista työpaikoista voi käydä tutkailemassa, että minkälaisesta pätevyydestä on nyt pulaa työmarkkinoilla.

Pätevöityä voi kahdella tapaa. Joko itseopiskelulla tai lisäkouluttautumalla. Tärkeintä on saada jalka työpaikan ovenväliin, jonka jälkeen käytännön kokemuksen kautta voi pätevöityä lisää ja oppia uusia asioita.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Datanomikoulutus on sellainen, että se on pelkkää ajanhaaskausta ihmiselle joka ei koneiden kanssa pelaa vapaaehtoisesti vapaa-aikanaan. Näitä taitoja se vahvistaa, mutta ummikolle en näe siinä mitään hyötyä.

Sattumoisin suoritan tätä itse työn ohessa, koska nyt alla on jo koulutusta vastaava työ, enää puuttuu koulutus.

Opiskeluryhmässäni on henkilöitä (en sano naisia), joiden mielestä kaikki oli kivaa kun opiskeltiin ensimmäisenä vuonna näitä perusopintoja, eli kirjanpitoa ja markkinointia ym., mutta nyt on naamat norsun vitulla kun ohjelmointi ja muu koneisiin liittyvä on niin hankalaa.

Pelkillä koulun opeilla ei kukaan tee mitään mistä joku kunnollisen elatuksen sinulle maksaa.
 

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
Kaivetaanpas nyt tämä ketju ylös.

Itse olen viime kesänä valmistunut datanomi, suunnitelmissa on jatko-kouluttautua media-tekniikan insinööriksi.

Jos tätä asiaa pidetään mielipidekysymyksenä, että onko datanomin koulutuksesta mitään hyötyä, niin sanoisin että kyllä. Mielestäni datanomiksi kouluttautuminen antaa valmiudet jos jonkinlaiseen työhön, sekä hyvät mahdollisuudet jatko-opiskeluun - tämä kaikki tietenkin sillä ehdolla että koulu on käyty tosissaan, ei rimaa hipoen läpi.

Datanomina oppii kaikki perusasiat tietokoneisiin liittyen, joka ei itsessään kyllä auta mitään muuta kuin että osaat kotona & sukulaisten luona ratkoa pikku ongelmia. Jos datanomi-koulutuksesta haluaa kaiken hyödyn irti, täytyy myös vapaa-aikaa käyttää koneiden tutkiskeluun sekä käyttöön - tämä ei tarkoita sitä, että pelataan 24/7 World of Warcraftia tai mitään muutakaan peliä.

Datanomin opinnoissa osana on työssäoppiminen, josta on kaikista suurin hyöty tässä koulutuksessa, ainakin minun mielestä. Itse opin työssäoppimassa paljon enemmän kuin koulussa, joka ei varmaankaan rohkaise teitä muita, jotka ajattelevat kouluttautua datanomiksi, mutta se on täysin ihmisestä kiinni, miten ja missä haluaa oppia, jos haluaa. Kun lähtee työssäoppimaan, eniten siitä hyötyy, jos etsii omalta alalta työssäoppimispaikan.

Yleensäkin ns. peruskoulutukset antavat vain pientä pohjaa alalle, jolle kyseisellä koulutuksella on suuntaamassa. Töissä opitaan ne kaikki asiat, joita siellä täytyy osata ja hallita.
 

heskey #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, NyR 95-99
Muistan varmaan ikuisesti kun opettajamme Turun AI:ssa sanoi että "datanomit eivät tiedä tietokoneista mitään". Työnantajiltani olen kuullut aika lailla samantyyppisiä kommentteja. Jos IT-alalle haluaa töihin niin voin suositella lämpimästi elektroniikka-ja tietoliikenneasentajan koulutusta. Töitä on riittänyt ainakin Varsinais-Suomessa. Eikä nuo elektroniikka-alankaan työt ihan perseestä ole.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Joskus 90-luvulla kuvittelin harhoissani vähän aikaa, josko ryhtyisin bisnespainotteisen korkea-asteen tutkinnon oheen suorittamaan datanomiopintoja. Olin siis ihan opiskelu-urani alussa. Tuli sitten kaikkea muuta eteen. En tiedä olisiko datanomiopinnoista ollut mitään mainittavaa lisäarvoa itselleni, tuskin. En myöskään tiedä tai muista mitä kovaa osaamista valmistuneella datanomilla olisi voinut 90-luvulla olla, mutta vaikutelmani on että aika perushipelöijiä sieltä valmistuu. Datanomiopinnot eivät ole paljoakaan hyödyksi akateemiselle porukalle, mutta eivät välttämättä ole parasta ajankäyttöä myöskään koodareiksi tai konesalien kingeiksi pyrkiville. Toisaalta voihan datanomiopintoja ottaa pohjalle jo sillä ajatuksella, että jatkaa siitä esim. tietoliikennepuolen asiantuntijatehtäviin.

ICT-asioista kiinnostuneen kaupallisen puolen opiskelijan kannatti silloin ja kannattaa nykyäänkin suuntautua enemmän strategisiin kysymyksiin busineksen ja ICT:n rajapinnassa. Bisnestä ymmärtäville tietohallintojohtajille ja tietohallinnon asiantuntijaväelle on kasvava tarve.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
ICT-asioista kiinnostuneen kaupallisen puolen opiskelijan kannatti silloin ja kannattaa nykyäänkin suuntautua enemmän strategisiin kysymyksiin busineksen ja ICT:n rajapinnassa. Bisnestä ymmärtäville tietohallintojohtajille ja tietohallinnon asiantuntijaväelle on kasvava tarve.

Tämä on totta. Suomessa IT-alan työpaikat keskittyvät tulevaisuudessa suurelta osin managerointiin. Suorittavalle tasolla tarvitaan vahvaa unix/linux/storage ammattitaitoa, jota ei löydy helposti ulkoistuslokaatioista, vaan ainoastaan kalliina konsultteina.

Olen keskittynyt tuolle storage-puolelle ja headhunting rekry on arkipäivää. Suomessa asiantuntijat ovat niin harvassa, että niistä harvoista on kova tappelu.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Itsekkin olen aikoinani valmistunut Datanomiksi. Tosiaankin koulutuksessa pintaraapaistaan vähän kaikesta pikkaisen. Omasta mielenkiinnosta on aika paljon kiinni kuinka hyvin opit käyttämään eri ohjelmia. Olihan siellä myös markkinoinnin ja mm. yritystoiminnan tunteja, jotka olivat ihan mielenkiintoisia. Sekin varmasti auttoi, että meillä oli siinä erittäin hyvä asiansa osavaa opettaja. Varmaan parhaan hyödyn saa tästäkin irti, jos viitsii opiskella tuon kaksoistutkintona. Eli kirjoittelee yo-lakin samalla.

Armeijan jälkeen olin ihan eri alan hommissa reilut pari vuotta ja nyt amk:ssa lukemassa kone- ja tuotantotekniikka. Meidän luokalta ehkä muutama pääsi oman alan hommiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös