Maakunnallinen hätähuuto - 150 000 pirkanmaalaista uhkaa avohoito tai vastaava. Valtiovalta: heti varoja ennaltaehkäisevään mielenterveystyöhön.
Olen jo pitkään, vuositolkulla, tai sanotaan vuosikymmentolkulla, seurannut Ilves-kannattajien mielenliikkeitä. Olen ammatiltani psykologi, joten vastaanotollani on rampannut kaikenlaista jengiä . Viime aikoina luonani on vieraillut erityisen paljon Ipa-faneja villapaidoissaan. Heidän tilaansa kuvaa mainiosti ammattitermi "käänteistävä torjunta".
Niin kuin jääkiekkoa aavistuksen tarkemmin seuraava on kenties huomannut, Ilves-kaivoon ei menestystä ole viimeisten vuosikymmenten aikana juurikaan kannettu. Ei se nyt ihan huonostikaan ole mennyt, mutta aivan kirkkainta ei ole näkynyt.
Päinvastoin kuin esimerkiksi Jyp- tai Saipa-fanit, perinteisen Ilveksen kannattajat osaavat ja haluavat vaatia menetystä. Tämä näkyy tietynlaisena sisäisenä menestymispakkona. Kun menestystä ei ole kuulunut, sisäinen voima on alkanut purkautua huolestuttavalla tavalla. Samanlaista oirehtimista on muuten havaittavissa toisinaan myös ifk-faneilla.
Menestymättömyys on alettu nähdä ikään kuin käänteisenä legendaarisuutena, paska onkin yhtäkkiä kultaa. Sointu - siinä oli aika äijä. Toikka - Ilves on. Miksa - meiän miehiä, ipamaista mokailua tyylillä. Raipe - Raipe hoitaa veroasiansakin seksikkäämmin kuin Janne panee. Veikko - virtuoosien virtuoosi, veijarien veijari, oli se legendaarisen huono. Sykora - tää on niin mun Ilves. Curre - kaverihan on oppinut talon taloille.
Itse asiassa tämäntyyppisiä asioita on tapahtunut kaikille joukkueille, mutta kun on niin vähän mistä ottaa, voimia on otettava pahasta.
Käänteisen torjunnan ensimmäinen vaihe on huumori. Käänteisen torjunnan toinen vaihe on tosiasioiden kieltäminen. Kolmas vaihe on tämä käänteistäminen, jossa nyt ollaan - eletään siis eräänlaisessä itsepetoksessa. Neljäs vaihe, ja kaikkein huolestuttavin, on itsetuhoisuus. Aletaan repiä villapaitoja ja -housuja, viedään Ilves-lippuja kaatikselle jne.
Yhteiskunta säästäisi aika tavalla tulevaisuuden avohoidossa, jos asiaan tartuttaisiin nyt heti. Ehdotankin kohdistettua tukipakettia, nythän alueellistaminen onkin taas muotia. Eduskunnan tulisi ohjata Hautamaalle ja kumppaneille sellaiset 1,5 miljoonaa euroa, jolla saataisiin varmasti kokoon sellainen porukka, että mestaruus olisi taattu. Sen jälkeen ilmeet olisivat iloisemmat ja terveemmät ainakin seuraavat 15 vuotta.