Olikos se muuten Mikrobitissä, vai jossain muualla, kun niitä pelejä ja ohjelmia jaettiin ihan kirjoitettuna lehteen? Sitten kun olit sen 6 vuotiaana yksiormijärjestelmällä kirjoittanut parissa päivässä ja todennut ettei peli toimi, oli aivan perkeleen mukava lukea seuraavasta lehdestä että tuohon koodiin oli tullut kirjoitusvirhe :) Tuota konettahan ei voinut sammuttaa ohjelmoinnin välissä, kun ei ollut mitään paikkaa minne tuon koodinpätkän tallentaa. Ai perkele kun on ikävä tuota loistavaa vekotinta!
Muistelen, että Mikrobitissä olisi ollut näitä koodinpätkiä. En kyllä itse niitä testaillut. Sen sijaan meillä oli jostain kirjakaupasta bongattu kirja, jossa oli varmaan noin 20:n pelin koodit. Näistä melkein jokainen tuli testattua. Monta sivua piti näpytellä, ennen kuin sai aikaan äärettömän yksinkertaisella grafiikalla varustettuja alkeellisia pelejä. Isäukon ja minun suosikkini oli peli, jossa tiputettiin saapasta kovakuoriaisten päälle...
Noista koodeista muistan sen, että joystick-ohjauksen toteutukseen oli kaksi tapaa. Toinen näistä toimi ongelmitta, mutta toinen ei vastaavasti taas toiminut koskaan. Tässä jälkimmäisessä piti nakutella noin sata riviä erilaisia numeroita, ja sitten joku tarkistussumma kertoi, menivätkö luvut oikein. Joka kerta tarkistussumma väitti virhettä... joskus laskin noilla riveillä olleet luvut yhteen, ja summa vastasi tarkistussummaa. Siitä huolimatta virheilmoitusta puski. Eikä peli reagoinut peliohjaimeen. Ei, vaikka kokeili toisessakin joystick-portissa.
Joskus pikkupoikana kokeilin ohjelmointia siten, että kirjoitin rivejä sieltä täältä eri koodinpätkistä. Lopputulokset olivat varsin jänniä. Kerran ihmettelin, kun yllätyksekseni joku erikoismerkki rupesikin hyppimään ruudulla ympäriinsä... Vahingossa ne suuret keksinnöt syntyvät.
Ai niin, ja kyllähän niitä ohjelmapätkiä kykeni tallentamaankin. Itse ainakin tallentelin niitä sekä lerpuille, että kaseteille.
Muistelen, että Mikrobitin lisäksi tuolloin 80-luvun lopulla ilmestyi joku toinenkin tietokonelehti, joka oli hyvin samanlainen. Muistaako joku vastaavaa?