Mainos

Civilization V

  • 7 582
  • 12

nikozwan

Jäsen
Taas on aika astua Civiilipalvelukseen, palstatoverit!

Sid Meier's Civilization 5 ilmestyi muutama päivä sitten ja itse olen ehtinyt ehkä tuollaiset 4-5 tuntia hakata eteenpäin. Vanhan tavan mukaan engelsmanneilla aloitin, pelin pituus toiseksi pisin ja kartan koko toiseksi isoin. Jossain vuoden 900 AD paikkeilla pyyhitään.

Silmällä katsoen peli on tietenkin uudistunut reippaasti n. 5 vuoden (?) takaisesta edeltäjästään. Grafiikka on namia, se on myönnettävä. Käyttöliittymä, teknologiapuu, yksiköt, ihmeet ja rakennukset sen sijaan vaikuttavat hyvinkin samanlaisilta kuin nelosessa. Yksi merkittävimmistä uudistuksista on yksiköiden määrä, joka on tippunut jonkin verran. Valmistusaika on pidempi ja uusi systeemi rajaa homman niin, että yhteen "ruutuun" mahtuu vain yksi sotilasyksikkö, joten ns. "Stack of deathit" ovat historiaa. Ja nyt esim. Archerit ja oletettavasti tykit yms. voivat ampua vastustajaa useamman ruudun päästä, joten nämä uudistukset tekevät Civin taistelusta hieman entistä taktisempaa. Ihan passeli uudistus mielestäni tämä.

Toinen selkeä uudistus joka tulee äkkisältään mieleen on Kaupunkivaltiot, jotka tulevat peliin siviilisaatioiden ohelle soppaa sotkemaan. Näitä ärsyttäviä pikku paskiaisia piisaa reilumman puoleisesti aina Hanoista Helsinkiin ja kaikkea siltä väliltä. Niiden kanssa voi kaveerata, jolloin niistä saa vassaalin, joka syytää pelaajalle yksiköitä tai niitä voi tietenkin tukistaa ja vallata itselleen, jolloin vastustajat alkavat itkemään ja syyttelevät sinua pienempien kiusaamisesta. Kaupunkivaltiot pyytelevät jatkuvasti myös apua sodissa ja antavat pelaajalle vapaaehtoisia tehtäviä, joiden suorittaminen parantaa tietenkin diplomaattisia suhteita. Itse en tästä uudistuksesta hirveästi perusta ja aion kyllä seuraavassa kampanjassa kytkeä kaupunkivaltiot pois, mikäli se vain onnistuu.

Siinä hieman omia mielipiteitä. Jos muut palstalaiset ovat ehtineet peliä kokeilemaan niin kertokaahan mitä mieltä olette Sidin Paluusta!
 
Pari alkua on tullut otettua ja ei oikein hyvältä maistu. Grafiikka on noussut jotenkin (turhaan) pääosaan eikä kontrollit ja haluttavat tiedot välity, ainakaan vielä, pelaajalle kuten aiemmissa versioissa. Bugejahan tuossa vielä melkoisesti on, joten lopullista tuomiota en pelattavuudesta antaisi vielä, vaikka olisin ehtinytkin pelaamaan.

Vaikka olen tietyllä tapaa tyytyväinen stack of doomien katoamiseen, on minusta varsin tyhmää ettei ruudussa voi olla kuin yksi unitti. Sama pätee workkereihin eli ei voi kuin yksi työmies rakentaa improvmenttia kerralla. Lisäksi tuntuu vahvasti siltä, että turhien vuorojen määrä kasvaa entisestään. Siis vuorojen, joissa ei paineta kuin "next turn".

Civ IV - warlords on edelleen oma suosikki. BTSsää kai sitä viime vuosi on tullut hakattua, mutta saapa nähä miten tämän pelin kanssa käy, jahka pääsee sisään.
 

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Maistuu, vähän liikaakin... opetteluahan tämä vielä, mutta ilmestymisen jälkeen on joka ilta tullut tahkottua "yksi vuoro vielä" yöhön asti.

Tällä hetkellä päällimmäisenä fiiliksenä on että parin patchin tarpeessa peli on. Pelaan Princellä toistaiseksi, osa narinasta voi aiheutua liian helposta vaikeustasosta. Samalla tasolla oli vaikeuksia CIV4:ssa, joten en todellakaan ole kovin pro... mutta CIV5:ssä tällä tasolla on jotakuinkin ihan sama mitä tekee, aina voittaa.

AI on todella passiivinen eikä paljoa edes panosta armeijaansa. Sodanjulistuksia ei tarvitse pelätä, päinvastoin, vastustajien yli saa jotakuinkin kävellä. Resurssien hanskauksessa AI on huono, ihmettelin miksi millään civillä ei ole ikinä enempää kuin yksi luxury resource no siksi, ettei se ota enempää kuin yhden resurssin käyttöön vaikka niitä omilla mailla lojuisi ottajaansa odottamassa.

Wonderit ovat aika valjuja ja aika epätasapainossa keskenään. City-state muutos on hyvä, varsinkin alussa niiden ruoka/culture boosti on aika pirun kätevä ja antaa enemmän vaihtoehtoja kullan käytölle. Varsinkin Kreikalla, kun influence putoaa hitaasti.

Bugejakin on, minä en pysty DX10/11:llä pelaamaan, kaatuu keskimäärin 5 minuutin pelaamisen jälkeen. DX9:llä onneksi ei kaatuile.

Toivottavasti Firaxis patchaa tätäkin versiota yhtä hyvään tahtiin kuin nelosta... tai sitten perustetaan Jatkis Civilization-liiga niin ei tarvi valittää AI:n hölmöilyistä :)
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Pitääpä ilmoittautua tänne, pelin hommasin heti kun se julkaistiin mutta ikävä kyllä työkiireiden takia en ole ehtinyt pelailemaan kuin pari sellaista kolmen tunnin sessiota. Hyvältä vaikuttaa ainakin tähän mennessä.

Kaverin kanssa yritimme saada nettipelin toimimaan mutta ilmeisesti sillä osastolla on bugeja vielä aika reilusti, peli nimittäin kaatui kolmesti peräkkäin.
Noh, jospa tulevat päivitykset auttaisivat asiaan. Siihen asti pitänee treenailla tuolla yksinpelillä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
En ihan kauheasti pelannut tuota nelosta aikoinaan, ykkönen, kolmonen ja Alpha Centauri ovat sen sijaan aiheuttaneet katkoksia ulkomaailman kanssa asioimiseen.

Tätä pohjaa vasten tuolla nelosvaikeustasolla (prince) pelaaminen on melko haasteellista vielä muutaman yrityksen jälkeen, kun niin monia asioita pitäisi tasapainotella. Kansan tyytyväisyys, talous, kulttuuri, tiede, naapurisuhteet... Sotiminen on pirun kallista jos naapurit yksi toisen jälkeen toteavat, että tälle mantereelle ei muuten molemmat sovi.

Yksi mikä piti heti katsoa interwebistä oli, miten estää alkuintrovideon näyttäminen. Sitä kun ei tuntunut saavan millään katkeamaan ilman väkivaltaa.
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Onkos kukaan muu hankkinut tuota lisäosaa? Itse hankin ja täytyy kyllä sanoa, että huomattavasti pelattavuus on parantunut. Positiivisinta on ehdottomasti AI:n peliälyn huomattava pareneminen. Myös uskontojen tulo peliin on ihan mielyttävä lisä samoin vakoojien tulo peliin myös.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Onko kukaan teistä testannut noita Steamista saatavia ilmaisia lisäjuttuja, kansoja ja muita, mitä kaikkea noista kannattaa asennella ja mitkä ovat eniten hupia? Entäs maksulliset lisäosat, mitä iloa niistä on?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Niin, tarkoitin taaksepäin menemisellä että mentäisiin sinne parempaan suuntaan..

Mitä kutosesta jotain luin aikoinaan ja katoin screenshotteja niin eipä kiinnostanut. Vitosessa oli muistaakseni ainoana hyvänä se kun "kotiruutuja" eli maata sai ostaa ja Great Artistilla törkeesti vaan mennä toisen rajalle ja käyttää se siinä vallaten maapinta-alaa resourceineen. Kjäh kjäh.

Muutenkin tykkään vaan oikastaan tästä valloittamisaspektista: ruksaan kaikki tyhmät kulttuuri-, raha-, ja diplomatiavoitot huitsiin. Tosin en ikinä pelaa loppuun niin aika sama tietty tuokin.

Ekaks vähän pesäpalloa barbaarien kanssa ja sitten oikean vihulaisen kimppuun sodanjulistuksella eikä hyväksytä sen rauhanneuvotteluja tietenkään enää. Ja kuten sanoin, nelosessa peli kiinnostaa ennen ruudinkeksimisiä. Kunpa sen voisi jotenkin asettaa jäämään sille aikakaudelle ja valloitella Longbow- ja macemaneilla maailma.
Juuri näin. Domination victory on ainoa joka lasketaan.
 

JMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät NHL Azzurri
Itse tykkään myös tuosta kutosesta. Kyllähän muutama hallitsija on pelistä toiseen vaikeita tapauksia ennustaa(Gorgo, Saladin jne). Eka peli menossa Rooman hallitsijana ja ainakin tässä vaiheessa armeijan teknologia on muita edellä, seuraava etappi nuclear.
 

JMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät NHL Azzurri
CIV6 ja Immortal-vaikeusaste.. Reilu peli kaukana AI:n suhteen ja huumori koetuksella. AI:n kaupungit kasvoivat jo alkukierroksilla tyyliin seitsemään ja kaupunkeja ilmestyi kuin sieniä sateella. Teknologiassakin AI:n pelaajat paria lukuunottamatta edellä, pitäisi varmaan lopettaa peli suosiolla ja aloittaa uusi pykälää helpommalla tasolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös