Taas on aika astua Civiilipalvelukseen, palstatoverit!
Sid Meier's Civilization 5 ilmestyi muutama päivä sitten ja itse olen ehtinyt ehkä tuollaiset 4-5 tuntia hakata eteenpäin. Vanhan tavan mukaan engelsmanneilla aloitin, pelin pituus toiseksi pisin ja kartan koko toiseksi isoin. Jossain vuoden 900 AD paikkeilla pyyhitään.
Silmällä katsoen peli on tietenkin uudistunut reippaasti n. 5 vuoden (?) takaisesta edeltäjästään. Grafiikka on namia, se on myönnettävä. Käyttöliittymä, teknologiapuu, yksiköt, ihmeet ja rakennukset sen sijaan vaikuttavat hyvinkin samanlaisilta kuin nelosessa. Yksi merkittävimmistä uudistuksista on yksiköiden määrä, joka on tippunut jonkin verran. Valmistusaika on pidempi ja uusi systeemi rajaa homman niin, että yhteen "ruutuun" mahtuu vain yksi sotilasyksikkö, joten ns. "Stack of deathit" ovat historiaa. Ja nyt esim. Archerit ja oletettavasti tykit yms. voivat ampua vastustajaa useamman ruudun päästä, joten nämä uudistukset tekevät Civin taistelusta hieman entistä taktisempaa. Ihan passeli uudistus mielestäni tämä.
Toinen selkeä uudistus joka tulee äkkisältään mieleen on Kaupunkivaltiot, jotka tulevat peliin siviilisaatioiden ohelle soppaa sotkemaan. Näitä ärsyttäviä pikku paskiaisia piisaa reilumman puoleisesti aina Hanoista Helsinkiin ja kaikkea siltä väliltä. Niiden kanssa voi kaveerata, jolloin niistä saa vassaalin, joka syytää pelaajalle yksiköitä tai niitä voi tietenkin tukistaa ja vallata itselleen, jolloin vastustajat alkavat itkemään ja syyttelevät sinua pienempien kiusaamisesta. Kaupunkivaltiot pyytelevät jatkuvasti myös apua sodissa ja antavat pelaajalle vapaaehtoisia tehtäviä, joiden suorittaminen parantaa tietenkin diplomaattisia suhteita. Itse en tästä uudistuksesta hirveästi perusta ja aion kyllä seuraavassa kampanjassa kytkeä kaupunkivaltiot pois, mikäli se vain onnistuu.
Siinä hieman omia mielipiteitä. Jos muut palstalaiset ovat ehtineet peliä kokeilemaan niin kertokaahan mitä mieltä olette Sidin Paluusta!
Sid Meier's Civilization 5 ilmestyi muutama päivä sitten ja itse olen ehtinyt ehkä tuollaiset 4-5 tuntia hakata eteenpäin. Vanhan tavan mukaan engelsmanneilla aloitin, pelin pituus toiseksi pisin ja kartan koko toiseksi isoin. Jossain vuoden 900 AD paikkeilla pyyhitään.
Silmällä katsoen peli on tietenkin uudistunut reippaasti n. 5 vuoden (?) takaisesta edeltäjästään. Grafiikka on namia, se on myönnettävä. Käyttöliittymä, teknologiapuu, yksiköt, ihmeet ja rakennukset sen sijaan vaikuttavat hyvinkin samanlaisilta kuin nelosessa. Yksi merkittävimmistä uudistuksista on yksiköiden määrä, joka on tippunut jonkin verran. Valmistusaika on pidempi ja uusi systeemi rajaa homman niin, että yhteen "ruutuun" mahtuu vain yksi sotilasyksikkö, joten ns. "Stack of deathit" ovat historiaa. Ja nyt esim. Archerit ja oletettavasti tykit yms. voivat ampua vastustajaa useamman ruudun päästä, joten nämä uudistukset tekevät Civin taistelusta hieman entistä taktisempaa. Ihan passeli uudistus mielestäni tämä.
Toinen selkeä uudistus joka tulee äkkisältään mieleen on Kaupunkivaltiot, jotka tulevat peliin siviilisaatioiden ohelle soppaa sotkemaan. Näitä ärsyttäviä pikku paskiaisia piisaa reilumman puoleisesti aina Hanoista Helsinkiin ja kaikkea siltä väliltä. Niiden kanssa voi kaveerata, jolloin niistä saa vassaalin, joka syytää pelaajalle yksiköitä tai niitä voi tietenkin tukistaa ja vallata itselleen, jolloin vastustajat alkavat itkemään ja syyttelevät sinua pienempien kiusaamisesta. Kaupunkivaltiot pyytelevät jatkuvasti myös apua sodissa ja antavat pelaajalle vapaaehtoisia tehtäviä, joiden suorittaminen parantaa tietenkin diplomaattisia suhteita. Itse en tästä uudistuksesta hirveästi perusta ja aion kyllä seuraavassa kampanjassa kytkeä kaupunkivaltiot pois, mikäli se vain onnistuu.
Siinä hieman omia mielipiteitä. Jos muut palstalaiset ovat ehtineet peliä kokeilemaan niin kertokaahan mitä mieltä olette Sidin Paluusta!