Civilization 4

  • 10 827
  • 72

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kovimpa oli ensin vaikeaa tottua uuteen systeemin mutta tulipa ensimmäinen voitto otettua säälittävällä Time Victoryna - häpeän syvästi.

Great Peopleja tupsahti jatkuvasti, enkä keksinyt miten niitä pystyy "uhraamaan", joten Golden Age alkoi vasta Taj Mahalin jälkeen, tämä varmaan aiheutti senkin, etten ehtinyt voittaa Space racea ennen vuotta 2050 AD - joku voisi neuvoa miten tuo uhraus tapahtuu!

Muutenkin käyttö tuntuu huomattavasti kömpelömmältä kuin CIV3:ssa, helvetin pieniä kuvakkeita vieri vieressä ja äh, antaa olla - kai tähänkin joskus tottuu...
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Ohmi kirjoitti:
Great Peopleja tupsahti jatkuvasti, enkä keksinyt miten niitä pystyy "uhraamaan", joten Golden Age alkoi vasta Taj Mahalin jälkeen, tämä varmaan aiheutti senkin, etten ehtinyt voittaa Space racea ennen vuotta 2050 AD - joku voisi neuvoa miten tuo uhraus tapahtuu!

Kun saat Great People:in, ni siinä alhaalla on niitä tehtäviä mitä se voi tehdä. Esim. voi nopeuttaa jotain kaupungin tekeillä olevaa systeemiä, eli kannattaa laittaa wonderiin jne jne.

Äänittäjä-Esko, mulla oli CIV III:sessa väh 6 joukkoa aina siihen kaupunkiin minkä valtasin, jotta takaisin loikkauksia ei sattuisi. Samoin välittömästi courthouse ja temppeli, ni jo on porukka tyytyväistä. Vähän kuin IFK-fanilla mestaruusjuhlat 15 vuoden välein. :)
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Korak kirjoitti:
Kun saat Great People:in, ni siinä alhaalla on niitä tehtäviä mitä se voi tehdä. Esim. voi nopeuttaa jotain kaupungin tekeillä olevaa systeemiä, eli kannattaa laittaa wonderiin jne jne.

Ei vaan tämä:

"A civilization can sacrifice Great People to enter a golden age. The first golden age costs two Great People, who each must be of different types. The second golden costs three people of diifferent types, and so on."

Missään ei kuitenkaan kerrota miten tämä "uhraus" käytännössä toteutetaan.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ohmi kirjoitti:
Ei vaan tämä:
"A civilization can sacrifice Great People to enter a golden age. The first golden age costs two Great People, who each must be of different types. The second golden costs three people of diifferent types, and so on."
Missään ei kuitenkaan kerrota miten tämä "uhraus" käytännössä toteutetaan.
Kyllä ainakin meikällä onnistui tuo temppu. Kun toinen Iso Ihminen syntyi, sen toimintonappeihin tuli mukaan "Sacrifice", tai jotain. Ja siitä kun napautti, molemmat heebot katosivat ja Golden Age alkoi.

Eilen illalla peli tuntui tylsältä, mutta nyt kun tätä näin selvistä päin pelaa niin into alkaa nousta...
 

The M

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
The M kirjoitti:
Oletko aHAB tarkastanut löytyykö vastaavaa ongelmaa http://apolyton.net/forums/forumdisplay.php?forumid=268 tai
http://forums.civfanatics.com/forumdisplay.php?f=159

Itsellä ainoana ongelmana pätkivät äänet osassa videoita. (amd 3500+, GForce 6600 gt, 1Gt) Ensimmäinen peli large mapilla eikä nykinyt missään vaiheessa.[/QUOTE ]

Juu juu ja sama vika näyttäis monella olevan. No läppärillä vörkkii mutta graffat tökkii (vähän) P4 3.06. 1gb, Geforce 5200 ja xp home. Niihkeetä tällä hiirellä, hyvältä näyttää kyllä muuten.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itsellä pätkii noi videoiden äänet. Itse video ei taida pätkiä. Onko joku nähnyt jotain ratkaisua tuohon jossain?

Muuten pelissä, vanhaan verrattuna, on hienompi grafiikka ja uudistettu käyttöliittymä, mikä on kuitenkin veteraanille helppo oppia. Lisäksi tietenkin kasa uutuuksia itse pelissä. Kyllä sen civiksi tunnistaa heti kuitenkin. Itsellä ensivaikutelma oli hieman "karkkimainen", mutta pelattuani 5 tuntia ei enää ole valittamista.

Joku valitti, että 3. version nuket eivät tehonneet. Uudessa versiossa vastustajalla oli yhden ruudun kokoisessa saaressa kaupunki, jonne pudotin 5 nukea, mutta mitään ei tapahtunut, liekö bugi tai joku kannanotto tekijöiltä?
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Kysymyksiä pelistä

No niin nyt on peli hankittu, mutta rauta puolen ongelmien takia en ole päässyt vielä itseäni koukuttamaan. Kyselisin muutamia kysymyksiä palstalaisilta jotka ovat jo tähän tekeleeseem perehtymään?

Onko pelissä sitä mahdollisuutta että kansat ajautuvat sisällisotaan? Olisi musta aika mehukasta, jos penailet kunnolla kaupungit eivät vain mellakoisi vaan ryhtyisivät avoimeen aseelliseen kapinaan julmaa diktaattoria vastaan. Tämähän loisi myös hienon diplomaattisen keinon puuttua toisen sivilisaation asioihin, jos voisi tukea jonkin toisen kansan kapinallisia antamalla yksiköitä, teknologiaa ja luonnonvaroja ilman että suoraan itse yrittää kilpailevaa kansaa tuhota aseellisesti.

Peliin ei ole varmaan sisällytetty semmoista mahdollisuutta, että sodan aikana voisi vain miehittää vihollisen kaupunkeja ilman, että niitä varsinaisesti valloitaa? Toivomuslistallani oli myös se, että olisi mahdollista perustaa vieraan valtion alueelle esimerkiksi lentokenttiä ilman, että myös tämä toinen kansa saa liikkua omilla mailla vapaasti. Tietenkin tukikohtien perustamien tapahtuisi toisen kansan luvalla, joko rahallista korvausta vastaan tai uhkailemalla sotilaallisilla toimilla. Tätäkään mahdollisuutta ei vissiin ole peliin valmiiksi ohjelmoitu?

Muutenkin olisi kiva lukea lisää kokemuksia ja mielipiteitä pelistä.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Ongelmien uusien radeonin korttien kanssa ratkaisee pakbuild, tai sitten ei...
Firaxisin mukaan peli pitäisi toimia Radeon 7500:lla, mutta itse en ole ainakaan onnistunut saamaan toimimaan kunnolla.(maastot mustana) Jos ratkaisu ongelmaan löytyy --> saa kertoa.

Sitten asiaa peliä kokeilemattomille: Civ4:ssa taisteluja on muokattu siten, että erillisiä hyökkäys ja puolustus arvoja ei ole, vaan yksi arvo joka vastaa voimakkuutta. Joukkojen välillä on eräänlainen kivi-paperi-sakset järjestelmä, jossa esim. phalanx on hyvä puolustamaan mounted joukkoja vastaan, mutta axeman saa phalanxsia vastaan hyökkäys bonusta jne... Järjestelmä toimii upgradeina saatavien parannusten pohjalta.

uusi konsepti pelissä on uskonnot, jotka vaikuttavat maiden välisiin suhteisiin. Vieraan uskonnot edustajat alkavat sotimaan herkemmin... Myös taloudellisia etuja saa uskonnosta ja valtiomuodon mukaan muita bonuksia.

Aqueduct ja Hospital järjestelmä on muutettu health-pisteisiin, joiden
puuttuessa kaupunki saa vähemmän ruokaa mitä ympäristöstä saa. Healthia voi parantaa resursseilla ja rakennuksilla.

Valtiomuodon voi kasata alpha centaurin tapaan. Jotenkin vaikuttaa, että
sotiminen on tehty ehkä vähän hankalammaksi kuin ennen. Muuten tuntuu, että peli kestää ainakin normaali kartalla vähemmän aikaa kuin ennen ja etenee sujuvammin. Entinen korruptio järjestelmä on poistettu. Sen sijaan valtion kasvaessa alkaa sen hallinnoimiseen mennä enemmän rahaa. Eli koko lisää rakentavuutta, mutta taloudellisesti(tiede) voi aiheuttaa haittaa.

Teknologia puuhun on lisätty aiempaa enemmän ns. ylimääräistä hyvää tietyn asian ensimmäisinä keksineille.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Zeic kirjoitti:
Ongelmien uusien radeonin korttien kanssa ratkaisee pakbuild, tai sitten ei...
Firaxisin mukaan peli pitäisi toimia Radeon 7500:lla, mutta itse en ole ainakaan onnistunut saamaan toimimaan kunnolla.(maastot mustana) Jos ratkaisu ongelmaan löytyy --> saa kertoa.

Tässä koneessa peli pyörii Radeon 8500:n kanssa ihan hyvin ilman mitään ongelmia. Ajuriversiona on näyttäisi olevan Atin 6.14.10.6542 viime keväältä. Catalyst versio 05.6
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Nyt on päässyt hieman tutustumaan peliin ja vaikuttaa kyllä hyvältä, MUTTA hieman riepoo alituinen kaatuilu. Kaatuileeko teillä muilla niin, että yht'äkkiä ei voi enään klikata kaupunkiin tai yksiköihin. Hiiren osoitin kyllä liikkuu ja äänet kuuluvat, mutta pelistä ei pääse edes pois ilman crtl+alt+del yhdistelmää? Koneesta asian ei pitäisi olla kiinni. ATIn kortti kyllä on, johtuisiko sitten siitä? Suoraan sanoen vituttaa tämä pelitalojen meininki, että ulos työnnetään tuotteita jotka eivät ole valmiita. On helvetin kiva maksaa pelistä monta kymppiä ja sitten odotella kuukausi, että vaivautuvat tekemään päivityksen, joka ehkä korjaa viat. Tana mua enään huvita yhtään mikään...
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Firaxisin mukaan peli pitäisi toimia Radeon 7500:lla, mutta itse en ole ainakaan onnistunut saamaan toimimaan kunnolla.(maastot mustana)
Suht miellyttäväksi pelattavaksi pelin saa ottamalla AGP-väylän pois käytöstä.
Jos joku vastaavan Radeonin omistaja kärsii samasta ongelmasta...

Suoraan sanoen vituttaa tämä pelitalojen meininki, että ulos työnnetään tuotteita jotka eivät ole valmiita.
Kohta pitäisi tulla päivitys, joka auttaa mm. joihinkin näytönohjain ongelmiin. Tällaista pitäisi olla:

Some of the highlights include multiple AI improvements and tweaks, worker behavior tweaks, MANY game play improvements (ex Animal Husbandry reveals horses), promotion tweaks, a softer pillage sound (requested by many, many people), fixed diplomatic exploits (gold for gold, peace treaty exploit), multiplayer tweaks (Hot seat, Lobby, etc.), memory, caching and performance improvements, etc. There were also a number of video card specific fixes.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitkään onnistuin välttelemään viimeisintä Civilizationia, mutta maanantaina se jostain kumman syystä tarttui kouraani pelikaupassa. Ehkä ajattelin palkitsevani itseni viimeisten koulutehtävien suorittamisesta tai jotain vastaavaa.

Tänään tulin kahdeksan maissa vanhemmilta remonttihommista, käynnistin koneen, pistin Civin pyörimään ja päätin pelata pari kierrosta. Menihän siinä tosiaan kierros poikineen, kun kello on jo kohta kaksi yöllä! Piti käydä kuntosalillakin, mutta sekin jäi.

Ja aamulla töihin! :'(
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Minulla myös pätkii äänet wonder-videoissa, muuten ei. Myöskään kummempia tökkimisiä tai hidasteluja en ole havainnut täysillä graffoilla 1280x1024 ja koneena P4 2,4GHz, 1GB 333 ja Radeon 9700 128Mb. SB Audigy2 on äänikorttina.

On muuten mahtava se pelin alussa tuleva alkuvalikko"hymni". Kuuntelen sitä usein ihan pelkästään muutaman minuutin ennen ku alan pelata, on sen verran rauhoittavaa.

Muuten mielestäni mukavasti paranneltu versio kolmosesta, riittävästi uutta, ettei ole siis mikään EA-Sports-päivitys. Erityisesti tykkään uskonnoista ja niiden vaikutuksesta valtiosuhteisiin. Mikä onkaan mukavampaa kuin "keksiä" äkkiä useita uskontoja ja tehdä niiden vaatimat ihmeet, jotta saa rahaa kaikilta kaupungeilta (myös vieraiden maiden), joissa ko. uskonnot ovat voimissaan.

Lisäksi YK-jutut ovat kiva pikantti lisä. Kun on iso valtio, niin voi runtata mieleisiään päätöksiä helposti läpi vastustuksesta huolimatta.

Sisällissotaa ei ole, mutta barbaarit voivat perustaa kaupunkeja ja rakentaa oikein sivilisaatioita. Esimerkiksi nykyisessä pelissäni, jossa valitsin että kaikki kansat "syntyvät" samalle mantereelle, on asumattomilta mantereilta löytynyt barbaarien suuria sivilisaatioita.

Ja tuli muuten kivan ahdasta kun kaikki kansat ovat aluksi samalla mantereella, ei kovin suureksi ehdi laajeta kuin sotimalla tai löytämällä äkkiä uuden mantereen ja sotimalla sielä sitten barbaareja vastaan.

Todella kiva peli ja aina löytyy jotain uutta kun pelaa. Ainakin CIV1-veteraani tykkää.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Onko joku ladannut sen uusimman päivityksen? Tuoko se mitään muutosta barbaarien ilmaantumiseen? Ei ole oikein järkeä että barbaareja on jo normaalitasolla niin paljon kuin edellisessä versiossa oli isoimmalla vaihtoehdolla. Nykyisin jätän barbaarit kokonaan pois koska niitä on yksinkertaisesti liian paljon liikkeellä. Siinä kyllä yksiköt menettävät pikkuisen kokemusta mutta ei voi mitään.
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
korkki kirjoitti:
Onko joku ladannut sen uusimman päivityksen? Tuoko se mitään muutosta barbaarien ilmaantumiseen? Ei ole oikein järkeä että barbaareja on jo normaalitasolla niin paljon kuin edellisessä versiossa oli isoimmalla vaihtoehdolla. Nykyisin jätän barbaarit kokonaan pois koska niitä on yksinkertaisesti liian paljon liikkeellä. Siinä kyllä yksiköt menettävät pikkuisen kokemusta mutta ei voi mitään.

Mulla on pelistä päivitys 1.09 tms, ja kahden pelin jälkeen (helpoimmalla ja kolmanneksi helpoimmalla) en ole vielä kertaakaan törmännyt barbaareihin?
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja pukkihan se tämän pelin lopulta toi ja on kyllä aivan mahtavaa pelattavaa!!! Koskakohan tähän kyllästyy...
 

Deke

Jäsen
Suosikkijoukkue
perq
Eilen tuli peli hankittua mutta eihän se tietenkään toimi vaan kaatuu heti kun yritän käynnistää pelin, kaikki uusimmat päivitykset olen hakenut joten mahtaako kukaan osata neuvoa?

Ja luoko asennus uuden kansion tuonne Documents and Settings\**\My Documents\My Games kansioon sillä itse ymmärsin, että se niin tekisi mutta ei sitä siellä näy!
 
Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Noutaja#9 kirjoitti:
Civilization IV:ään ilmestyy lisäosa nimeltä Warlords. Näillä näkymin kaupoissa kesällä 2006. Lisäksi hieman Civilizationin tapainen peli, CivCity: Rome. Myös kesän aikana kaupoissa.

Lisää aiheesta: http://www.peliplaneetta.net/tietokonepelit/uutiset/6199/

Tuo CivCity: Rome ei kyllä kuulosta mitenkään kiinnostavalta idealta, kun voi pelata Rome Total Waria. Tätä pelien Keisaria. Jos tahtoo Civ-cityn tapaista hyvää peliä pelata, niin suosittelen Galactic Civilization II. Erinomainen peli, itseäni viihdyttänyt paljon uusinta Civiä enemmän.
 

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
eagle kirjoitti:
Tuo CivCity: Rome ei kyllä kuulosta mitenkään kiinnostavalta idealta, kun voi pelata Rome Total Waria. Tätä pelien Keisaria. Jos tahtoo Civ-cityn tapaista hyvää peliä pelata, niin suosittelen Galactic Civilization II. Erinomainen peli, itseäni viihdyttänyt paljon uusinta Civiä enemmän.

Heips, kuinka Galactic 2:ssa on toteutettu taistelutilanteet? Voiko verrata civ4:ään tai Total Romeen? Vai onko ykkösen tyyliin?

Civ4:ään on joku fanaatikko tehnyt ison suomennosmodin. Helpottaa pelaamista jos Lontoo ei niin hyvin hallussa.

http://koti.mbnet.fi/kahoset/civ4.php
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
OikeaPakki kirjoitti:
Heips, kuinka Galactic 2:ssa on toteutettu taistelutilanteet? Voiko verrata civ4:ään tai Total Romeen? Vai onko ykkösen tyyliin?

Civ4:ään on joku fanaatikko tehnyt ison suomennosmodin. Helpottaa pelaamista jos Lontoo ei niin hyvin hallussa.

http://koti.mbnet.fi/kahoset/civ4.php

Ei Total Romeen. Mutta on sekä planeettojen taisteluista että avarauustaisteluista omat tappelunsa. Avaruustaisteluista aika kivatkin taistelut, varsinkin kun itse tässä pelissä voit suunnitella omat aluksensa, niin niiden taisteluita on ihan kiva katella. Ei siis todellakaan lähelläkään Rome Total Warin tyyliä, mutta ihan kivaa pikkukarkkia kuitenkin. Alukset muutenkin ovat harvinaisen hienoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös