Chevrolet Corvette 50 vuotta!

  • 1 090
  • 6

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Sydän hyppäsi kurkkuun kun näin otsikon! Moni amerikkalainen auto herättää tunteita, niin puolesta kuin vastaan. Selvää tosin on että yksi suurimmista klassikoista on juuri Chevrolet Corvette.

Tässä ketjussa on tarkoitus puhua amerikkalaisista autoista. Löytyykö alan harrastajia, niin nykyisiä kuin entisiä, tai kenties tulevia?

Itselläni on ollut muutama jenkkirauta. Ensimmäinen oli Chevrolet Camaro -74. Auto sai kovan käsittelyn. Spoleri taakse, suurin scooppi mitä löytyi konepellille ja uusi väri päälle. Voi sitä kittausta!! (tein kaiken itse).

Parin vuoden kuluttua oli aika vaihtaa. Uusi ajokki oli Chevrolet Malibu -76. Malli oli siitä harvinainen että se oli kaksi-ovinen, pyörivillä etupenkeillä. Auto oli hyvässä kunnossa, hyvässä maalissa, tosin pikku naarmuja ja kolhuja vähän siellä täällä. Myös tämä auto sai uuden värin päälle. Ehdottomasti mukavin auto ajella mitä minulla on ollut.

Kolmas jenkkirauta olikin sitten se kaikkein rakkain, Chevrolet Chevell -67. Entinen omistaja oli pannut sen osiksi ja koonnut siitä ajokin kiihdytysajoihin. Hän tuli tosin katumapäälle parin vuoden päästä ja pani auton jälleen atomeiksi. Silloin hän sai ehdon tyttö-ystävältään: hän tai auto...
Ostin auton osina, ilman moottoria, vaihdelaatikkoa ja perän välityksiä.
Moottori löytyi Saksasta, 5.7 litran pikku-kasi. Samoin laatikko, automaatti 350 TH. Taka-akseli löytyi hajottamolta vanhasta farmarista.
Peltitöitä ei tarvinnut tehdä lainkaan, sillä auto oli 100% ruosteeton. Hiekkapuhalsin tosin rungon ihan puhtaaksi ja maalasin samalla värillä kuin itse autonkin. Myös korin pohja sai hiekkakäsittelyn ja uuden maalin.
Suurin ongelma oli saada -76 vuotinen Camaron kone kiinni -67 vuoden Chevellen runkoon. Jouduin lyhentämään hieman kardaaniakselia ja tekemään moottorin kiinnikkeet itse.
Kaiken kruunasi sininen metalliväri.
Koko talvi meni kootessa ja itse katsastus sujui puhtain paperein.
Vanha omistaja kävi syksyllä katsomassa autoa ja purskahti melkein itkuun: "Mitä oot jätkä mennyt tekemään, ainoa oikea väri tälle autolle on punainen!"
Seuraavana päivänä hän tuli ison kuvan kanssa, jossa auto oli punainen. Jep... uskoin. Auto sisään ja punaiseksi!
Keväällä otin sen taas ulos ja asensin siihen kylän parhaimmat stereot. Sen jälkeen tuli tunne: nyt se on valmis. Tunne oli niin masentava että myin sen välittömästi. Jotenkin meni motivaatio kun auto oli valmis.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Muistatkos Ninja, että tästä Camaro-jutusta olemme puhuneet aikaisemminkin?

Minulla siis myös oli lyhyehkön ajan Chevrolet Camaro. Suomalaisen bensan hinnoilla auto oli melko ikävä pidettävä 70-luvun energiakriisin aikoina, mutta onneksi isoihin autoihin mieltynyt isäni jelppasi kovasti asiassa... niin siis, isähän sen auton osti, en suinkaan minä - minä kylläkin "omin" sitten Camaron itselleni. Ajokorttia vuonna 1976 ajaessani autokoulun opettaja kyseli oppilailtaan, että onko jollakulla ehkä oma auto tiedossa "alle" sitten heti kun sen kortin saa. Tulihan sieltä vastauksia paljonkin tyyliin Vauxhall, Mini, Taunus, Simca, Fiat jne. Meikis kun sanoi että Camaro odottaa, niin monella naama venähti. Siihen aikaan amerikkalainen "urheiluauto" oli kuitenkin suht harvinainen näky Esplanadin liikennevaloissa.
Onnistuin minä sillä mällinkin vetämään, niin en MINÄ sitä mälliä aiheuttanut - Klaukkalassa eräässä risteyksessä pysähdyin STOP-merkin takia ja silloin Camaron perään tööttäsi muuan Ford Cortina. Tilanteen kruunasi sitten vielä se, että siinä meinasi minulle ja Cortinan kuskille tulla kunnon nokkapokka...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Joo, eikös siinä sinun Camarossasi ollut vielä joku erikoinen värikin?

Muistan elävästi kun kaasuttelin moottoritiellä välillä Malmö-Göteborg Camarollani. Vauhti oli tasaiset 170. Siinä vauhdissa eivät 265:t renkaan niin julmasti hyppineet.
Kamu vieressä halusi nähdä miten poltto-aineen mittarin neula laskee silmissä, toinen uhosi sikana juovuksissa takapenkillä: "En minä koskaan autoa osta, mutta jos minä joskus ostan, vaan enhän minä voi kun ei ole ajokorttiakaan, mutta JOS minä joskus ostan, niin se on kyllä sitten ÄMERIKÄÄNÖ!

Muistissa on myös vanhan kamun Valiant kunniallisella suoralla kuutosella. Ihme pelejä... ei niitä saanut edes rikki!

Voi miksei tämän päivän autoissa voi olla kolmea paikkaa etupenkillä? Siis sellaista perinteellistä sohvaa? Se oli niin siistiä sotkettaa Vallella, simo piikkikikki vieressä pää meikäjäppisen olkapäällä!
Nyt pitää istua kupissa, hyvä että edes vähän pystyy tiirailemaan neidin läskijalkoja!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti finnishninja
Joo, eikös siinä sinun Camarossasi ollut vielä joku erikoinen värikin?



Voi miksei tämän päivän autoissa voi olla kolmea paikkaa etupenkillä?

Ou jea, meikäläisen punaisen Chevyn pinta oli koristeltu kultaisilla flake-hiutaleilla. Kimalteli muuten komeasti katuvaloissa iltacruisailuissa.

Onhan tämän päivän autoissa kolme paikkaa etupenkillä. Osta Hiace, onhan sulla jaappanialainen prätkäkin.... huvittunutta naurua perään ;)
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Predator
Ou jea, meikäläisen punaisen Chevyn pinta oli koristeltu kultaisilla flake-hiutaleilla. Kimalteli muuten komeasti katuvaloissa iltacruisailuissa.
Olen joskus ruiskutellus sellaisia maaleja. Tosi taidetta. Ensin itse väri, sen jälkeen kevyt kerros kirkasta lakkaa, sitten yläkipolla fleikit tomuna pintaan. Reilun kahvitauon jälkeen kädet puhtaiksi kainaloita myöten ja maalipintaa silittelemään. Näin saatiin hileet "kaadettua".
Sen jälkeen kaksi julmaa kerrosta lakkaa ja seuraavana päivänä kevyt vesihionta. Kaksi kerrosta lakkaa taas ja vesihionta. Sen jälkeen taas kaksi kerrosta hieman ohuemmalla lakalla. Miten sitä jaksoikaan silloin hinkata autoja.. yötä päivää...?

Onhan tämän päivän autoissa kolme paikkaa etupenkillä. Osta Hiace
Joo, mutta kun siihen ei saa seksipenkkejä jos sattuu käymään tsäkä ja pääsee piilottemaan. Vaikka onhan Hiacessa tilaa takanakin, mutta kun niissä ei ole vee kasia... Ei tulis varmaan piikkikikkikään kyytiin... joten mitäs sillä sohvallakaan edessä... tuhoon tuomittu auto, fillarivarkaille simo!
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Onnea Vetelle. Onhan tosin hienoimmat (ja sairaimmat?) mallit jo tehty, mutta kyllähän maailmaan aina yksi urheilupulkka mahtuu.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti finnishninja
Miten sitä jaksoikaan silloin hinkata autoja.. yötä päivää...?

Joo, mutta kun siihen ei saa seksipenkkejä jos sattuu käymään tsäkä ja pääsee piilottemaan.

Kyllä sen ikäisenä jaksoi hinkata autoja, koska sen tiesi takuuvarmasti että kunnolla hinkatulla autolla pääsee HINKKAAMAAN...

Miten niin Hiacen etusohva ei ole seksipenkki? Tässähän on kyse ainoastaan mielikuvituksesta, tai sen puutteesta. Eihän se Hiacen penkki tosin mitenkään ylellisen pehmyt ole, mutta on siinä ohjaamossa ainakin ISO PYSTYSSÄ seisova vaihdekeppi jännässä paikassa...

Nyt alkaa mennä levottomaan suntaan nämä jutut, vaikka jäsen Senior ei ole vielä edes sekaantunut asiaan. Lähden parvekkeelle viilentymään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös