Charles Bukowski (1920-1994)

• 10 146
  • 37

tsei_tsei

Jäsen
Kas, perna on kaivanut esiin vanhan ketjun Bukowskista. Kyllähän tuo Postitoimisto tuli luettua näin postinkantajan perusopuksena. Tietää vähän paremmin miten suhtautua esimiehiin, vaikka ihan samanlaista menoa en ole Suomen Postissa havainnut näin vuosituhannen vaihteessa.

Muita Bukowskin kirjoja en ole lukenut, mutta ehkä joskus. Jos nyt saan kuitenkin puhua off-topic, niin hieman samaan tyyliin sopii myös Irvine Welsh, jonka kaikki tuntenevat Trainspottingista. Welshin teoksista parhaiten on kuitenkin uponnut meikäläiselle Paska (Filth). Myös Liima on tullut luettua ja se on myös varsin hyvä. Welsh taitaa mielenkiintoiset juonenkäänteet renttuelämän lisäksi ja Liiman rakenne on myös mielenkiintoinen. Ehkä hieman haastavampi versio Bukowskista.

Sitten on toki vielä huomattavasti inhorealistisempi (tai oikeastaan jo surrealistinen) Stewart Home, jonka luokkatietoinen vasemmistolainen provosoiva kirjoitustyyli on tippunut ihan kohtuullisesti. Jossain vaiheessa novellikokoelmaan lukiessa tajusin kuitenkin lopettaa, kun kirjan siteeraaminen ja sen läpät saivat juttelutovereille varsin pelokkaita ilmeitä. Uhoan voimaa toimii kuitenkin hyvin romaanina. Novelleista upposi ainakin Luokkasota.

Homehan oli Suomessakin tuossa jossain välissä keväällä. Soitteli kait levyjä Helsingissä ja luennoi Tampereella. Liittyi kait uuden romaanin (69 tapaa käyttää kuollutta prinsessaa) promootioon.

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Yritin joskus lukea jotain Bukowskin kirjaa, mutta en oikein päässyt alkua pidemmälle. Koetin vielä päästä vauhtiin kiskomalla samaan aikaan kaljaa, mutta ei onnistunut senkään siivittämänä, joten luovutin kokonaan. Jotenkin liian yksioikoista tekstiä ja siten tylsää luettavaa. Sitten tiedä josko vika olisi ollutkin lukijassa tai epäonnistuneessa kirjavalinnassa, mutta enpä ole jaksanut uudestaan aloittaa.

Tsei Tsei vertasi Bukowskia Welshiin, joka on minulle uponnut huomattavasti paremmin. Tai no, aika vähään on tutustuminen jäänyt. Läpimurtoteoksiinsa asti en ole ehtinyt, mutta Liima tuli luettua viime syksynä ja oli kyllä erinomainen kirja. Hyvää kuvausta brittinuorista ja heidän värikkäästä elämäntavastaan viinan, jalkapallon ja naisten pyörityksessä. Ja juu, kuvaukset samoista henkilöistä eri vuosikymmeniltä tekivät osaltaan kirjasta aika mielenkiintoisen.

Joo, off-topikiksi meni, mutta menköön.

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti bystander
En nyt viitsi alkaa valehtelemaan, joten sanon suoraan: kaipa se on pillu, viina ja tappelut. Niistä minä en koskaan tunnu saavan tarpeekseni.

Kirjailijan tuotantoon en ole vielä tutustunut, mutta on selvääkin selvempää, että se tapahtuu tuossa tuokiossa!!! :D

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Factotumista (Pystyssä kaiken aikaa) elokuva! Jännä nähdä mitä näin huikeasta kirjasta saadaan valkokankaalle.

En ole elokuvaihmisiä ollenkaan. Normaalisti en ole tietoinen mistään tulevista elokuvista, enkä kiinnostunutkaan. Tätä kuitenkin odotetaan kuin play offseja!

Elokuvan ohjaa Bent Hamer.

The Internet Movie Database

Mustaine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Barfly tuli n. 10 vuotta sitten katsottua ja se oli hyvä, lähinnä loistavan Mickey Rourken ansiosta.

Kirjoista olen lukenut Postitoimiston. Täytyy sanoa, että Charles B. ei oo mun juttu. OK, kirja on suht' hauska, mutta tuo pillu/pullo-linja kantaa vain niin pitkälle.

Ehkä se sitten johtuu vain siitä, että olen aina halveksinut juoppoja, niin miksei sitten kirjallisuudessakin.

Itse pidän eniten James Ellroyn tylyistä ja silti fiksuista kirjoista. Niissä hahmojen mielenkiintoisuus on aivan eri planeetalta kuin esim. Bukowskin raihnaiset trailer park-ho't.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
pernaveikko kirjoitti:
Nyt se on täällä! Tai ei täällä, mutta Norjassa, eiköhän elokuva meillekin leviä. [/url]

Eilisestä lähtien. Sen verran marginaali elokuva kuitenkin, että päässyt livahtamaan ohjelmistoon ilman sen kummempaa hehkutusta. Ensi viikonlopun ohjelma alkoi siis heti omalta kohdalta muodostumaan. Tämä viikonloppu ei olisi edes käynyt, hyvä näin.

Finnkino

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mustaine kirjoitti:
Barfly tuli n. 10 vuotta sitten katsottua ja se oli hyvä, lähinnä loistavan Mickey Rourken ansiosta.

Eikös Bukowski itse kritisoinut elokuvaa aika pahasti, varsinkin sitä kohtaa kun Rourke ja Dunaway ryyppäsivät baarissa ja lähtivät pois vaikka pöydässä oli vielä juomatonta kaljaa - oikea juoppo ei koskaan tekisi noin.

Amatöörijuoppoja!!

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Aina löytää uusia asioita YouTubesta. Axl Rose esiintyi Rock In Rio II:ssa (1991) Bukowski-paita päällä ainakin Pretty Tied Upin aikana, näköjään on jäänyt tuo huomaamatta.

Ei kai kukaan silti ole unohtanut suurta kirjailijaa, siinä on syy miksi paitoja pidetään? Omanikin on tuossa parin metrin päässä, eri malli tosin.

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Ei kai kukaan silti ole unohtanut suurta kirjailijaa, siinä on syy miksi paitoja pidetään? Omanikin on tuossa parin metrin päässä, eri malli tosin.

Ei ole kukaan unohtanut, siinä on syy miksi kirjoja luetaan :)
Omasta kaapista löytyy koko kyseisen kirjailijan tuotanto, viimeistä runokirjaa myöten.
Tämän herran runoja voi suositella kaikille, varsinkin niille, joilla tökkii ns. klassisempi materiaali. (Kuten minä)

Uusin tuli ostettua muutama kuukausi sitten kun silmiin osui "Auringonvalo, tässä olen".
Sisältää haastatteluja miehen elämän ajalta, ja vaikka elämänkerran olenkin lukenut, niin löytyi tuolta mukavasti uuttakin, toki siinä on paljon toistoa, mutta se johtuu mielikuvituksettomista haastattelijoista.
Molemmat elokuvat löytyy kaapista myös.

Hieno mies.

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy