Ratkaiseeko lohkosijoitukset maaliero, mikäli pisteet ovat tasan?
Hyvä kysymys. Yksi asia joka on jäänyt tiedotukselta huomioimatta on juuri nämä tarkat sijoitussäännöt. Selailin IIHF:n kilpailusääntöjä, joiden pitäisi koskea kaikkia IIHF:n hallinnoimia mestaruusturnauksia, mutta sieltä löytyvä selvitys ei anna vastausta kysymykseen. Niissä säännöissä ei olla ylipäätänsä huomioitu sitä mahdollisuutta että lohkon joukkueet voisivat pelata kaksi peliä vastakkain (sehän on MM-kisojen formaatissa mahdotonta). Pitäisi varmaan lähettää palautetta IIHF:lle ja ihan suoraan kysyä mikä homman nimi on. Tai parastahan olisi kysyä esim. Kärppien tai Bluesiin edustajilta, jos hekään eivät tietäisi vastausta.
Entäpä ovatko maalisäännöt ihan samat kaksiosaisissa välierissä ja finaaleissa kuin futiksessa?
Ainakin maalit lasketaan yhteen mutta on vaikea uskoa että jalkapallosta lainattaisiin vierasmaalisääntöä. Veikkaanpa että tasatilanteessa, esim. jos ottelut ovat päättyneet kotijoukkueiden voittoihin 5-2 ja 4-1 niin rankkarikisa ratkaisee voittajan.
Sen joka tapauksessa tiedän että välieräparit muodostuvat seuraavanlaisesti:
voittaja A-voittaja C sekä voittaja B-voittaja D. PAITSI jos kaksi joukkuetta samasta maasta pääsevät välieriin. Silloin nämä joutuvat automaattisesti vastakkain. Se joukkue millä on "paremmat tilastot" lohkovaiheesta pelaa toisen osaottelun kotonaan, miten "paremmat tilastot" määritellään ei ole minulle aivan selvää.
Itse en ehtinyt katsoa kuin ensimmäisen erän Bernin pelistä. Palstalla ollaan yleisesti hehkuteltu otteluiden tasoa ja tapahtuman toteutusta. Olen itse aina pitänyt eurooppalaista seurajoukkueturnausta erittäin mielenkiintoisena ja tärkeänä ja nyt kuin siihen ollaan panostettu niin hieno juttu. Silti, Bernin ekan erän perusteella en allekirjottaisi väitteitä loistavasta pelin tasosta. Sveitsissä Blues pelasi mielestäni 20 minuuttia sekavasti ja voitti silti erän 2-0 ja laukaustilaston peräti 11-4. Toki Bern kuuleman mukaan ryhdistäytyi mutta ei minun silmissäni vielä näyttänyt juuri mitään suhteellisen heikkokuntoista Bluesia vastaan. Selostajat puhuivat hurjasta vauhdista - enpä tiedä. Silti, hienoa että turnaus on tullut ja että se näyttää herättävän näinkin paljon kiinnostusta kannattajien joukossa. Tämä näkyi katsomossa Raksilassa - Bluesin fanien vuoro hakeutua hallille ensi viikolla.