CD-levyjen kopiointisuojaukset - Hyvää vaiko pahaa?

  • 2 537
  • 32

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minulle, yksilönä ja kuluttajana, kopiosuojaukset ovat paha asia.

Kuuntelen musiikkia ainoastaan PC'n kautta joten äänestän jaloillani enkä siis osta levyjä jotka eivät toimi PC'llä, taitoni/haluni eivät riitä suojausten murtamiseen tms. toimintaan. Tyydyn siis ostamaan sellaisten artistien musiikkia, joiden levyjä voin soittaa myös tietokoneella. Jollei mieleistäni musiikkia enää löydy niin jätän levyt tyystin ostamatta ja tyydyn kuuntelemaan kotikokoelmastani löytyviä vähiä levyjä. Ei levyn ostamista, ei rahaa artisteille eikä levy-yhtiölle.

Voihan olla, että vaihtoehtoisesti ryhdyn metsästämään netistä mp-3 muotoon tallennettua musiikkia, joten tuolloinkaan kopiosuojauksesta ei ole artistille eikä levy-yhtiöllekään mitään hyötyä vaan vain ja ainoastaan haittaa, ts. jälleen heiltä jää saamatta ne minun rahat juuri suojausten tähden.

Toisaalta, koko kopiosuojaussysteemi tuntuu suorastaan naurettavalta puuhastelulta, hyvä ystäväni (joka "puuhastelee" tietokoneiden parissa) on sanonut seuraavan suuntaista: "En ole törmännyt kopiosuojaukseen jota ei saisi murrettua käytössä olevin ohjelmin tai välinein". - Joten loppujen lopuksi, mitä hyötyä kopiosuojauksesta on kun sen kuitenkin saa murrettua? Joku jos kertoisi minulle tämän siten, että ymmärtäisin sen.

vlad#16.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti heavy


Miksi olet kotipolttoa tai "ämpeekolmenpaskoja" vastaan, mutta hyväksyt minidiscille kopioinnin? Miksi olisi vähemmän hyväksyttävää että kopioin vaikka 10 omistamaani cd-levyä tietokoneelle mp3:ksi; jotka sen jälkeen polttaisin yhdelle cd-levylle, josta niitä kuuntelisin esimerkiksi kannettavalla mp3-soittimellani? Eihän nyt tekniikka ole tässä se tuomittava asia vaan laiton jakelu...
Ok, en ole kotipolttoa ja mp3:sia vastaan, jos niitä tehdään _omaan käyttöön_. Ehkä liian jyrkän kannan otin tuossa. Sanotaan nyt sitten vaikka niin, että vastustan laitonta levitystä ja piratismia. Itse en vain jaksa innostua tuosta mp3-teknologiasta. Musiikin pitää olla äänen lisäksi myös jotain kouriintuntuvaa, siksi en arvosta noita pakattuja tiedostoja juurikaan. Mutta onhan se hieno tapa kyllä promota mm. promota uutta musiikkia netin välityksellä.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Kuten yleensä, levyteollisuus ei näe mitään vikaa omaa toiminnassaan koskaan. Katsotaan vaan laskeviä levymyyntikäyriä, ja etsitään syyt muualta kuin itsestä tai omasta tuotteesta tai toiminnasta. Minäpä esitän oman teoriani tilanteesta.

Aikaisemminhan homma toimi niin, että löydettiin tuleva britneyspears jostain kulmakapakasta laulamasta, ja hänestä päätettiin tehdä tähti. Aloitettiin promootio, julkaisitiin single ja tehtiin video. Sekä sinkkua että videoita soitettiin kyllästymiseen asti, jotta jokaiselle jäisi tarttuva melodia varmasti mieleen. Useinhan tämä toimi, ja kuuntelija siitä sitten ostamaan levyn tuon yhden kappaleen perusteella.

Nykyään tuo sama kikka ei oikein enää toimi samassa mittakaavassa. Ja miksi? Koska ihmiset voivat mennä nettiin, imuroida vaikka koko levyn ja kuunnella, millainen levy on kokonaisuudessaan. Ostopäätöstä ei siis tarvitse tehdä pelkästään yhden kappaleen perusteella. Ei tarvitse ostaa sikaa säkissä. Ehkäpä ihimiset ovatkin siinä samalla huomanneet, että suurin osa levyista onkin täyttä soopaa, ja niissä on vain ne pari iskevää biisiä. Siksi levyjä ei ostetakaan niin paljon. Ainakaan tiettyjä levyjä. Harmittaahan se, kun sontaa ei voikaan myydä niin helpolla kuin ennen.

Moby, Offspring, Korn ja Red Hot Chili Peppers eivät vastusta mp3-kappaleiden leviämistä netissä. He näkevät, että heidän musiikkinsa leviää vain entistä tehokkaammin. He katsos uskovat tuotteensa voimaan. Puhumattakaan monista pienemmistä bändeistä, joiden musiikki leviää ilman mainoskuluja ympäri maailman. On siis turha väittää, että systeemi on artistin etu, koska artisteillakin on eri näkemyksiä asiasta.

Huvittavinta tässä on se, että pyritään estämään kotipoltto ja kotitekoisten mp3-levyjen teko. Muuta tuolla ei voida estää. Minulla on ehkä muutama mp3-levy, jonka olen itse ripannut suoraan alkuperäisestä. Kaikki muut on imuroitu netistä. Halutaan siis estää nuo muutamat tapaukset. No mikäs siinä. Hinta on kuitenkin se, että osalla asiakkaista levyt eivät soi ollenkaan. Kaverillani on vain DVD-soitin ja tietokoneen CD-asema, ja niissä uusi LOTRin soundtrack ei toimi. Siihen loppui Sony levyjen osto häneltä. (Suojauksen kierto onnistui muuten vaihtamalla yksi .dll-tiedosto toiseen. Kaverini siis joutui rippaamaan itse ostamansa alkuperäisen levyn ja polttamaan sen, että pystyi sitä kuuntelemaan!)

Nettiin ne suojatutkin levyt tulevat, koska jokuhan ne rippaa kuitenkin. Ei sitä mikään suojaus estä. Sehän on itse asiassa vain haaste, koska siinä on nyt suojaukset. Asiasta siis ihan kilpaillaan, että kuka ehtii ensin.

En minä sitä kiellä, etteikö nitä ihmisiä ole, jotka jättävät levyjä ostamatta, koska niitä saa ilmaiseksikin. Miksi minun kaveripiiriini ei sitten kuulu yhtään sellaista? Miksi KAIKKI kaverini ostavat alkuperäisiä levyjä, koska he voisivat saada ne kaikki ilmaiseksi?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti BigRedBob
Ok, en ole kotipolttoa ja mp3:sia vastaan, jos niitä tehdään _omaan käyttöön_. Ehkä liian jyrkän kannan otin tuossa. Sanotaan nyt sitten vaikka niin, että vastustan laitonta levitystä ja piratismia. Itse en vain jaksa innostua tuosta mp3-teknologiasta. Musiikin pitää olla äänen lisäksi myös jotain kouriintuntuvaa, siksi en arvosta noita pakattuja tiedostoja juurikaan. Mutta onhan se hieno tapa kyllä promota mm. promota uutta musiikkia netin välityksellä.
Miksi tyydyt cd-levyihin, pakattuja nekin ovat? Aina siinä A/D-muunnoksessa jotain katoaa. Live-keikalla vasta saat koko informaation käyttöösi. Siis ihan oikeasti, mp3 on vain yksi musiikinsäilömistapa muiden joukossa.

Itselleni ei ole vielä tainnut sattua kopiosuojattuja levyjä hyllyyn, vaikka niitä kappaleissa laskien n. 550 jo onkin. Ilmeisesti Mid Price-levyissä suojausta ei vielä kovin paljon harrasteta. Ämpäriprojektini on vasta hiukan alle puolessa välissä, joten ikäviä yllätyksiä saattaa olla vielä luvassa. Kuten tuosta levymäärästä voi jo hiukan päätelläkin, olen musiikin suurkuluttaja. Ripattuja kappaleita on siinä tuhannen paikkeilla ja kaikki omista levyistä kerätty. Niitä on oikein mukava kuunnella töissä läppärillä tai lenkillä kannettavasta soittimesta. Autosoittimen vaihto mp3-malliin on myös suunnitteilla. Tuolta pohjalta uskallan olla hyvinkin närkästynyt kuluttaja, jos minulle yritetään myydä sontaa nätissä paketissa.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Home fucking is killing prostitution

Minusta tämä koko asia on saanut ihan naurettavat mittasuhteet ja Suomen valtio on käsittämättömällä tavalla lähtenyt tukemaan isojen firmojen viimeistä ristiretkeä kieltämällä (EU:n suositusten mukaisesti) kopiosuojausten kiertämisen.

Pienille levy-yhtiöille, bändeille jne. mp3-jakelusta ja muusta "laittomasta kopioinnista" ei ole koskaan ollut mitään haittaa. Itse asiassa aiheesta tehtyjen tutkimusten mukaan ihmiset ovat aika alttiita ostamaan levyjä, jos löytävät intttternetistä jotain mieluisaa. (Enkä viitsi etsiä yhtään tutkimusta, joten voitte jättää tuon viimeisen virkkeen täysin huomiotta...) Itsekin tapasin jossain vaiheessa tarkistaa jossain suositellun bändin musiikilliset ansiot aina Napsterin avulla ja useita muuten täysin huomiotta jääneitä levyjä tulikin hankittua tuollaisten "tsekkausten" kautta. Ei tällä tietysti mitään oikeata todistusvoimaa ole, mutta kuitenkin.

Hankalin tilanne on Klamydian tapaisilla bändeillä, joilla ei (enää) ole niin innokasta fanipohjaa, että kaikki tajuaisivat tukea suosikkibändiään, vaan tukevat mieluummin rikollisorganisaatioita, jotka myyvät levyjä halvemmalla. Tähänkään ongelmaan ratkaisu ei todellakaan ole cd-levyjen rikkominen, joka ei lopulta piraattibisnestä häiritse, vaan estää tavallisia ihmisiä tekemästä ostamallaan musiikilla, mitä haluavat. En minä ainakaan halua ostaa levyjä esineinä, vaan myös niillä olevan musiikin.

Nämä madonnat, eminemit ja metallicat ovat kyllä maailman tekopyhimpiä paskiaisia, kun viitsivät miljoonaomaisuuksineen valittaa, kun ihmiset eivät ihan joka kerta maksa heille rahaa musiikkinsa kuuntelemisesta. Kukaan ei kärsi, kukaan ei kuole nälkään, vaikka musiikkia saisikin jakaa toisten ihmisten kanssa ilmaiseksi. Uusien levyjen "vuotaminen" etukäteen on aika hyvä tapa nostattaa hypeä...

On hyödyllistä ja välttämätöntä tehdä ero ammattimaisen piratismin ja tavallisen talliaisen kotipolton välille. Ensimmäisessä kyse on yleensä järjestäytyneestä rikollisuudesta, jolla pyritään tekemään ilmaista rahaa mahdollisimman äkkiä. Jälkimmäisessä ei koskaan ole kyse mistään oman edun tavoittelusta, eikä kukaan tee voittoa.

Kaiken kaikkiaan suhtaudun koko ajatukseen tekijänoikeudesta aika skeptisesti. Nykyään kun tuosta alunperin teoksen laatijan suojaksi tarkoitetusta oikeudesta on tullut jättiyhtiöiden keppihevonen.

Naurettavinta on, että äänikollaasienkin tekeminen voi johtaa oikeudenkäyntiuhkauksiin firmoilta, jotka julkaisevat pop-musiikkia, joka kuitenkin on aina vanhan kierrätystä. Vaikka tekijänoikeuslansäädäntö salliikkin kollaasien tekemisen ja oikeusjuttu olisi mahdollista voittaa, ei kellään ole varaa lähteä taistelemaan oikeuteen vaikkapa Warnerin kanssa. Hyvä esimerkki tästä on Negativland, joka teki vuonna 1991 juuri ennen U2:n uuden levyn ilmestymistä singlen nimeltä U2, jossa oli mm. samplattu I Still Haven't Found What I'm Looking For-kappaletta (kansi: http://foetusized.org/cdimages/u2-fr.jpg) ja joutui Island Recordsin (siis Warnerin) tulilinjalle. Wired kirjoitti jutusta 1995.

Negativlandin kotisivuilla on muuten ylipäätään hyvä linkkilista liittyen tekijänoikeusasioihin: http://www.negativland.com/intprop.html.

Vielä älyttömämpää touhu on tietokoneohjelmistojen kohdalla (tuo "käyttäjälisenssi" cd-levyissä alkaa olla samaa kyllä samaa luokkaa...), mutta eipä mennä nyt siihen.

Pitää tähän vielä lisätä, että cd-levyt olisivat kyllä saaneet jättää keksimättä kokonaan. Ihan hirveitä kapistuksia kaikin puolin, hajoavat tavallisessakin käytössä ja maksavat (valmistuskustannuksiin nähden) älyttömän paljon. Lisäksi osa musiikista kuulostaa noin miljoona kertaa paremmalta oikealta levyltä, kuin kökkölaserlevyltä, vaikka se onkin makuasia.
 

Manic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
tästä aiheesta tuli ihan mieleen, että en tiedä tarkemmin miten tuo kopiointisuojaus toimii, mutta kaveri tänään ainakin pisti Don Huonojen uuden levyn koneeseen, kopioi koneelle ja poltti cd:lle. ja mitään ei oltu säädetty. mikä ihme mahtaa olla syynä. testasin kuitenkin esim. omalla koneellani ja siinä tämä kopiointisuojaus toimi hyvin.

hyvä levy kyllä, onneksi on stereot tässä koneen vieressä, ei mene kuunteluaikaa sen takia :D
 

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuoreen tutkimuksen mukaan levymyynnin väheneminen ei ole niin paljon piratismin syytä kuin mitä levy-yhtiöt antavat ymmärtää.

CD-levyjen myynti on vähentynyt, koska musiikkitallenteiden kilpailijaksi ovat nousseet DVD-levyt sekä tietokone- ja konsolipelit. Suurin osa nykypopulaarimusiikista ei pysty kilpailemaan ostajien rahoista kuten ennen.

Vähintäänkin erikoinen kuvio on kyseessä, kun levy-yhtiö X tekee levyihinsä kopiointisuojauksen, minkä jälkeen tuo levy ei toimikaan saman konsernin samalla tuotenimellä X myymässä CD-soittimessa. Sitten tuo yhtiö X kehtaa valittaa, että levymyynti on laskussa, ja vaatii kasettimaksujen korotuksia, vaikka sen tuotteet ovat kopiointisuojattuja. Jos ne ovat kerran kopiointisuojattuja, miksi kasettimaksu? Maksu peritään, koska kuluttajalla on oikeus ja mahdollisuus kopioida musiikkia kotikäyttöön. Nyt ei enää ole.

Vähän ajan kuluttua tutkimus paljastaa, että levymyynnin laskuun on ollutkin syynä se, että kuluttajat ovat alkaneet käyttää viihdetallenteiseen kuluvat rahansa saman valmistajan julkaisemiin X XX 2-peleihin ja DVD-levyihin.

Ketä tässä oikein kusetetaan?
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Ossi
Miksi tyydyt cd-levyihin, pakattuja nekin ovat? Aina siinä A/D-muunnoksessa jotain katoaa. Live-keikalla vasta saat koko informaation käyttöösi. Siis ihan oikeasti, mp3 on vain yksi musiikinsäilömistapa muiden joukossa.
No pakattuja on joo, mutta kuten olen aiemminkin todennut, minua ei kiinnosta pelkkä musiikki ja tiedostot, vaan koko paketti. Siksi en välitä mp3:sta henkilökohtaisesti. Vinyyli-LP on formaateista jaloin. Paremman soundin lisäksi myös kansitaide pääsee paremmin oikeuksiinsa, kuin jossain hädin tuskin postimerkkiä suuremmassa läpyskässä. CD-levyjä ostan, koska se on tällä hetkellä se vakiintunein formaatti, jota kaupasta saa. Vinyyliäkin tosin ostan silloin tällöin.

Ja totta munassa pitää myös ensisijaisesti pyrkiä livetilanteessa kuulemaan suosikkibändit myös.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös