Calvados

  • 20 897
  • 21

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Tältä palstalta löytyy jo erinnoimainen viski-ketju ja näköjään Cognac-ketju jossa oli löpinää calvadoksesta niin ajattelin aloittaa kejtun tästä jalosta juomasta.
Itsekin tykään enemmän "calvasta" kuin konjamiinista varsinkin kun aina ostaa halpoja konjakkeja. Lempi calvadoseja on Boulard joka myös sattuu olemaan aika halpaa. Siinä taitaa olla himan päärynää mukana pyöristämässä makua, en tosin ole ihan satavarma asiasta.
Onko muuten kukaan maistanut Ålvadosia? http://www.goaland.net/intro.asp?companyId=17475&lang=fi Itse en ole sitä masitanut mutta joskus pitäisi pullollinen saada käsiinsä.
 

MokkaSiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
tappara
Hyvä suomalainen omenabrandyuutuus on Fennomaanien Omenabrandy. Kaikki calvadoksen ystävät ovat siitä pitäneet ja ammattilaiset ovat antaneet pisteitä 9-10 asteikolla 0-10.
Huono puoli on että sitä ei Alkosta saa ja vain muutamasta ravintolastakin, tuotantomäärät ovat niin pienet. Helsingissä Suomalainen Klubi ja Tampereella ainakin Tiiliholvi ja Henrik's sitä myyvät ja sitten yksi muukin kapakka. Voi olla että nykyään jo muualtakin sitä saa.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
#3 kirjoitti:
Onko muuten kukaan maistanut Ålvadosia? http://www.goaland.net/intro.asp?companyId=17475&lang=fi Itse en ole sitä masitanut mutta joskus pitäisi pullollinen saada käsiinsä.

Kyllä, Kellarikrouvissa kerran. Näköjään sitä saa myös Senaatintorin laidalta löytyvästä Savotta -ravintolassa. Maku oli aika jyrkkä, joten hyvilla aidoille Calvadoksille se ei pärjää, mutta tunnisti siitä sentään mitä oli yritetty. Ehkä muutaman lisävuoden kypsyttäminen tekisi hyvää?
 
Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
"Calvadoksen mukana tulee päivän salaatti"

Kaurismäen veljesten varhaisissa leffoissahan tällä juomalla snobbaillaan, olenkohan itse kerran tai kaksi maistellut. Siispä hölmönä joudun kysymään onko Alkon ohjelmistossa edes calvadosta?
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Eräs kotimainen viinakauppa

Helmut Steiger kirjoitti:
Siispä hölmönä joudun kysymään onko Alkon ohjelmistossa edes calvadosta?

Niin, itse olen ainakin ostanut Coquerel-merkkistä tuotetta ihan kotimaisesta alkoholiliikkeestä, jota en nyt häveliäisyistä mene sanomaan nimeltä.

Muistaakseni valikoimissa oli 5...10 tuotetta tältä saralta.

Täältä tähän
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä olen itse ainakin Boulardia ostanut joskus alkosta, ei tosin ollut mitenkään erityisen hyvä juoma. Ruoanlaittoon voisi kelvata kyllä, uskoisin.

Mitä muita merkkejä siellä näin, en nyt muista. Eräs tosin taisi olla Dupont -nimistä? Jäi nimi mieleen, kun aikoinaan tuli lueskeltua Tinttisarjakuvia urakalla. =)
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Suosittelen Calvados Château du Breuil 12 ans d'Age ja Calvados Château du Breuil Millésime 1989. Laatu juomia arvostavalle naustiskelijalle. Hinta jotain 30€ Alkossa. Minun mielestäni laadukas calvados on hyvä vaihtoehto halvemmalle konjakille.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
MS kirjoitti:
.... Minun mielestäni laadukas calvados on hyvä vaihtoehto halvemmalle konjakille.
Minun mielestä ei sen calvadoksen kovin laadukasta edes tarvitse olla että se hakkaa halvan konjakin. Vaikkakin kyllä halvoissa konjakeissa/brändesissä on omat hohtonsa
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Missä Helsingin Alkossa on paras calvados-valikoima? Lippulaiva vai joku muu?
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Perus Boulardia löytyy kaapista ja on joskus tullut hankittua tuota samaa merkkiä XO-versionakin => nami maiskis!
 

12961

Jäsen
Perus Boulardia löytyy kaapista ja on joskus tullut hankittua tuota samaa merkkiä XO-versionakin => nami maiskis!

Pakko kaivaa wanha ketju ylös, koska Boulardin X.O. on löytänyt voittajansa (alkon valikoiman puitteissa). Lähialkoon oli ilmestynyt täysin uusi tuttavuus calvadoksien saralla, nimittäin Pére Magloire X.O. Tämän omenaisempaa, selvästi vaniljaista ja erityisen pehmeää Calvadosta on erittäin vaikea löytää jopa Ranskasta. Fantastinen juoma, hintakin tosin taisi olla kohdillaan, eli siinä suhteessa arkijuomaksi tästä ei olisi...

Tämä pärjää jo hyvillekin konjakeille, erittäin raikas ja pehmeä, verrattoman miellyttävä juoma!
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pakko kaivaa wanha ketju ylös, koska Boulardin X.O. on löytänyt voittajansa (alkon valikoiman puitteissa). Lähialkoon oli ilmestynyt täysin uusi tuttavuus calvadoksien saralla, nimittäin Pére Magloire X.O.
Kyllä! Itse en ole koskaan pitänyt Boulardin tuotteista, koska niissä on ollut parhaimmillaankin lievä "pontikan" maku. Pére Magloire on halvemmissakin versioissa kevyempi, ja juuri X.O. on ymmärrettävistä syistä aatelia.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Havaitsin tämän ketjun nyt kun se oli nostettu ylös. Vanhoissa viesteissä mainittiin Fennomaanien Omenabrandy. Alkoi kiinnostaa. Google ei löydä paljon mitään, ainakaan tuoretta tietoa. Mikä tämän juoman status on nyt?
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Niin, itse olen ainakin ostanut Coquerel-merkkistä tuotetta ihan kotimaisesta alkoholiliikkeestä, jota en nyt häveliäisyistä mene sanomaan nimeltä.
Samaista ainetta on minunkin baarikaappiini eksynyt ja kysyisinkin calvadoksen säilyvyydestä että mahtaakohan tuo vielä olla juomakelpoista kun avaamattomana ollut baarikaapissa ainakin 2-3 vuotta?
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Samaista ainetta on minunkin baarikaappiini eksynyt ja kysyisinkin calvadoksen säilyvyydestä että mahtaakohan tuo vielä olla juomakelpoista kun avaamattomana ollut baarikaapissa ainakin 2-3 vuotta?
On varmasti juomakelpoista siinä mielessä kuin kyseinen merkki koskaan on... On nimittäin niitä enempi pontikalta maistuvia, joten sitä "nauttimalla" ei saa todellista käsitystä hyvän calvadoksen mausta. Coquerel on lähinnä omena-aromista viinaa - olen sortunut siihen itsekin...
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
On varmasti juomakelpoista siinä mielessä kuin kyseinen merkki koskaan on... On nimittäin niitä enempi pontikalta maistuvia, joten sitä "nauttimalla" ei saa todellista käsitystä hyvän calvadoksen mausta. Coquerel on lähinnä omena-aromista viinaa - olen sortunut siihen itsekin...
Ajoi kuitenkin asiansa eilen Talviklassikossa ;)
 

Hans Geering

Jäsen
Suosikkijoukkue
Doncaster Spinners
än - yy - tee - nyt maistan, ensi kertaa elämässäni calvadosta... itse asiassa aika hyvää!

Ostin tavallaan tämän ketjun takia moista Alkosta kun niin kovin tavaraa täällä kehuitte ja ei ollut kyllä huono ostos!

Berneroy (X.O.) merkinen juoma kyseessä. Miten on onko ns. ok tavaraa vai voiko saada samalla hinnalla (20-25€) parempaakin?
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Onko muuten kukaan maistanut Ålvadosia?

Kerran olen maistanut ja pidin todella paljon. Tästä tulee tänä vuonna jo 10 vuotta. Maistelu tapahtui Ahvenanmaalla paikan päällä juoman kehittäjän Peter "Bongo" Erikssonin vieraana. Juomana oli siis Ålvadosia ja ruokana itse kasvatettua strutsia, joka oli fantastisen hyvää. Bongo oli miellyttävä isäntä ja esitteli upeita tiluksiaan suurella ylpeydellä. Mr. Ålvados menehtyi onnettomuudessa v. 2005.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko muuten kukaan maistanut Ålvadosia?
Kerran Kellarikrouvissa. Maku ei ihan vastannut odotuksia, joten meni enemmän kuriositeetin puolelle. Siitä on kyllä jo muutamia vuosia aikaa, joten ehkäpä vanhimpien maku on jo kypsynyt...
 

Räpylätassu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Avalanche
Isälle tuli jouluna ostettua lahjaksi pullo Château du Breuilin 20 vuotta vanhaa Calvadossia. Edellisenä vuonna ostin saman valmistajan 12 vuotta vanhan pullon, josta isä tykkäsi kovasti myös. Isä ja äiti viettäneet joulua lukuunottamatta koko talven Italiassa ja ei halunnut vielä avata tätä pulloa Suomessa ollessaan. Ovat tosin jo tällä hetkellä matkalla Suomeen takaisin, mutta en ole varma milloin tämä 20 vuotias tulee avattua kun tuota 12 vuotiasta on vielä yli puolet jäljellä ja kaapissa on myös avaamaton Père Magloiren XO.

Onko kellään kokemusta tästä 20 vuotiaasta Château du Breuilista? Ikänsä puolesta ainakin jopa poikkeuksellisen vanhaa Calvadossiksi. Ensi vuonna taidan kyllä antaa lahjaksi viskiä, kolme Calvados pulloa kaapissa luulisi riittävän joksikin aikaa.

Joo ja linkki vie Alkon nettisivuille.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ruokavinkkinä että maailman paras sienikastike tulee kun hujauttaa calvadosta joukkoon. Sanomattakin selvää ettei niitä kaikkein kalleimpia kannata käyttää tähän tarkoitukseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös