olisi mukava kuulla mielipiteitä esim.
@JypFabu tuosta artikkelista ja omista ajatuksista?
Lukaisin kirjoitelman. Mitään ihmeellistä ja suurempaa syvällisyyttä en havainnut, jota ei silmillään katsova ilman tuota artikkelia olisi muutenkin nähnyt.
Siellä on kohdillaan olevaa niin nega kuin posi puolellakin, mutta sitten taas hätä johtopäätöksiin on vähän populistista soopaa pinnallisuudessaan.
Jos nyt lähdetään esim. niitä pohj. amerikkalaisia joukkueita vastaan pelaamisista ruotimaan on näkemättäkin selvää, että tyypillinen suomalainen roolitus ei alemmissa kentissä tue millään tavoin Lambertin avuja. Tutumpaa pelitapaa vastaan osaa valmennus sitten käyttää muitakin kuin syömähampaita proaktiivisesti. Koska Lambert on oma pelaajatyyppinsä, ei rakentaja, eikä primus motor pelaajatyyppinä, hän tietenkin toteuttaa valmennuksen antamaa roolia viisikossaan. Vähän samaa tuubaa, kun Kurkisen arvostelu ammoin mm kisoissa, Matikainen roolitti hänet päin helvettiä ja kun hoiti annetun varmistavan laiturin roolin tunnollisesti oikein sai paskasaavia niskaan, kun ei pelejä ratkonutkaan liigan tapaan. Tyypillistä ymmärtämättömyyttä siis.
Lambert on siis ihan oikein täysi raakile pelaajana ja minun mielestä viime kaudella ihan väärässä paikassa liigassa. Paljoakaan kun et voi pelaajana esittää, jos fysiikassa olet valovuoden perässä, eikä pelikäsityskään ihan liigatasolla ollut. Tämä ei tarkoita, etteikö asia voisi olla paremmin tulevalla kaudella, varsinkin jos fysiikkaa ja kamppailuvoimaa on saatu lisättyä. Parrasvaloihin en usko ihan vielä nousevan, mutta jos valmennus löytää ruudun, jossa pelitapansa tukee kentällistään ja kentällisensä hänen luontaista pelityyliään voi tulla yllättävästikin tehoja.
Se on myös tosi, että viisikossa pelaamisessa on vielä pahoja puutteita ja ehkä siinä näkyy se ympäristön syöttämä olettama hänen pelaamisessaan jonkinlaisena dominaattorina, sen sijaan, että voisi hakea omaa pelaaja identiteettiään ilman painetta olla jossain muotissa ykkösvarauksena. Muutoinkin toivoisi malttia ja rauhaa pelaajan kehittyä parhaaksi itsekseen ilman ulkopuolelta tulevaa ruoskaa persiille kirittämään. Moni lahjakas on moiseen tukehtunut ja ura ja kehitys viivästynyt haahuiluun itseä pelaajana etsiessä. Onhan se toki myös pelaajan oma motiivi ottaa oppia vastaan kuvittelematta kaiken osaavansa ja tietävänsä, vaikka vissiin tuokin kuuluu tiettyyn kehitysvaiheeseen aknen kanssa luonnostaan.
Toisaalta, kausi liigaa vedeltynä on myös koulu, vaikka tokari numeroineen ei huimaakaan, jos osaa ottaa opin, voi ottaa stepin. Tällä minusta on aikaista ja typerää arvailla mitä Lambertista tulee, ykkösvaraus vai alasarjojen suhaaja, koska niin kesken on kehitys pelaajana kesken, ettei muuta oikeastaan voi todeta, kuin että lahjoja on, mikä realisoituu on täysin auki. Minä kiinnittäisin ja kiinnitän huomioni ihan ajantasaisiin asioihin ja kiinnostuksella seuraan, millaisia steppejä on otettu ensi kaudella ja millaisia kehitysaskelia näkyy, miettimättä sekuntiakaan turhia varausnumeroita tai muitakaan haukkuvia koiria, kun karavaani kulkee.
Vähän siis turha pamfletti tuo minun mielestä oli, asiaa ehkä tyngäksi, ei enempää ja mikä minun silmään puuttui, oli syvällisempi pohdinta pelaajan kehitystasosta ja miksi juuri siksi on hölmöä kirjoitella tuon ikäisestä artikkelia pontimena ajatus hitti vai huti? Vaan joitakuita vissiin moinen romantiikka sytyttää, joten mitäpä tuota kieltämäänkään. Lambert ei ole kehitystasossaan vielä kuitenkaan moisen artikkelin noilla lähtöoletuksilla tasolla minun mielestä ja voi olla ettei vielä ensi kaudellakaan, ei hän pelaajana silti missään roskakorissa ole vailla tulevaisuuden mahdollisuutta ihan niissä kirkkaissakin valoissa.